Gå til innhold

PC-spill tre ganger verre enn en stripe kokain


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må vel faktisk innrømme at det ligger en viss sannhet i dette. Man får jo et slags "kick" av å spille som merkes både på pulsen og hjernen. Vi lever oss inn i spillene på større måte enn alle andre medier.

 

Faktisk tror jeg det kan ha en viss avhengighetsgrad også. Når jeg sitter på skolen og kjipern skjer det ofte at jeg gleder meg til å komme hjem og spille. Og om kveldene, når jeg egentlig burde ha lagt meg eller gjøre lekser, tenker jeg ofte at jeg bare skal "spille litt til". Jeg mener ikke på noen måte at det er som med dop, at man ikke KLARER å stoppe eller legge fra seg spillet, men det er en viss grad av sannhet i påstanden.

 

Om spilling er farlig er et helt annet spørsmål. Spilling er jo faktisk sunt. Du utvikler konsentrasjon, reflekser, logisk tenkning, evnen til å tenke konsekvenser og mye mer. Om vi spiller noen timer om dagen, og kanskje er litt "avhengige", er det jo ikke farlig! :w00t:

 

Folkens, det er bare å innrømme det, vi er avhengige av verdens kuleste og ikke minst billigste dop! :laugh:

Lenke til kommentar
Faktisk tror jeg det kan ha en viss avhengighetsgrad også. Når jeg sitter på skolen og kjipern skjer det ofte at jeg gleder meg til å komme hjem og spille. Og om kveldene, når jeg egentlig burde ha lagt meg eller gjøre lekser, tenker jeg ofte at jeg bare skal "spille litt til". Jeg mener ikke på noen måte at det er som med dop, at man ikke KLARER å stoppe eller legge fra seg spillet, men det er en viss grad av sannhet i påstanden.

 

Fint utsagn.

 

Det samme gjelder strikking og bingo for gamle damer, moteklær for ..ehh...

moteintereserte mennesker (politisk korrekt nå) og V75 for hestegærninger.

 

Psykologene kaller det "flyt". En tilstand der du glemmer tid&sted (bare 10 min til, mamma) og der hjernen din jobber i de baner som din person liker best.

 

Hadde VG giddet å kikket litt nøyere etter i forskningen istedenfor bare å copy/paste fra NTB hadde de kanskje trykket det også. :roll:

 

Hvis du synes det er fett å spille, spill ivei, det er sunt for sjelen din.

(Kokain er ikke sunt forresten)

 

Kids har kommet på masse bra unnskyldninger opp igjennom tidende

for hvorfor dataspill er bra, mange av de er absolutt gyldige.

 

Hvor mange kjenner seg igjen her:

Når du åpner kjøkkenskapet, kan det hende at ting som er stablet oppå hverandre faller ut. Jeg har klart å fange det meste som hopper ut siden jeg var 12-13.

(Fylla teller ikke)

Lenke til kommentar

Det samme gjelder strikking og bingo for gamle damer, moteklær for ..ehh...

moteintereserte mennesker (politisk korrekt nå) og V75 for hestegærninger.

Nettopp. Det hele dreier seg faktisk om at vi utvikler dopamin når vi driver med det vi liker å drive med. Det tenner oss, og vi har lyst til å gjøre det mer. Helt naturlig blant alle hobbyer. :)

 

Utsagnet er blitt forvridd, og sammenlikner kokain med PC-spill. Dette blir helt galt. Selv om vi produserer masse dopamin, noe som gjør at vi setter oss inn i spillene og gjør oss tent på å spille, betyr ikke det på noen måte at det har samme virkning som kokain. Med kokain i blodet produserer vi riktignok dopamin, men kokainen har jo drøssevis med andre konsekvenser. Det kan selvsagt ikke sammenliknes!

Lenke til kommentar
Hvor mange kjenner seg igjen her:

Når du åpner kjøkkenskapet, kan det hende at ting som er stablet oppå hverandre faller ut. Jeg har klart å fange det meste som hopper ut siden jeg var 12-13.

(Fylla teller ikke)

Faktisk kjenner jeg meg igjen. Med dataspill med litt action tror jeg man får en reaksjonsevne tilsvarende en idrettsutøver. Det er et par ganger med bil jeg har opplevd en reaksjon jeg selv er blitt overrasket over. Kjører nå ikke som en gris, men elgen kan overraske.

 

Er det ikke enkelte fotballag som bruker dataspill bevisst i treningen?

Lenke til kommentar
Hvor mange kjenner seg igjen her:

Når du åpner kjøkkenskapet, kan det hende at ting som er stablet oppå hverandre faller ut. Jeg har klart å fange det meste som hopper ut siden jeg var 12-13.

(Fylla teller ikke)

Faktisk kjenner jeg meg igjen. Med dataspill med litt action tror jeg man får en reaksjonsevne tilsvarende en idrettsutøver. Det er et par ganger med bil jeg har opplevd en reaksjon jeg selv er blitt overrasket over. Kjører nå ikke som en gris, men elgen kan overraske.

 

Er det ikke enkelte fotballag som bruker dataspill bevisst i treningen?

 

Tja, kanskje mental reaksjonsevne. Spilling hjelper imidlertid ikke på den fysiske motorikken din, tvertimot blir man mer klossete av å bruke masse tid på dataspill.

Lenke til kommentar

Alle som er nysjerrig og vil ha informasjon om diverse narkotiske stoffer burde ta seg en titt på www.erowid.org og www.thedea.org , der finnes d plenty med informasjon, om d meste...

Dopamin er et betaendorfin hvis jeg ikke tar helt feil, det står en del om det på thedea.org selvom det kanskje gjelder xtc mest...

Dop er ikke noe farligere enn data, kommer seff ann på den som bruker d, og hvordan han/hun bruker d... Ta alkohol, og medikamenter, jeg ser på d som dop, på likhet med en GOD DEL av de tingene som står på "narkotikalisten" i dette landet...

Jeg leste foresten og at man har en del av hjernen som aldri blir tatt i bruk før man prøver cannabis for første gang, cannabinoler eller noe sånt... Men nok om det, read... :thumbup:

Endret av MetiCx
Lenke til kommentar
Alle som er nysjerrig og vil ha informasjon om diverse narkotiske stoffer burde ta seg en titt på www.erowid.org og www.thedea.org , der finnes d plenty med informasjon, om d meste...

Dopamin er et betaendorfin hvis jeg ikke tar helt feil, det står en del om det på thedea.org selvom det kanskje gjelder xtc mest...

Dop er ikke noe farligere enn data, kommer seff ann på den som bruker d, og hvordan han/hun bruker d... Ta alkohol, og medikamenter, jeg ser på d som dop, på likhet med en GOD DEL av de tingene som står på "narkotikalisten" i dette landet...

Jeg leste foresten og at man har en del av hjernen som aldri blir tatt i bruk før man prøver cannabis for første gang, cannabinoler eller noe sånt... Men nok om det, read... :thumbup:

Du kan ikke seriøst mene at dop ikke er noe farligere enn data? Selvfølgelig er det det! Se bare på åssen de som doper seg mange timer om dagen har blitt. De er jo fullstendig herpa i både hue og kropp.

 

Vi som sitter ved datamaskiner og spiller mange timer om dagen, har det da ikke skjedd noe med helsemessig. Kanskje med unntak at vi kan være litt feitere enn andre... :D

 

Ærlig talt, dette er en latterlig sammenlikning! :roll:

Lenke til kommentar

Og hadde du lest mer enn bare "Dop er ikke noe farligere enn data" så hadde du kanskje sett sammenhengen jeg skrev d i og skytten... Skjønner ikke hvordan folk bare hekter seg fast i enkeltord istedenfor å bare lese hele setningen...

Dop er ikke farlig, d kommer helt ann på hvorfor og hvordan man bruker d...

EN ting jeg ihvertfall må si er at ALKOHOL, d er dop, og d finnes alkiser og sant... er de bare alkoholmisbrukere, eller vil du kalle d rusmisbruker/narkoman?

d finnes de som tar seg en øl på byn en gang iblant... sammmenlign dette med andre ting, brukt på samme måte, så skjønner du kanskje hva jeg mener...

At folk som sitter mye med data blir feit er tull... de kan kanskje bli d, men d skal nok litt mer til enn å bare spille pc for å bli feit... kommer seff ann på..

Endret av MetiCx
Lenke til kommentar

 

Tja, kanskje mental reaksjonsevne. Spilling hjelper imidlertid ikke på den fysiske motorikken din, tvertimot blir man mer klossete av å bruke masse tid på dataspill.

Nå påvirker jo faktisk den mentale siden den fysiske. Se for deg at du for eksempel går langs en vei og plutselig hører et bilhorn bak deg. Som en følge av mye spilling, reagerer du straks mentalt sett. Da gir dette mye tid til at du skal kunne flytte deg fra veien fysisk. Kanskje blir du reddet fra ulykken som en følge av at du har spilt mye og reagert raskt...

Lenke til kommentar

 

Tja, kanskje mental reaksjonsevne. Spilling hjelper imidlertid ikke på den fysiske motorikken din, tvertimot blir man mer klossete av å bruke masse tid på dataspill.

Nå påvirker jo faktisk den mentale siden den fysiske. Se for deg at du for eksempel går langs en vei og plutselig hører et bilhorn bak deg. Som en følge av mye spilling, reagerer du straks mentalt sett. Da gir dette mye tid til at du skal kunne flytte deg fra veien fysisk. Kanskje blir du reddet fra ulykken som en følge av at du har spilt mye og reagert raskt...

Men den fysiske motorikken er viktigere enn reaksjonsevne i fotball.

 

Når jeg ser intervjuer med fotballstjerner undrer jeg meg av og til om de

er smarte nok til å ta til seg næring, mens de er helt rå på banen.

Å lese situasjonen, eller å bruke erfaring til å forutse hva som kan skje

er gjerne viktigere. Når situasjonen oppstår er det kanskje allerede for sent.

 

Så hvis noen bruker dataspill for å forbedre reaksjonsevnen, er det bare ett tillegg

til den vanlige treningen. Vil du bli god i fotball, er den beste treningen å spille fotball.

 

Forresten, tror fotballspillere bruker mer kokain enn data-nerder. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...