Gå til innhold

Hjelp til bygging av spill-pc anno 2006


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har den siste tiden lurt på å bygge meg en spill-pc for spillene jeg spilte i min tidlige ungdomstid, da disse går heller dårlig på min nokså toppspeccede moderne spill-pc, og tenkte da å søke litt hjelp her for å finne ut hva slags tilnærming jeg skal ha til oppgaven.

 

Det jeg altså har tenkt er å bygge en PC som skal bruke 32-bits Windows XP, og skal primært brukes til å spille spill fra rundt tusenårsskiftet og litt senere, men jeg lurer og på eldre spill. I utgangspunktet tenkte jeg å bygge en rigg basert på det jeg hadde i ca 2002-03, men ser at det kanskje kan være en bedre idé å basere pcen på en topp spill-pc anno 2006 (da så og si alt etter dette kjører glimrende på Win 10 64-bit, slik jeg oppfatter det)?

 

Det jeg har fra før, som jeg tenker å bruke til denne pcen, er en CRT-skjerm med 1024x768-oppløsning (som er det jeg tenker å makse de aktuelle spillene i), og et Creative X-Fi-lydkort (PCI). Jeg tenker et bra sted å starte vil være å lande på en aktuell prosessor, og så finne et rått Chipset/hovedkort til dette, og ta det derfra. 

 

Jeg er veldig åpen for deres tanker og inputs til dette prosjektet. Jeg har ikke tenkt til å overklokke, og de fleste delene må nok naturlig nok kjøpes brukt/på ebay.

 

Spillene jeg tenker å spille er bl.a. disse:

• Far Cry

• Splinter Cell

• Need For Speed Underground 2

• GTA: Vice City

• Warcraft 3

 

Så for å oppsummere litt og starte; hva er den råeste prosessoren til spilling under 32-bits Windows XP (evt hva var den råeste prosessoren til spill i 2006)?

 

EDIT: 
Etter å ha tenkt litt mer omformulerer jeg spørsmålet i tråden til følgende:

Hva var de råeste spillkomponentene (CPU, GPU, MB, etc) man som forbruker kunne kjøpe i 2006?

Endret av Svein_Jarle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg ikke skråsikker på at det vil gå, men hva med virtualisering? Det skal da kunne gå an å innstallere Windows XP i det minste i en virtuell PC, men om dens virtuelle hardware er bra nok er det hengende spørsmålet.

F.eks. VMware, men da er det software-basert hardware du får:
 

VMware Workstation 12
 
- Allocate up to 2GB video memory to a virtual machine
- Microsoft DirectX 10 Support
- OpenGL 3.3 Support

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...