Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hjelp til kjøp av nye hodetelefoner og amp

Anbefalte innlegg

Hei der folkens! Helt nybegynner på lyd her!

Jeg trenger deres hjelp til å finne meg et par nye hodetelefoner.

Jeg liker å se på meg selv som en som liker god lyd.

Det utstyret jeg sitter på nå er Beyerdynamic Dt990 (den nye utgaven) 250ohm, koblet på en Agron HA2 varmerørsforsterker. Jeg er veldig glad i lyden som dette gir meg i filmer, musikk og spill. Men jeg føler det mangler litt.. ommpf og grrr i seg. Det blir litt for mykt kan man si. Har hatt dette i mange år og som mange nordmenn også liker er å bytte ut det gamle til noe nytt. 

Dette er min mal på hva jeg tror jeg liker/vil ha.

Budsjett: 4-5k om nødvendig. Må ikke makse beløpet ut, men det er fortsatt rom for økning.

Størelse: Klokker som dekker hele øret.

Type: Har ikke så mye å si

Bruksområde: Musikk, spill og film. 

Av filmer ser jeg på alt fra Lord of the rings, starwars og andre store filmer til små indie filmer.

Går mye i spill som DayZ, GTA, WoW, Overwatch, Battlefield og StarCitizen

Musikk blir det litt vanskelig, for jeg elsker klassisk, instrumental musikk som: The Piano Guys, Abel Korzeniowski, Hans Zimmer, Ludovico Einaudi og The Cinematic Orchestra. Men fra tid til annen går det helt over til standard pop og techno(type vglista top 20).

Tillegsinfo: Det som er viktigst for meg er komfort. Jeg har vært borti MANGE klokker som sies å være veldig behagelige, men som har vert for meg.. ubehagelige. Jeg har store ører og for de som har prøvd DT990/880/770 så vet dere at de klokkene er STORE. Jeg sitter på pcen alt fra 4 timer til 24 timer. Jeg har på meg klokkene hele tiden og trenger derfor noen som ikke gjør vondt på ørene mine

Lydbilde: Det jeg syntes er deilig er når jeg kan høre på musikk og klokkene ikke begynner å skrike når tonen går for høyt. Og at bassen er der, bass for meg er viktig, ikke bass for å høre på Scooter sanger, men for film og spill. 

Så nå vet dere hva jeg har og ca hva jeg ønsker. Jeg ønsker å kjøre det via en amp av noe slag, slik at jeg ikke behøver å bruke det dritet som er i pcen. Jeg trenger et ferdig oppsett, så ikke si at "kjøp disse hodetelefonene og bruk dem på en amp".. for da er jeg like langt. Spør gjerne spørsmål så skal jeg svare så ærlig og bra som mulig.

Obs obs! For guds skyld prat på nybegynner språk slik at jeg forstår hva du/dere prater om.

Endret av Hazor13337
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg kun hørt 880 (pro) så vet ikke nøyaktig hvordan 990-modellene høres ut.

Komboen du har er relativt bra. Du burde vel prøvelytte rundt for å finne det du vil ha. Du kan jo vurdere f.eks AudioQuest Nighthawk, Philips Fidelo X1/X2 og Sony MDR-1A. Vanskelig å vite om noen av disse gir deg det du vil ha, eller om du rett og slett vil ha mest nytte av noen hissige rør som herper opp lyden din.

Til skikkelig orkestermusikk liker jeg faktisk Creative Aurvana LIVE! best. Den har et fint lydbilde som gjør den dyp, luftig naturlig i tillegg til at den er veldig gunstig priset. Denne funker som regel greit med det meste av musikk og er et varp til prisen.

Nå har jeg ikke hørt HA2 selv, men ryktet er at DAC'en i den er svakheten, så mulig det kan være lurt å sjekke det ut nærmere.

Lenke til kommentar

La oss si at jeg vil ha en ny amp til hodetelefonene mine som jeg har, hvor mye bedre kan DT990 bli? For skal jeg sette ned 4500kr for en skikkelig god amp og få 10% bedre lyd? Hvilken amp? 

Har sett litt på http://www.duet.no/produkt/schiit-valhalla-2-hodetelefonforsterker/

Headsett jeg har prøvd:

Audiquest Nighthawk = Litt for mørk

AKG 702 = alt for lys

Denon D2000 = <3 men finner dem ikke brukt i Norge

BW P7 = satt ikke så godt på hodet mitt

DT770 = samme som jeg har bare closed og mer bass

Så og si alle headsett som hifiklubben har inne

Har også eid og prøvd Fostex TH900, denne var jeg ikke fornøyd med, var rett og slett ikke så mye bedre lyd enn hva jeg hadde. Ble veldig skuffet

Lenke til kommentar

Sett på hvilke ettermarkeds-rør du kan sette i HA2 ? Kan være noe å hente der. Ellers har du jo mulighet til å stille EQ i avspilleren.

Creative Aurvana LIVE! er en forbedret Denon D1001 (samme innmat) Den er ikke akkurat like godt oppløst som D2000, men et godt kjøp til prisen. Jeg liker hvordan den frisker opp lydbildet og gir "live" sound. Ting som høres relativt dølle ut på enkelte hodetelefoner får litt "shine" og engasjement uten at det høres falskt ut eller blir for mye.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

La oss si at jeg vil ha en ny amp til hodetelefonene mine som jeg har, hvor mye bedre kan DT990 bli? For skal jeg sette ned 4500kr for en skikkelig god amp og få 10% bedre lyd? Hvilken amp? 

Har sett litt på http://www.duet.no/produkt/schiit-valhalla-2-hodetelefonforsterker/

Headsett jeg har prøvd:

AKG 702 = alt for lys

Har også eid og prøvd Fostex TH900, denne var jeg ikke fornøyd med, var rett og slett ikke så mye bedre lyd enn hva jeg hadde. Ble veldig skuffet

Hvis du liker bass, så er det fryktelig rart at du ikkje likte Nighthawk. Tror du må prøve dem litt lengre, fordi det hjelper ikkje å teste dem bare 5 minutter :p

Lenke til kommentar

Headsett jeg har prøvd:

AKG 702 = alt for lys

Hvis du liker bass, så er det fryktelig rart at du ikkje likte Nighthawk. Tror du må prøve dem litt lengre, fordi det hjelper ikkje å teste dem bare 5 minutter :p

Nighthawk har god bass, men generelt for mørk, alt hørtes så mørkt å dystert ut.

Lenke til kommentar

Har sett litt på http://www.duet.no/produkt/schiit-valhalla-2-hodetelefonforsterker/

Headsett jeg har prøvd:

AKG 702 = alt for lys

Nighthawk har god bass, men generelt for mørk, alt hørtes så mørkt å dystert ut.

Jeg har både Sennheiser hd700 og nighthawk, og kan ikkje si at det er slik her. Men sikkert forskjellig dac og ører :p

Lenke til kommentar

Har sett litt på http://www.duet.no/produkt/schiit-valhalla-2-hodetelefonforsterker/

Headsett jeg har prøvd:

AKG 702 = alt for lys

Jeg har både Sennheiser hd700 og nighthawk, og kan ikkje si at det er slik her. Men sikkert forskjellig dac og ører :p

Det er det nok :-) Hvordan syntes du HD700 lyder i forhold til nighthawk? Hvordan er bassen i HD700?

Lenke til kommentar

Stemmer det.

http://www.prisjakt.no/product.php?o=214635

Passer helt greit om du bare vil koselytte og ikke trenger et ekstremt høyt detaljnivå. Detaljnivået er overraskende godt.

Jeg synes den er greit sammenlignbar med f.eks X1 og HD650 mht til detaljer, men er mer engasjerende og tåler en del småfeil i lyden uten at det blir framtredene. De er veldig lavt priset hvis du bare vurderer selve lydkvaliteten. Det meste jeg har hørt i denne prisklassen ellers har ikke fristet nevneverdig.

Det jeg har mest lyst å teste selv nå er Oppo PM-3

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...