Wager95 Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 Hei. Vurderer å kjøpe meg et slikt "kompakt systemkamera". Har tittet litt rundt på artikler og reviews, men klarer ikke helt komme til en konklusjon på hva man "burde" kjøpe. For øyeblikket står det mellom Sony A6000 eller Olympus OM-D E-M10II. Når det kommer til personlige ferdigheter innen fotografering, så er de vel muligens intet-eksisterende. Det samme gjelder heldigvis ikke for interessen. Så klart klarer jeg å ta bilder som en helt vanlig person, men fotografiske begreper som f.eks ISO sier meg intet. Jeg har lest at man kanskje burde gå for et kamera som er for nybegynnere eller lignende, men for å være helt ærlig ser jeg ikke poenget. Hvorfor bruke penger på et "middelmådig" kamera, når man etter noe måneder velger å kjøpe et bedre. Trenger ikke være et økonomisk geni for å forstå at dette er pengetap. Uansett så har jeg sett på de nevnte systemene. Er det noen som har litt tips? Hvem burde man velge? Finnes det eventuelt bedre valg i den prisklassen? Hvilke optikker burde man eventuelt kjøpe til "vanlig" bruk som: naturfotografering (ikke dyr i bevegelse), fotografering av hverdagen og fotografering av en sydentur. For eksempel. Setter masse pris på svar. Takk. Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 23. juli 2016 Del Skrevet 23. juli 2016 Når det gjelder bildekvalitet gjør du ikke feil med noen av disse du nevner. Men etter min mening vil du garantert sette pris på den gode innebyggede bildestabiliseringen og den vridbare skjermen til Olympusen. Etter min mening er også Olympusen bedre når det gjelder betjening og utvalg av kjempegod optikk. Hvis du velger Olympus så ville jeg kjøpt et kit med objektiv. De små 14-45mm objektivene er ikke dårlig og du får se om du liker vidvinkel 14mm eller tele 45mm best. Noen ganger kan det være greit og ta med et 40-150mm objektiv i tillegg om du har råd. Senere kan du spe på med spesial optikk som er mer lyssterke (lavere "f" verdi) som gjør det lettere å fryse bevegelser og fotografere i mørket. Eventuelt de flotte Pro objektivene som gir en enestående bildekvalitet og byggekvalitet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. juli 2016 Del Skrevet 23. juli 2016 Begge er teknisk bra kamera og er enkle i bruk både i full auto og andre moduser. Begge har massevis av funksjoner så du kan få en lang læreprosess med begge. Helt vanlig medfølgende objektiv er en helt grei start til alt du nevner. Det er først når du har styrt lenge med dette og lært litt om kameraets funksjoner, ISO, lukkerid, blender og sånt, at det kanskje blir aktuelt å kjøpe et annet objektiv for spesifikk annen bruk. For eksempel en telezoom for å komme "nærmere innpå" ting langt unna. Lyssterk optikk, makro osv kan sikkert også friste en gang i fremtida, men ikke tenk for mye på det nå. Ta det når tiden eventuelt er inne for det. Start med det helt enkle medfølgende objektivet. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 Når det gjelder iso og sånt så finnes det en guide her på forumet som er veldig informativ og lett forståelig, selv om du ikke forstår alt direkte så kan du bruke det sammen med kameraet for og få bedre forståelse. Noe av meningen med et systemkamera er og ta bedre bilder og for å få bedre bilder må man forstå det underliggende eller kan man bli skuffet over bilderesultatet. Når det gjelder speilløse kamera så er nok MFT "Micro Four Thirds, Olympus/Panasonic" det best utviklet systemet med et relativt stort omfang av utstyr/brukere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå