Redaksjonen. Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 Nå skal utslipp og miljøavtrykk fra cruiseturismen på vestlandet undersøkes.Utslipp fra cruiseskip skal kartlegges Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 Det er ikke CO2-utslippene som er problemet, men de enorme utslippene av NOx, partikkler og SOx fra forbrenning av tungolje. Ett cruiseskip slipper trolig ut mer enn alle bilene i Norge til samme. 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 De har som regel ikke lov til å gå på tungolje innaskjærs, må gå på diesel da. Lavsvovel er det vel sikkert ikke, men dog... Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 Turistene legger igjen penger og cruiseskipene legger igjen dritt... Men hvorfor nevnes kun CO2?? Det er da masse annen herlighet som blir sluppet ut... 4 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 Har hipsterløkka funnet nye ting å bruke tiden sin på? Må ha vært for lang tid mellom to macchiato i sommervarmen. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 Det er ikke CO2-utslippene som er problemet, men de enorme utslippene av NOx, partikkler og SOx fra forbrenning av tungolje. Ett cruiseskip slipper trolig ut mer enn alle bilene i Norge til samme. Det er ikkje lov å brenne svovelrik tungolje i norsk farvatn. EU-grensa i SECA-farvatn (Nordsjøen og norsk farvatn er inkludert) har vore 0,1% sidan 2015. Til samanlikning kan tungolje til bruk i internasjonalt farvatn utanfor EU og andre kontrollerte soner (USA og Canda har same grenser som EU) innehalde opp til 4,5% svovel. http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32012L0033 EU-grensa for svovel i bensin og diesel er 0,001%. Eg orkar ikkje å rekne detaljert på det akkurat no, men basert på drivstoff-forbruket som kan reknast ut frå CO2-utsleppa frå vegtransport (10,2 millionar tonn i 2014) og CO2-utsleppa som er oppgitt for cruise-trafikken her, slepp biltrafikken ut mykje meir svovel enn cruiseskipa. Då reknar eg med at svovelinnhaldet i både tungolje og bensin og diesel ligg på grensa for det som er lov, eller like mykje under. Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 (endret) Turistene legger igjen penger og cruiseskipene legger igjen dritt... Men hvorfor nevnes kun CO2?? Det er da masse annen herlighet som blir sluppet ut... Eg trur cruiseturistane får mer enn 100 ganger større helseskade en det ville kostet dei å gå over på eit betre renset drivstoff. Endret 25. juli 2016 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Sten H Skrevet 26. juli 2016 Del Skrevet 26. juli 2016 Så de skal undersøke miljøpåvirkningene, skattelegge dem, for så å la de fortsette som før? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå