Redaksjonen. Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 Teslas superladere kan levere 145 kilowatt.Har høyere effekt enn antatt Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 Ja da klarer Tesla nesten å holde følge med Chademo og CCS som skal øke til 150 kw effekt i løpet av 2017. Jeg vet at jeg kommer til å få inn i h...... mye kjeft når jeg skriver dette, men det er et faktum at Teslas superladere snart ikke er så supre lengre. De blir innhentet og snart forbigått av konkurrentene også her. Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 http://elbil.no/lading/hurtigladekartet/ Ut fra ladekartet linket over ser det ut til å være svært mange alternativer til Teslas hurtigladere, og deg bygges nye i svært høyt tempo. 1 Lenke til kommentar
MEMENK76 Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 (endret) Fra artikkelen: "Hurtiglading på øvrige biler skjer i dag stort sett på inntil 50 kilowatt."Her setter Norges forbud mot å ta betalt per kW/t begrensinger på utbygging av ladere med høyere effekt... Dersom det hadde vært lov å selge strøm, så kunne enn ha satt opp hurtigladere som kan dele effekten, som vil medføre at folk kan få mere effekt uten at man øker antall likerettere...Eks, så isteden for 4 hurtigladere med 50kW effekt, så kan enn ha to stykk som hver delere på 100kW på to båser. På steder med lite trafikk så kan enn ha ladere med 60kW, som deler på to båser...EVTEC AG selger slike hurtigladere...For å hindre ruging på en hurtiglader, så kan enn kombinere en kW/t pris med en minstepris per minutt.Oppfordre politikerne å gjøre det lovlig for aktørene å selge strøm (slik det er i Danmark og Sverige), så er det opp til aktørene som de ønsker å gjøre det. eller ikke. Endret 22. juli 2016 av MEMENK76 3 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 (endret) Ja da klarer Tesla nesten å holde følge med Chademo og CCS som skal øke til 150 kw effekt i løpet av 2017. Jeg vet at jeg kommer til å få inn i h...... mye kjeft når jeg skriver dette, men det er et faktum at Teslas superladere snart ikke er så supre lengre. De blir innhentet og snart forbigått av konkurrentene også her. Tesla lanserte sitt nettverk for mange år siden og har tilbudt gratis lading på dette i minst fem år før det kommer konkurrenter som kan tilby liknende effekt, mot betaling. "Også her" - hvilke andre ting er det Tesla er forbigått på innen elbiler, av modeller i normalt salg? Bortsett fra pris, såklart. Endret 22. juli 2016 av Audun_K 4 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 Ja da klarer Tesla nesten å holde følge med Chademo og CCS som skal øke til 150 kw effekt i løpet av 2017. Jeg vet at jeg kommer til å få inn i h...... mye kjeft når jeg skriver dette, men det er et faktum at Teslas superladere snart ikke er så supre lengre. De blir innhentet og snart forbigått av konkurrentene også her. Nei og nei. Forbigått av vaporware. Eg har tenkt på ein superduperladar som kan levere ein milliard YW! Haha, då er ikkje superladarane so supre lenger. Dei kjem veldig snart, altso. 1 Lenke til kommentar
22122277 Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 "Også her" - hvilke andre ting er det Tesla er forbigått på innen elbiler, av modeller i normalt salg? Bortsett fra pris, såklart. Kvalitet og driftsikkerhet? 1 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 (endret) "Også her" - hvilke andre ting er det Tesla er forbigått på innen elbiler, av modeller i normalt salg? Bortsett fra pris, såklart. Kvalitet og driftsikkerhet? Hehe. Men alvorlig: Er du egentlig så sikker på det? Jeg vet det er mye i avisene hver gang Tesla har et problem eller det er noe med en bil - men har de flere driftsstopp pr. kilometer enn tilsvarende biler? Jeg aner ikke, men har ikke sett tall som peker på det, og min erfaring etter 2,5 år med Tesla som eneste bil er at verkstedbesøkene har blitt færre, ikke flere. Endret 22. juli 2016 av Audun_K 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 Ja da klarer Tesla nesten å holde følge med Chademo og CCS som skal øke til 150 kw effekt i løpet av 2017. Jeg vet at jeg kommer til å få inn i h...... mye kjeft når jeg skriver dette, men det er et faktum at Teslas superladere snart ikke er så supre lengre. De blir innhentet og snart forbigått av konkurrentene også her. Det vil ikke settes opp nevneverdig med 150 kW CHAdeMO eller CCS hurtigladere, så lenge det ikke finnes biler som kan benytte seg av effekten. Altså er de teoretiske makseffektene ganske irrelevante. Og effekten en bil kan motta er relatert til størrelsen på batteriet. Da Tesla vil tilby de største batteripakkene de nærmeste årene er det ganske trolig at Tesla også vil ha den raskeste ladingen. 2 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 Bilen min står og lader med ca. 100kW i dette øyeblikk. Shipping is a feature, det har ingenting å si hva man har lansert på papiret så lenge det ikke er tilgjengelig for sluttbruker. 2 Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 Stille på tråden her i dag sammenlignet med gårsdagens... Siden tråden i går ble ekstremt lang tillater jeg meg å gjengi det som for meg var det viktigste poenget: "Meg: Mitt beste tips er å kreve tilbake depositumet på Modell 3 og bestille seg en annen elbil. Det mest fantastiske er nemlig at kundene betaler for å stå i en kø som egentlig ikke er en kø. De kundene som bestiller de dyreste bilene får levert først uansett, og de som bestiller basisutgaven må belage seg på å vente leeenge, uansett hvilket kønummer de har. Svar: Det er sant at kønummeret er ikke det eneste som tilsier når man får levert bilen. Men dette gjør det bare viktigere for de som skal ha en basisutgave å stå først i køen. Den som har lavest kønummer blant de som ikke er ansatt i Tesla eller som ikke eier Model S/X vil være ca den første som mottar en basisutgave i Norge, om det er en basisutgave de ønsker. Om man derimot ikke er Tesla eier eller ansatt, og ikke har et lavt reservasjonsnummer, så vil man måtte vente betydelig lengre. Meg: Takk for svar. Poenget synes å være at om man ikke er ansatt i Tesla, eier Tesla fra før eller bestiller en velutstyrt bil til 700k-800k (inkl moms fra 2018), så kan man glemme å få en bil på maaange år ennå. Disse kundene vil da åpenbart være tjent med å få tilbake depositumet og bestille en annen elbil som de kan få levert før innførngen av moms på elbiler fra 2018." Ps! Legg merke til formuleringen "De som står først i køen vil være først til å motta basisutgave.". Dette vil uansett bli etter at alle andre, som velger mer utstyr, har fått sine biler. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 Ja da klarer Tesla nesten å holde følge med Chademo og CCS som skal øke til 150 kw effekt i løpet av 2017. Jeg vet at jeg kommer til å få inn i h...... mye kjeft når jeg skriver dette, men det er et faktum at Teslas superladere snart ikke er så supre lengre. De blir innhentet og snart forbigått av konkurrentene også her. Som skal øke, og som er i mindretall. I tillegg er de like gode, de 5 kw får en ikke utnyttet særlig uansett. Tesla sine ladere er mer en gode nok og det fungerer helt topp, men klart når en ikke kjører tesla og ikke har prøvd utstyret særlig så er det jo lett å komme med slike kommentarer. I tillegg kan Tesla eiere også hive seg på chademo, men til den prisen så blir det nok uaktuelt Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 Ps! Legg merke til formuleringen "De som står først i køen vil være først til å motta basisutgave.". Dette vil uansett bli etter at alle andre, som velger mer utstyr, har fått sine biler. Som vi snakket om i går så ser du ikke inn i fremtiden, men du later enda som du gjør det. Ingen vet hvordan det kommer til å bli, men det kan godt bli slik du forespeiler, og like godt ikke. Ser ikke poenget med å droppe de 10 000 uansett, det blir kroner i renter frem til model 3 kommer. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 Poenget synes å være at om man ikke er ansatt i Tesla, eier Tesla fra før eller bestiller en velutstyrt bil til 700k-800k (inkl moms fra 2018), så kan man glemme å få en bil på maaange år ennå. Eit anna poeng er at det ikkje er snakk om å kutte mva-fritaket fullstendig i 2018. Ingen har lagt fram eit slikt framlegg, ingen parti har programfesta det, osv. Regjeringspartia har eit framlegg om å erstatte mva-fritaket med eit tilskot som i starten skal tilsvare mva-fritaket og seinare reduserast gradvis. Dvs at du får støtte til kjøp av elbil tilsvarande 25% av kjøpesummen. Sidan det er ei faktaopplysning, reknar eg med at det er heilt uvesentleg i universet ditt. Når støtta med tida vert redusert, vil verdien på bilen stige. Difor løner det seg å ha ein tidleg kølapp, anten du får bilen levert i 2018, 2019 eller 2020. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 Ja da klarer Tesla nesten å holde følge med Chademo og CCS som skal øke til 150 kw effekt i løpet av 2017. Jeg vet at jeg kommer til å få inn i h...... mye kjeft når jeg skriver dette, men det er et faktum at Teslas superladere snart ikke er så supre lengre. De blir innhentet og snart forbigått av konkurrentene også her. Kjeft? Hvorfor det? Det er ingen som kjefter på rene faktaopplysninger, og vi er mange som gleder oss hardt over at det endelig kommer skikkelig ladeinfrastruktur for alle el-biler. Nå bare elbiler som ikke er Tesla henge med i utviklingen. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 Ps! Legg merke til formuleringen "De som står først i køen vil være først til å motta basisutgave.". Dette vil uansett bli etter at alle andre, som velger mer utstyr, har fått sine biler. Som vi snakket om i går så ser du ikke inn i fremtiden, men du later enda som du gjør det. Ingen vet hvordan det kommer til å bli, men det kan godt bli slik du forespeiler, og like godt ikke. Ser ikke poenget med å droppe de 10 000 uansett, det blir kroner i renter frem til model 3 kommer. Det vil nok være slik at de som bestiller bedre utstyrt modell vil få den først. men det er ikke nødvendigvis veldig mange måneder mellom leveransen av en basismodell og leveransen av en godt utstyrt modell. Jeg ville forvente de førte leveransene i Norge i Mars-Juni 2018, og at alle bestillingene i Norge er ryddet unna innen utgangen av 2018. Det er altså kanskje snakk om en forskjell på 6-9 måneder. Det man må huske på er at Tesla planlegger en veldig høy produksjonstakt - 500k biler per år. Riktignok kan man nok forvente en litt smertefull opprampingsperiode i slutten av 2017, begynnelsen av 2018, men når volumet kommer opp vil ting gå veldig fort. Leveransene i Norge vil trolig være noen av de første leveransene i Europa. Våre biler kan lages ferdig i USA og sendes rett hit, mens leveransene i EU går innom Tillburg. De bilene som kan leveres raskest får høyere prioritet. I tillegg vil vi være foran RHD-markedene, som England og Japan. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 Det vil nok være slik at de som bestiller bedre utstyrt modell vil få den først. men det er ikke nødvendigvis veldig mange måneder mellom leveransen av en basismodell og leveransen av en godt utstyrt modell. Jeg ville forvente de førte leveransene i Norge i Mars-Juni 2018, og at alle bestillingene i Norge er ryddet unna innen utgangen av 2018. Det er altså kanskje snakk om en forskjell på 6-9 måneder. Det man må huske på er at Tesla planlegger en veldig høy produksjonstakt - 500k biler per år. Riktignok kan man nok forvente en litt smertefull opprampingsperiode i slutten av 2017, begynnelsen av 2018, men når volumet kommer opp vil ting gå veldig fort. Leveransene i Norge vil trolig være noen av de første leveransene i Europa. Våre biler kan lages ferdig i USA og sendes rett hit, mens leveransene i EU går innom Tillburg. De bilene som kan leveres raskest får høyere prioritet. I tillegg vil vi være foran RHD-markedene, som England og Japan. Joda, jeg er enig i at det er stor sannsynlighet for dette. Poenget er bare at denne personen skriver som om han var synsk og skal råde for allslags som ikke er gitt. Jeg forventer iallefall å være i den første måneden, men bilen går nok til svigerfar Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 Om 10.000 kroner står på konto i tre år til 2% rente får man 600 kroner. Eller tre fjerdedels bensintank. Ikke akkurat den store risikoen å ta for å ha en plass i køen om man ønsker seg en Model 3. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 Om 10.000 kroner står på konto i tre år til 2% rente får man 600 kroner. Eller tre fjerdedels bensintank. Ikke akkurat den store risikoen å ta for å ha en plass i køen om man ønsker seg en Model 3. Enig, sannsynligvis en bedre investering å holde på plassen og evt selge når bilen er i havn. Selv om det ikke er helt innenfor, men det skjer jo. Personlig har jeg kun min der inne for evt venner eller familie, uten å kreve noe for det såklart. Jeg tviler på at vi har behov for en model 3 når den kommer. Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 Poenget synes å være at om man ikke er ansatt i Tesla, eier Tesla fra før eller bestiller en velutstyrt bil til 700k-800k (inkl moms fra 2018), så kan man glemme å få en bil på maaange år ennå. Eit anna poeng er at det ikkje er snakk om å kutte mva-fritaket fullstendig i 2018. Ingen har lagt fram eit slikt framlegg, ingen parti har programfesta det, osv. Regjeringspartia har eit framlegg om å erstatte mva-fritaket med eit tilskot som i starten skal tilsvare mva-fritaket og seinare reduserast gradvis. Dvs at du får støtte til kjøp av elbil tilsvarande 25% av kjøpesummen. Sidan det er ei faktaopplysning, reknar eg med at det er heilt uvesentleg i universet ditt. Når støtta med tida vert redusert, vil verdien på bilen stige. Difor løner det seg å ha ein tidleg kølapp, anten du får bilen levert i 2018, 2019 eller 2020. Momsen skal erstattes av en tilskuddsordning som skal trappes ned i takt med teknologiutviklingen, men detaljene er så vidt jeg kan skjønne ikke klare. Poenget er uansett at de som står i kø for Modell 3, og som ikke vil ha den dyreste versjonen, må vente veldig lenge. Må jo være mye bedre for disse menneskene å bestille seg en Ampera, da vet de både at de får en bil og når de får den. Historien viser jo meget tydelig at Tesla ikke leverer når de lover, noe som jo ble underatreket av at de produksjonsansvarlige sa opp i protest når Musk fremskyndet lansering av Modell 3 med to år... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå