Gå til innhold

Har høyere effekt enn antatt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tesla lanserte sitt nettverk for mange år siden og har tilbudt gratis lading

Dette er jo en utbredt misforståelse. Man har betalt for dette ved kjøp av bilen.

I starten er kanskje dette en grei måte å gjøre det på for å få det startet opp, det spørs hva løsningen blir i lengden.

Mange TMS-eiere har aldri noensinne ladet på en supercharger og dermed har de bare sponset de som kun lader der hele tiden.

Man ser jo i Danmark hvordan det blir, et tett land med forholdsvis mye folk og der de fleste er så gniene at de står på en supercharger og lader til 100 %.

På lang sikt er nok et abonnement der man betaler for brukte KWH løsningen, evt minuttprising så man unngår de som skal lade de siste 10-20% som tar evigheter bare for at de skal ha gratis strøm. Det bør være laget for de som er på farten og faktisk trenger lading for å komme seg videre.

Om 10.000 kroner står på konto i tre år til 2% rente får man 600 kroner. Eller tre fjerdedels bensintank. Ikke akkurat den store risikoen å ta for å ha en plass i køen om man ønsker seg en Model 3. 

Enig, sannsynligvis en bedre investering å holde på plassen og evt selge når bilen er i havn. Selv om det ikke er helt innenfor, men det skjer jo. Personlig har jeg kun min der inne for evt venner eller familie, uten å kreve noe for det såklart. Jeg tviler på at vi har behov for en model 3 når den kommer. 

Flere og flere innser vel etterhvert at denne "plassen i køen" er en ganske liten verdi. Mange trodde jo de skulle selge sin plass i køen for å tjene stort, det skjærte seg vel litt.

Man ser jo bare på TMX som leveres en del av nå som de første i landet, og dersom man legger inn ordre per nå vil man få levert bil i løpet av oktober. Dette sier at EM faktisk har økt produksjonstakten en del, og at de ikke akkurat, per nå, oversvømmes av ordrer.

Det kan jo også sees på dette referal-tullet og at mange kunder fikk en rabatt på 35k nylig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel hvordan denne forretningsmodellen vil funke når antall biler som skal bruke dette ganges med for eksempel 10.

Alle disse skal bruke samme antall og type ladere som finnes per i dag.

Jaja, et konstruert problem, men like fullt en problemstilling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Om 10.000 kroner står på konto i tre år til 2% rente får man 600 kroner. Eller tre fjerdedels bensintank. Ikke akkurat den store risikoen å ta for å ha en plass i køen om man ønsker seg en Model 3. 

Enig, sannsynligvis en bedre investering å holde på plassen og evt selge når bilen er i havn. Selv om det ikke er helt innenfor, men det skjer jo. Personlig har jeg kun min der inne for evt venner eller familie, uten å kreve noe for det såklart. Jeg tviler på at vi har behov for en model 3 når den kommer. 

Flere og flere innser vel etterhvert at denne "plassen i køen" er en ganske liten verdi. Mange trodde jo de skulle selge sin plass i køen for å tjene stort, det skjærte seg vel litt.

Man ser jo bare på TMX som leveres en del av nå som de første i landet, og dersom man legger inn ordre per nå vil man få levert bil i løpet av oktober. Dette sier at EM faktisk har økt produksjonstakten en del, og at de ikke akkurat, per nå, oversvømmes av ordrer.

Det kan jo også sees på dette referal-tullet og at mange kunder fikk en rabatt på 35k nylig.

 

 

Vet ikke hvem du refererer til som "flere å flere", jeg har vell bare sett ett par på dette forumet som diskuterer det. Og faktumet er at en ikke vet hvordan det vill bli, men at sannsynligheten er der for at det blir likt som X, ja. Jeg beholder iallefall min plass enn så lenge, de 10 000 trenger jeg uansett ikke og ikke får jeg noe avkastning på de i banken uansett. 

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel hvordan denne forretningsmodellen vil funke når antall biler som skal bruke dette ganges med for eksempel 10.

Alle disse skal bruke samme antall og type ladere som finnes per i dag.

Jaja, et konstruert problem, men like fullt en problemstilling.

 

Men nettverket øker jo hele tiden, det er jo lovet dobbelt så mange superladere innen 2018 eller hva det er og langt flere destinasjons ladere. Mange plasser har også ekstremt lite brukere, sånn som her hos meg. De få gangene jeg er der er det ingen til kanskje to biler som lader, av 8 stasjoner. Ikke akkurat ett problem. I tillegg fører økt press kanskje til at folk får ut fingen og lader hjemme.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er uansett at de som står i kø for Modell 3, og som ikke vil ha den dyreste versjonen, må vente veldig lenge. Må jo være mye bedre for disse menneskene å bestille seg en Ampera, da vet de både at de får en bil og når de får den. Historien viser jo meget tydelig at Tesla ikke leverer når de lover, noe som jo ble underatreket av at de produksjonsansvarlige sa opp i protest når Musk fremskyndet lansering av Modell 3 med to år...

Lanseringen av Model 3 har ikke blitt fremskyndet. Produksjonsstart har alltid vært planlagt til slutten av 2017.

 

Det som har blitt fremskyndet er oppskaleringen av produksjonen. I stedet for å produsere 500k biler i 2020 skal de nå produsere 500k biler i 2018. Dette er noe som krever et større antall produksjonslinjer med mange flere roboter, betydelig flere arbeidere, større fokus på å ha gode underleverandører, osv.

 

I all hovedsak er påvirkningen at Tesla trenger betydelig mer penger tidligere, til innkjøp av produksjonsutstyr, oppbygging av lagre med deler, ansettelse og opplæring av nye ansatte, forbedret salgsapparat og superladenettverk, osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det finnes alternativer som teoretisk sett er raskere, men ikke en eneste stasjon som faktisk tilbyr noe raskere. For øyeblikket finnes det 681 Supercharger lokasjoner med 4157 ladeplasser. Snart så åpnes 20 nye superladerplasser på Nebbenes. Utbygging av ladestasjoner med slike effekter tar tid. Det krever byggetillatelser og fremføring av strøm, og selv store selskaper må gjennom papirmøllen for å bygge tilsvarende.

 

Forøvrig så er ikke 145 kW en øvre grense for effekt Tesla har tenkt å tilby i fremtiden:

 

While the new capacity should allow Tesla to shave some significant minutes on the charging time, the company has much bigger ambitions for charging. After unveiling the Supercharger, CTO JB Straubel said that Tesla aims to bring the charging down to 5 to 10 minutes:

 

“It’s not going to happen in a year from now. It’s going to be hard. But I think we can get down to five to 10 minutes,”

 

http://electrek.co/2016/07/20/tesla-supercharger-capacity-increase-145-kw/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja da klarer Tesla nesten å holde følge med Chademo og CCS som skal øke til 150 kw effekt i løpet av 2017.

 

Jeg vet at jeg kommer til å få inn i h...... mye kjeft når jeg skriver dette, men det er et faktum at Teslas superladere snart ikke er så supre lengre. De blir innhentet og snart forbigått av konkurrentene også her.

 

Tesla blir forbigått av noe som kanskje kommer i fremtiden ? Har du hørt om Vaporware ? Hva gjør Tesla i 2017 da, har de også "planer" om økning som kanskje overgår Chadeom/CCS ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

De blir innhentet og snart forbigått av konkurrentene også her.

 

Jadaaaa, dette har dere sagt siden Tesla startet. Men SNART får dere rett. Gjesp.

Eg reagerer på bruken av ordet "også". Sovidt eg veit har ingen av konkurrentane som har klart å innhente eller gå forbi Tesla på eit einaste punkt der Tesla har klart å verte best. Det er vel heller Tesla som går forbi konkurrentane på stadig fleire område.

 

Tesla har til og med noregsrekord i sal av bilar i ein enkeltmånad. Det var mars 2015, då folk spreidde rykter om at det vart slutt på mva-fritak so snart elbil nummer 50.000 vart registrert. Kanskje det vert ny rekord ved utgangen av 2017, sidan folk her er i ferd med å spreie tilsvarande rykte om 2018? Salet til å vere høgt lenge dersom mva-rabatten vert trappa ned år for år. Snakk om bruktverdigaranti!

Lenke til kommentar

Tesla tilbyr pr. i dag et CHAdeMO-adapter, og det kommer sannsynligvis et CCS-adapter. Det er ingenting i veien for at Tesla vil kunne lade like raskt som (eller raskere enn) andre bilmerker også på slike hurtigladere. Den nye CCS-standarden som snart kommer tillater sågar inntil 350 kW.

 

Det er heller ingen regler som forbyr Tesla å introdusere "SuperCharger 2" e.l. med langt høyere hastigheter i fremtiden.

 

Sannsynligheten er stor for at man i fremtiden vil kunne reise på lange bilferier (uten mye planlegging) også med andre merker enn Tesla, men jeg tviler på at Tesla havner i bakevja av den grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Som erfaren Tesla-sjåfør vil jeg egentlig si at behovet for veldig mye raskere lading er overdrevet. Stoppe, gå på do, og spise litt, og bilen er ferdig. Som regel venter den på meg og ikke motsatt.

Jeg er 100% enig, jeg venta mye mer på den gamle dieselen bak pumpehåndtaket.

Å, ja. Det tar vel 4-5 minutter å fylle. Jeg visste ikke at SC var blitt så kjappe...
Lenke til kommentar

 

 

Som erfaren Tesla-sjåfør vil jeg egentlig si at behovet for veldig mye raskere lading er overdrevet. Stoppe, gå på do, og spise litt, og bilen er ferdig. Som regel venter den på meg og ikke motsatt.

Jeg er 100% enig, jeg venta mye mer på den gamle dieselen bak pumpehåndtaket.
Å, ja. Det tar vel 4-5 minutter å fylle. Jeg visste ikke at SC var blitt så kjappe...

Du køyrer eksosbil, forstår eg. Då eg køyrde dieseldyr måtte eg fylle tanken kvar veke. Masse vekkasta tid, spesielt stressa måndagsmorgonar når dieselen var billigast. No er tanken full kvar morgon, utan at eg brukar eit einaste minutt på å køyre omvegar for å fylle. Superladar er eg innom av og til på ferie. Men då har eg køyrt langt og treng ei pause uansett. Ikkje står eg og held i kontakten medan bilen ladar heller, eg tek heller ei dopause og ein kopp kaffi.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, 4-5 minutter i uka er mye. Hvem kjører omveier for å fylle drivstoff? Jeg har tre bensinstasjoner i 3 minutters radius fra der jeg bor. Selv da jeg bodde på landet var det stasjoner på alle tettstedene. Satt på med en kamerat i hans Model S i vinter. Vi var nødt til å kaste bort over 30 minutter i Lier pga. lading (inkl. flere minutter venting pga. manglende plasser). Snakk om bortkastet tid. Det er nok bare elbileiere som liker å vente. Jeg kan fint kjøre i flere timer uten stopp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...