Gå til innhold

Gjør klar for Tesla-trailer og Tesla-buss


Anbefalte innlegg

http://www.vgtv.no/#!/video/128321/her-gaar-det-galt-med-en-tesla

 

I mine øyne er dette elendig teknologi, men regner med det er mange her inne som synes dette er gode greier...

Fortsatt klarer du ikke å ta inn over deg at dette.er slik de fleste.radar systemene fungerer, det er.Altså ikke bare tesla sin cruise control som oppfører seg slik. Hvor mange ganger har du blitt fortalt det.nå? 10? Troll

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

http://www.vgtv.no/#!/video/128321/her-gaar-det-galt-med-en-tesla

 

I mine øyne er dette elendig teknologi, men regner med det er mange her inne som synes dette er gode greier...

Fortsatt klarer du ikke å ta inn over deg at dette.er slik de fleste.radar systemene fungerer, det er.Altså ikke bare tesla sin cruise control som oppfører seg slik. Hvor mange ganger har du blitt fortalt det.nå? 10? Troll

Poenget er at ingen andre bilprodusenter enn Tesla lar førerne sove bak rattet, det handler ansvarlighet. Ikke bare for å passe på ansvarsløse sjåfører, men mest av hensyn til andre trafikanter. Andre får bedømme om jeg er et troll, men jeg mener det er umodent av deg å påstå det.

Lenke til kommentar

 

 

Poenget er at ingen andre bilprodusenter enn Tesla lar førerne sove bak rattet, det handler ansvarlighet. Ikke bare for å passe på ansvarsløse sjåfører, men mest av hensyn til andre trafikanter. Andre får bedømme om jeg er et troll, men jeg mener det er umodent av deg å påstå det.

 

 

Poenget ditt er jo helt idiotisk, klart det finnes mange andre som sover bak rattet. Det dør folk "daglig" av slike grunner. Ansvarsløse sjåfører skapes ikke av å kjøre ett bilmerke, de finnes i alle biler. Og alle som kjører Tesla har samme ansvar i trafikken som resten av oss, de har i tillegg signert under på det i det de aktiverer AP. 

 

Det som ser ut til å være vanskelig for noen er å forstå forskjellen mellom autonom og autopilot, og drive å herke på systemet slik du gjør fører til forvirring. Noen kan jo tro at det skal være en autonom bil slik du prater, noe det langt i fra er. Så sett deg inn i produktet og kritiser deretter, så slipper vi forvirring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Poenget er at ingen andre bilprodusenter enn Tesla lar førerne sove bak rattet,

 

Motsett. Soving bak rattet er faktisk ein veldig vanleg årsak til ulukker, og ingen bilprodusentar hindrar det. Sovidt eg veit er Tesla den einaste bilen med fungerande mekanismar for å hindre ulukker dersom sjåføren somnar bak rattet.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

"Mange tunge aktører som Morgan Stanley, Forbes og Business Insider stiller nå store spørsmålstegn ved både dømmekraften og realitetsforståelsen til Musk."

 

Mulig jeg ikke har innsikt, men det vil jeg tro MS, Forbes og BI har...

 

At Musk klarer å få flere hundretusen til å betale depositum på en bil som trolig aldri kommer er en bragd, og sier litt om hans sjarme og overtalelses evner. Like utrolig som at alle depositumpengene blir ført som inntekt og går lett inn i den løpende driften.

Det regnes *ikke* som inntekt. Det havner som en asset og som en liability på balansen, og vil ikke sees på inntekt/utgiftsoversikten.

 

Det er heller ikke nødvendigvis slik at pengene vil bli brukt. Tesla står fritt til å bruke pengene i de fleste statene i USA, og i Europa/Asia, men i hvert fall inntil videre står de urørt på konto.

Det er det som er pyramidespill, å få folk til å betale for noe de aldri får og love stadig mer jo dårligere fremtidsutsiktene er. Luftslott er et annet ord.

Tesla har levert som forventet på Roadster og Model S, og holder på å levere som forventet på Model X. Det er ingenting som tyder på at Model 3 vil bli annerledes.

 

Mitt beste tips er å kreve tilbake depositumet snarest og bestille seg en annen elbil. Det mest fantastiske er nemlig at kundene betaler for å stå i en kø som egentlig ikke er en kø. De kundene som bestiller de dyreste bilene får levert først uansett, og de som bestiller basisutgaven må belage seg på å vente leeenge, uansett hvilket kønummer de har.

Det er sant at kønummeret er ikke det eneste som tilsier når man får levert bilen. Men dette gjør det bare viktigere for de som skal ha en basisutgave å stå først i køen. Den som har lavest kønummer blant de som ikke er ansatt i Tesla eller som ikke eier Model S/X vil være ca den første som mottar en basisutgave i Norge, om det er en basisutgave de ønsker.

 

Om man derimot ikke er Tesla eier eller ansatt, og ikke har et lavt reservasjonsnummer, så vil man måtte vente betydelig lengre.

Takk for svar.

 

Poenget synes å være at om man ikke er ansatt i Tesla, eier Tesla fra før eller bestiller en velutstyrt bil til 700k-800k (inkl moms fra 2018), så kan man glemme å få en bil på maaange år ennå.

 

Disse kundene vil da åpenbart være tjent med å få tilbake depositumet og bestille en annen elbil som de kan få levert før innførngen av moms på elbiler fra 2018.

Lenke til kommentar

Poenget er at ingen andre bilprodusenter enn Tesla lar førerne sove bak rattet, det handler ansvarlighet. Ikke bare for å passe på ansvarsløse sjåfører, men mest av hensyn til andre trafikanter. Andre får bedømme om jeg er et troll, men jeg mener det er umodent av deg å påstå det.

Jeg har personlig blitt påkjørt av en Ford der føreren sovnet. Hvorfor tillater Ford bilførerene sine å sovne bak rattet??
Lenke til kommentar

Disse kundene vil da åpenbart være tjent med å få tilbake depositumet og bestille en annen elbil som de kan få levert før innførngen av moms på elbiler fra 2018.

 

Det er sovidt eg veit ikkje politisk fleirtal for å innføre mva på elbilar frå 2018. Når mva-fritaket ein gong vert fjerna, har regjeringspartia sagt dei vil innføre ei støtteordning som tilsvarer mva-fritaket. Det er med andre ord ingen fare på mange år.
Lenke til kommentar

 

Disse kundene vil da åpenbart være tjent med å få tilbake depositumet og bestille en annen elbil som de kan få levert før innførngen av moms på elbiler fra 2018.

 

 

Det eneste alternativet er vell opel ampera-e om de klarer å nå fristen, det er det ikke alle som vill ha. 

Lenke til kommentar

Poenget synes å være at om man ikke er ansatt i Tesla, eier Tesla fra før eller bestiller en velutstyrt bil til 700k-800k (inkl moms fra 2018), så kan man glemme å få en bil på maaange år ennå.

I 2018 vil mva-unntaket endres til å være et system der man får et tilskudd e.l. Trolig vil man få noe ala 20%, opp til 50.000 kroner. Altså om man kjøper en Leaf til 250k inklusive mva, så får man 50k i posten slik at prisen er 200k som i dag. Og kjøper man en Model X til 1,25 mill inklusive mva, så får man de samme 50k i posten, slik at prisen er 1,2 mill. Statskassen får da inn 200k i mva.

 

Et slikt system vil gjøre det slik at det ikke vil være veldig mye mva å snakke om. Prisen på en godt utstyrt Model 3 til 400k vil gå opp til 450k.

Disse kundene vil da åpenbart være tjent med å få tilbake depositumet og bestille en annen elbil som de kan få levert før innførngen av moms på elbiler fra 2018.

Nå er det ingen biler som konkurrerer veldig direkte med Model 3, så det er lettere sagt enn gjort.

 

Det er nok best å bare kjøpe en Model 3 i 2018, og betale sin skatt med glede.

Lenke til kommentar

 

Det er nok best å bare kjøpe en Model 3 i 2018, og betale sin skatt med glede.

Man har mye optimisme dersom man tror det ruller et vesentlig antall TM3 på norske veier i løpet av 2018.

Husk Musk-uker og Musk-år.

 

 

Joda, men det er lov å være positiv og håpe. Men, det er en vesentlig forskjell denne gangen og det er ny fabrikk og økende konkurranse for Tesla. Tidligere har de ikke hatt noen konkurranse, nå kommer de andre på banen og Tesla trenger dette salget og må derfor fokusere på å levere. 

 

Men, jeg er også skeptisk :) 

Lenke til kommentar

 

Det er nok best å bare kjøpe en Model 3 i 2018, og betale sin skatt med glede.

Man har mye optimisme dersom man tror det ruller et vesentlig antall TM3 på norske veier i løpet av 2018.

Husk Musk-uker og Musk-år.

Som jeg sa tidligere:

 

"Roadster, Model S og Model X var alle sammen forsinket. Men alle hadde forståelige grunner.

 

- Roadster var den første bilen Tesla produserte. De visste lite om hva som måtte til for å få en bil ut på markedet, og de hadde svært begrenset med ressurser. Om de ikke hadde vært forsinket hadde det vært svært overraskende.

- Model S var den første bilen de designet fra bakken opp. Det er også den første bilen der designet var slik at det ville være mulig å masseprodusere bilen. Hovedårsaken til at Model S ble forsinket var at det tok betydelig med tid for å få anskaffet og kjørt opp bilfabrikken i Fremont. Uten bilfabrikk var det vanskelig å produsere biler.

- Når Model X ble lansert var forventningen at etterspørselen for Model S ville makses ut i området av 20k biler per år. Da var det behov for en SUV som kunne øke volumet fra 20k til 40k per år. Dette behovet viste seg å ikke eksistere. I 2014 leverte Tesla 50.300 Model S, altså med andre ord var etterspørselen for Model S over 2,5 ganger større enn forventet ved lanseringen av Model X. Det at behovet for Model X aldri ble aktuelt gjorde at Model X aldri fikk veldig høy prioritet hos Tesla, med resulterende forsinkelser.

 

Alt ligger til rette for at Tesla skal klare opprampingen av Model 3:

 

- De har bygget en batterifabrikk som skal håndere volumet av battericeller til Model 3. Denne åpnes om en uke.

- De har en enorm bilfabrikk som skal håndtere volumet av biler. Dette volumet har fabrikken klart tidligere.

- De har flerdoblet antall ingeniører fra 2012.

- De har en god start på ingeniørarbeidet. De har flere prototyper av grei kvalitet som er kjørbare med representativ drivlinje. De kan også bygge på teknologiutviklingen fra Model S og Model X når det gjelder seter, interface, autopilot, osv.

- De er fullstendig motivert for oppgaven. Om ikke Model 3 er en suksess så er det slutten for selskapet.

 

Man vet så klart ikke om Tesla vil klare målene sine, men det man vet er at Tesla er i en betydelig bedre posisjon for å klare målene sine nå enn de har vært tidligere."

 

Jeg tror ikke Tesla klarer de mest ambisiøse målene. Altså flere hundre tusen biler levert i 2017. Men jeg tror de vil komme opp i en produksjonstakt på noen tusen Model 3 per uke mot slutten av 2017. Og da vil de fleste eller alle bestillingene i Norge bli levert i løpet av 2018.

Lenke til kommentar

Jeg håper virkelig dere har rett, personlig ser jeg det bare ikke.

Er det i hele tatt realistisk å levere halvparten, dvs totalt 250k i 2018?

Historien vil nok gjenta seg.

Produksjonen skal starte i juli 2017. Det betyr at de har 6 måneder på å skalere opp produksjonen før 2018. Dette er tilstrekkelig med tid til å gjøre veldig mye med produksjonslinjene, underleverandører, osv.

 

Klarer de å skalere opp til 5000 Model 3 per uke innen utgangen av 2018, og deretter klarer å skalere opp til 10000 Model 3 per uke i juni 2018, så vil de levere 375k Model 3 i 2018. Er det urealistisk at Tesla klarer å skalere opp til full produksjon på 12 måneder? Jeg tenker nei.

Lenke til kommentar

Pastor Musk beroliger menigheten med "Masterplan".

 

I et pyramidespill må det alltid være mye show og store ord, og Musk skuffer ikke.

 

 

 

jahah, så snart noen er suksessrik og faktisk får noe til må jo selvfølgelig jantebrigadens sjalu grønne spekter vise seg, og "jekke folk ned noen hakk"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pastor Musk beroliger menigheten med "Masterplan".

 

I et pyramidespill må det alltid være mye show og store ord, og Musk skuffer ikke.

 

Nå har han lagt frem en ny langtidsplan, eller "masterplan" som Musk kaller det. Egentlig veldig lite nytt og veldig lite substans i denne planen, men det pleier ikke å bety noe i en menighet. De tror gjerne at folk går på vannet og at en fisk kan mette 1000 mennesker. Eller at Modell S skal holde 1 million miles når motor må skiftes på hver service.

 

Sannheten er at Tesla sliter med fallende salg, Modell X som flopper og konkurrener som innhenter dem. For 4 år siden var Modell S en revolusjon og konkurrerte mot iMiev og Leaf. Nå kommer straks Ampera og nye Leaf med like lang rekkevidde til halve prisen. Teslas Modell 3 er helt i det blå, selv om Musk prøver å innbille oss noe annet.

 

At han forsvarer bruken av en livsfarlig autopilot er helt utrolig.

 

tåkeprat.... tesla leder ann og tvinger de andre store til og følge etter, og det er bra for alle. Tesla ligger langt forran konkurentene og først neste år og 2018 vil vi få se tesla levere noen hundre tusen biler pr år. da først MÅ de andre våkne eller dø.

 

toyota må også lage elbil, om de har planer om og være bilprodusent i fremtiden.

Lenke til kommentar

Planen virker god for meg. Det har vært ganske åpenbart for meg at elektrisk varetransport og kollektivtransport vil skje, og det er bra at Tesla planlegger å ta en god bit av dette markedet. Om de klarer det får vi se, men jeg tror de har gode muligheter til å gjøre det, så lenge konkurrentene er for redde til å hoppe i det med begge bena først.

 

Se for deg selvkjørende varebiler for varelevering.

Lenke til kommentar

 

Planen virker god for meg. Det har vært ganske åpenbart for meg at elektrisk varetransport og kollektivtransport vil skje, og det er bra at Tesla planlegger å ta en god bit av dette markedet. Om de klarer det får vi se, men jeg tror de har gode muligheter til å gjøre det, så lenge konkurrentene er for redde til å hoppe i det med begge bena først.

Se for deg selvkjørende varebiler for varelevering.

 

 

Dette er jo noe som er ganske åpenbart at folk jobber mot, det vill spare uhorvelig mye penger, og det er jo popp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...