Gå til innhold

PC-spill tre ganger verre enn en stripe kokain


Anbefalte innlegg

Sakset fra Teknisk Ukeblad:

 

PC-spill verre enn kokain

Tore Stensvold

 

Du blir tre ganger mer dopa av å spille voldsspill enn å ta en stripe kokain. Det har danske forskere kommet fram til.

 

Hjernen produserer store mengder dopamin - et begeistringsstimulerende stoff - når du sitter foran en PC-skjerm og kaster deg ut i de mest voldsomme og hasardiøse scenene i et spill.

Dopaminmengden tilsvarer tre ganger så my som en stripe kokain, viser beregninger hjerneforskere ved Århus Universitetshospital har foretatt.

Forskerne har skannet hjernen på mennesker under påvirkning av ulike stoffer, deriblant nikotin (sigaretter), kokain, amfetamin, extasy og PC-spill.

- I de undersøkte spill - som var veldig voldelige og hvor man kunne tjene mye penger, er dopaminmengden beregnet til å være tre ganger så mye som en gatedose kokain, sier professor dr. med. Albert Gjedde til Ingeniøren|net.

Dopamin styrker innlevelsesevnen når man sitter foran PC-skjermen. Faren for avhengighet kan være stor.

Bivirkningen av dopamin er at den oppleves som belønning og at personer får trang til mer og mer dopamin. Løsningen kan altså bli enda mer PC-spill, eller avhengighet av narkotiske stoffer. Denne hypotesen skal undersøkes nærmere.

De danske forskerne vil i neste omgang foreta hjerneskanning av mennesker mens de spiller og gambler om virkelige penger - altså utenfor cyberspace. Poenget er å finne ut om menneskene også da produserer større mengder dopamin.

 

 

Dette skulle jo forklare en del for min del :dribble:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kan sette min lit til den undersøkelsen :)

Ikke jeg... ;)

 

Dummeste jeg har hørt om på lenge. Men det forklarer jo hvorfor noen 40-åringer fremdeles spiller... :thumbdown:

 

Noe annet er at jeg så i BT her for et par uker siden at PC-spill var flott for oss. Vi fikk bedre konsentrasjon, tok bedre valg i pressede situasjoner, etc. Men nå har noen andre snudd rundt og sagt at det er dop... Jadda... :thumbs:

Lenke til kommentar

Dummeste jeg har hørt om på lenge. Men det forklarer jo hvorfor noen 40-åringer fremdeles spiller... :thumbdown:

 

Noe annet er at jeg så i BT her for et par uker siden at PC-spill var flott for oss. Vi fikk bedre konsentrasjon, tok bedre valg i pressede situasjoner, etc. Men nå har noen andre snudd rundt og sagt at det er dop... Jadda... :thumbs:

hva er så dumt med dette da?

 

og dessuten fins det mange narkotiske stoffer som gir deg bedre konsentrasjon, får oss til å ta bedre valg i pressede situasjoner etc.. så ingen har snudd på noe.

 

ikke alle ting er så trist å være avhengig av heller da.... som f. eks sex, som også utløser dopamin. :D

Lenke til kommentar

Spill er ikke utelukket en hobby for unger. Jeg kommer til å spille så lenge jeg har muligheten. I følge en stor undersøkelse er gjennomsnittsalderen til de som spiller data og konsollspill (i USA) 29 år. At førtiåringer spiller data er ikke det minste overraskende, og det er slett ikke noe de burde skamme seg over.

 

Tove Michaelsen skrev denne artikkelen tidligere i år: http://www.gamer.no/art.php?artikkelid=36

Lenke til kommentar

Min teori er at vi som er unge nok til å ha vokst opp med TV/PC-spill vil fortsette med spillingen hele livet. Eneste grunnen til at TV/PC-spill blir sett på som en "barneleke", er at oppfinnelsen er så ung at det er for tidlig å si når de som vokser opp med spill ser på seg selv som for gamle til å spille. Først om et par tiår vil vi se hvilke aldersgrupper som er dominante innenfor spilling. Det er iallefall ikke noe rart med at voksne spiller TV/PC-spill.

Endret av sondremann
Lenke til kommentar
Min teori er at vi som er unge nok til å ha vokst opp med TV/PC-spill vil fortsette med spillingen hele livet. Eneste grunnen til at TV/PC-spill blir sett på som en "barneleke", er at oppfinnelsen er så ung at det er for tidlig å si når de som vokser opp med spill ser på seg selv som for gamle til å spille. Først om et par tiår vil vi se hvilke aldersgrupper som er dominante innenfor spilling. Det er iallefall ikke noe rart med at voksne spiller TV/PC-spill.

ja det som sitter å Styrer norge nå er av en eldere genrasjon som er oppvokst uten tv\radio om trent

så for "voksene" så er det ikke vanlig eller Normal å spille spill som underholding

om 10 år så vil nok de som sturer norge og profesorer og gud vet hva er spille tv spill \ data spill , for de vil da vere oppvokst med muligheten til å gjøre det

 

 

hmm eller no sånt ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...