Handlekurv Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Hei! Har i den siste tiden fulgt nøye med på aktiviteten her og i andre fora, og endt opp med å installere SuSE 9.0 for endelig å gi linux en skikkelig sjanse. Før SuSE fant veien inn på disken min var jeg innom både Fedora (under sterk utvikling?) og Mandrake 9.2. Sistnevnte var jeg ganske fornøyd med, men ikke så fornøyd som jeg er med SuSE. Jeg har allikevel støtt på et par problemer som jeg ikke vet hvordan jeg skal ta meg av. 1. Trådløst nettverk. Jeg har en HP nx9000 laptop, og ACPI fungerer tilfredsstillende. Det er også et innebygd trådløst nettverkskort i maskinen, og SuSE finner dette kortet. Jeg får til og med IP fra DHCP-serveren, men det stopper der. Hva er galt? Jeg klarer ikke å koble meg til. 2. Fonter. Jeg skjønner at jeg ikke er på Windows lenger, når jeg starter opp nettleseren. Nå bruker jeg Konqueror, og den viser vel sidene forsåvidt greit. Men etter å ha prøvd både Mozilla og Opera (som jeg helst ønsker å bruke) ble jeg veldig skuffet, fontene var nesten uleselige. Etter å ha prøvd å endre på innstillingene i det uendelige ga jeg opp, og bruker nå bare Konqueror. Men hvorfor vises ikke fontene på en skikkelig måte? Jeg har til og med installert Microsoft Core Fonts uten at det hjalp. 3. Kunne noen bare forklart meg hvorfor de mountede windows-diskene kun er read-only? Ellers må jeg bare si at dette er gøy, så lenge man tvinger seg selv til å bruke det til det man vanligvis pleier å bruke datamaskinen til. Og SuSE er den beste distribusjonen jeg har vært innom, skal jeg være veldig subjektiv. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Hva mener du med uleselige da? Er de for små? I så fall kan du stille inn minimum fontstørrelse i både Konqueror og Mozilla. Hvis fontene er for kornete, da har du nok et mer alvorlig problem. (Men regel 1 for å få effektiv hjelp med Linux: still konsise spørsmål ) Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 1. Det virker rart. Om du får kontakt med DHCP så bør det ikke være krypteringen som er problemet... Er du sikker på at ruten blir satt opp? Åpne ett shell: /sbin/route -n Post resultatet her. 2. De fleste sider er lagd med tanke på MSexplorer og forntene den bruker. Jeg irriterte meg også lenge over fontene - tilslutt fant jeg noen gratis MS fonter(og en debian pakke for dem i mitt tilfelle). Etter dette fungerte alt meget bra. Tror de lå på en sourceforge site... husker ikke i farten. 3. Windows partisjonene dine er vel NTFS tenker jeg? Skrive støtten for NTFS i linux er ikke helt safe og kan føre til ødelagte filsystemer. Derfor er skrivetilgang disablet som default. NTFS er et proprietært lukket format. Linux-NTFS teamet har reverseengeneeret filsystemet bit for bit ved å gjøre en endring og lese bitsene på disken. Det er faktisk gnaske imponerende Lykke til! Lenke til kommentar
Handlekurv Skrevet 25. november 2003 Forfatter Del Skrevet 25. november 2003 Ja, det kan nok hende jeg var litt "utilregnelig" i gjerningsøyeblikket når jeg spurte, skal prøve å forklare bedre ved en senere korsvei. Fontene i Mozilla var ikke kornete, men jeg slet/sliter vel mer med at min oppfatning av hvordan nettsidene skal vises ikke kommer til sin rett i nettleserne for Linux. Jeg har klart å stille inn minste tillatte størrelse nå, og det hjalp nok til at jeg kan lese sidene greit. Jeg skjønner at det kreves litt velvilje for å gå fra et trygt og godt Windows-miljø over til et litt fremmed og på avstand skremmende samfunn med Linux. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Dette var igjen litt vagt. Sidene ser ikke helt riktige ut? Jeg browser jo bare fra Linux, så jeg har ikke sett noe annet, kanskje det er en hel verden av skjønnhet jeg går glipp av? Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Problement var i all hovedsak for meg at det ble bruk mye fonter med "streker oppe og nede"(husker ikke hva det heter) og at en tydelig kunne se at sidene ikke var designet med tanke på denne fonten. Men jeg trodde ikke dette var et problem på distroer som SuSE...? Lenke til kommentar
Klette Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 legg ved et screenshot, s ser vi problemet Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 kattemat: serif Det med fontene kjenner jeg veldig godt til. Personlig browser jeg med en font som heter Bitstream Vera sans. Den bør du kunne få tak i via Google eller liknende. Tror den ble merget sammen med Gnome i mitt tilfelle. Har du MS-fontene inne, og har satt dem opp i Mozilla så er det nok en grunn til at sidene fortsatt vises stygt. Se om det er en funksjon som heter Always use my fonts. Den må til for å sikre at dine fonter brukes i alle tilfeller, uavhengig av det sidene måtte tilsi. Uansett så kan jeg anbefalle deg Mozilla Firebird. Den, noen få extensions, samt Bitstream-fonten er en glimrende kombinasjon Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 ahhh... serif ja Lenke til kommentar
_mgr_ Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Peneste font jeg har brukt i mozilla hittil: Bitstream Vera http://www.gnome.org/fonts Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 I SuSE åpner du rett og slett kontrollpanelet for KDE og system management ellerns, du finner i alle fall Font installer en plass. Så kan du bare kopiere fonter fra windows installasjoner og legge dem inn der, enten via diskett eller om du har windows på maskinen. Lenke til kommentar
Handlekurv Skrevet 25. november 2003 Forfatter Del Skrevet 25. november 2003 Jeg vil takke alle bidragsytere for svar, og jeg ser at både jeg - og min SuSE - har et stykke igjen å gå før jeg er fornøyd med hvordan ting er. Fonter, routing, Mozilla Firebird skal jeg se nærmere på ved høve. Konkretisering av problemer er en ting jeg skal ta på min kappe, det skrives på kontoen for "newbie". Når det gjelder det trådløse nettverket skal jeg komme tilbake til det etter å ha testet mer utførlig, mtp feilkilder i de trådløse nettene jeg benytter og andre handlinger jeg utfører. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Prøv med iwconfig og ifconfig i kommandolinje, og post resultatet her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå