Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hjelp! Angrerett studentbolig

trykkblyanten

Anbefalte innlegg

Hei! Fikk tilbud om studenthybel hos Voll studentboliger.
I kontrakten står det følgende:

§ 14. ANGRERETT Ved fjernsalg har leietaker angrerett jf. angrerettsloven §20. Angrerett utløper 14 dager etter dato for avtaleinngåelse. Se vedlegg.

1. Dato for avtaleinngåelse er vel datoen jeg signerer kontrakten og ikke datoen jeg mottok kontrakten?

2. Hvis jeg da tar i bruk angreretten innen 14 dager etter datoen jeg signerer kontrakten vil det vel ikke koste meg noe som helst?

(Vedlegget)

Opplysninger om angrerett ved fjernsalg

Angrerett

Du har rett til å gå fra denne avtalen innen 14 dager uten å oppgi noen grunn for dette, jf. angrerettloven § 20. Angrefristen utløper 14 dager etter dato for avtaleinngåelse.

For å kunne bruke angreretten må du underrette oss på en utvetydig måte om din beslutning om å gå fra avtalen (f.eks. i et brev sendt med post, telefaks eller e-post). Du kan benytte det vedlagte standardangreskjemaet, men det er ikke obligatorisk.

For å overholde angrefristen er det tilstrekkelig at du sender meldingen om at du vil bruke angreretten før angrefristen utløper.

Virkningene av at angreretten brukes 

Dersom du går fra denne avtalen, skal vi tilbakebetale alle betalinger vi har mottatt fra deg, herunder leveringskostnadene (med unntak av tilleggskostnader som følge av at du har valgt en annen type levering enn den billigste typen standardlevering vi tilbyr), uten unødig opphold og i alle tilfeller senest 14 dager etter den dag vi mottar melding om din beslutning om å gå fra denne avtalen.

Vi foretar tilbakebetalingen med samme betalingsmiddel som du benyttet ved den opprinnelige transaksjonen, med mindre du uttrykkelig har avtalt noe annet med oss; i alle tilfeller vil du ikke bli pålagt noe gebyr som følge av tilbakebetalingen. Dersom du har anmodet om at leieforholdet skal påbegynnes før angrefristen utløper, skal du betale oss et beløp som står i forhold til varigheten av leieforholdet til du underrettet oss om at du ønsket å gå fra avtalen, sammenlignet med full oppfyllelse av avtalen. 

Endret av trykkblyanten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) "Avtaleinngåelse" er utgangspunktet for fristen. Avtalen er inngått når du har signert på avtalen.

2) Dersom du har flyttet inn i leieobjektet vil du måtte betale for tiden du har bodd der.

Kontraktstart er 1.aug. La oss si at jeg benytter meg av angreretten 5.aug uten å ha hentet nøkler og fysisk flyttet inn i hybelen.

Må jeg betale for 1.-5.aug eller slipper jeg dette?

Lenke til kommentar

Kanskje et dumt spørsmål men hvordan tolker man "dersom du har anmodet om at leieforholdet skal påbegynnes før angrefristen utløper"? Det holder vel at jeg ikke henter nøkler og flytter inn fysisk for å unngå å betale?

Endret av trykkblyanten
Lenke til kommentar

Nei. Dersom du inngår en leieavtale fra 1. august har du samtykket i at tjenesten skal leveres fra 1. august (selv om 1. august er utleiers forslag). Betalingsplikten følger av angrerettsloven § 26:

§ 26.Forbrukerens forpliktelser når angreretten brukes ved avtaler om levering av tjenester

Ved bruk av angreretten ved tjenester som forbrukeren uttrykkelig har bedt den næringsdrivende om å begynne levering av, skal forbrukeren betale et beløp som står i forhold til det som er levert frem til det tidspunkt forbrukeren gir melding om bruk av angreretten. Er den samlede prisen urimelig høy, skal det forholdsmessige beløpet beregnes på grunnlag av markedsverdien av det som er levert.

Forbrukerens betalingsplikt faller bort når:

a) den næringsdrivende ikke har gitt opplysninger i samsvar med § 8 første ledd bokstav h og j,

b) forbrukeren ikke uttrykkelig har bedt om at leveringen skal begynne innen utløpet av angrefristen i samsvar med §§ 12 eller 19, eller

c) levering av digitalt innhold som ikke kan leveres på et fysisk medium, er begynt uten forbrukerens uttrykkelige forhåndssamtykke og erkjennelse av at angreretten dermed går tapt, eller uten at den næringsdrivende har gitt bekreftelse i samsvar med § 11 annet ledd og § 18 annet ledd.

I utgangspunktet skal du derfor betale for perioden fra 1. - 5. august så lenge du og selger er enige i at 1. august skal være startdato for leieforholdet. At du ikke benytter deg av tjenesten (henter ikke nøkler) får ikke betydning i denne sammenheng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...