Gå til innhold

[Løst] Søke om å få tilbake førerkort tidligere


Rallygeir

Anbefalte innlegg

Joda. Jeg bare reagerer på at man blir tatt allerede på brukernavn. Fullstendig hårreisende.

Det syns ikke jeg - det var en kommentar på Nicket og det kan vise brukerens holdninger - noe det viste seg å gjøre også.

 

Her viser TS helt greie mengder med selvinnsikt og ro i første innlegg, men blir tatt allerede før sakens forhold komme frem.

De fleste prøver å legge fram sin sak slik at den er noe/mye mildere for dem enn realitetene. Dette vet mange av de erfarne forumbrukerne. Slike saker er alt for alvorlige til at man skal bare stryke ..... etter håret. Vi deler tross alt veien med de. Her viste det seg, igjen, at den som lager tråd er noe annet enn det man vil gi inntrykk av - så forumbrukerne har rett, igjen. Selvfølgelig skal man si hva man mener om folk som ikke skjønner at de betjener noe som er livsfarlig for seg og omgivelsene. Slike har tatt liv før og kommer til å ta liv igjen - pga uvettig kjøring. Her er det bare tilfeldigheten som sørget for at liv ikke ble kvestet eller drept. Plutselig var de der og det var bare uflaks at de var der.

 

Som han sier: "Klart ulykka hadde kunne vært unngåt om jeg hadde kjørt i 60 som dere gjør støtt og stadig."

 

Så sier han: "Jeg tør å vedde på at jeg er bedre enn gjennomsnittet til å kjøre bil og overholde reglene i trafikken, selv om jeg har tendensen til å ligge i 90-100 i 80 sona."

 

Så han ligger ikke i 60 i 60 sona til vanlig heller tydeligvis. 

Mangler jo fullstendig selvinnsikt. 

Det hjelper lite at han venter 2 mnd 13 mnd for så å kjøre opp igjen, for da tror jeg han er like farlig - kun den svingen han roer seg litt .... muligens.

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Vel, jeg tør vedde på at ola nordmann som regel ligger i ca 80 i 80-sona.

67% innrømmer i en undersøkelse å ha brutt fartsgrensen den siste måneden..

 

Jeg tror du tar feil.

 

 

"Som regel ligger i ..." - det vil si at de samme kan innrømme at de har brutt fartsgrensen siste mnd. ;)

 

Men de fleste ligger (tror jeg) i ca 90 elns på sitt speedometer - iom disse viser for mye, så er det ikke så mye reelt brudd.

Lenke til kommentar

Av og til skulle jeg ønske det gikk an å rapportere slike tråder til myndighetene, for det nivået av modenhet som kommer for en dag her, er ikke nødvendigvis synlig for de som ilegger bøtene. Trådstarter burde ikke få førerkortet tilbake før han har vokst litt, og kanskje 15 måneder er for lite.

Selv synes jeg unge sjåfører som gjør slike ting burde bli fratatt lappen til de er 25, om de så er 18 år på dagen.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Vel, jeg tør vedde på at ola nordmann som regel ligger i ca 80 i 80-sona.

67% innrømmer i en undersøkelse å ha brutt fartsgrensen den siste måneden..

 

Jeg tror du tar feil.

En norsk gjennomsnittsbil kjøres ca 1 time per dag, altså rundt 30 timer i måneden. At folk har brutt fartsgrensa den siste måneden betyr ikke at de ligger konstant over. 67% innrømmer å ha brutt den minst én gang Hvis det hadde blitt spurt om minst to overtredelser ville antagelig litt færre prosent innrømmet brudd osv, men selv de mest notoriske fartsgrensebryterne klarer ikke å ligge over fartsgrensa 100% av tida. Det er også forskjell fra årstid til årstid, der folk gjerne tøyer grensene mer på sommerføret. Det er også forskjell på type vei. Motorveier med 90-100 km/t er ofte mye rettere og finere enn fylkesveier med 80 og "inviterer" derfor oftere til brudd. Motorveier utgjør forøvrig ca 0,9% av Norges veinett.

 

Bortsett fra motorveiene på østlandet om sommeren synes jeg folk er flinke til å holde fartsgrensene rundt om kring i landet. Det går erfaringsmessig stort sett i 80 (på speedometeret, litt under på GPS) i 80-sonen. Synes jeg opplever omtrent like mange som kjører nevneverdig fortere som nevneverdig saktere (alt fra transport anleggsmaskiner til dårlig føre)

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg la forresten merke til dateringen av en tidligere tråd fra RallyGeir.

 

I følge første innlegg startet TS sin sperrefrist for 2 måneder siden. I følge den 1,5 måneder gamle tråden jeg linker står det at TS har fått et problem med bilen når han "kjørte en stubb" og skriver videre at han vil kjøre en annen plass å fylle neste gang. Betyr det at du TS kjører uten sertifikat?

 

Nissan king cab (en pickup) forklarer forresten hvorfor du valgte å låne mora di sin bil (som antagelig har flere seter) når du skulle "være sjåfør".

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

Joda. Jeg bare reagerer på at man blir tatt allerede på brukernavn. Fullstendig hårreisende.

Det syns ikke jeg - det var en kommentar på Nicket og det kan vise brukerens holdninger - noe det viste seg å gjøre også.

 

Her viser TS helt greie mengder med selvinnsikt og ro i første innlegg, men blir tatt allerede før sakens forhold komme frem.

De fleste prøver å legge fram sin sak slik at den er noe/mye mildere for dem enn realitetene. Dette vet mange av de erfarne forumbrukerne. Slike saker er alt for alvorlige til at man skal bare stryke ..... etter håret. Vi deler tross alt veien med de. Her viste det seg, igjen, at den som lager tråd er noe annet enn det man vil gi inntrykk av - så forumbrukerne har rett, igjen. Selvfølgelig skal man si hva man mener om folk som ikke skjønner at de betjener noe som er livsfarlig for seg og omgivelsene. Slike har tatt liv før og kommer til å ta liv igjen - pga uvettig kjøring. Her er det bare tilfeldigheten som sørget for at liv ikke ble kvestet eller drept. Plutselig var de der og det var bare uflaks at de var der.

 

Som han sier: "Klart ulykka hadde kunne vært unngåt om jeg hadde kjørt i 60 som dere gjør støtt og stadig."

 

Så sier han: "Jeg tør å vedde på at jeg er bedre enn gjennomsnittet til å kjøre bil og overholde reglene i trafikken, selv om jeg har tendensen til å ligge i 90-100 i 80 sona."

 

Så han ligger ikke i 60 i 60 sona til vanlig heller tydeligvis. 

Mangler jo fullstendig selvinnsikt. 

Det hjelper lite at han venter 2 mnd 13 mnd for så å kjøre opp igjen, for da tror jeg han er like farlig - kun den svingen han roer seg litt .... muligens.

 

 

Det er helt greit, og jeg er absolutt til en viss grad enig, slik tråden utviklet seg. Jeg synes dog trenden i slike tråder er semi-patetiske. Slik denne tråden utviklet seg er jo saken grei, but still. Folk er for raske på prekenavtrekkeren her. Alltid vært.. 

Lenke til kommentar

Dere aner vel streng talt ingenting om hvordan jeg er som person eller sjåfør. At jeg ligger i 90-100 i 80 betyr overhode ikke at jeg ligger i 70-80 i 60 sona. 80 sona er selvsagt ikke noe annerledes, men da er det stort sett forsvarlig i mine øyne å holde 90-100. Det betyr ikke at jeg ikke er moden nok eller farlig på veien selv om jeg hadde uflaks akkurat den natta her. Jeg har aldri påstått noe annet enn at det var dumt heller. Er 20 år og har kjørt bil omtrent hver dag siden jeg fylte 16, det har da aldri skjedd noe som helst før. Men for all del, rakk ned og døm så mye dere bare måtte orke. Jeg vet i hvertfall hva som har skjedd, og hvordan og hvem jeg er.

Lenke til kommentar

Jeg la forresten merke til dateringen av en tidligere tråd fra RallyGeir.

 

I følge første innlegg startet TS sin sperrefrist for 2 måneder siden. I følge den 1,5 måneder gamle tråden jeg linker står det at TS har fått et problem med bilen når han "kjørte en stubb" og skriver videre at han vil kjøre en annen plass å fylle neste gang. Betyr det at du TS kjører uten sertifikat?

 

Nissan king cab (en pickup) forklarer forresten hvorfor du valgte å låne mora di sin bil (som antagelig har flere seter) når du skulle "være sjåfør".

Det betyr absolutt ikke at jeg kjører uten førerkort nei. Når jeg dro av veien med min mors bil å den ble filler, så sier det seg selv at hun måtte få låne bilen min. Dieselfilteret var tett, om du lurte.
Lenke til kommentar

Dere aner vel streng talt ingenting om hvordan jeg er som person eller sjåfør. At jeg ligger i 90-100 i 80 betyr overhode ikke at jeg ligger i 70-80 i 60 sona. 80 sona er selvsagt ikke noe annerledes, men da er det stort sett forsvarlig i mine øyne å holde 90-100. Det betyr ikke at jeg ikke er moden nok eller farlig på veien selv om jeg hadde uflaks akkurat den natta her. Jeg har aldri påstått noe annet enn at det var dumt heller. Er 20 år og har kjørt bil omtrent hver dag siden jeg fylte 16, det har da aldri skjedd noe som helst før. Men for all del, rakk ned og døm så mye dere bare måtte orke. Jeg vet i hvertfall hva som har skjedd, og hvordan og hvem jeg er.

 

 

De fleste av oss har på et eller annet tidspunkt gjort noe som vi ikke burde gjøre i trafikken av forskjellige ting, men det er litt forskjell på hva det er og hvor det gjøres. Som hva du har skrevet er årsaken til at du har mista lappen, så er jeg ikke helt enig i hva du skriver her. Å kjøre for fort er nå en ting (det har mange av oss gjort), men tenk litt på om det er en årsak til at fartsgrensen er satt til 60 km/t akkurat her, og ikke 100km/t som du selv skriver at du har holdt. Den hastigheten sammen med slitte dekk, er i hvert fall en av årsakene til at du kjørte av veien og ødela fronten på bilen. 

 

Dette og en del annet er det ofte mangel på erfaring, litt dårlig dømmekraft og stor tro på ferdighetene er gode nok fordi en har kjørt en del bil. Men etter enda flere år i trafikken, så forstår en at det ikke nødvendigvis er slik. Trafikken er konstant i forandring, folk har bare dårligere og dårligere tid, har mye i tankene og det å kjøre bil kommer et stykke ned på lista for hva en faktisk gjør når en kjører bil.

 

Selv kjører jeg relativt mye bil på jobb og privat (ca 60-70.000km i året), og jeg har ofte med meg lærlinger som sier og mener både det ene og det når de sitter på. Jeg forstår fort at de har en mye mer aggressiv kjørestil enn hva jeg har (nå), og merker at deres dømmekraft for hva som er fornuftig og smart i trafikken ikke er helt tilstede. Det kommer selvfølgelig litt av at så lenge de har lappen, så er de også gode til å kjøre bil. Men svært ofte så kommer de på jobben med bulker i bilen sin etter hvert, og da har de jo enten kjørt for nærme bilen foran, kjørt for fort etter forholdene (og/eller fartsgrensene), blitt overrasket av glatt underlag/veibane, fulgt med på noe annet enn trafikken (f.eks. mobil og stereoanl.), etc. Vi kan selvfølgelig alle sammen bli distrahert av noe, men det er forskjell på hva vi lar oss distrahere av etter alder og erfaring........

 

Nei, dette var ikke ment som noen ‹‹moral-preken›› eller at du fortjener ‹‹straffen›› du har fått, jeg vet ikke mer enn hva du har skrevet og kjenner deg heller ikke. Men etter hva du har skrevet, så ser jeg mange likheter med de lærlingene som også får kjøre arb.bilen jeg disponerer, og jeg er ikke helt overrasket over hva som har skjedd må jeg si. Uflaks er ikke ordet jeg ville brukt på dette, det er for høy fart, det er mangel på erfaring og altfor stor tro på egne ferdigheter som er årsaken, for som du selv skriver i et annet innlegg, hadde jeg holdt 60km/t så hadde det ikke skjedd. Det er nettopp derfor fartsgrensen er satt til den hastigheten, at det er utslitte dekk gjør det jo ikke bedre.......

 

Har jeg kjørt for fort, ja det har jeg. Har jeg gjort noe dumt i trafikken, ja det har jeg. Har jeg lært noe av det, ja det har jeg.

 

Som nevnt så kjører jeg 60-70.000km i året, siden jeg ble 18 år, og nå har jeg hatt lappen i over 30 år. Har i tillegg CE (og DE) som jeg også benytter i jobben så en del kjøre erfaring (driver ikke med transport, er energimontør) har jeg fått i løpet av alle disse årene. Men jeg har fremdeles ikke vært innblandet i et trafikkuhell hvor jeg har hatt skylda for noe som helst, men jeg har unngått mange uhell fordi jeg har vært våken og fulgt med, kjørt etter forholdene, etc. Men jeg har også vært både uerfaren og ung, og da kjørte jeg også deretter. Men det forstår en etter hvert (om en er litt smart) at ikke er så fornuftig, det er fortsatt bedre å ha en passiv og kjedelig kjørestil, selv om det ikke er så ‹‹artig›› i alles øyne. Men det er jo mye bedre å beholde sertifikatet, unngå bøter og ha full bonus på forsikringen, enn å påføre seg selv mye trøbbel og mange ekstra kostnader.

Dette høres garantert kjedelig ut for en som er 20 år (har en 17 åring i huset, så det vet jeg), men å ha en hel bil og noe fornuftigere å bruke pengene på enn en høy forsikringssum, bøter og måtte kjøre opp på nytt, etc, tror jeg de fleste vil være enig i.

 

Utlært i trafikken blir en aldri, men de fleste kan tilegne seg god erfaring og fornuft i trafikken på sikt, for enkelte nytter det aldri.

Uansett hvor god en tror en selv er i trafikken, så hjelper ikke det når en aldri vet hvem eller hva en møter bak neste sving. For enkelte så ville det jo vært et ‹‹mareritt›› og møtt seg selv, for da hadde det smelt godt, men de er heldigvis i mindretall.

 

Ser jeg på meg selv som en ‹‹proff›› i trafikken som aldri gjør noe galt?

Nei det gjør jeg ikke, for det vet jeg selv ikke er tilfelle. For jeg har hatt flaks i mange tilfeller, og det sammen med en viss erfaring gjør at en kan komme ut av vanskelige situasjoner på en helt annen måte, enn de som ikke har den samme erfaringen.

Så er det også stor forskjell på hvilke veier, fartsgrenser og under hvilke forhold en gjør noe dumt, høy fart er uansett et utrolig dårlig valg. For det kan få store konsekvenser, om en skulle ødelegge livet til et annet menneske pga dårlig dømmekraft, så tror jeg de fleste vil få store problemer med sin samvittighet.

 

Hva jeg egentlig mente med innlegget tror jeg de fleste ser og forstår, men om det er noen som vil ta noe til seg her vet jeg ikke, men det er jo lov å håpe.

 

Tror egentlig ikke du hadde uflaks her skal jeg være ærlig, men jeg har stor tro på at du har vært heldig tidligere, og dermed så har du selv valgt å kjøre som du har gjort her, for det har jo gått bra så langt.......

 

Correct me if I'm wrong ;)

Endret av fotonisse
  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Dere aner vel streng talt ingenting om hvordan jeg er som person eller sjåfør. At jeg ligger i 90-100 i 80 betyr overhode ikke at jeg ligger i 70-80 i 60 sona. 80 sona er selvsagt ikke noe annerledes, men da er det stort sett forsvarlig i mine øyne å holde 90-100. Det betyr ikke at jeg ikke er moden nok eller farlig på veien selv om jeg hadde uflaks akkurat den natta her. Jeg har aldri påstått noe annet enn at det var dumt heller. Er 20 år og har kjørt bil omtrent hver dag siden jeg fylte 16, det har da aldri skjedd noe som helst før. Men for all del, rakk ned og døm så mye dere bare måtte orke. Jeg vet i hvertfall hva som har skjedd, og hvordan og hvem jeg er.

 

 

 

De fleste av oss har på et eller annet tidspunkt gjort noe som vi ikke burde gjøre i trafikken av forskjellige ting, men det er litt forskjell på hva det er og hvor det gjøres. Som hva du har skrevet er årsaken til at du har mista lappen, så er jeg ikke helt enig i hva du skriver her. Å kjøre for fort er nå en ting (det har mange av oss gjort), men tenk litt på om det er en årsak til at fartsgrensen er satt til 60 km/t akkurat her, og ikke 100km/t som du selv skriver at du har holdt. Den hastigheten sammen med slitte dekk, er i hvert fall en av årsakene til at du kjørte av veien og ødela fronten på bilen. 

 

Dette og en del annet er det ofte mangel på erfaring, litt dårlig dømmekraft og stor tro på ferdighetene er gode nok fordi en har kjørt en del bil. Men etter enda flere år i trafikken, så forstår en at det ikke nødvendigvis er slik. Trafikken er konstant i forandring, folk har bare dårligere og dårligere tid, har mye i tankene og det å kjøre bil kommer et stykke ned på lista for hva en faktisk gjør når en kjører bil.

 

Selv kjører jeg relativt mye bil på jobb og privat (ca 60-70.000km i året), og jeg har ofte med meg lærlinger som sier og mener både det ene og det når de sitter på. Jeg forstår fort at de har en mye mer aggressiv kjørestil enn hva jeg har (nå), og merker at deres dømmekraft for hva som er fornuftig og smart i trafikken ikke er helt tilstede. Det kommer selvfølgelig litt av at så lenge de har lappen, så er de også gode til å kjøre bil. Men svært ofte så kommer de på jobben med bulker i bilen sin etter hvert, og da har de jo enten kjørt for nærme bilen foran, kjørt for fort etter forholdene (og/eller fartsgrensene), blitt overrasket av glatt underlag/veibane, fulgt med på noe annet enn trafikken (f.eks. mobil og stereoanl.), etc. Vi kan selvfølgelig alle sammen bli distrahert av noe, men det er forskjell på hva vi lar oss distrahere av etter alder og erfaring........

 

Nei, dette var ikke ment som noen ‹‹moral-preken›› eller at du fortjener ‹‹straffen›› du har fått, jeg vet ikke mer enn hva du har skrevet og kjenner deg heller ikke. Men etter hva du har skrevet, så ser jeg mange likheter med de lærlingene som også får kjøre arb.bilen jeg disponerer, og jeg er ikke helt overrasket over hva som har skjedd må jeg si. Uflaks er ikke ordet jeg ville brukt på dette, det er for høy fart, det er mangel på erfaring og altfor stor tro på egne ferdigheter som er årsaken, for som du selv skriver i et annet innlegg, hadde jeg holdt 60km/t så hadde det ikke skjedd. Det er nettopp derfor fartsgrensen er satt til den hastigheten, at det er utslitte dekk gjør det jo ikke bedre.......

 

Har jeg kjørt for fort, ja det har jeg. Har jeg gjort noe dumt i trafikken, ja det har jeg. Har jeg lært noe av det, ja det har jeg.

 

Som nevnt så kjører jeg 60-70.000km i året, siden jeg ble 18 år, og nå har jeg hatt lappen i over 30 år. Har i tillegg CE (og DE) som jeg også benytter i jobben så en del kjøre erfaring (driver ikke med transport, er energimontør) har jeg fått i løpet av alle disse årene. Men jeg har fremdeles ikke vært innblandet i et trafikkuhell hvor jeg har hatt skylda for noe som helst, men jeg har unngått mange uhell fordi jeg har vært våken og fulgt med, kjørt etter forholdene, etc. Men jeg har også vært både uerfaren og ung, og da kjørte jeg også deretter. Men det forstår en etter hvert (om en er litt smart) at ikke er så fornuftig, det er fortsatt bedre å ha en passiv og kjedelig kjørestil, selv om det ikke er så ‹‹artig›› i alles øyne. Men det er jo mye bedre å beholde sertifikatet, unngå bøter og ha full bonus på forsikringen, enn å påføre seg selv mye trøbbel og mange ekstra kostnader.

Dette høres garantert kjedelig ut for en som er 20 år (har en 17 åring i huset, så det vet jeg), men å ha en hel bil og noe fornuftigere å bruke pengene på enn en høy forsikringssum, bøter og måtte kjøre opp på nytt, etc, tror jeg de fleste vil være enig i.

 

Utlært i trafikken blir en aldri, men de fleste kan tilegne seg god erfaring og fornuft i trafikken på sikt, for enkelte nytter det aldri.

Uansett hvor god en tror en selv er i trafikken, så hjelper ikke det når en aldri vet hvem eller hva en møter bak neste sving. For enkelte så ville det jo vært et ‹‹mareritt›› og møtt seg selv, for da hadde det smelt godt, men de er heldigvis i mindretall.

 

Ser jeg på meg selv som en ‹‹proff›› i trafikken som aldri gjør noe galt?

Nei det gjør jeg ikke, for det vet jeg selv ikke er tilfelle. For jeg har hatt flaks i mange tilfeller, og det sammen med en viss erfaring gjør at en kan komme ut av vanskelige situasjoner på en helt annen måte, enn de som ikke har den samme erfaringen.

Så er det også stor forskjell på hvilke veier, fartsgrenser og under hvilke forhold en gjør noe dumt, høy fart er uansett et utrolig dårlig valg. For det kan få store konsekvenser, om en skulle ødelegge livet til et annet menneske pga dårlig dømmekraft, så tror jeg de fleste vil få store problemer med sin samvittighet.

 

Hva jeg egentlig mente med innlegget tror jeg de fleste ser og forstår, men om det er noen som vil ta noe til seg her vet jeg ikke, men det er jo lov å håpe.

 

Tror egentlig ikke du hadde uflaks her skal jeg være ærlig, men jeg har stor tro på at du har vært heldig tidligere, og dermed så har du selv valgt å kjøre som du har gjort her, for det har jo gått bra så langt.......

 

Correct me if I'm wrong ;)

Sier ikke at jeg er verdensmester eller noe i den duren. Men jeg tør å påstå at jeg er en bedre sjåfør enn mange andre der ute, selv om det ikke har noen ting med saken å gjøre. Og ja, som sagt fler ganger tidligere så hadde jeg for høy fart og i tillegg utslitte dekk jeg ikke var klar over. Jeg sier heller ikke at det ikke hadde skjedd om dekka ikke var utslitte. At jeg har hatt 100 km/t vet heller ingen noen ting om, jeg bare antar at jeg har hatt 90-100 km/t. Selv om jeg kjørte for fort den kvelden der, så betyr det vel ikke automatisk at jeg har 200 overalt og er helt villmann i trafikken? Vi alle har gjort og kommer til å gjøre noe galt i trafikken, men ikke alle som får konsekvenser av det som å dra av veien og lignende. Og for dere som tror jeg ikke har lært, det sier seg selv man lærer etter en sånn opplevelse om man har litt mellom øra.
Lenke til kommentar

 

Sier ikke at jeg er verdensmester eller noe i den duren. Men jeg tør å påstå at jeg er en bedre sjåfør enn mange andre der ute, selv om det ikke har noen ting med saken å gjøre. Og ja, som sagt fler ganger tidligere så hadde jeg for høy fart og i tillegg utslitte dekk jeg ikke var klar over. Jeg sier heller ikke at det ikke hadde skjedd om dekka ikke var utslitte. At jeg har hatt 100 km/t vet heller ingen noen ting om, jeg bare antar at jeg har hatt 90-100 km/t. Selv om jeg kjørte for fort den kvelden der, så betyr det vel ikke automatisk at jeg har 200 overalt og er helt villmann i trafikken? Vi alle har gjort og kommer til å gjøre noe galt i trafikken, men ikke alle som får konsekvenser av det som å dra av veien og lignende. Og for dere som tror jeg ikke har lært, det sier seg selv man lærer etter en sånn opplevelse om man har litt mellom øra.

 

 

 

At du har lært av dette tror jeg så gjerne, men det har blitt en meget ‹‹kostbar lærepenge›› for deg på mange måter, og da er det ikke bare penger jeg tenker på. Jeg tror heller ikke at du kjører for fort hele tiden, og langt derifra i 200 km/t, men ditt valg om å kjøre så mye for fort i en såpass lav fartsgrense som dette, er likevel ‹‹skremmende››. Det viser i aller høyeste grad at du mangler både erfaring og trafikal respekt.

Det hele har nok tatt litt av i tråden din, men det kommer nok litt av måten du selv har ordlagt deg på, og tildels fremdeles gjør det.

 

Du er ikke en verdensmester, men likevel så kjører du bedre enn mange andre skriver du i dette innlegget.

 

Hvordan tror du et slikt innlegg blir oppfattet av andre, når du akkurat (for ca 2 mnd siden) har dratt av veien pga for høy fart og kjørte med utslitte dekk?

 

Der faller ditt eget utsagn svært uheldig ut for deg, og innlegg med omtrentlig den samme innstillingen og troen på deg selv har gjort at du har møtt såpass mye motstand og harde kommentarer.

Jeg ser på flere av dine innlegg at du har lært, men det blir på mange måter litt borte når du kommer med slike kommentarer som dette her, og noen av de andre du har skrevet.

 

Forsøk å lese i gjennom tråden her med helt nøytrale øyne, så ser du kanskje selv hvorfor du får enkelte av svarene her.

 

Det kommer ofte frem at du gjerne ligger over fartsgrensen, du mener at du har god kunnskap og erfaring i trafikken, kjører bedre enn mange andre......

 

Da er så spørsmålet, hvorfor kjørte du så av veien?

 

Mitt umiddelbare svar på det er som du selv har skrevet, for høy fart.

Men det kommer også av liten respekt og forståelse av hvorfor en fartsgrense er satt til den hastigheten den er, liten kunnskap og erfaring i trafikken om hva som kan skje om en kjører for fort uten å tenke på konsekvenser.

Så da er en kanskje ikke noe bedre enn andre i trafikken likevel da, uansett hva en selv mener om det.

 

Etter en liten utregning av hvor langt jeg har kjørt siden jeg tok lappen, så nærmer jeg meg 2 millioner kjørte km, og da tror jeg kanskje at jeg kan si at jeg har litt mer erfaring enn deg i trafikken, og kanskje også har lært meg å ha litt mer respekt både for lovverket og noen andre trafikanter enn hva du har vist/skrevet så langt i tråden din.

 

Men om jeg er bedre til å kjøre bil enn deg vet jeg ikke noe om, for det er heller ikke det det hele handler om.

Det handler om at det er flere i trafikken enn bare en selv, og da må en ta hensyn og vise at en er verdig tilliten det er å få lov til å kjøre bil på offentlig vei. Og det er ikke det samme som at en er god til å kjøre bil.

Mange er veldig flinke til å kjøre bil, det er bare det at kjørestilen og mangelen på respekt for andre trafikanter og trafikkregler gjør at de helst bare burde kjørt på en lukket bane..........

 

 Den siste setning er ikke myntet på deg, for som skrevet tidligere, så hverken kjenner jeg deg eller vet noe mer enn hva du har skrevet i tråden din. Og noe av det skremmer meg faktisk litt, mens andre ting gjør at jeg ser og forstår at du har lært en god del av det som skjedde. Det spørs bare hvilken holdning du har når du får sertifikatet tilbake igjen, fint og ha troen på at en er god til å kjøre bil, men å tro at en er bedre enn andre kan gjøre at en gjør ting på en måte en ikke burde, og det er ikke (bare) høy fart jeg tenker på da. For det er mange andre måter å vise at en ikke burde være en del av trafikken på også, men om det gjelder deg, hverken vet jeg noe om eller vil jeg på noen som helst måte påstå.

 

Mye av det jeg har skrevet i disse 2 innleggene havner jo i din tråd, og gjelder selvfølgelig her, men det gjelder også for veldig mange andre personer/trafikanter, i noen tilfeller selvfølgelig også meg selv, for jeg vet også at jeg ikke er feilfri i trafikken selv.

Den største feilen en kan gjøre i trafikken er etter min mening å tro at en mestrer alt/det meste, og dermed kan tillate seg å gjøre ting på måter som ikke er forenlig med sunn fornuft og bryte x-antall trafikkregler hver gang en kjører bil. Det er nettopp derfor det smeller så ofte som det gjør. Om alle fulgte trafikkreglene og kjørte etter forholdene, så ville de fleste trafikkuhell vært unngått, men det ser det dessverre ut til at det ikke er noen som har hverken respekt nok eller tid til å gjøre. 

 

Ser nettopp i en lokalavis på Østlandet at det har skjedd en trafikkulykke hvor den ene bilen har havnet på taket inne i en sentrumsgate. Der er det 50 km/t fartsgrense, og den ene sjåføren har ikke bare brutt vikeplikten, men har heller ikke brydd seg noe om et ‹‹full stopp skilt››. Førerkortet er heldigvis inndratt på stedet, og etter min menig så burde den sjåføren aldri fått det tilbake heller. For når en ikke ser eller bryr seg om et Stopp skilt, og heller ikke ser at det kommer en bil i denne aktuelle gaten, så hadde en heller aldri sett en mc-fører, mopedist eller syklist, og det hadde fått helt andre konsekvenser enn en bil på taket og noen kuttskader på de som satt i bilen.

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

Det bør være en tankevekker at i følge undersøkelser tror 90% av norske bilister at de kjører bedre enn gjennomsnittet. Hva sier det om hva folk tenker om seg selv? Rallygeir føyer seg altså inn i rekka blant 90% av norske bilister. (40/90=) 44,4% av disse tar feil.

Lenke til kommentar

 

Sier ikke at jeg er verdensmester eller noe i den duren. Men jeg tør å påstå at jeg er en bedre sjåfør enn mange andre der ute, selv om det ikke har noen ting med saken å gjøre. Og ja, som sagt fler ganger tidligere så hadde jeg for høy fart og i tillegg utslitte dekk jeg ikke var klar over. Jeg sier heller ikke at det ikke hadde skjedd om dekka ikke var utslitte. At jeg har hatt 100 km/t vet heller ingen noen ting om, jeg bare antar at jeg har hatt 90-100 km/t. Selv om jeg kjørte for fort den kvelden der, så betyr det vel ikke automatisk at jeg har 200 overalt og er helt villmann i trafikken? Vi alle har gjort og kommer til å gjøre noe galt i trafikken, men ikke alle som får konsekvenser av det som å dra av veien og lignende. Og for dere som tror jeg ikke har lært, det sier seg selv man lærer etter en sånn opplevelse om man har litt mellom øra.

 

 

 

At du har lært av dette tror jeg så gjerne, men det har blitt en meget ‹‹kostbar lærepenge›› for deg på mange måter, og da er det ikke bare penger jeg tenker på. Jeg tror heller ikke at du kjører for fort hele tiden, og langt derifra i 200 km/t, men ditt valg om å kjøre så mye for fort i en såpass lav fartsgrense som dette, er likevel ‹‹skremmende››. Det viser i aller høyeste grad at du mangler både erfaring og trafikal respekt.

Det hele har nok tatt litt av i tråden din, men det kommer nok litt av måten du selv har ordlagt deg på, og tildels fremdeles gjør det.

 

Du er ikke en verdensmester, men likevel så kjører du bedre enn mange andre skriver du i dette innlegget.

 

Hvordan tror du et slikt innlegg blir oppfattet av andre, når du akkurat (for ca 2 mnd siden) har dratt av veien pga for høy fart og kjørte med utslitte dekk?

 

Der faller ditt eget utsagn svært uheldig ut for deg, og innlegg med omtrentlig den samme innstillingen og troen på deg selv har gjort at du har møtt såpass mye motstand og harde kommentarer.

Jeg ser på flere av dine innlegg at du har lært, men det blir på mange måter litt borte når du kommer med slike kommentarer som dette her, og noen av de andre du har skrevet.

 

Forsøk å lese i gjennom tråden her med helt nøytrale øyne, så ser du kanskje selv hvorfor du får enkelte av svarene her.

 

Det kommer ofte frem at du gjerne ligger over fartsgrensen, du mener at du har god kunnskap og erfaring i trafikken, kjører bedre enn mange andre......

 

Da er så spørsmålet, hvorfor kjørte du så av veien?

 

Mitt umiddelbare svar på det er som du selv har skrevet, for høy fart.

Men det kommer også av liten respekt og forståelse av hvorfor en fartsgrense er satt til den hastigheten den er, liten kunnskap og erfaring i trafikken om hva som kan skje om en kjører for fort uten å tenke på konsekvenser.

Så da er en kanskje ikke noe bedre enn andre i trafikken likevel da, uansett hva en selv mener om det.

 

Etter en liten utregning av hvor langt jeg har kjørt siden jeg tok lappen, så nærmer jeg meg 2 millioner kjørte km, og da tror jeg kanskje at jeg kan si at jeg har litt mer erfaring enn deg i trafikken, og kanskje også har lært meg å ha litt mer respekt både for lovverket og noen andre trafikanter enn hva du har vist/skrevet så langt i tråden din.

 

Men om jeg er bedre til å kjøre bil enn deg vet jeg ikke noe om, for det er heller ikke det det hele handler om.

Det handler om at det er flere i trafikken enn bare en selv, og da må en ta hensyn og vise at en er verdig tilliten det er å få lov til å kjøre bil på offentlig vei. Og det er ikke det samme som at en er god til å kjøre bil.

Mange er veldig flinke til å kjøre bil, det er bare det at kjørestilen og mangelen på respekt for andre trafikanter og trafikkregler gjør at de helst bare burde kjørt på en lukket bane..........

 

 Den siste setning er ikke myntet på deg, for som skrevet tidligere, så hverken kjenner jeg deg eller vet noe mer enn hva du har skrevet i tråden din. Og noe av det skremmer meg faktisk litt, mens andre ting gjør at jeg ser og forstår at du har lært en god del av det som skjedde. Det spørs bare hvilken holdning du har når du får sertifikatet tilbake igjen, fint og ha troen på at en er god til å kjøre bil, men å tro at en er bedre enn andre kan gjøre at en gjør ting på en måte en ikke burde, og det er ikke (bare) høy fart jeg tenker på da. For det er mange andre måter å vise at en ikke burde være en del av trafikken på også, men om det gjelder deg, hverken vet jeg noe om eller vil jeg på noen som helst måte påstå.

 

Mye av det jeg har skrevet i disse 2 innleggene havner jo i din tråd, og gjelder selvfølgelig her, men det gjelder også for veldig mange andre personer/trafikanter, i noen tilfeller selvfølgelig også meg selv, for jeg vet også at jeg ikke er feilfri i trafikken selv.

Den største feilen en kan gjøre i trafikken er etter min mening å tro at en mestrer alt/det meste, og dermed kan tillate seg å gjøre ting på måter som ikke er forenlig med sunn fornuft og bryte x-antall trafikkregler hver gang en kjører bil. Det er nettopp derfor det smeller så ofte som det gjør. Om alle fulgte trafikkreglene og kjørte etter forholdene, så ville de fleste trafikkuhell vært unngått, men det ser det dessverre ut til at det ikke er noen som har hverken respekt nok eller tid til å gjøre. 

 

Ser nettopp i en lokalavis på Østlandet at det har skjedd en trafikkulykke hvor den ene bilen har havnet på taket inne i en sentrumsgate. Der er det 50 km/t fartsgrense, og den ene sjåføren har ikke bare brutt vikeplikten, men har heller ikke brydd seg noe om et ‹‹full stopp skilt››. Førerkortet er heldigvis inndratt på stedet, og etter min menig så burde den sjåføren aldri fått det tilbake heller. For når en ikke ser eller bryr seg om et Stopp skilt, og heller ikke ser at det kommer en bil i denne aktuelle gaten, så hadde en heller aldri sett en mc-fører, mopedist eller syklist, og det hadde fått helt andre konsekvenser enn en bil på taket og noen kuttskader på de som satt i bilen.

Skjønner det er lett å misforstå ja

Tror vi bare lar det ligge jeg. Svaret på det jeg lurer på har jeg ikke fått, eller kommer til å få ser det ut til. Jeg har fått straffa mi og har ikke noe problem med å ta den heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...