Gå til innhold

Norsk teknologi gir torskefileten lengre liv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette gjøres mulig med en CO2-emitter. Dette er en absorbent – altså en slik fuktoppsuger som ligger under kjøttet i emballasjen –  hvor en reaksjon settes i gang når absorbenten blir fuktig. 

Reaksjonen frigir CO2, og bidrar dermed til å holde bakterieveksten nede over lengre tid.

Så fisken tørker sakte ut? Vil dette fungere dårligere for fisk som ikke har fått sprøytet inn saltlake (siden de har mindre fuktighet å avgi til CO2-produksjonen)?

Forsøk med torskefilet i emballasje med beskyttende atmosfære viser at CO2-emitteren øker holdbarheten fra ni til 13 dager, forutsatt at temperaturen holdes på to grader.

To grader? Er ikke det en kjempeutfordring og per i dag ganske villedende forutsetning? Så vidt jeg vet holder få kjøledisker i butikkene lavere temperatur enn 4 grader. Mange av de er også av den gamle åpen typen der den øverste pakningen er delvis i kontakt med romtemperert luft. For ikke å snakke om kjøleskapet hjemme og handleposen på vei hjem fra butikken. Er det ikke mer relevant å snakke om holdbarheten ved 4 grader? Kanskje til og med 5?

Lenke til kommentar

Vil ikke CO2-emitter sprenge forpakningen, slik at pakken lekker? Dersom du legger i en overtrykksventil, så vil X antall slike fiskepakker, stinke litt fisk i butikklokalet, og er man sikret at turbulens i det ventilen slipper ut noe gass, ikke drar med seg inn kontaminanter/smittestoffer.

Vil ikke også folk bli mindre begeistret på å vite at fisken er ekstra mange dager gammel når utløpsdato nærmer seg?  Jeg liker ihvertfall min fisk dagsfersk om mulig. Japanerne har en viss teknikk hvor de stikker inn en stålstreng i sentralnervegangen på fisk, slik at den ikke blir smaksødelagt av rigor mortis eller hva det går i. Slik skånsom behandling av fisk kjenner ikke vi nordmenn til en gang ?!!

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...