Gå til innhold

Er de ti bud gode retningslinjer i dagens samfunn?


Anbefalte innlegg

 

 

I sannhet en fryktelig uærlig og lite spisbar gjeng disse kristne og religiøse... 

 

 

Spesiellt lederne deres er fryktelig uærlige og lite spisbare.

 

Det finnes ihvertfall en kristen her og en annen kristen der som er ganske mer som normale mennesker. Enkelte av dem gjør også mye godt for andre.

 

Men, som med alt så finnes det både uærlige og gode mennesker om en annen, uavhengig av religion. Jeg er likevel svært enig i poengene dine, for tekstene fra bibelen er dokumenter lagd for å befeste kirken i stedsfortredelse av en fiktiv guddom. Slik at all makt her på jorden er gitt kirken.

 

Det blir jo helt sjukt, at mennesker skal sitte med en slik makt, hvor alle bare er stumme medlemmer som ikke snakker i mot det korrupte som kirken står for.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En begår følgelig en alvorlig feil hvis en bedømmer Bibelen på grunnlag av kristenhetens historie, læresetninger og handlemåte.

 

 

Så så..

 

Bibelen er nedtegnet av det korrupt lederskapet i flere kirkemøter i Nikea og andre kirkemøter. Så tekstene har vært igjennom en ekstrem sensur. Og du skal ikke se helt vekk i fra at den romerske stat kan ha fått plantet spiren til å gi kirken de føttene den behøvde for å befeste sin posisjon som den eneste rette lære.

 

Ved å brenne andre idéer om temaet Jesus, enn det som de oppnevnte sensorene kunne akseptere. Det var jo ingen andre enn den romerske stat som kan ha gitt dem de akseptene. Så ikke kom å fortell at det var en gud som orkestrerte dette.

 

Jeg forstår ikke hvorfor du som Jehovas Vitne forsvarer Det nye testamentet når du vet alt dette korrupte. Dere har jo selv bygget dere en lederstruktur. Det er jo alt annet enn likt slik de kristne utvekslet kontakt og fortellinger før kirken fikk befestet sin posisjon.

 

Se bare tilbake til de gnostiske kristne som ble feiet under teppet av kirken. Kristne var sannsynligvis mer lik dem i oppstarten, enn å ha prest, biskop, kanon og det ene med det andre. Tross at det var noen uenigheter, som etterhvert kulminerte til kirkemøtene, der den ene kristne leiren og den romerske stat hadde fått nok av alle de forskjellige meningene blant kristne.

 

Snakke seg om diktatur, var jo nettopp det de kristne omfavnet ved å etablere kirke, biskoper med mere..

Endret av G
Lenke til kommentar

Dette frafallet fra Bibelens normer og lære begynte i de første århundrer av vår tidsregning. Jesus kristus, kristendommens grunnlegger visste at det ville komme et slikt frafall. Kristus Jesus hadde sagt: Mitt rike er ikke av denne verden. Disipplen Jakob fordømte dem som søkte vennskap med verden som utro og sa: Den altså som vil være verdens venn, han blir Jehovas Guds fiende. ( Jak:4.4 ) De frafalne kristne ignorerte disse uttalelsene.

 

I det fjerde århundre av vår tidsregning ble den romerske keiser Konstantin angivelig ( omvendt ? ) Etter sin omvendelse samtykte konstantin i drapet på sin unge nevø, sin hustru, fausta og sin sønn Crispus. Dette førte til at de frafalne kristne oppnådde de verdslige herskeres gunst. ( kristenheten ) Evangeliet ble berøvet sin enkelhet. Høytidelige skikker og seremonier ble innført.

Lenke til kommentar

 

 

Dette frafallet fra Bibelens normer og lære begynte i de første århundrer av vår tidsregning. Jesus kristus, kristendommens grunnlegger visste at det ville komme et slikt frafall. 

Og du er ikke noe annet enn en uærlig løgner... For løgner er alt du bryr deg om.

 

Jehovas vitner er, som resten av kristne og krisendommen, kun en samling oppdiktninger og løgner fortalt av herkesyke personer som jo, som kjent, fikk det terrorveldet de spurte etter.

 

Hvis den kristne guden hadde eksistert ville han nok neppe latt kristne forfølge, diskriminere, torturere og slakte hverandre ned i den grande skalaen dette har foregått oppover i historien... Kristne har tatt livet av flere kristne enn noen andre grupperinger og dette skulle liksom en gud og jesus sett mellom fingrene på? Enten så finnes ikke gud eller så er den guden så ond at han ikke bryr seg... Det ironiske er at kristne verden over, til tross for dette kjedelige fakta, fremdeles tror at gud ser spesielt etter dem, slik at de klarer seg... Som fotball spillere som gjør korsets tegn og ser opp mens de mumler et eller annet de tror er magisk for at gud skulle la det andre laget, med minst like mange kristne spillere, tape ... Denne gesten er så latterlig at jeg flere ganger har ledd høyt når jeg ser en overtroisk fotball spiller eller andre som gjør dette, for fatter de virkelig ikke hvor ond og ulogisk de selv gjør guden sin med denne latterlige gesten? 

 

Blir som å be, der man tror man gjør en hel masse uten å gjøre noen verdens ting, igjen ved hjelp av magi.. Eller biskopen av canterbyry, den øverste kristne lederen i england, som  fordummet både seg selv og den guden han tilber når han påsto at oversvømmelsene som var i Wales var guds verk fordi samfunnet godtar homofile mennesker... Så inhuman og jævelig blir man når man tror på dette infernalske søppelet som heter kristendom... Selv "høyt" utdannede (hvor høyt teologi studier er kan diskuteres, må være omtrent like høyt som heksedoktor grad... Teologi er totalt ubrukelig om man ikke vil leve av å juge til folk..) blir så inhumane at de faktisk ønsker fengsels straff, eller verre, for en legning som mennesker og samtlige av alle pattedyr, er født naturlig med.

 

Så slutt å hykle er du snill og ta til vettet. Ingen vil ha disse primitive og brutale påstandene lenger.. Er det noe samfunnet IKKE trenger mer av så er det intoleranse og hat og det er alt hva disse tre ørken religionene er, intolernse og hat... 

Lenke til kommentar

Kristus Jesus hadde sagt: Mitt rike er ikke av denne verden. Disipplen Jakob fordømte dem som søkte vennskap med verden som utro og sa: Den altså som vil være verdens venn, han blir Jehovas Guds fiende. ( Jak:4.4 ) De frafalne kristne ignorerte disse uttalelsene.

 

Høres kanskje litt gnostisk ut. Har Jehovas vitner noe gnostiske røtter i sin lære?

 

Jacob heter James på engelsk (om noen sliter med navneoversettelser på bibelske figurer)

Endret av G
Lenke til kommentar

Det står i de ti bud at du skal ikke lyve. Da spør jeg, hvor ble jesus født hen?

 

http://debunkingchristianity.blogspot.no/2006/12/was-jesus-born-in-bethlehem.html

I flere hundre år har man forsket og gravd for å se om bibelen var sann og da jeg var ti år var rapporten denne : Bibelen var sann.

 

Hvorfor? Jo fordi kirken truet forskerne fra å si sannheten om den syltynne historien som prester har levd fett på ene og alene ved å juge til folk i de siste to tusen årene.

 

I dag er situasjonen en helt annen. Kirken har ikke lenger noen makt til å stoppe forskere fra å grave frem at historien om jesus er i beste fall syltynn, mest sannsynlig oppdiktet. Mer og mer "rusk" kommer til i det kristne "maskineriet" og før eller senere vil den motoren stoppe... som seg hør og bør når folk oppdager at de er blitt løyet til i alle disse årene. Noen, de mest utagerende og ignorante, vil gnåle om jesus selv etter at oppdiktningen er et faktum, nettopp fordi de rett og slett ikke kan snu uten å gjøre seg selv til komplette idioter. Det er slik den menneskelige mekanismen virker, at til flere du har sagt spinnvilel ting til til vanskeligere blir det å snu på flisa... Kun de ærligste klarer det og det er bare å innse med en gang, ingen religiøs er ærlig. Dette faktumet kommer de ikke unna, for hadde de vært ærlige ville de aldri ha trodd på et sett med påstander det ikke finnes andre "bevis" for enn deres egen fantasi.

 

Men noen orker rett og slett ikke å leve uten religiøse løgner, for hvor skal de ellers gjemme hatet og intoleransen de bærer på? Religioner, spesielt de fra ørken strøk, gjør jo intolerante og hatefulle mennesker et springbrett for nettopp deres intoleranse og hat, vi ser dette hver dag i media, der religiøse kan gå ut og si og mene de frykteligste ting om sine medmennesker uten å ha noe annet enn intolerante og hatefulle skrifter å vise til som "grunn" for sitt hat...

 

Så igjen, ville ikke forundret meg en halvmeter om kristendom og islam og jødedom ble anset på lik linje med rasehat i dag... For hat er det, ingen tvil om det. For har de ikke annet enn sine egne innbillninger og fantasi å legeg frem så er det rett og slett for dårlig til å dømme andre mennesker på... Eller fengsle dem, steine dem og drepe dem.... Det religiøse faanskapet må en ende ta en dag og den dagen gleder jeg meg til. Tenk deg å kunne møte mennesker med ordentlige argumenter tuftet på felles kunnskap og viten isteden for ignorante løgner oppdiktet av ignorante og hatefulle menn... En verden der du kan dra hvor du vil og gjøre hva du vil så fremt du ikke skader andre isteden for de latterlige religiøse sperrene som er der i dag... Der menn og kvinner er likestilte og sex ikke er ansett som noe skittent og skamfult, men viktig og sunt... Det ville vært en verden jeg ville trives i. 

Endret av RWS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette frafallet fra Bibelens normer og lære begynte i de første århundrer av vår tidsregning.

I New York finnes det en liten gruppe gamle menn. Disse har laget sin egen bibel, de dikter opp sin egen sannhet. Med hjelp av propaganda, løgn og list lurer de mennesker inn. Og med sosial kontroll og trusler om utfrysning holder de på sine medlemmer. En av kjerneverdiene deres er motstand mot utdanning, kunnskap og kritisk tenkning. Medlemmene skal helst være hjerneskadet, eller i det minste bli det etter kort tid med indoktrinering.
Lenke til kommentar

 

 

 

En begår følgelig en alvorlig feil hvis en bedømmer Bibelen på grunnlag 

Det er det ingen andre enn kristne som gjør... Jeg vurderer bibelen på grunnlag av forskning og det klare faktumet at historien er syltynn.... Bibelen juger så det lyser etter den... Og det vet vi i dag.. Så hvorfor fortsetter du å promotere dette som om det skulle være sant da? Da juger jo du også da... 

 

 

Man behøver ikke en gang forskning for å innse at mye er hårreisende galt i Bibelen. Man kaller en maktsyk, hevngjerrig, blodtørstig, massedrepende, barnedrepende intolerant ... eh, skaper ... for god ...(!)

 

Men selvfølgelig, alle vi som tolker Bibelen etter hva som faktisk står der (altså det mange refererer til som "slik fanden leser Bibelen"), vi gjør den store feilen å "ta ting ut av sin setting". Bare så synd at jeg til dags dato ikke har lest eller hørt en god, adekvat redegjørelse/forklaring på hvordan man skal tolke konkrete bibelvers og deler slik at det gir en god og logisk mening. Kan hende noen har klart det, men jeg har altså ikke lest eller hørt noe slikt. Og hvis man ikke skal tolke Bibelen bokstavelig, hvordan skal man da tolke den? Egentlig et håpløst spørsmål da det er så store og essensielle uenigheter mellom de "bibeltro" at man får ørtenhundre og fjærten forskjellige svar ...

 

For en del år siden lurte jeg på hvorfor antiteister og antireligiøse bare "angrep" dumme eller dårlige argumenter og forsvar for mye av Bibelens innehold. Men etter hvert skjønte jeg hvorfor. Det er jo håpløst å finne noen gode av de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Med "normal kristen folkeskikk" kan han til venstre gå toppløs på stranden, mens hun til høyre bør dekke seg til selv om hennes var finere :)

Takke faan for at vi ikke lenger har kristen "folkeskikk", for det er ingen forskjell...

 

Du er sikkert ikke klar over det (og hadde du vært det ville du sikkert fornektet det,) men ALLE er vi påbegynt som kvinner, det er derfor menn her brystvorter... 

 

Hele denne "kvinne bryster er skittent og skamfult har ødelagt for så mange at du burde skamme deg der du sitter for å promotere den falske søpla du kaller din tro.

 

Kropp og sex er helt naturlige ting og det burde verdsettes, ikke kastes vrak på ved å innbille seg selv og andre at dette er noe syndig og skamfult.

 

Den bibelske jesus, det ultimate mennesket liksom, hadde aldri sex (Nei jeg vet, ikke så rart når han aldri eksisterte... ), men kan noen kalles et perfekt menneske når det mennesket ikke har hatt sex? Jeg mener, virkelig?? Han gikk jo (liksom) glipp av en av menneskers fineste ting, noe som virkelig er både sunt og godt og overhodet ikke skamfylt og syndig som religiøse mørkemenn vil ha det til...

 

Hva er det med kvinnen som skremmer de religiøst overtroiske så fryktelig egentlig...?

 

Som en ex-katolikk jeg kjenner sa det: Takk og pris for at jeg er oppdratt katolsk, for sex vil alltid være skittent...

Tror du missforsto meg godt nå, men men livet går videre. Innlegget var ironisk ment :)

 

Jepp, big time too... Trodde innlegget var av ildsint, var akkurat i hans gate... Sorry   :love:

 

:rofl:

Lenke til kommentar

 

 

Bare så synd at jeg til dags dato ikke har lest eller hørt en god, adekvat redegjørelse/forklaring på hvordan man skal tolke konkrete bibelvers og deler slik at det gir en god og logisk mening. 

+1... 

 

Har heller aldri sett en eneste fasit på hvordan man skal lese bibelen og vet du hva, det har ingen andre heller. Bibelsk innhold for folk har en lei tendens til å følge hva samfunnet rundt de som tror dette godtar... Hvis ikke ville nok torturerte  ateister vært favoritt underholdningen til både kristne og muslimer... 

 

 

 

Og hvis man ikke skal tolke Bibelen bokstavelig, hvordan skal man da tolke den? 

 

Det har jeg lurt på også... For ikke å snakke om hva vitsen må være å skrive noe når man egentlig mener noe annet..

 

Har ikke tall på de kristne jeg har hørt legge ut på temmelig blomstrende bortforklaringer på at jesus tolerete slaveri... Alt fra "De var ikke ordentlige slaver, men måtte tjene en viss tid..." til "Slaveri var mye SNILLERE på den tiden"... Yeah, right!. De blir som regel stille og "skal skjekke det" når jeg kan fortelle dem at bibelen eksplisitt forteller dem hvordan de kan banke og drepe slavene for å slippe straff... Det minste kristne kunne gjort var å faktisk lese den boka de tror er sann, men det er det svært, SVÆRT få kristne som har gjort tydeligvis, for de kan pokker meg ingenting om det de tror er sannhet... De har kun hørt de gode bitene, for prester står rett og slett ikke å forteller om ting som garantert ville gjort dem arbeidsløse i dag, løgnhalser som de er.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Og hvis man ikke skal tolke Bibelen bokstavelig, hvordan skal man da tolke den? 

 

Det har jeg lurt på også... For ikke å snakke om hva vitsen må være å skrive noe når man egentlig mener noe annet..

 

Har ikke tall på de kristne jeg har hørt legge ut på temmelig blomstrende bortforklaringer på at jesus tolerete slaveri... Alt fra "De var ikke ordentlige slaver, men måtte tjene en viss tid..." til "Slaveri var mye SNILLERE på den tiden"... Yeah, right!. De blir som regel stille og "skal skjekke det" når jeg kan fortelle dem at bibelen eksplisitt forteller dem hvordan de kan banke og drepe slavene for å slippe straff... Det minste kristne kunne gjort var å faktisk lese den boka de tror er sann, men det er det svært, SVÆRT få kristne som har gjort tydeligvis, for de kan pokker meg ingenting om det de tror er sannhet... De har kun hørt de gode bitene, for prester står rett og slett ikke å forteller om ting som garantert ville gjort dem arbeidsløse i dag, løgnhalser som de er.. 

 

 

Det er min erfaring også.

 

Men du vet jo at GT ikke gjelder ...? Eh, bortsett fra hvis og om og hva da ...

 

Uansett, et håpløst argument i seg selv da guden i GT er den samme som i NT, og Jesus sin bergpreken (iflg. NT) hvor han bl.a. skulle ha sagt disse så kjente ord;

 

Matt. 5.

 

17. Dere må ikke tro at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. 18. Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd. 19. Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket.

 

Jeg har selvfølgelig hørt og lest (bort)forklaringer rundt dette, men akk, så håpløse ...

Lenke til kommentar

Selv om du ender opp med å ikke "like" Gud, er det da best å forholde seg til realitetene. F.eks. kampanjer mot trafikkulykker er ikke pene og koselige, men man lager dem for å forhindre flere ofre.

Et menneske har nemlig ikke noen knapp å trykke på for å annullere sitt eget liv helt og holdent. Selvsagt kan en hoppe ut fra et høyt sted her på jorda, men dette vil ikke tilintetgjøre ens eget liv i evigheten.

 

De Ti bud er en bruksanvisning for hvordan det er best å innrette seg. Og det er jo ikke så verst heller, med de første budene som viser hvordan man ærer Gud, og de resterende budene som viser hvordan en viser respekt for sin neste?

Følelsene som kommer fra helvete er angst, depresjon og hat. Og følelsene som kommer fra himmelen er kjærlighet og en følelse av paradis. Er det ikke da bedre å velge sistnevnte, som dypest sett er hva alle ønsker å få?

Lenke til kommentar

 

De Ti bud er en bruksanvisning for hvordan det er best å innrette seg. Og det er jo ikke så verst heller, med de første budene som viser hvordan man ærer Gud, og de resterende budene som viser hvordan en viser respekt for sin neste?

Følelsene som kommer fra helvete er angst, depresjon og hat. Og følelsene som kommer fra himmelen er kjærlighet og en følelse av paradis. Er det ikke da bedre å velge sistnevnte, som dypest sett er hva alle ønsker å få?

 

Jeg vil si at angst bare er en følelse som oppstår. Det er ingen djevel som planter den, men snarere et instiktivt reaksjonsmønster. Depresjon er nær knyttet til angst og motsatt. Depresjon skaper gjerne negative tanker, og det er også en måte kroppen innstiller seg på ting som gjerne har skjedd en. Disse følelsene kan bli så tunge å bære på, at en kommer i ubalanse og trenger litt medmenneskelig hjelp for å komme videre og over det.

 

Hat og forakt er også følelser. Jeg tenker som så at alle kjenner til hva hat er for noe innerst inne.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Selv om du ender opp med å ikke "like" Gud, er det da best å forholde seg til realitetene. 

Og hvilken realiteter er det? Alle de gudene vi mennesker har trodd på har manglet bevis, alt ALLE hadde, og fremdeles har, å gå på var tro... Og hvilken "realitet" er tro? Ikke for at jeg tror du kommer til å svare, for slike spørsmål skremmer tydeligvis livet av deg, men du juger både til deg selv og andre når du tror dette du tror på er realitet, for det er det ikke. Du stiller helt LIKT som alle de menneskene som trodde på alle de andre gudene, men for deg er kanskje fantasi og innbilling realitet?

 

 

 

 

De Ti bud er en bruksanvisning for hvordan det er best å innrette seg. Og det er jo ikke så verst heller, med de første budene som viser hvordan man ærer Gud, og de resterende budene som viser hvordan en viser respekt for sin neste?

Nei.

 

En gud som var kjærlig og smart ville selvsagt ha skrevet at vi kunne gjøre hva vi ville så lenge det ikke skader noen. Det ville vært ordene en smart og klok gud ville brukt, om en slik gud finnes..

 

Isteden oppfordrer din gud til intoleranse og hat, for hva annet kan du kalle en gud annet enn ond når den guden skaper mennesker med homofile legninger NATURLIG for så å forby dem i etterkant OG på toppen av det oppfordre andre mennesker ikke bare til å være intolerant og hatefull, men også å drepe de som er født med homofil legning? En sånn gud må være direkte ond... Og når den kristne guden attpå til lar sine tilhengere forfølge, torturere og slakte andre av sine tilhengere for fote, hva kaller du det? En klok og god gud?

 

 

Hvis du ikke evner å være et godt menneske uten å tro på dette jernalder sludderet så er du faktisk ikke annet enn en drittsekk, ranet for din empati og forståelse for andre mennesker... For det er dette religionen din og alle budene oppfordrer deg til, å være pill råtten mot alle de som har brukt intellektet sitt, brukt den hjernen vi har blitt utviklet med, til å ikke godta løse påstander i gamle bøker for god fisk... 

 

Vet ikke hvordan det er med deg og hvor degradert din religion har klart å få deg, men jeg vet om kristne som gleder seg til at andre enn dem selv skal bli torturert og drept når de tror dommedagen kommer... Så degradert kan et menneskes empati bli av å tro på slike tullete fantasier i gamle bøker. De TROR de hadler riktig, de VET ikke... 

 

Og slikt er virkelig ikke mye å danne seg et godt menneskesyn på, er du ikke enig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

En gud som var kjærlig og smart ville selvsagt ha skrevet at vi kunne gjøre hva vi ville så lenge det ikke skader noen. Det ville vært ordene en smart og klok gud ville brukt, om en slik gud finnes..

 

Isteden oppfordrer din gud til intoleranse og hat, for hva annet kan du kalle en gud annet enn ond når den guden skaper mennesker med homofile legninger NATURLIG for så å forby dem i etterkant OG på toppen av det oppfordre andre mennesker ikke bare til å være intolerant og hatefull, men også å drepe de som er født med homofil legning? En sånn gud må være direkte ond... Og når den kristne guden attpå til lar sine tilhengere forfølge, torturere og slakte andre av sine tilhengere for fote, hva kaller du det? En klok og god gud?

 

 

Ikke sikkert du har oppfattet dette helt riktig, da... Sett at du tar feil?

Lenke til kommentar

 

 

Ikke sikkert du har oppfattet dette helt riktig, da... Sett at du tar feil?

Fortell meg hvor feilen ligger da? Hvorfor i all verden skal jeg tilbe en sånn hatefull, primitiv og dum gud når jeg har en overlegen moral i forhold til denne guden, jeg er smartere og har langt mer empati enn denne guden... Virker som om det var denne guden som skulle tilbe meg isteden....

 

Sett at jeg tar feil? Jeg vet ikke det... Ser man tilbake på alle de gude fantasiene som vi mennesker har trodd på og der disse glemte gudene er glemt og ingen tror på dem lenger, hva skiller den kristne guden fra alle de andre som også brukte kun påstander og tro for å tro på dem?

 

Den kristne guden vil en gang, forhåpentligvis snart, gå i glemme boka han også, akkurat som alle de andre gudene vi mennesker har trodd på. Hvor mye ville det kostet en gud å vist trynet sitt for ALLE (og ikke bare for en ignorant og primitiv ørken stamme..) slik at all tvil ble fjernet? Jada, jeg vet at alt koker ned til "klippefast" tro og lignende tull (noe måtte de jo finne på når bevis ikke finnes...) i kristen tro, men på den måten ville faktisk ALLE blitt reddet om påstandene om helvette var sanne, ikke bare de som tror helt blindt...

 

Så har du den uærlige prosessen man må igjennom for å tro på EN gud... Det finnes INGEN beviser for noen gud, yahwe inkludert, og man må derfor oerbevise seg selv via fantasi og innbildninger der man TROR man møter/prater/føler den guden man helt klart uærlig har "valgt" seg ut (I det store og hele pga geografi og hva slags gude innbilninger de som bor rundt der man er født tror på...) Ingen som er født i Bagdad vil mirakuløst begynne å tro på den kristne guden om det mennesket aldri har hørt om den guden... Merkelig, ikke sant?)

 

Det ærlige her ville faktisk vært å trodd på samtelige guder, da alle har de samme bevisene, altå ingen beviser... Det mest ærlige er selvsagt å ikke tro på noen av disse gudepåstandene nettopp fordi det aldri kommer til å bli en ærlig handling å tro blindt på noe uten bevis...

 

Merkelig system, for du har sikkert, som alle ande religiøse, følt at du er spesielt ærlig fordi du følger jesus, men i prinsipp er du ikke ærlig i det hele tatt. Hadde du vært ærlig i denne biten ville du nemlig ikke trodd..

 

Så du må gjerne forklare meg hva jeg har tatt feil.... Jeg tror ikke du kan det, ikke uten å ty til de sedvanlige løgnene dere kristne er opplært til å overbevise dere med...  Jeg setter min lit til hva som mest sannsynlig er sant jeg, basert på empiriske bevis, og da er ikke gudetro noe jeg noensinne vil sysle med. Som jeg sa til de siste jehovas vitnene som var innom her, stryk meg fra listene, for jeg kommer aldri til å tro på løse påstander som selv ikke etter to tusen år har et eneste bevis for seg... No can do... 

Lenke til kommentar

 

Det ærlige her ville faktisk vært å trodd på samtelige guder, da alle har de samme bevisene, altå ingen beviser... Det mest ærlige er selvsagt å ikke tro på noen av disse gudepåstandene nettopp fordi det aldri kommer til å bli en ærlig handling å tro blindt på noe uten bevis...

 

Hvis du virkelig vil ha kontakt med Gud, er det jo bare å lage seg et bønnemanual med bønner om at den ene, sanne Gud åpenbarer seg og gir velsignelser, helbredelser, o.l.

(Jeg føler ikke det er naturlig å be til et polyteistisk religionsystem, men det gjør kanskje du...?)

 

På et ark i mitt bønnemanual skulle jeg absolutt ha med et symbol jeg fant i Word... Nå cirka 15 år etterpå, har jeg oppdaget at dette er symbolet til en egyptisk gud. Noe som er meget flaut og ergerlig. Men mitt bønnemanual bestod mest av Bibel-sitater, så sånn sett var det vel riktig. Dette viser hvor forsiktig en må være med symboler.

Lenke til kommentar

Jehova/Yahweh er liksom ikke en egyptisk gude-avart da, eller? Kanskje noe summarisk, persisk?
 
https://en.wikipedia.org/wiki/El_(deity)
 
Guden EL
 
220px-thumbnail.jpg
 
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Mesopotamian_deities

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Sumerian_religion
 
 
 



På et ark i mitt bønnemanual skulle jeg absolutt ha med et symbol jeg fant i Word... Nå cirka 15 år etterpå, har jeg oppdaget at dette er symbolet til en egyptisk gud. Noe som er meget flaut og ergerlig. Men mitt bønnemanual bestod mest av Bibel-sitater, så sånn sett var det vel riktig. Dette viser hvor forsiktig en må være med symboler.


Denne?
 

 

10k-gold-diamond-egyptian-cross-ankh-pen

 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Ankh

 

 

Slangegudeskikkelser:

https://en.wikipedia.org/wiki/Minoan_snake_goddess_figurines

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Snakes_in_mythology

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Serpent_(symbolism)

Endret av G
Lenke til kommentar

Likheter?

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Me_(mythology)

 

 

 

Although more than one hundred mes appear to be mentioned in the latter myth, and the entire list is given four times, the tablets on which it is found are so fragmentary that we have only a little over sixty of them. In the order given, they are[5]

  1. ENship
  2. Godship
  3. The exalted and enduring crown
  4. The throne of kingship
  5. The exalted sceptre
  6. The royal insignia
  7. The exalted shrine
  8. Shepherdship
  9. Kingship
  10. Lasting ladyship
  11. "Divine lady" (a priestly office)
  12. Ishib (a priestly office)
  13. Lumah (a priestly office)
  14. Guda (a priestly office)
  15. Truth
  16. Descent into the nether world
  17. Ascent from the nether world
  18. Kurgarra (a eunuch, or, possibly, ancient equivalent to modern concepts of androgyne or transsexual [6])
  19. Girbadara (a eunuch)
  20. Sagursag (a eunuch, entertainers related to the cult of Inanna [7])
  21. The battle-standard
  22. The flood
  23. Weapons (?)
  24. Sexual intercourse
  25. Prostitution
  26. Law (?)
  27. Libel (?)
  28. Art
  29. The cult chamber
  30. "hierodule of heaven"
  31. Guslim (a musical instrument)
  32. Music
  33. Eldership
  34. Heroship
  35. Power
  36. Enmity
  37. Straightforwardness
  38. The destruction of cities
  39. Lamentation
  40. Rejoicing of the heart
  41. Falsehood
  42. Art of metalworking
  43. Scribeship
  44. Craft of the smith
  45. Craft of the leatherworker
  46. Craft of the builder
  47. Craft of the basket weaver
  48. Wisdom
  49. Attention
  50. Holy purification
  51. Fear
  52. Terror
  53. Strife
  54. Peace
  55. Weariness
  56. Victory
  57. Counsel
  58. The troubled heart
  59. Judgment
  60. Decision
  61. Lilis (a musical instrument)
  62. Ub (a musical instrument)
  63. Mesi (a musical instrument)
  64. Ala (a musical instrument)

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...