Gå til innhold

[Løst] Excel-utfordring

Anbefalte innlegg

Nå har jeg klødd meg i hodet lenge nok - håper noen kan hjelpe!

Jeg har en excel-fil. Se for dere eks et sykehus med pasienter som kun er inne i 4 uker. Hver pasient har en rad. I kolonner finnes blant annet startdato, sluttdato, ukenummer for start mm. Pasientene starter alltid på en mandag, og slutter således alltid på en søndag (i og med innleggelse i 4 uker). 

Så kommer utfordringen. Vi kan kun ha et visst antall inne til en hver tid. I og med at det starter pasienter hver mandag så må det beregnes. 

Eks: 

Uke 30 starter det 8 stk

Uke 31 starter det 11 stk

Uke 32 starter det 15 stk

Uke 33 starter det 8 stk

Uke 34 starter det 9 stk

Uke 35 starter det 17 stk

Uke 36 starter det 4 stk

osvosv

Hvor mange pasienter er det inne i uke 35? Eller hvor mange pasienter har vi inne onsdag 2408? Her må både totalen telles samt ikke minst hvor mange som har fått startdato i eks uke 32 (det legges inn startdato, sluttdato og ukenummer i hver sin kolonne).

Takker uendelig for den som kan hjelpe meg med dette slik at vi slipper å telle til en hver tid! Utfordringen er som sagt å sette korrekt startdato på nye henviste "pasienter" slik at vi aldri har for mange inne. :-)

Endret av Jemterud
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og alle ligger alltid inne 4 uker? Hvordan ønsker du at dataene skal presenteres?

Jeg ser for meg et ark hvor du taster inn alle pasienter og et annet med en pivot tabell som regner ut antall innlagte per uke...

Edit: Tror forresten ikke det å dele det inn i uker løser problemet ditt. Det er vel enklere å si at antall innlagte ikke kan overskride et visst antall uansett dato?

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Og alle ligger alltid inne 4 uker? Hvordan ønsker du at dataene skal presenteres?

Jeg ser for meg et ark hvor du taster inn alle pasienter og et annet med en pivot tabell som regner ut antall innlagte per uke...

Edit: Tror forresten ikke det å dele det inn i uker løser problemet ditt. Det er vel enklere å si at antall innlagte ikke kan overskride et visst antall uansett dato?

Alltid 4 uker, om de skal ligge lengre får de en ny linje med nye 4 uker.

Presentasjonen av tallene er enkel (uke 34 og 35 er røde da maks eks er 25). Du ser da i tabellen at du kan ta inn nye fra uke 36 (6 stk) og 37 (13 stk) osv..:

Edit: arket med alle linjer/pasienter eksisterer allerede og benyttes daglig. Pivot er jeg grønn på..

Uke nr: Antall
26        6
27        6
28        6
29        8
30        9
31       10
32       17
33       22
34       26
35       26
36       19
37       12
38       1
39       0
40       0
41       0
Endret av Jemterud
Lenke til kommentar

Dette er ganske sårbart og uheldig. Med bare manuell innskrivning kan du i teorien påstå at 23.juli 2016 er første mandag i uke 4, og at 1.august er søndag fire uker senere. Unødvendig merarbeid er det også. Ideelt skriver du bare inn årstall og ukenummer og så kommer resten helt av seg selv. Regneark skal regne. Er det slik at dette allerede er i drift og at du ikke kan gjøre det om?

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Dette er ganske sårbart og uheldig. Med bare manuell innskrivning kan du i teorien påstå at 23.juli 2016 er første mandag i uke 4, og at 1.august er søndag fire uker senere. Unødvendig merarbeid er det også. Ideelt skriver du bare inn årstall og ukenummer og så kommer resten helt av seg selv. Regneark skal regne. Er det slik at dette allerede er i drift og at du ikke kan gjøre det om?

Beste hilsen Harald

Det er i drift (ved siden av journalprogram) hvor datoer fremkommer. Excelarket benyttes kun til å avsjekke kapasitet ifm oppstartsdato eller uke. Kan enkelt gjøres om. Poenget her/spørsmålet er uansett å få arket til selv å regne hvor mange som er inne til en hver tid.

Lenke til kommentar

Har lagt inn noen formler i arket ditt som kanskje kan hjelpe deg videre. Som Harald sier er det litt sårbart at alt legges inn manuelt. Det holder egentlig med startdatoen så kan Excel gjøre resten. Det er som han sier også noe å tenke på hva man gjør ved årsskiftet.

Alt i de grønne feltene tar utgangspunkt i startdato og regner ut uke og sluttdato samt start-dag og slutt-dag som en slags kontroll. Helt til høyre har jeg lagt inn uke-numrene fra 1 - 52 og en formel som bare teller antall pr uke.

Dette kan selvsagt gjøres mye mer sofistikert og du ønsker sikkert å vise resultatene annerledes, men formlene kan kanskje brukes?

Obs også at jeg i formlene i Antall raden har brukt radnummer for å finne uketallet. Dette var bare for å slippe å skrive inn ukenummeret manuelt i hver formel! ;-)

eksempel_excelutfordring.xlsx

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Ett spørsmål til. Hva gjør dere ved årsskifter?

Beste hilsen Harald

Starter en pas feks mandag 19/des så avsluttes den søn 15/jan + tillegg av to røde dager, altså 17 jan. Men som skrevet tidligere: Det er journalprogrammet vårt som setter datoer og hensyntar helligdager, det interessante for oss er å få excel til å telle hvor mange som er inne til enhver tid frem i tid. :-)

Lenke til kommentar

Har lagt inn noen formler i arket ditt som kanskje kan hjelpe deg videre. Som Harald sier er det litt sårbart at alt legges inn manuelt. Det holder egentlig med startdatoen så kan Excel gjøre resten. Det er som han sier også noe å tenke på hva man gjør ved årsskiftet.

Alt i de grønne feltene tar utgangspunkt i startdato og regner ut uke og sluttdato samt start-dag og slutt-dag som en slags kontroll. Helt til høyre har jeg lagt inn uke-numrene fra 1 - 52 og en formel som bare teller antall pr uke.

Dette kan selvsagt gjøres mye mer sofistikert og du ønsker sikkert å vise resultatene annerledes, men formlene kan kanskje brukes?

Obs også at jeg i formlene i Antall raden har brukt radnummer for å finne uketallet. Dette var bare for å slippe å skrive inn ukenummeret manuelt i hver formel! ;-)

Takk for forsøk! Men tror ikke utfordring er løst. Her teller du helt til høyre hvor mange som STARTER pr uke, eks 11 i uke 34. Vår utfordring er ikke hvor mange som starter, men derimot hvor mange som er inne. I uke 34 vil det være inne pas som startet i uke 31, 32, 33 og 34. Beklager om jeg har skrevet på en måte som er til å misforstå! 

Lenke til kommentar

Beste hilsen Harald

Starter en pas feks mandag 19/des så avsluttes den søn 15/jan + tillegg av to røde dager, altså 17 jan. Men som skrevet tidligere: Det er journalprogrammet vårt som setter datoer og hensyntar helligdager, det interessante for oss er å få excel til å telle hvor mange som er inne til enhver tid frem i tid. :-)

Jeg skjønner hva du spør om. Det jeg er usikker på er hvordan dataene dine er organisert. Nå kom også høytidsdager fykende inn fra venstre, altså 4 uker ++ av og til. Og der forsvinner logikken med ukenumre. Last ned formelsamlingen min, klistret øverst i gruppa, så har du formler for å finne bevegelige høytidsdager frem til 2040 minst.

Lenke til kommentar

Beste hilsen Harald

Jeg skjønner hva du spør om. Det jeg er usikker på er hvordan dataene dine er organisert. Nå kom også høytidsdager fykende inn fra venstre, altså 4 uker ++ av og til. Og der forsvinner logikken med ukenumre. Last ned formelsamlingen min, klistret øverst i gruppa, så har du formler for å finne bevegelige høytidsdager frem til 2040 minst.

Hadde jeg/vi kun forholdt oss til excel så er jeg enig med deg. Men slik er det ikke! Dataene kommer rett fra journalprogrammet, som er markedsledende. Det journalprogrammet derimot ikke kan hjelpe oss med uten relativt kostbar programmering er hvor mange som er inne til en hver tid (uten av vi teller manuelt). Altså hver mandag (hvor alle oppstarter skjer). Det eneste jeg ønsker ut av excel er utregning av dette. Sluttdatoer/bevegelige helligdager etc tar journalprogram seg av. 

Når det er sagt: Med noe modifisering av formler så tror jeg vi er i mål med arket/forslaget til trn100. Takk for medvirkning til hjelp!

Lenke til kommentar

Takk for forsøk! Men tror ikke utfordring er løst. Her teller du helt til høyre hvor mange som STARTER pr uke, eks 11 i uke 34. Vår utfordring er ikke hvor mange som starter, men derimot hvor mange som er inne. I uke 34 vil det være inne pas som startet i uke 31, 32, 33 og 34. Beklager om jeg har skrevet på en måte som er til å misforstå! 

Korrigerer denne: Takk for regneark, med utgangspunkt i dine formler var det en smal sak å komme i mål, arket gjør nå det vi ønsker. Som er å telle hvor mange som er inne til en hver tid (eller rettere sagt hver mandag). TAKK!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...