Gå til innhold

Har høyere effekt enn antatt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Som erfaren Tesla-sjåfør vil jeg egentlig si at behovet for veldig mye raskere lading er overdrevet. Stoppe, gå på do, og spise litt, og bilen er ferdig. Som regel venter den på meg og ikke motsatt.

Jeg er 100% enig, jeg venta mye mer på den gamle dieselen bak pumpehåndtaket.
Å, ja. Det tar vel 4-5 minutter å fylle. Jeg visste ikke at SC var blitt så kjappe...

Nei, du ser jo ikke poenget. I det daglige sparer jeg disse minuttene(som egentlig er langt mer da en må kjøre til plassen, fylle, betale, kjøre hjem osv) og på tur gjør jeg andre ting som er nødvendig(ref toalett, mat osv). Det er svært sjeldent at jeg sitter i bilen og venter på at den skal bli klar.

Lenke til kommentar

Ja, 4-5 minutter i uka er mye. Hvem kjører omveier for å fylle drivstoff? Jeg har tre bensinstasjoner i 3 minutters radius fra der jeg bor. Selv da jeg bodde på landet var det stasjoner på alle tettstedene.

Sjølv 50 meter ut av den vegen du er på, inn på ein bensinstasjon for å fylle og ut att, er ein omveg når du har vent deg til å berre setje inn pluggen i garasja heime.

 

Satt på med en kamerat i hans Model S i vinter. Vi var nødt til å kaste bort over 30 minutter i Lier pga. lading (inkl. flere minutter venting pga. manglende plasser). Snakk om bortkastet tid. Det er nok bare elbileiere som liker å vente. Jeg kan fint kjøre i flere timer uten stopp.

Med ein Model S kan du køyre i minst 5-6 timar på norske vegar utan stopp. Meir enn det meiner eg ikkje er tilrådeleg. Du trur kanskje at sansane er på topp, men dei er ikkje det. Ta ei pause, strekk på deg og få blodomløpet i gong att. Sjølv pleier eg å unngå Lier. Køyrer heller vidare til Gol, Porsgrunn eller Solli (alt etter kvar eg er på veg) og ladar der i staden. Når eg ladar i Lier er det som regel ein liten klatt medan eg hentar ein kopp kaffi og luftar ungane i fem minutt før vi køyrer vidare.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, 4-5 minutter i uka er mye. Hvem kjører omveier for å fylle drivstoff? Jeg har tre bensinstasjoner i 3 minutters radius fra der jeg bor. Selv da jeg bodde på landet var det stasjoner på alle tettstedene.

Sjølv 50 meter ut av den vegen du er på, inn på ein bensinstasjon for å fylle og ut att, er ein omveg når du har vent deg til å berre setje inn pluggen i garasja heime.

Satt på med en kamerat i hans Model S i vinter. Vi var nødt til å kaste bort over 30 minutter i Lier pga. lading (inkl. flere minutter venting pga. manglende plasser). Snakk om bortkastet tid. Det er nok bare elbileiere som liker å vente. Jeg kan fint kjøre i flere timer uten stopp.

Med ein Model S kan du køyre i minst 5-6 timar på norske vegar utan stopp. Meir enn det meiner eg ikkje er tilrådeleg. Du trur kanskje at sansane er på topp, men dei er ikkje det. Ta ei pause, strekk på deg og få blodomløpet i gong att. Sjølv pleier eg å unngå Lier. Køyrer heller vidare til Gol, Porsgrunn eller Solli (alt etter kvar eg er på veg) og ladar der i staden. Når eg ladar i Lier er det som regel ein liten klatt medan eg hentar ein kopp kaffi og luftar ungane i fem minutt før vi køyrer vidare.
Det må være 5-6 t på flatlandet sommerstid.

 

Det var ikke mange km igjen her:

http://www.dagbladet.no/2013/11/26/tema/bil/aaretsbil/tesla/elbil/30519500/

Det er jo egentlig ikke lange veien fra Oslo til Geilo. Hva om de hadde kjørt fra Oslo via Numedal til Dagalifjell og målet var en hytte uten lademulighet? Ja, de finnes fortsatt. Jeg var på en i vinter. Per i dag er man nødt til å velge hovedveiene med SC for å unngå å støte på problemer.

 

Problemet er at du forutsetter at alle har egen garasje/parkeringsplass med lademulighet hjemme. Det er faktisk veldig mange i eks. Oslo som ikke har. Da blir det et slit å ha elbil.

Lenke til kommentar

 

 
Det må være 5-6 t på flatlandet sommerstid.

 

Det var ikke mange km igjen her:

http://www.dagbladet.no/2013/11/26/tema/bil/aaretsbil/tesla/elbil/30519500/

Det er jo egentlig ikke lange veien fra Oslo til Geilo. Hva om de hadde kjørt fra Oslo via Numedal til Dagalifjell og målet var en hytte uten lademulighet? Ja, de finnes fortsatt. Jeg var på en i vinter. Per i dag er man nødt til å velge hovedveiene med SC for å unngå å støte på problemer.

 

Problemet er at du forutsetter at alle har egen garasje/parkeringsplass med lademulighet hjemme. Det er faktisk veldig mange i eks. Oslo som ikke har. Da blir det et slit å ha elbil.

 

 

Ja vinteren kan dra ned veldig, men en lader fortsatt på samme plass, det tar bare litt lengre tid. Om en skal dra på hytte uten lademuligheter må en såklart planlegge dette om en kjører elbil, en kan ta med aggregat, en kan lade før slik at en igjen når en lader på hjemveien osv, det finnes alltid en løsning. Men ja det er gjerne ett større problem enn å ta dieselbilen den ene helga, men resten av året er det en fornøyelse :)

 

Velge hovedveiene? Klart en ikke trenger det, vet du hvor mange millioner muligheter det er for lading? Men klart noen har større utfordringer enn andre, da må en igjen prioritere hva en vill. Mulighetene er "uendelige".  

 

Altså, om alt er drit med elbil hold for deg eller noen andre finnes det da ett lass av andre biler å kjøpe? For oss andre har vi det ganske fint, iallefall meg :) 

Lenke til kommentar

I går kjørte jeg en helt ubrukelig personbil, om det er bedre for deg å sammenlikne med. Den var kjempelav, bråka masse, ikke bagasjerom, brukte masse masse bensin, og hadde motoren der baksetene burde vært. Ikke hadde den hengerfeste, og jeg mistenker at man ikke får kjøpt takstativ heller. 
 

zbkeOJ2.jpg

 

Makan til tullebil, fatter ikke at folk kjøper sånt. Dyr var den også, selv om skjermen var bitteliten sammenlikna med Teslaen.

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det der kaller jeg en ordentlig bil, og man må virkelig like biler og være entusiast for å eie en. Svindyr og upraktisk på alle mulige måter.

For daglig bruk er selvsagt en enkel og billigere bil mye lettere å leve med, Lambo lager ikke biler for hverdagsbruk og det har heller aldri vært målet.

Jeg skjønner virkelig ikke helt hvor du vil hen, når du sammenligner TMS med Lambo, veiskrape, septikbil og traktor. Det er vel disse du mener den skal konkurrere med da?
Syns da tydelig de fleste TMS eiere mener at den konkurrerer mot f.eks MB S-class og lignende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det der kaller jeg en ordentlig bil, og man må virkelig like biler og være entusiast for å eie en. Svindyr og upraktisk på alle mulige måter.

For daglig bruk er selvsagt en enkel og billigere bil mye lettere å leve med, Lambo lager ikke biler for hverdagsbruk og det har heller aldri vært målet.

Jeg skjønner virkelig ikke helt hvor du vil hen, når du sammenligner TMS med Lambo, veiskrape, septikbil og traktor. Det er vel disse du mener den skal konkurrere med da?

Syns da tydelig de fleste TMS eiere mener at den konkurrerer mot f.eks MB S-class og lignende.

 

Det var en ferrari 

Lenke til kommentar

Poenget er at folk som tltwkperfwejofew stadig vekk kommer opp med use cases som ikke en elbil støtter på noen god måte før de roper HAH! Elbil er drit! Akkurat som en sportsbil eller et nyttefartøy også funker bra til noen ting og dårligere til andre. Når jeg kjører bensinbil savner jeg f.eks aksellerasjonen fra elbil, følelsen av at kraften er tilgjengelig umiddelbart, regenerativ bremsing (som er en veldig behagelig feature når man blir vant til den) etc. Samtidig er det selvsagt en liten fordel noen ganger med bensinbil at man kan fylle overalt, men i reell bruk er det overhodet ingen issue for meg. Dit jeg reiser er det plenty lademuligheter på veien og på destinasjonen, og skal jeg mer enn tre-fire timers biltur vekk er det uansett fly som gjelder. 

 

Elbil funker ikke til alle formål, og har man ikke tilgang til lading hjemme og hytte et sted uten superlader på veien er Model S et dårlig valg ift en bensinbil. Det er ingen overraskelse eller bombe for noen. 

 

(488en er en demobil, ment for prøvekjøring, som også var det den ble brukt til)

Lenke til kommentar

 

Det der kaller jeg en ordentlig bil, og man må virkelig like biler og være entusiast for å eie en. Svindyr og upraktisk på alle mulige måter.

For daglig bruk er selvsagt en enkel og billigere bil mye lettere å leve med, Lambo lager ikke biler for hverdagsbruk og det har heller aldri vært målet.

Jeg skjønner virkelig ikke helt hvor du vil hen, når du sammenligner TMS med Lambo, veiskrape, septikbil og traktor. Det er vel disse du mener den skal konkurrere med da?

Syns da tydelig de fleste TMS eiere mener at den konkurrerer mot f.eks MB S-class og lignende.

Det var en ferrari

Det var heller ikke poenget til Kremt.
Lenke til kommentar

Du er iallfall rimelig kjapp til å komme inn i de tråder om elbil med de samme evinnelige problemene som er diskutert opp og i mente og som stort sett alle med elbilerfaring er enige om at er fint lite aktuelle. 

 

Om man ikke har gjort dårlig research er rett og slett ikke ladeproblematikken reell med Model S. Har man parkeringsplass med garasje lader man hjemme nesten hele tiden, og på stort sett alle lengre strekninger passerer man minst en superlader. Med unntak av Lier er køer et ikke-problem (nå, men er bekymret for fremtiden). 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Det må være 5-6 t på flatlandet sommerstid.

 

Det var ikke mange km igjen her:

http://www.dagbladet.no/2013/11/26/tema/bil/aaretsbil/tesla/elbil/30519500/

Det er jo egentlig ikke lange veien fra Oslo til Geilo. Hva om de hadde kjørt fra Oslo via Numedal til Dagalifjell og målet var en hytte uten lademulighet? Ja, de finnes fortsatt. Jeg var på en i vinter. Per i dag er man nødt til å velge hovedveiene med SC for å unngå å støte på problemer.

De kjørte vel i rundt 4 timer, og det er ganske worst-case. Hvis man sier 4-6 timer så er det ganske rett.

 

Om de skulle kjøre til en hytte uten lademulighet burde de toppe opp på CHAdeMO (med adapter) i Kongsberg. 45 minutter ville hjulpet mye. Snart kommer også superladestasjon på Lampeland. Da er mye gjort på 20 minutter, og samtidig som man lader kan man kjøpe matvarer på Kiwi.

 

Problemet er at du forutsetter at alle har egen garasje/parkeringsplass med lademulighet hjemme. Det er faktisk veldig mange i eks. Oslo som ikke har. Da blir det et slit å ha elbil.

Ca 75% av norges befolkning bor i enebolig, rekkehus eller tomannsbolig. Og de som bor i Oslo sentrum uten lademulighet har ofte ikke bil, men klarer seg med kollektivtransport. Noen flere klarer seg med offentlig lading eller lading på jobben.

 

I sum vil et sted over 90% av norges befolkning ha relativt uproblematisk tilgang på lading.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...