Gå til innhold

Slik brukes frekvensbåndene

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke hvorfor FM absolutt må legges ned og hvorfor det må legges ned så fort. Så langt jeg forstår så skal ikke FM frekvensene overtas av andre formål. Og om FM nettet legges ned, blir det da fritt frem for amatør og piratradioer på FM frekvensen?

Noe annet som er interessant innen frekvenser er lydfrekvensen 440Hz (ISO standard 16) som er musikktonen A (over middel C på pianoet). Denne frekvensen brukes i musikkindustrien som generell standard for musikkstemming. Noen mener at 432 Hz er bedre, men av en eller merkelig grunn er denne frekvensen umulig å oppnå i musikkprogrammer (I følge de som bruker dette).

Jorden har også sin egen frekvens, 7,83 Hz.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Spennende tema, men hvor lenge varer kosepraten? Og er det verdt tiden å høre på?

Du tar opp et aspekt som gjør at jeg svært sjeldent hører/ser på slikt: dette er et serielt medium og man er så å si nødt til å høre/se hele seansen uten egentlig å vite om det til slutt gir nytteverdi.

Det samme gjelder nye på youtube og videoer på f.eks. kickstarter. Av og til har jeg mistanke at forfatterne har problemer med å skrive, eller vil spare tid ved å snakke isteden - og samtidig sløser bort tiden til de som er ute etter info.

Disse er vanligvis ikke noe kunstprodukter hvor det gir mening å se/høre alt fra start til slutt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Enig. Jeg sitter og venter på at "compact broadcast" skal bli det neste store. Jeg har inntrykk av at skapere av videoer og nyhetssendinger får betalt per minutt, og at de lesser på med fyllekalk, stemningsbilder og livshistorier bare for å fortelle en helt banal historie.

Her du forresten lagt merke til hvor mange linjeskift og linker det er i artiklene på enkelte nettaviser? Det er for å få til annonseplass i margen.

Lenke til kommentar

Det er sjelden jeg velger å se en web/podcast (bortsett fra underholdning), føler det er bortkastet tid.

Informasjon foretrekker jeg å lese i mitt eget tempo, det går kjappere, og jeg kan sjekke opp kilder underveis i artikelen uten å måtte trykke på pause.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

La denne til i sommer og fikk endelig tid til å lytte til den. Det var det verdt.

Stemmer det at 3G vil forsvinne før 2G?

Jeg har ikke verifiser dette, men det er sannsynlig at mye mer eller mindre kritisk utstyr (fjernstyring, alarmer osv) er helt avhengig 2G-nettet.

3G-nettet brukes til raskere surfing/nettbruk, og utstyret kan til nødsfall bruke 2G. Utstyr som bruker 3G er oftere bærbart og skiftes relativt ofte ut ut, og mesteparten av brukerne vil migrere fra 3G til 4G-nettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...