Gå til innhold

Sykkelkjøp: sykle til jobb i sentrum; Merida Crossway Urban Machete eller Speeder 200-D?


maanemann

Anbefalte innlegg

Hva ville dere valgt til sykle til jobb av Urban Machete Gent eller Speeder 200-D?

 

Liker sykkel som er lett og responsiv (pga folk, sykler og biler som vimser i sentrum), samt rask akselerasjon etter lyskryss etc..

Fortauskanter etc. er ikke så farlig. Pga vekt og rask respons ønskes heller ikke hydraulisk gaffel (noe ingen av nevnte modeller har).

Kvalitet er også greit for å unngå verkstedbesøk. Budsjett er maks 8500kr.

 

http://www.merida.no/sykler/hybrid-1/hybr-crossway-urban-machete-g-14179

 

http://www.merida.no/sykler/hybrid-1/hybr-speeder-200-d-10044

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville gått for Speeder'n, uten tvil, selv om den er den dyreste. Lettere, Bedre komponenter som gir deg mer fleksibilitet. Giring som passer bedre for by og pendling.

Når det gjelder Crossway'n:

Det at de setter på slike enorme krankdrev frem er rett og slett bare galskap på en "urban" sykkel. En 48-38-28 krank vil oppleves som allt for stor for de fleste, og da særlig med 700 hjul. En 44-32-24 ville vært mye bedre. Eller enda bedre: en 44-TRETTIFIRE-24, men den kombinasjonen finner man desverre ikke.

Lenke til kommentar

Hvis du skal velge en av disse, bør du garantert velge speeder-modellen. Landeveisgir og ikke alt for tung gjør at den vil oppfylle kravene dine.

Ellers har du jo denne som nå er på tilbud: http://www.birk.no/sykler/2016/hybrid/fuji-speedmax-2016 . Litt bedre gir, også er den 700 gram lettere. Bremsene har jeg ikke noen erfaring med, men vil ikke anta at de er noe dårligere en tektro-bremsene på speeder'n.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger og god info! :thumbup:

F.eks dette med krankdrev er viktig input som gikk meg hus forbi før Chip Salte pekte det ut.

 

Fuji har jeg ikek noe erfaring med. På papiret er sikkert det en bedre sykkel, men det ser ut til å være dekk med mer friksjon.

Samt at det sikkert er smak og behag inne i bildet. Jeg liker godt hvordan Merida ser ut. En Intersport butikk (som, jeg har sans for) sier at Nakamura mer bedre sykler enn Merida (det er vel deres merke også så kanskje ikke så rart), men opplevd sykkelopplevelse er klart bedre på Merida synes jeg.

 

Et spørsmål til som er bittelitt offtopic i min egen tråd ;) :

Merida.no selger sykler via web til leveringssted. Er det noen som vet om disse verkestedene som Merida.no har "avtale" med foretar garantireparasjoner for merida.no uten å ta betalt av kunden for det?

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte speeder 200. 6000kr (tilbud hos XXL Sandefjord).

 

Sykkel er fin og lett og rask. Den er litt lavt gearet slik at selv på det lettestete gearet blir oppover fort tungt ift Merida Crossway Redwood.

Litt seint gearesystem også (vandt til vri på rattet for gearing), men det har jo de fleste sykler nå. Det er mye vandring på gearspak før det skjer noe.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Når det er på tide å bytte kassett, sett på en 11-32 eller 11-34 istedenfor 11-28. Vil nok føles en del bedre.

Har du sjekket at RD kan bruke så store tannhjul?

Lenke til kommentar

 

Når det er på tide å bytte kassett, sett på en 11-32 eller 11-34 istedenfor 11-28. Vil nok føles en del bedre.

Har du sjekket at RD kan bruke så store tannhjul?

 

RD ser ut til å være medium eller long -cage, så da skulle ikke dette være noe problem. I allefall ikke med 11-32

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

Når det er på tide å bytte kassett, sett på en 11-32 eller 11-34 istedenfor 11-28. Vil nok føles en del bedre.

Har du sjekket at RD kan bruke så store tannhjul?

 

RD ser ut til å være medium eller long -cage, så da skulle ikke dette være noe problem. I allefall ikke med 11-32

 

Står nå at det er SS....

Lenke til kommentar

 

 

 

Når det er på tide å bytte kassett, sett på en 11-32 eller 11-34 istedenfor 11-28. Vil nok føles en del bedre.

Har du sjekket at RD kan bruke så store tannhjul?

 

RD ser ut til å være medium eller long -cage, så da skulle ikke dette være noe problem. I allefall ikke med 11-32

 

Står nå at det er SS....

 

Sora blir levert med SS eller GS. Det er 32T kapasitet for SS og 42T for GS. En 11-32 kassett skal da kunne fungere for SS men mulig ikke helt optimalt med stor foran og største bak. Altså 50 på 32. Jeg tipper det vil fungere godt uansett, for Shimano er litt konservative når det gjelder maksimal tannkapasitet. Folk bruker jo Ultegra SS bakgir og 11-32 kassetter uten problemer også, så...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

 

 

Når det er på tide å bytte kassett, sett på en 11-32 eller 11-34 istedenfor 11-28. Vil nok føles en del bedre.

Har du sjekket at RD kan bruke så store tannhjul?

 

RD ser ut til å være medium eller long -cage, så da skulle ikke dette være noe problem. I allefall ikke med 11-32

 

Står nå at det er SS....

 

Sora blir levert med SS eller GS. Det er 32T kapasitet for SS og 42T for GS. En 11-32 kassett skal da kunne fungere for SS men mulig ikke helt optimalt med stor foran og største bak. Altså 50 på 32. Jeg tipper det vil fungere godt uansett, for Shimano er litt konservative når det gjelder maksimal tannkapasitet. Folk bruker jo Ultegra SS bakgir og 11-32 kassetter uten problemer også, så...

 

Jeg skiftet til 11-32 på Ultegra 6870 SS og måtte skifte til 6870 GS siden det øverste hjulet tok borti kassetten avogtil og det er derfor jeg stiller spørsmålet om du har sjekket at dette går... Slikt du gir råd om. Selv gir jeg aldri råd om ting jeg ikke vet med 100% sikkerhet fungerer.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Når det er på tide å bytte kassett, sett på en 11-32 eller 11-34 istedenfor 11-28. Vil nok føles en del bedre.

Har du sjekket at RD kan bruke så store tannhjul?

 

RD ser ut til å være medium eller long -cage, så da skulle ikke dette være noe problem. I allefall ikke med 11-32

 

Står nå at det er SS....

 

Sora blir levert med SS eller GS. Det er 32T kapasitet for SS og 42T for GS. En 11-32 kassett skal da kunne fungere for SS men mulig ikke helt optimalt med stor foran og største bak. Altså 50 på 32. Jeg tipper det vil fungere godt uansett, for Shimano er litt konservative når det gjelder maksimal tannkapasitet. Folk bruker jo Ultegra SS bakgir og 11-32 kassetter uten problemer også, så...

 

Jeg skiftet til 11-32 på Ultegra 6870 SS og måtte skifte til 6870 GS siden det øverste hjulet tok borti kassetten avogtil og det er derfor jeg stiller spørsmålet om du har sjekket at dette går... Slikt du gir råd om. Selv gir jeg aldri råd om ting jeg ikke vet med 100% sikkerhet fungerer.

 

Har jeg ordlagt meg slik at jeg har påstått ting med 100% sikkerhet? Blir jeg nødt til å kjøpe en 11-32 kassett og en Sora SS derailleur, for personlig og sjekke at dette går, når internett er fullt av meldinger om at dette fungerer greit? Dessuten: Deraiileren på den sykkelen er en GS og det er jeg nesten sikker på, fordi hybrider med SS finner du neppe. En hybrid er jo nettop ment å være fleksibel - derfor en GS.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

 

 

 

 

Når det er på tide å bytte kassett, sett på en 11-32 eller 11-34 istedenfor 11-28. Vil nok føles en del bedre.

Har du sjekket at RD kan bruke så store tannhjul?

 

RD ser ut til å være medium eller long -cage, så da skulle ikke dette være noe problem. I allefall ikke med 11-32

 

Står nå at det er SS....

 

Sora blir levert med SS eller GS. Det er 32T kapasitet for SS og 42T for GS. En 11-32 kassett skal da kunne fungere for SS men mulig ikke helt optimalt med stor foran og største bak. Altså 50 på 32. Jeg tipper det vil fungere godt uansett, for Shimano er litt konservative når det gjelder maksimal tannkapasitet. Folk bruker jo Ultegra SS bakgir og 11-32 kassetter uten problemer også, så...

 

Jeg skiftet til 11-32 på Ultegra 6870 SS og måtte skifte til 6870 GS siden det øverste hjulet tok borti kassetten avogtil og det er derfor jeg stiller spørsmålet om du har sjekket at dette går... Slikt du gir råd om. Selv gir jeg aldri råd om ting jeg ikke vet med 100% sikkerhet fungerer.

 

Har jeg ordlagt meg slik at jeg har påstått ting med 100% sikkerhet? Blir jeg nødt til å kjøpe en 11-32 kassett og en Sora SS derailleur, for personlig og sjekke at dette går, når internett er fullt av meldinger om at dette fungerer greit? Dessuten: Deraiileren på den sykkelen er en GS og det er jeg nesten sikker på, fordi hybrider med SS finner du neppe. En hybrid er jo nettop ment å være fleksibel - derfor en GS.

 

Ja du har ordlagt deg slik.

Kan du nå slutte med villedningen din?

 

11d1998af0d04db893466b3e646227b3.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...