Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ubrukelig passat!


Anbefalte innlegg

Kjørt 202,300 km (bensin) 2000 mod

Kjenner en som skal vrake en Passat som sviver veldig dårlig (kun på 3 sylindre), men ingen startproblemer. Ettersom han fortalte at siden han kjøpte den for 5 år siden har han ikke byttet luft-filter, drivstoff-ilter, tennplugger, coiler, og muligens 1 oljeskift. den sviver på veldig lavt og ujevnt turtall.

 

Verdt å prøve å gi den en STOR service?

Luft-filter

Drivstoff-filter

Oljeskift og filter

Tennplugger

Coiler og ledninger

Drivstoff rens

 

Eller har denne dårlige behandlingen av bilen gjort det uaktuelt å prøve?

Endret av Mckth2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om den går på kun 3 sylindre så er det ikke rart den lavt/ujevnt turtall.
Det kan vare en liten bagatell å fikse så har du sikkert en grei bil.

Har han kjørt langt de siste 5 årene?
Er vel rundt den KM standen at reg-reim skal byttes også, 200-220.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Etter å ha kjørt 5 år uten service er det stort behov for dette. Om bilen er verdt å satse på kommer an på andre ting også: Hva er tilstand på bremser og bremserør? Rust? Fjæring? Slark i foringer og oppheng? Andre feil og mangler? Reg reim er nevnt, men hvor ofte denne skal sjekkes/byttes kommer an på motorkode. Hvilken motor har bilen?

Lenke til kommentar

Bilen er i forholdsvis ok stand, det er bare tanken på 5 år med ganske mye kjøring frem og tilbake (brukt som en slags arbeidsbil), synes det er veldig lenge å kjøre uten å gjøre noe annet en å fylle på drivstoff å kjøre. Chassi, foringer og oppheng e.t.c skal ikke være noe problem. Lurer bare på om jeg skal bruke penger på deler, eller la han vrake den.

Lenke til kommentar

En 2000 modell er jo helt klart over middagshøyden. Stort sett er det rust som tar livet av biler. Er det lite rust ville jeg ikke vraket.

Ikke på disse bilene,

Forholdsvis lav byggekvalitet og dårlig vedlikehold over lengre tid gjør sitt til at det er mye som må fikses.

Det er jo bare å nevne, bremser, styring, oppheng særlig foran, foringer, ofte noe elektrisk. Masse ting som går galt.

Det eneste håpet er egentlig hvis du har masse ledig tid og kan å skru litt, ellers er det nesten håpløst.

Mange av disse passatene blir vraket nå fordi de blir så dyre å holde i drift med verkstedbesøk hele tiden.

Lenke til kommentar

Hjuloppheng,stag, bremser, slanger og rør er mer en ok ei god stund til. Planen er å bare ordne slik at motoren kan frakte rundt på meg ei lita stund til fremfor å vrakes.

 

Spørsmålet mitt er om det kan holde med de tingene jeg nevnte over, om det er vert å bruke penger på det

Lenke til kommentar

Veldig ujevn svev, prøvde å dra en henger med søppel men var så vidt jeg turte, den sviver på 3 sylindrer, som.forhåpentlig vis kan hjelpe ved å bytte tennplugg, ledningsnett, fordelerlokk og eventuelt coiler?. Så selvfølgelig alt av service deler. Ingenting av dette er blitt byttet på 5 år, Kan være bedre enn vrak:) og kjøre gjennom hele drivstoff systemet og rense innsug og ERG.

Endret av Mckth2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Vrak den først som sist, eller senest når du har passert 5.000 i utgifter. Etter det vil kostnadene bare fyke i været. I know, jeg har hatt en 2003 Touran. VAG=von Adolf Gegründet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Start med å lese ut feilkoder, det kan gi en indikasjon på hva som er feil. Bytt olje og oljefilter, tennplugger, pluggledninger (kjøp noen skikkelige, ikke Biltema sine) og luftfilter, samt kupeluftfilter. Da har du brukt ca 3000, og dersom du er heldig er alt greit etter dette.

Lenke til kommentar

med å lese ut feilkoder, det kan gi en indikasjon på hva som er feil. Bytt olje og oljefilter, tennplugger, pluggledninger (kjøp noen skikkelige, ikke Biltema sine) og luftfilter, samt kupeluftfilter. Da har du brukt ca 3000, og dersom du er heldig er alt greit

 

Eier har lift filter, kupé filter olje filter og ledningsnett til pluggene.

 

Diagnose og feilsøking ordner jeg gratis selv, olje kan få i god kvalitet til 50kr literen så kostnader på MAX 7-800kr. Men det er bare om jeg skal overta den, eller la han vrake den. Eller om noen har erfaring med noe av det samme og opplevd at det har vert mer alvorlige skader.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom bilen er kjørt med dårlig coil eller av andre årsaker manglende tenning på en eller flere sylinder, kan dette ha medført skade på katalysatoren. Ellers blir det bare gjetninger for hva som kan være av feil, spesielt ettersom du ikke har opplyst motorkoden for bilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...