Gå til innhold

Har høyere effekt enn antatt


Anbefalte innlegg

Mange TMS eiere har ikke hjemmelading, just saying.

Overlegen rekkevidde og kjapp lading gjør dette mulig.

 

Personlig hadde jeg ikke kjøpt om jeg ikke hadde hatt muligheten, det er en av de store fordelene for meg. Altså at den er klar hver morgen, uten noe stress. Har en kompis som driver å drar til hurtigladeren i blandt nå, virker kjipt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

 

Ulempen er at de får en Ampera.

Og hva er galt med en Ampera-e?

 

Ikke noe superlader nettverk, mangler mulighet for autopilot, for dyr og kommer fra en produsent som lager bilen med masse motvilje.

Lenke til kommentar

 

Det må være 5-6 t på flatlandet sommerstid.

 

Det var ikke mange km igjen her:

http://www.dagbladet.no/2013/11/26/tema/bil/aaretsbil/tesla/elbil/30519500/

Det er jo egentlig ikke lange veien fra Oslo til Geilo. Hva om de hadde kjørt fra Oslo via Numedal til Dagalifjell og målet var en hytte uten lademulighet? Ja, de finnes fortsatt. Jeg var på en i vinter. Per i dag er man nødt til å velge hovedveiene med SC for å unngå å støte på problemer.

De kjørte vel i rundt 4 timer, og det er ganske worst-case. Hvis man sier 4-6 timer så er det ganske rett.

 

Om de skulle kjøre til en hytte uten lademulighet burde de toppe opp på CHAdeMO (med adapter) i Kongsberg. 45 minutter ville hjulpet mye. Snart kommer også superladestasjon på Lampeland. Da er mye gjort på 20 minutter, og samtidig som man lader kan man kjøpe matvarer på Kiwi.

 

Problemet er at du forutsetter at alle har egen garasje/parkeringsplass med lademulighet hjemme. Det er faktisk veldig mange i eks. Oslo som ikke har. Da blir det et slit å ha elbil.

Ca 75% av norges befolkning bor i enebolig, rekkehus eller tomannsbolig. Og de som bor i Oslo sentrum uten lademulighet har ofte ikke bil, men klarer seg med kollektivtransport. Noen flere klarer seg med offentlig lading eller lading på jobben.

 

I sum vil et sted over 90% av norges befolkning ha relativt uproblematisk tilgang på lading.

 

Mange av de som bor innen for ring 3 i Oslo vil ha problemer med å få ladet bilen sin på en enkel måte. Det er heller ikke alle arbeidsplasser som har lademuligheter. Min arbeidsgiver tilbyr kun parkeringsplasser til rundt 30 % av arbeidstakerne (latterlig, men sant), og et begrenset antall av disse har lader. Jeg har mulighet til å kjøre bil, men da må jeg være på jobb kl. 6 hver dag og parkere ute uten mulighet for å lade. Det er uaktuelt. En venn av meg kjøpte en fireroms lelighet på Fornebu for to år siden. Den er snart klar for innflytting. Vedkommmende måtte faktisk spørre utbyggeren flere ganger om et 16A ladeuttak i garasjen. De fikk det til slutt, og det kostet selvfølgelig ekstra (som alt annet i nybygg).

Lenke til kommentar

 

 

Ulempen er at de får en Ampera.

Og hva er galt med en Ampera-e?

 

Ikke noe superlader nettverk, mangler mulighet for autopilot, for dyr og kommer fra en produsent som lager bilen med masse motvilje.

 

For dyr? Ser ut som den kommer til å ligge på rundt 270k. Det er ganske likt som i3 og e-Golf. Husk at de første Model 3 som leveres (i 2018/19) er fullastet med utstyr og kommer sikkert til å koste 450k. GM er et gammelt, tradisjonelt selskap. Jeg vil tippe at teamet som jobber med utvikling av elbiler er framoverlente og nytenkende.

Lenke til kommentar

For dyr? Ser ut som den kommer til å ligge på rundt 270k. Det er ganske likt som i3 og e-Golf. Husk at de første Model 3 som leveres (i 2018/19) er fullastet med utstyr og kommer sikkert til å koste 450k. GM er et gammelt, tradisjonelt selskap. Jeg vil tippe at teamet som jobber med utvikling av elbiler er framoverlente og nytenkende.

Chevy Bolt vil koste 37.500 USD. Antar vi at de benytter en vekslingskurs på 10 (inklusive vrakpant, levering, osv), så vil Opel Ampera-e koste 375.000 kroner. Så må man betale ekstra for ting som superlading, metallic lakk, osv, slik at prisen for en OK utstyrt bil havner over 400k.
Lenke til kommentar

 

Med ein Model S kan du køyre i minst 5-6 timar på norske vegar utan stopp. Meir enn det meiner eg ikkje er tilrådeleg. Du trur kanskje at sansane er på topp, men dei er ikkje det. Ta ei pause, strekk på deg og få blodomløpet i gong att. Sjølv pleier eg å unngå Lier. Køyrer heller vidare til Gol, Porsgrunn eller Solli (alt etter kvar eg er på veg) og ladar der i staden. Når eg ladar i Lier er det som regel ein liten klatt medan eg hentar ein kopp kaffi og luftar ungane i fem minutt før vi køyrer vidare.

Det må være 5-6 t på flatlandet sommerstid.

 

Det var ikke mange km igjen her:

http://www.dagbladet.no/2013/11/26/tema/bil/aaretsbil/tesla/elbil/30519500

Det er jo egentlig ikke lange veien fra Oslo til Geilo. Hva om de hadde kjørt fra Oslo via Numedal til Dagalifjell og målet var en hytte uten lademulighet? Ja, de finnes fortsatt. Jeg var på en i vinter. Per i dag er man nødt til å velge hovedveiene med SC for å unngå å støte på problemer.

 

Du klarar alltids å konstruere opplegg som du meinar er utanfor rekkjevidde, og so skal liksom eg bruke tid på å løyse dei for deg, men det gidd eg ikkje. Eg køyrde ei spesiell rute frå Arendal til Geilo i april, mykje på fylkesveg, og det gjekk veldig fint.

 

I artikkelen du lenkjer til har dei demonstrert over 300 km + 800 høgdemeter rekkjevidde med fullasta bil midt på vinteren til ein stad der det ikkje er problem å lade. Alle hotella der har uttak til motorvarmar på parkeringsplassane, og eit par av dei har destinasjonsladar med høgare effekt. Det er ingen som kan klage på det? 800 høgdemeter med to personar i bilen tilsvarer ca 40 km rekkjevidde. Du får att ca 35 km når du køyrer ned att. Med fulllasta bil vert det sikkert litt meir.

 

Problemet er at du forutsetter at alle har egen garasje/parkeringsplass med lademulighet hjemme. Det er faktisk veldig mange i eks. Oslo som ikke har. Da blir det et slit å ha elbil.

I Oslo er det vel under halvparten av husstandane som har bil i det heile, sovidt eg hugsar. Sjølvsagt er det ei ulempe å ha bil i Oslo om ein ikkje har tilfredsstillande parkeringsplass. Eg har prøvd sjølv i mange år. Heldigvis er det berre eit mindretal her i landet som har det problemet. Dei fleste nordmenn bur i ein vanleg einebustad.

Endret av Sturle S
Lenke til kommentar

Mange av de som bor innen for ring 3 i Oslo vil ha problemer med å få ladet bilen sin på en enkel måte. Det er heller ikke alle arbeidsplasser som har lademuligheter. Min arbeidsgiver tilbyr kun parkeringsplasser til rundt 30 % av arbeidstakerne (latterlig, men sant), og et begrenset antall av disse har lader. Jeg har mulighet til å kjøre bil, men da må jeg være på jobb kl. 6 hver dag og parkere ute uten mulighet for å lade. Det er uaktuelt. En venn av meg kjøpte en fireroms lelighet på Fornebu for to år siden. Den er snart klar for innflytting. Vedkommmende måtte faktisk spørre utbyggeren flere ganger om et 16A ladeuttak i garasjen. De fikk det til slutt, og det kostet selvfølgelig ekstra (som alt annet i nybygg).

Det kan godt hende du er i de ~10% som vil ha utfordringer med lading i dag. Ettersom offentlig ladeinfrastruktur bygges ut vil trolig dine behov dekkes, på ett eller annet tidspunkt.
Lenke til kommentar

 

 

Ulempen er at de får en Ampera.

Og hva er galt med en Ampera-e?

Tenkte det samme. Har faktisk tenkt å kjøpe den.

Eg har hatt fire oplar og ein Tesla. Når Tesla Model 3 til og med er billigare, er det ingen tvil om kva eg ville velje. Ikkje minst pga suparladarnettverket til Tesla. Superlading er etter mi meining verd mykje meir enn du betaler for det. Eg har køyrt Teslaen gjennom heile Europa utan å uroe meg over ulike ladestandarar og betalingsløysingar, om ein ladestasjon er oppe eller flytta, om han er ledig, osv. Raskt og sytalaust.
Lenke til kommentar

Ampera-E er sikkert en god konkurrent for de minste elbilene, men den er jo altfor liten til å fungere som familiebil. Som en nummer to eller til bybruk ser den fin ut. Iallfall om man ikke har noen som helst interesse for bil.

Jeg tror Bolt/Ampera-e vil være ganske populær, ikke bare som pendlerbil, e.l, men også som familiebil. Den har fem seter, og bagasjerommet er helt OK. Setene kan legges flatt slik at man kan frakte større objekter.

 

Det er så klart ikke en stor stasjonsvogn eller noe, men det er ikke alle som trenger en stasjonsvogn som familiebil. Bagasjerommet er på 478 liter, der Leaf har 668 liter (USA tall). Det er så klart en forskjell, men forskjellen er ikke så stor at ingen kan ha den som familiebil.

 

Jeg tenker Bolt / Ampera-e vil absolutt selge bra. En ulempe er at den vil være en del dyrere enn Leaf/e-Golf/i3/osv. Og en annen ulempe er at den til tross for god rekkevidde ikke er helt en langtursbil. Rekkevidden vil kunne være noe i området av 200 km på vinteren, og med maks 50 kW lading betyr det at man må stoppe i minst 1 time hver 2,5 timer. Det er litt dårligere enn det de fleste vil anse som akseptabelt.

 

Basisversjonen av Model 3 vil være mer i området av 20-30 minutter hver 2,5 timer, og man vil få den med lengre rekkevidde for de som ønsker. Kanskje til og med lengre rekkevidde enn dagens Model S.

 

Men som sagt, jeg tror den vil selge bra. Ting tyder på at Chevy/Opel vil kunne produsere i området av 50k biler per år i nær fremtid, og det tror jeg de vil klare å omsette. Jeg tror at selv etter Model 3 kommer i salg vil Ampera-e selge greit i Europa. Model 3 er jo en sedan, og det er definitivt ikke alle i Europa som vil ha en sedan. Om de klarer å opprettholde et salg på over 50k per år etter Model 3 er på markedet er jeg usikker på. I så fall tenker jeg at de trolig må droppe prisen noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...