Karma86 Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 Hei alle, Vet ikke helt hvor jeg skal spørre, om dette er egnet plass eller ei, men må bare lufte meg litt her. Saken gjelder ikke meg, men nært nært familiemedlem for å si det sånn. Vedkommende fikk i dag telefon fra fastlegen om at han måtte levere inn førerkortet umiddelbart, og fikk ikke lenger kjøre bil. Grunnen er den at for 2-3uker siden så var "Thomas" (kaller han det her) ute på byen og på konsert. Senere på kvelden så var han uheldig og snublet, jeg personlig kjenner og til hvor dårlig fortau/brostein er i det området. "Thomas" blødde litt fra nesen og leppene, men satt seg ned for og vente på nattbussen hjem. Plutselig kom der ei dame som insisterte på han måtte dra til legevakta, det ble gjort. På legevakta fikk han litt bandasje, og sendt hjem. Ikke noe måtte syes. I dag, fredag fikk Thomas altså telefon fra legen om at han ikke fikk kjøre mer og måtte levere inn førerkort umiddelbart. For litt over 4år siden mistet Thomas førerkortet da han ville ha litt hjelp mot alkoholen, var jevnlig til prøver, og fikk etterhvert igjen førerkortet. Må og nevnes Thomas aldri har vært noen "dranker/alkiss", men valgte å snakke med lege da for 4år siden om alkoholen, for så og miste førerkortet. Thomas er en skikkelig mann, familiefar, aldri blitt tatt i promillekontroll (ei heller aldri kjørt i fylla), og generelt verdens snilleste. Så, hva sier folk om dette? Vi/han vurderer advokat.Skal man altså miste førerkortet for å ha vært uheldig på byen? Og snublet. Muligens litt klønete formulert, men skriver på mobil. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 Vi vet ikke hele historien og har bare en side av den. Umulig for å si noe som helst. 2 Lenke til kommentar
Woltox Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 Be "Thomas" kontakte politi/lege for å finne grunnen til at han skal gi fra seg førerkortet Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 (endret) Sånn jeg har forstått det, er det legen som tar en avgjørelse og at denne må stadfestes av fylkeslegen. Dette gjøres som enkeltvedtak, som må begrunnes og kan påklages. Fylkeslegen er altså den som må begrunne inndragelsen, og det er han Thomas må klage til. Endret 22. juli 2016 av Slettet-376f9 Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 (endret) Dette fremstår som en svært ufullstendig historie. Ingen skal bli fratatt førerkortet bare fordi man har vært innom legevakten og har fått en bandasje, da hadde alle landets forum vært fulle av lignende tråder. Imidlertid ville det være interessant å vite om legevakten tok røntgenbilder da han var der? Om det ble gjort kan grunnen ligge i et funn man har gjort i den forbindelse, men i så fall virker det særdeles merkelig om lagen har ringt ham, kun sagt at han må gi fra seg førerkortet og ikke gitt en forklaring. Uansett, her tror jeg trådstarter enten har utelatt en del informasjon eller at det finnes en del informasjon han ikke har fått fra "Thomas". Edit: ellers er saksgangen i fratak av førerkort på medisinsk grunnlag som forklart i posten over. Endret 22. juli 2016 av Belfaborac 1 Lenke til kommentar
Karma86 Skrevet 22. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2016 Synd noen mener jeg har utelatt noe her med vilje, for det stemmer ikke. Men jeg syns ikke det er like lett å skrive lange innlegg fra mobil. Det jeg skriver, er det som er skjedd. Det er vel derfor vi alle er like sjokkert over dette. Ingen prøver ble tatt, ingen røntgen ble tatt. Jeg var selv på legevakten og ventet, og kjørte han etterhvert hjem. Du må gjerne mene det er en ufullstendig historie, men det er ikke mer å tilføye den historien. Thomas er sjeldent innom lege, kun de ganger han må, og har ikke hatt alkohol som tema de gangene han har vært der etter han mistet førerkortet for ca 4år siden. Thomas skulle reise på bilferie med familien nå kommende mandag, hotell og alt var bestilt.... Men er nå måttet avbestilt pga dette. Lenke til kommentar
Karma86 Skrevet 22. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2016 (endret) Legen ga beskjed om at hun hadde mottatt fra legevakta at dette hadde skjedd i beruset tilstand (alkohol), og som Tom sier; hun ville sende inn dokument til fylkeslegen. Det var synd han aldri satt seg på bussen rett hjem...Det er for meg så soleklart dette er pga han tok kontakt med legen sin for 4år siden ang alkoholen. Det kan rett og slett ikke vær andre grunner. Kan vel si at dette gjelder min far,som jeg kjenner bedre enn noen andre på denne jord. Endret 22. juli 2016 av Karma86 Lenke til kommentar
Karma86 Skrevet 22. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2016 Sånn jeg har forstått det, er det legen som tar en avgjørelse og at denne må stadfestes av fylkeslegen. Dette gjøres som enkeltvedtak, som må begrunnes og kan påklages. Fylkeslegen er altså den som må begrunne inndragelsen, og det er han Thomas må klage til. Er det slik at fastlegen er PLIKTIG til å melde inn dette til fylkeslegen? Eller kan fastlegen ta en egen vurdering på dette? Takk for svar foresten! Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 Det er fastlegen som står for vurderingen, da fylkeslegen neppe kjenner den det gjelder. Vurderingen/avgjørelsen må imidlertid rapporteres til fylkeslegen, som så er klageinstansen. Jeg mente ellers ikke at noe nødvendigvis var utelatt med vilje, men at det ikke var sikkert at du satt på den fulle historien. Du nevnte tross alt ikke i første post at dere var sammen og at du dermed har førstehåndsinformasjon. Okke som, etter presiseringen vet vi fremdeles ikke nok, da vi ikke har innsikt i hvilken alkoholproblemer "Thomas" hadde tidligere, hvor alvorlige/langvarige de var, hvilke følger de hadde hatt på det tidspunktet han da oppsøkte lege, på hvilket grunnlag han ble fratatt førerkortet eller hvilke betingelser som ble lagt da han fikk det tilbake. Uten den fulle historien er det ingen her som kan si hvorvidt førerkortet denne gang er inndratt på riktig grunnlag eller ei. 2 Lenke til kommentar
inside_450550 Skrevet 25. juli 2016 Del Skrevet 25. juli 2016 Min samboer fikk i journalen at hun luktet sterkt av alkohol etter ett besøk på legevakta, det forundrer meg at man kan skrive inn slikt uten at man tar prøver. Vi har klaget på dette men føler det er svært ubehagelig at synsing kommer i journalen, de spurte ikke om dette eller kommenterte det da vi var der. Og hun hadde ikke drukket alkohol siden jul, og har heller ikke noen forhistorie rundt alkohol, hvis det er slik man driver på så er systemet ytterst tvilsomt. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 25. juli 2016 Del Skrevet 25. juli 2016 Hvis han har oppsøkt lege for å få hjelp med alkoholproblemer, og i den forbindelse har fått førerkortet inndratt, da er det ikke vesentlig at dere foretrekker å ikke se på ham som "dranker/alkiss". Vet ikke hvordan reglene er, men det er jo naturlig å anta at det ikke skal mye til for å miste førerretten på nytt hvis det er grunn til å mistenke at vedkommende har falt av vannvogna. Hvor fort gjort det er å bevise sin "uskyld" nå, vet jeg ikke. Trasig for ham, men trafikksikkerhet må ha prioritet. Rettspraksis tilsier at det skal være minst tre problematiske hendelser innenfor ca. et år for at førerkort kan inndras. Jeg sliter med å tro at han ikke har fått noen bedre begrunnelse utover "du får ikke kjøre". Uten å vite noe om denne er det egentlig vanskelig å mene noe særlig mer. Hvis begrunnelsen er at han fremsto som beruset, er det kanskje mulig å kreve dokumentasjon på dette? Kan det hende episoden ble registrert som en besvimelse? 1 Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 25. juli 2016 Del Skrevet 25. juli 2016 Hvis legevakta har grunn til å tro (basert på deres undersøkelser) at det er snakk om f.eks. et epileptisk anfall (som ofte trigges av alkoholbruk) eller et hjertearytmi, e.l., vil de sende et notat til fastlegen, som, basert på sykdomshistorie og journal vil være pliktig å gi muntlig kjøreforbud, og så melde det videre til fylkeslegen, som så vil, etter all sannsynlighet, støtte fastlegens historie og sende beskjed til politiet om inndragelse. (Ved f.eks. epileptisk anfall vil lappen være inndratt i 6 mnd hvis det er første gang, eller 12 mnd hvis det har skjedd før. Ved hjertearytmi er det vel vanlig med 6 mnd uansett, mener jeg). Som regel vil man da dog få muntlig kjøreforbud allerede på legevakta, som så vil sende henvisning til fastlege og evt hjertelege eller nevrolog for videre utredning. Lenke til kommentar
toffo Skrevet 25. juli 2016 Del Skrevet 25. juli 2016 Jeg ville vel snarest be om å få journalen hos legen (det har han krav på å få utlevert, men må nok møte personlig). Der skal det stå hva legen har fått info om fra legevakta og hvilke vurderinger legen har gjort. Lenke til kommentar
Karma86 Skrevet 25. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2016 Hei folkens, Grunnen til jeg sier han ikke er dranker var vel ment for dere her, og ikke til lege/fastlege Hendelsen har IKKE blitt registrert som besvimelse, dette var rett og slett for han snublet på byen. Som jeg har gjort selv og uten å ha problem med alkoholen. Isbilen: Falt av vannvogna ja. Er det slik å forstå at dem som en gang søker om hjelp/spørr fastlege ang alkohol og mister lappen, for så og få den tilbake - aldri skal kunne ta seg et glass igjen? Skal man bli totalt avholds altså? Presiserer igjen at min far aldri har kjørt i påvirket tilstand, ei heller fått fartsbot.. (for glad i bilene sine til å gjør det ) Som sagt så ble det på legevakten ikke tatt en ENESTE prøve eller røntgen. Og fredag som var ringte altså legen, min far ba henne ringe på igjen samme dag, noe hun ikke gjorde, ergo helg ødelagt. Min far har i dag vært hos legen, han ba om en akutt-time, og fikk. Lenke til kommentar
Karma86 Skrevet 25. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2016 Edit: Mens jeg skrev forrige innlegg ringte han meg Ble i dag tatt en utvidet (?) blodprøve, og vil få svar på onsdag. Litt synd da jeg allerede har avbestilt ferien deres og tapt x-antall tusen... Hører fra meg igjen på onsdag Til inside_; Det der hørtes helt vanvittig ut. Håper det ordner seg! Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 25. juli 2016 Del Skrevet 25. juli 2016 Hva er poenget med å ta utvidet blodprøve nå hvis alkoholhendelsen var for noen uker siden? Alkohol sitter ikke i blodet så lenge. Denne saken er jo bare helt rar Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 25. juli 2016 Del Skrevet 25. juli 2016 Isbilen: Falt av vannvogna ja. Er det slik å forstå at dem som en gang søker om hjelp/spørr fastlege ang alkohol og mister lappen, for så og få den tilbake - aldri skal kunne ta seg et glass igjen? Skal man bli totalt avholds altså? Presiserer igjen at min far aldri har kjørt i påvirket tilstand, ei heller fått fartsbot.. (for glad i bilene sine til å gjør det ) Tja, man kan jo gjøre ganske mye så lenge ikke øvrigheten får snusen i det. Men forsiktig med alkohol bør man være resten av livet, og totalavhold er kanskje den beste løsningen. Så viktig som bilen kan være i et liv blir dette et område med vanskelige utslag på personnivå, men trafikksikkeheten må komme først, og da blir en føre-var-tilnærming det beste ondet. Systemet har jo (heldigvis) ikke mulighet til å vite alt om folk, og må basere seg på indikatorer. Lenke til kommentar
inside_450550 Skrevet 25. juli 2016 Del Skrevet 25. juli 2016 Og ta fra folk førerkortet for sikkerhetsskyld uten annet enn synsing som grunnlag er jo ikke akseptabelt, regelverket bør endres. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå