Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Uendelig boot loop etter montert m.2 adapter kort.

Anbefalte innlegg

Etter jeg har montert en m.2 adapter endte jeg opp med en uendelig boot loop.

Jeg kommer til post boot skjerm og er jeg rask kan jeg komme inn i bios, men maskin slår seg av fort og i mange tilfeller ikke nok tid til å gjøre noen endringer. Normalt sett er maskin på i ca 15~20 sekunder deretter restarter den.

Hardware:

• Asus P9X79 Pro
  • i7-4820K
  • 16Gb Corsair Vengance 1866
  • 16Gb HyperX Fury 1866
  • Corsair AX1200i
  • Asus Geforce GTX 1080 FE
  • m.2 adapter med Sm951nvme
  • Kingston 120Gb ssd 

Jeg har prøvd følgende:

• 1,2,3,4 minnemoduler, samt forskjellige kombinasjoner.
  • Skjermkort i forskjellige PCIE spor.
  • Fjernet m.2 adapter.
  • Fjernet alle kabler som USB, Lyd, USB3.0, power btn, power led, osv...
  • Fjernet ssd.
  • Selftest av PSU.
  • CMOS clear.
  • MemOK! test.
  • APU av/på.
  • TPU av/på.

Er litt redd det kan være kortslutning som har tatt liv av hovedkort, eller gjør at det oppstår overspenning da jeg ser ett rødt blink kommer i selftest LED når maskin rebooter. (nå skal jeg ikke si om dette er normalt eller ikke da jeg har ikke studert det LED lyset før)

Jeg skal prøve med en annen PSU jeg har liggende for å være på den sikre siden, men tror dog at det er ikke her problemet ligger da selftest er ok.

Edit: etter å ha saumfaret det store nettet ser det faktisk ut som det er PSU som har tatt kvelden, lignende feil går igjen og igjen, heldigvis er Corsair flinke på RMA og AXi modellene har 10 års garanti. Så fort jeg har prøvd med en litt mindre AXi PSU jeg har skal jeg komme tilbake med oppdatering.

Det skal nevnes at PSU har oppført seg noe merkelig helt siden jeg fikk den, men jeg har trodd det kunne være minne som potensielt var problemet med tilfeldige reboot. (maskin står på 24/7, og fra tid til annen har maskin startet på nytt hvor det er da en uventet reboot)

Edit: Oppdatering PSU er testet i annen maskin, samt annen PSU testet i maskinen så PSU kan utelukkes. Med annen PSU i maskin står lys på hovedkort bare å blinker og maskinen lar seg ikke slå på i det heletatt.

Om noen har noen lure ider hva jeg kan prøve hadde dette vært supert!

Endret av j0achim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er PSU så er det første gang for meg også hvor PSU gir strøm for oppstart, men deretter slår seg av i "protect" om vi kan kalle det, det.

Grunnen til at jeg kom til å sjekke opp i dette var det at jeg la merke til rød LED på selftest når maskin restarter, om jeg slår maskin av/på selv (av/på knapp på selve hovedkortet jeg kan bruke) kommer det ikke noe lys i selftest, og dermed var det tid for å google for svar, hvor mange lignende treff kom opp på Corsair sine egne forum og andre forum for den saks skyld, hvor det har vist seg at det var PSU.

For å være helt på den sikre siden skal jeg prøve paperclip test med last som også er en av testene Corsair anbefaler å gjøre før eventuell RMA.

Lenke til kommentar

alltid lurt å sjekke alt føre rma.

men når det er sagt, da jeg hadde samme problem i vinter og det viste seg jo at det var cpu, men da var feilkode displayet mitt helt på bærtur. noen ganger, avhengig om jeg slo den av/på selv eller om den gikk i loop så viste den enten ingenting, eller ingen feilmelding, eller en av 2-3 forskjellige feilmeldinger. og siden jeg også kom meg inn i bios, så virka det som om det var hovedkortet, men da jeg prøvde et nytt hk, så viste det seg som sagt at det var cpu som var kaputt. 

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Prøvde med annen PSU og samme resultat :( nesten samme resultat, med annen PSU ville ikke maskin gå på, og lys på hovedkort står bare og blinker. Begge PSU er testet i annen maskin.

Endte opp med å ligge inn en bestilling hos komplett på nytt HK, CPU, Minne og Kjøler.

• i7-6700K
  • Asus ROG MAXIMUS VIII HERO
  • Corsair Vengance 16GB DDR4 3200MHz (2stk 32GB total)
  • Corsair Hydro Series H75 
Endret av j0achim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...