AfterGlow Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 Microsoft vil tvinge Skype-folket over på Windows 10, og trege Mac-brukere må også snart oppgradere.Snart kan du ikke lenger bruke Skype på eldre Windows-telefoner Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 Nok en gang skyter MS seg selv i foten. Å avslutte støtten til Windows Phone 8.1-enheter (som fremdeles finnes i salg), er hakkende tåpelig når mange av disse enhetene ikke kan oppgraderes til Windows 10 Mobile. Til sammenligning er det rart at de velger å støtte Android helt tilbake til 4.0.3, som kom for snart 5 år siden. Synes også det er rart at de kutter støtten for Snow Leopard. Dette er siste versjonen av OSX som støttes av 32-bit prosessorer. Å fjerne støtten for Lion er også bulls**t, da mange 64-bit systemer ikke kan kjøre nyere. Med andre ord vil denne oppdateringen påføre negative konsekvenser for mange! 6 Lenke til kommentar
Aeyoun Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 Det er ganske interessant at de dropper Windows Phone 8.1 da Windows 10 Mobile oppdateringen kun tilbys til noen få av toppmodellene. En rask titt på hvilke modeller som er i salg i butikkene i dag viser at det er et fåtall av telefoner som selges nå som vil kunne bruke Skype i fremtiden. Microsoft: «Hallo fot. La meg putte en kule i deg!» Til sammenligning er det rart at de velger å støtte Android helt tilbake til 4.0.3, som kom for snart 5 år siden. At de beholder Android er mindre rart da produsentene der er notoriske for å ikke oppdatere systemene etter salg. Dette er siste versjonen av OSX som støttes av 32-bit prosessorer. Å fjerne støtten for Lion er også bulls**t, da mange 64-bit systemer ikke kan kjøre nyere. Med andre ord vil denne oppdateringen påføre negative konsekvenser for mange! Det er kostbart å vedlikeholde eldre versjoner av OS. Nå kan de økse test, utvikling, og driftskostnader. Når brukerbasen faller under en terskel så skjer dette fra alle prosjekter. Om du ikke liker det så kan du bruke åpne protokoller for chat og video som for eksempel XMPP istedenfor kommersielle plattformer. Du har ingen krav og rettigheter idet heletatt på en plattform eid av noen andre. Lenke til kommentar
Psykonaut Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 Det kjipeste med nytt OS er at gammel hardware som ellers fungerer helt greit slutter å fungere. Printeren her mister scanner funksjonen om jeg oppgraderer. Får nesten følelsen av at fabrikantene helst vil at man skal kjøpe nytt fremfor å holde liv i ti år gamle duppeditter... I dag så bytter folk flatskjerm annen hvert år. Mens før så hadde de gjerne samme TV-apparat i 20 år. Skal vi holde på slik så må det komme på plass omtrent fullstendig gjenvinning av alle komponenter i en dings. Apple hadde vel en robot som demonterte en gammel iphone ned til hver minste skrue. Sånt burde vært lovpålagt for alle produsenter. En ting er sikkert. Søppelbergene vi skaper i dag bare gjennom vanlig forbruk, kommer til å være der lenge etter at vi er døde... 1 Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 Merkelige greier. Husker jeg kjøpte en Windows Phone 7 enhet og var strålende fornøyd og anbefalte flere å kjøpe det samme. Ett år senere, Microsoft kaster hele OS-et på bålet og introduserer WP8 og i praksis brick-er alle WP7 enheter over natta. I stedet for å kjøpe en ny WP8-enhet kjøpte jeg i stedet mitt første Apple-produkt. Den blir utrolig nok fortsatt oppdatert og har fortsatt full støtte for alle app-er. Anbefaler aldri noen WP lenger. Skjønner ikke hva planen til Microsoft er når det gjelder WP og vil neppe noen gang skjønne det. 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 Nok en gang skyter MS seg selv i foten. Å avslutte støtten til Windows Phone 8.1-enheter (som fremdeles finnes i salg), er hakkende tåpelig når mange av disse enhetene ikke kan oppgraderes til Windows 10 Mobile. Til sammenligning er det rart at de velger å støtte Android helt tilbake til 4.0.3, som kom for snart 5 år siden. Synes også det er rart at de kutter støtten for Snow Leopard. Dette er siste versjonen av OSX som støttes av 32-bit prosessorer. Å fjerne støtten for Lion er også bulls**t, da mange 64-bit systemer ikke kan kjøre nyere. Med andre ord vil denne oppdateringen påføre negative konsekvenser for mange! Her er vi dessverre ved en av kjernene til hvorfor nesten ingen tør satse på en Windows-mobil. En ting er at de ikke sender ut oppgraderinger til mobiler som ble lovet å få nyeste OS. Legg til mangelen på noen essensielle apper som aldri finner veien til MS-mobiler. Når MS så selv ødelegger sine egne apper for eksisterende brukere, så lykter de fleste over til konkurrentene Android eller IOS. Maken til selvutslettende forretningsvirksomhet. Mange trekker parallellen til at dette etterhvert også vil kunne skje på andre produkter, om de skal gå over til Adobes modell med å leie essensiell programvare. Gikk over til Android for flere år siden selv, og angrer ikke det minste. Og for egen del kan de levere knalltelefon etter knalltelefon, men jeg kommer ikke ti å bytte før jeg ser at de endrer denne praksisen med å kannibalisere seg selv, samtidig som de skal ligge et godt hestehode foran konkurrentene. Siden jeg er ganske sikker på at dette ikke skjer, så konkluderer jeg med at det aldri blir MS-mobil-enheter på meg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 Vil du ikke, så skal du! Microsoft er ikke de første som benytter denne forretningstaktikken, men nå da de er i en såpass sårbar posisjon i dette markedet hadde det nok gjort seg å vært litt hyggeligere mot kundene sine. Selv har jeg etter mange år nå bestemt meg for å gi opp hele Windows Phone. Har vært igjennom alle versjoner og synes at systemet har mye fine løsninger, men jeg opplever dessverre som mange andre at microsoft ikke gidder å legge til rette for sine mest trofaste kunder. MS-apper kommer tidligere og i BEDRE utgave til IOS og Android enn til Windows Phone, så det virker som de har satt fast hodet sitt i rompa og finner ikke veien ut. Jeg beholder min Lumia 1020 pga kameraet(dens eneste kvalitet), men bruker ikke mer penger eller tid på Windows Phone. Lenke til kommentar
sannheten_666 Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 Microsoft er helt ute og kjøre. De kjenner ikke sine egne OS-kunder (Windows Server taper kunder så det griner etter), de lagde en total fiasko ut av telefonsatsingen, Xbone-salg er langt svakere enn ventet pga. forbrukerfiendtlige påfunn, de er kun relevante i en krympende PC-marked, de har en PR-avdeling som oppfører seg som en parodi, en salgsavdeling som greier å gjøre lisensrettigheter til noe som krever doktorgrad, og de har en ledelse som består av dumme aper med altfor god lønn og altfor lite vett. De vil nok ikke dø, men om ti år tror jeg ikke de er relevante i det hele tatt. 1 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 Microsoft er helt ute og kjøre. De kjenner ikke sine egne OS-kunder (Windows Server taper kunder så det griner etter), de lagde en total fiasko ut av telefonsatsingen, Xbone-salg er langt svakere enn ventet pga. forbrukerfiendtlige påfunn, de er kun relevante i en krympende PC-marked, de har en PR-avdeling som oppfører seg som en parodi, en salgsavdeling som greier å gjøre lisensrettigheter til noe som krever doktorgrad, og de har en ledelse som består av dumme aper med altfor god lønn og altfor lite vett. De vil nok ikke dø, men om ti år tror jeg ikke de er relevante i det hele tatt. Kan du vise til dokumentasjon på at Windows server taper kunder så det griner etter? Det er riktig at Sony gjorde det bedre i denne omgang, men at dette har noe som helst med forbrukerfientlige påfunn å gjøre er bare tull. Det var noen diskusjoner før lansering, ja, men om man leste alt MS hadde planlagt av funksjonalitet som gjorde noen av disse tingene nødvendig så er forbrukerfientlig ikke et ord jeg ville brukt. Men for noen er det å flytte med seg en fysisk plate prinsipielt viktigere enn noe annet. PC markedet har sett sine svingninger, men markedet som virkelig bremser nå er nettbrett. iPad salget har falt jevnt gjennom årene. Touch, kombi og tablet PCer har på mange måter tatt tilbake mye av momentet datamaskinene hadde. MS har i motsetning av tablet pc markedet kanskje ikke lyktes helt med mobil, men du glemmer alle tingene MS gjør bra, og på svært mange av disse gjør de det enormt bra. MS kommer nok til å leve godt om ti år. Lisensene er jeg enig i. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 (endret) Psykonaut:Apropo, jeg bytter ikke "flatskjermer" annen hvert år. Jeg kjøpte Dell U2711 som monitor når den kom på markedet i 2010 (litt etter på megatilbud) og Samsung PS50c7705 som TV i 2010 (også megatilbud). De har ennå ikke blitt byttet ut og gjør jobben like bra i dag. De byttes ikke før de slutter å fungere (TVen). Monitoren kan byttes når det kommer en monitor jeg faktisk vil ha som erstatning og til en pris som er levelig. Ellers enig i betraktninger at gamle ting som printere, lydkort osv. kan slite på nye OS. Derav oppgraderer jeg ikke min gamle X58 maskin (selvbygg) fra januar 2009 med Asus Xonar Essence STX PCIe lydkort mm.https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/2j79j9/psa_for_xonar_sound_card_owners/. Utstyrsleverandører er notoriske på å ikke lage gode drivere til nye OS (ikke Microsoft sin feil). Det er leverandørene som vil at du skal kjøpe nytt utstyr. En annen ting er at jeg endte opp med en uendelig BOD loop på en annen X58 maskin selv med masse styr med bios, firmwares, win8-64 drivere osv. for å komme rundt. Lumia 640XL kjøpte jeg i fjor våres med lovnader om W10M før nyttår. Nå spørs det om jeg noen gang får det. Den er nå pensjonert som reservetelefon og erstattet av en S7. På Windows Server gjør de derimot en strålende jobb. Azure, Hyper-V, RDS, Lync etc. er teknologier som er sterkt i vinden. Microsoft har alltid vært meget sterke på bedriftsmarkedet og vil fortsette å være det. At man fortsatt benytter OSet som gjør oppgaven best vil også være gjeldende. Vi benytter mye RedHat ES og CentOS der det fungerer best og MS til mye annet. På lisenssiden er dog MS et mareritt (etter 25 år i bransjen kan jeg ikke si noe annet). Endret 22. juli 2016 av Theo343 Lenke til kommentar
Torpedo_Peter Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 Ja, det er ganske vanskelig hvor godt de gjør det på utviklersiden, mens på konsumentsiden så bæsjer de på leggen i hytt og pine. Er rimelig sikker på at etterfølgeren til Lumia 930-en min her blir en androidtelefon i nær fremtid. Synd, siden alt av hardware på den er perfekt. Lenke til kommentar
stoff3r Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 Jaja, gitt opp hele WP greia. Ingen oppdateringer, samme feil går igjen år etter år, null bakgrunnskjøring av apper. Kamera og bilder-appen krasjer stadig vekk. Ingen tredjeparts nettlesere eller tastaturer, ordboka husker ikke epostadresser. Livetiles viser det samme varslet i ukevis selv om jeg har sjekka appen og fjerna varslet. Nesten ingen måte å tilpasse livetiles på, selv Microsoft sine egne apps ser helt tragiske ut når noen er gjennomsiktige mens andre ikke er det (onenote feks). For ikke å snakke om ikonene som er så like at man er avhengig av skrifta på ikonet for å skille mellom de. Når man leser om android-oppdateringer er det alltid en viss entusiasme og villighet til å ta tak i ting, både innad for kun det merket telefon, men også androidsystemet generelt. Her er de klar over feil og vil gjerne gjøre noe med de. Har nå bestilt LG G4 på da den var så billig uansett. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 Psykonaut: Lumia 640XL kjøpte jeg i fjor våres med lovnader om W10M før nyttår. Nå spørs det om jeg noen gang får det. Den er nå pensjonert som reservetelefon og erstattet av en S7. Lumia 640 XL har faktisk fått Windows 10 for lenge siden. Microsoft har bare valgt å gjøre oppgradering så lite intuitivt som mulig. Du må laste ned en egen app for å sjekke om din telefon har fått W10 og så oppgradere derfra. Klønete løsning. 1 Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 22. juli 2016 Del Skrevet 22. juli 2016 Ellers enig i betraktninger at gamle ting som printere, lydkort osv. kan slite på nye OS. Derav oppgraderer jeg ikke min gamle X58 maskin (selvbygg) fra januar 2009 med Asus Xonar Essence STX PCIe lydkort mm. https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/2j79j9/psa_for_xonar_sound_card_owners/. Utstyrsleverandører er notoriske på å ikke lage gode drivere til nye OS (ikke Microsoft sin feil). Det er leverandørene som vil at du skal kjøpe nytt utstyr. En annen ting er at jeg endte opp med en uendelig BOD loop på en annen X58 maskin selv med masse styr med bios, firmwares, win8-64 drivere osv. for å komme rundt. Ironisk nok er den PC-produsenten som har best oppdateringsfrekvens på Windows-driverne Apple. Bootcamp-driverne for Windows 10 ble sluppet lenge før OS-et var ferdig og Apple har Windows 10 drivere for PC-er laget så tidlig som i 2012. I tillegg er PC-ene dønn stabile både pga bedre drivere, men sikkert mest fordi man slipper uendelig mengde bloatware. Mer enn man hva man kan si om Samsung, Lenovo, Dell etc, der selv to år gamle PC-er ikke støtter Windows 10 (og en faktisk risikerer å miste både garanti og reklamasjonsrett om en oppgraderer). Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 23. juli 2016 Del Skrevet 23. juli 2016 Tommel: Couldnt agree more . Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 23. juli 2016 Del Skrevet 23. juli 2016 (endret) Psykonaut: Lumia 640XL kjøpte jeg i fjor våres med lovnader om W10M før nyttår. Nå spørs det om jeg noen gang får det. Den er nå pensjonert som reservetelefon og erstattet av en S7. Lumia 640 XL har faktisk fått Windows 10 for lenge siden. Microsoft har bare valgt å gjøre oppgradering så lite intuitivt som mulig. Du må laste ned en egen app for å sjekke om din telefon har fått W10 og så oppgradere derfra. Klønete løsning. I see. "lenge siden". Når kom dette? Jeg har ikke brukt 640XLen i særlig grad siden jan/feb. Men denne mistenkelig klønete løsningen forklarer også hvorfor jeg aldri har sett noe til oppgraderingsmulighetene de gangene jeg har vært inne på den for å sjekke ting en gang annenhver uke. Kan ikke akkurat si at MS forsøker å holde på folks interesse. At det ikke en gang kommer en notify på telefonen, når du oppdaterer apper og div, er jo grunn nok til å ikke bry seg med MS på mobil. Så er spørsmålet. Men denne "enorme iveren" MS viser på å få 640 generasjonen over på W10M så risikerer man vel å ende opp med en telefon hvor halvparten ikke fungerer lenger fordi det ikke følges opp? Evt. ennå tregere som jeg hørte mange "insiders" (de som orket å være beta testere) klaget over. Endret 23. juli 2016 av Theo343 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 23. juli 2016 Del Skrevet 23. juli 2016 Det jeg fant. Hvordan er deres erfaring med W10M på 640XL ift WP8.1u2? 17/03/2016: Windows 10 Mobile could be rolling out for selected devices today, according to reports. Prolific leakster Evan Blass, writing for VentureBeat, claimed that 17 March has been pegged as the date for the first wave of updates for legacy Lumia devices. Sources associated with the rollout apparently said that the initial batch of updates would be delivered on a 'pull' rather that 'push' basis. This means that users will need to manually update their devices, rather than Microsoft pushing the updates out through notifications. Microsoft is widely expected to update its device portfolio in stages, presumably starting with its most popular phones first. These reports have apparently been confirmed by T-Mobile Croatia, according to NokiaMob (translated), which has also published a list of the Lumia models that will be first in line to make the jump to Windows 10 Mobile. This chimes closely with a list that Microsoft itself published - the only outliers are that T-Mobile claims the Lumia 1520 flagship will receive the update while Microsoft has made no mention of this device. Aside from this, both lists include the Lumia 435, 535, 635 (1GB RAM model), 640, 640XL, 735, 830 and 930. Microsoft also states that the Lumia 430, 532 and 540 will be included in the initial upgrade run. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P Skrevet 23. juli 2016 Del Skrevet 23. juli 2016 (endret) Tror vi snakker om Mars eller noe lignende. Enig med deg at Microsoft driter på leggen sin med dette tøyset. Har selv en 1020 jeg kjøpte i påvente av W10, for den hadde et stort potensiale pga kameraet. Men så ombestemte MS seg og sa at den får ikke W10 allikevel. Svakt! Endret 23. juli 2016 av Slettet-BnKsB4Fg0P Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 23. juli 2016 Del Skrevet 23. juli 2016 (endret) Veldig synd, telefonen er jo toppers. Tester en oppgradering på 640XL nå og skal teste den litt nå i ferien. Endret 23. juli 2016 av Theo343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg