Gå til innhold

Her er sjåføren bare oppsynsmann


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sykt hvor fort utviklingen har gått. Var ikke mange år siden du hadde Darpa-konkuranse hvor biler med enorme laserscannere på taket og sensorer overalt knapt kunne kjøre ti meter før de stod fast. Tok noen år før de fikk den første bilen som i det hele tatt fullførte løypa. Mens nå takler de noe så komplekst som bykjøring relativt greit.

Nå står de vagt menneskeliknende robotene og fomler med verktøy, mens vi ler av deres komiske forsøk på for oss enkle oppgaver. Vel, vi lo også av bilene på tidlig 2000-tall som knapt kunne navigere seg rundt neste sving i åpent ørkenlandskap...

334nt43.jpg

Endret av Psykonaut
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mangler en del essentielle ting: sur bussjåfør, skrikunger, tusj-tagging på veggene og setene, snikere, svette og luktende medpassasjerer som tar ett og et halvt sete, frekke kontrollører, vann som lekker fra ventilasjonsanlegget i taket og ned i nakken din, forsinkelse og motorstopp.

 

Uansett hvor moderne bussene blir, jeg er alltid sjeleglad for å ha privatbil.

Lenke til kommentar

Mangler en del essentielle ting: sur bussjåfør, skrikunger, tusj-tagging på veggene og setene, snikere, svette og luktende medpassasjerer som tar ett og et halvt sete, frekke kontrollører, vann som lekker fra ventilasjonsanlegget i taket og ned i nakken din, forsinkelse og motorstopp.

 

Uansett hvor moderne bussene blir, jeg er alltid sjeleglad for å ha privatbil.

 

Man får nok en fin overgang, selv om den vil gå over et fåtals år. Den som vil kjøre "privatbil" vil få lov til det.

Får man småbusser med plass til 6-10 personer som betaler 50 kr hver, vil det vere naturleg at det koster 500,- for den som ønsker å ta privatbilen. Og noen hundre lapper i parkering.

 

Vi veit at årsaken til store busser har litt med kostnader til sjåfør å gjøre, vis ikke hadde alle tatt Taxi. Og for å spare tid har man få holdeplasser, et bilde som vil forandre seg totalt.

 

Alle vil jo måtte identifisere seg, ad betalingsordningen. Således vil man som pasasjer få karakter og tillegsgoder/pris alt etter oppførsel, og er selvsagt i overvåket område hele tiden.

Man er ganske bra overvåket alle reie, strøm og vatn målere forteller litt, internett og telefon litt, bank og bil litt. Det er på tide våre demokratisk valgte politikere våkner fra dvalen.

Man kan for så vidt se for seg at man starter med stikkprøver, og delvis overvåking av dei som ikke med letthet lar seg identifisere. Vi gjør det jo ad-hoc i dag ved enkelte høve.

 

Det som serpreger den teknikken man nu holder på å rulle ut er at den er fullstendig skalerbar, er energieffektiv og er en vridning mot tjenesteyting. Eldrebølgen blir heller ikke noe problem.

 

Det er eit produk som definerer seg selv og går fremmover av egen tyngde, og byene blir mer effektive. Man må kunne forvente at det strammer opp enkelte forsømte funksjoner som effektiv husbygging. En boenhet har jo en byggeteknisk pris på + 200 000 i et bedre fungerendes marked, resten må tilskrives innefektivitet og dårlige beslutninger.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...