Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Snekker med eget firma bygger sitt eget hus

Anbefalte innlegg

Etter min forståelse så kan ikke en snekker med eget firma bygge sitt eget hus uten å betale skatt for det.

Betyr dette at hvis en baker som har eget firma (bakeri) ikke kan bake sitt eget brød hjemme uten å betale skatt av det? Satt på spissen.

Samma gjelder elektriker, it-tekniker, kokk, bartender, lastebilsjåfør, etc.

Eller tolker jeg det feil?

Anonymous poster hash: b7edb...fb7

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan skal noen av de betale skatt når de gjør noe for seg selv? Jeg regner med snekkeren ikke sender faktura til seg selv? Er jo inntektene det skattes på, bygger han sitt eget hus jobber han jo gratis ergo ikke skatt på dette. Hvordan blir ellers skatt beregnet? Tror det er mer snakk om hvis hans firma og ansatte jobber. Da må han ji betale firma som igjen betaler lønn.

Lenke til kommentar

Du tolker det feil. En snekker med eget firma kan bygge sitt eget hus "non-profitt". Han betaler fortsatt skatt gjennom lønninger og materialkostnader. Han kan selvfølgelig jobbe alt han vil uten å ta ut lønn eller ta betaling som det skattes for. Ingen kan nekte noen å gjøre noe gratis, stort sett.

Lenke til kommentar

Kan vi unngå å uttale oss med mindre vi faktisk vet noe om hva vi uttaler oss om, her?

Årsaken til at snekkere må betale skatt og avgift er fordi det å ta ut tjenester fra en bedrift skal behandles på samme måte som om man tar ut varer.

Bruker snekkeren firmaets verktøy skal det skattes som om firmaet hadde leid ut verktøyet (uttaksbeskatning). På samme måte skal snekkeren uttaksbeskattes hvis han tar ut firmaets tjenester.

Det er en del avgrensningsproblemer her. Generelt sett skal man ikke uttaksbeskattes for forhold som ligger under noe enhver kan gjøre (eller endog noe enhver skal gjøre). Bakeren kan bake brød til egen familie. Revisoren kan sende inn sin egen selvangivelse. Advokaten kan representere seg selv i en rettssak. Elektrikeren kan skifte deler som enhver kunne ha gjort.

Men hvis bakeren fikser et kjempeopplegg for sønnens konfirmasjon, revisoren sender inn klage på ligningen på vegne av en kompis, advokaten kjører sak for kona, eller elektrikeren skifter deler som man må ha autorisasjon for å skifte - da snakker vi om at det tas ut tjenester av næringsvirksomheten.

Da skal tjenesten verdsettes som om den var blitt solgt på fritt marked. I mitt tilfelle hadde jeg nylig en massiv klagesak for NAV som jeg kjørte gratis for et familiemedlem. Jeg må oppgi markedspris for den saken som omsetning/inntekt, uavhengig av om jeg får noen inntekt av den.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Som en sidenotis: såvidt meg bekjent så har vel elektrikere lov til å gjøre om alt de vil av den elektriske installasjonen i egen bolig. Vennetjenester er såklart ikke lovlig.

Lovlig er det, men driver en for seg selv er det ikke bare bare som nevnt ovenfor. Kjenner personlig en som fikk en heftig straff for dette, inkludert fengsel. Dog ikke elektrikker, men håndverker.

Lenke til kommentar

Om det ikke skal være lov å synse på et forum så blir det ganske dødt her inne :) da blir krikkert overflødig som moderator.

Man skal ikke synse om slike seriøse saker, hvordan hadde du likt det om noen av dine nære havnet i fengsel pga de leste at det var greit her inne? Ikke ok!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om det ikke skal være lov å synse på et forum så blir det ganske dødt her inne :) da blir krikkert overflødig som moderator.

Man skal ikke synse om slike seriøse saker, hvordan hadde du likt det om noen av dine nære havnet i fengsel pga de leste at det var greit her inne? Ikke ok!

Jeg er såpass oppegående at jeg ikke regner med å få noe fasitsvar på et åpent forum. Både du og jeg vet at det meste her inne er synsing, men selvfølgelig fint med noen glupinger som deg også :)

Lenke til kommentar

Jeg har tilfeldigvis noe erfaring med skattesaker, og overraskende mange kommer med "jeg leste det på internett, så jeg trodde det var riktig".

Problemet er ikke synsing. Problemet er kombinasjonen av synsing, manglende innsikt i hvorfor systemet er som det er (både hos den som spør og svarer), og ren og skjær ønsketenkning (både hos den som spør og den som svarer, men oftest førstnevnte). Ingen forventer fasitsvar på et forum, problemet ligger i at hvis synsingen er for ensartet så tenker man at "så mange mennesker ikke kan ta feil", og dermed unnlater man å skaffe seg profesjonell hjelp på grunn av synsingen.

For all del, jeg setter stor pris på at synsere opprettholder behovet for jobben min, men generelt sett koster det ganske mye mer å få rettet opp en feil som er begått enn det gjør å få gjort det riktig første gang.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Man skal da heller ikke forvente profesjonelle og pålitelige svar på et offentlig forum men...

• Liker 1
Lenke til kommentar

TS. Til ditt hovedspørsmål, så er svaret ja. En tømrer, kan bygge eget hus, selv om han/hun har eget firma. Men, det er forskjell på firma. Og en må "ha tunga, rett i munnen", da det er lett å gjøre feil. Sjekk med skattekontoret, eller en dyktig revisor.

Jeg er ikke en skatteekspret, heller ingen jurist. Men etter ca 40 år i bransjen, først som tømrer, dernest som bygningsingeniør (og entreprenør - småskala), vet jeg noe om dette. Men, ikke alt!

Opp i mellom årene har jeg flere bekjente (og hørt om flere), som har tabbet seg ut i denne forbindelse. Så det er viktig å være klar over lovverket og kriteriene. En ble kjent med for få år siden, hadde et personlig murerfirma, med 12 - 15 annsatte. Han var murermester, tjente penger, men var ikke klar over reglene og stolte litt for mye på et familiemedlem, som ordnet regnskapene. Vedkommede kunne ikke regelverket, i forbindelse med bygging av eget hus, mens han hadde firma. Kort fortalt, dårlig skille mellom firmaets arbeid, annsatte jobbet på bygget, redusert firmainntekt mens byggigen pågikk og det var ikke skille mellom arbeidstid og "fritid", samt mye mer som var difust. Uansett - skattesmell, firmaet konkurs og han mistet huset (i dag ville det nok vært værdt ca 4 mill). Han hadde nok en vanskelig tid etterpå og har vel aldri kommet seg helt, 10 år etterpå og leier i dag bolig. Har mange eksempler på hvor dårlig det kan gå, men også eksempler på at det går bra hvis en setter seg inn i regelverket.

Da jeg (som ansatt tømrer) bygge min første bolig (på 80- tallet), måtte også jeg sjekke nøye, da flere hadde tabbet seg ut. Måtte bygge på fritiden, ingen permisjon/fri, for å bygge, da kunne jeg også fått skattesmell. Selv som ansatt. Og eier en et AS, blir det noe av det samme forholdet. Dette kan være innfløkt, så sjekk nøye, ellers kan det gå riktig ille.

Endret av Friluftskar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...