Gå til innhold

God software for backup hver natt

Anbefalte innlegg

Hei godt folk!

Har tidligere lagret alt mitt plasskrevende "stæsj" på en extern disk av typen Drobo. Denne har tålt ett harddisk kræsj, men den begynner å oppføre seg lurvete, og jeg vurderer derfor en noe enklere tilnærming.

Vurderte først Raid 1, koblet rett på hovedkortet, men jeg har lest litt av hvert om både kvaliteten på integrerte Raid kontrollere, og ikke minst noen skrekkhistorier om vansker med å gjennopprette skulle en disk ta kvelden.

Til slutt har valget falt på å bare koble opp de to 3TB diskene som vanlig på PCen, og bruke en eller annen for for backup eller sync programvare for å speile noe av innholdet fra disse diskene til en 2TB disk jeg har liggende. På denne måten så kan jeg velge hvilke ting jeg ønsker backup av (langt i fra alt som er kritisk), og det vil ikke bli noen som helst problemer med evt gjenoppretting skulle en disk ryke.

Spørsmålet er derfor - hvilken gratis programvare egner seg til denne jobben på Windows 10? Ser for meg at det bør kunne gjøre følgende:

- Velge mange forskjellige mapper fra forskjellige disker, og kopiere de til en mappe på backup disken.

- Holde backupen oppdatert uten å måtte kopiere over alt på nytt hver natt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk bare File History i Windows 10.

Det gjør alt du etterspør og er gratis da det er inkludert i OSet.

Click on More options to change File History's defaults.

By default, Windows 10's File History will back up all the folders in your User folder. To add other folders to File History, or to remove some, click on More options under the on/off slider and scroll down to "Back up these folders."

http://www.pcworld.com/article/2974385/windows/how-to-use-windows-10s-file-history-backup-feature.html

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kvifor må vanlege folk bruke eksterne harddiskar til backup? Det er jo mykje enklare med skyløysningar. Eg anbefaler Backblaze, så får du noko som fungera med ein gong og kan bruka tida di på noko anna. Kostar 5 dollar i månaden.

PS:

Fleire backupløysningar har ingen checksum-validering av data. Så om data blir korrupt på den eksterne harddisken så er det ingenting som vil oppdage det. Det vil derimot Backblaze gjere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...