Gjest Slettet-NvO6MF Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Skal reise jorden rundt i 3 måneder i slutten av året (weeee!) og skal naturligvis ta ganske mange bilder og film. Problemet er at jeg ikke har funnet en god løsning for backup. Bilder er egentlig ikke problemet, men ønsket om å filme en del i 4K. Regner med at det fort blir ganske mange GB med video, gjerne noen TB i løpet av hele turen. Skyløsninger tviler jeg på at kan brukes som backup, ikke bare på grunn av begrensning i plass (blant annet Dropbox tilbyr jo en hel TB for 100 kr/mnd), men mangel på internetthastighet til å laste opp alt sammen. Går jo an å ha med ekstern harddisk, men dersom man skulle bli frastjålet bagasje vil jo mest sannsynligvis både kamera og backup forsvinne sammen. Siste løsning jeg har sett på er å ha med minnepinner og sende de hjem i posten etter hvert som de blir fylt opp. Dette synes jeg faktisk virker som den beste løsningen, men igjen er det jo en risiko for at det forsvinner i posten, pluss styr med mange minnepinner/harddisker og kostnad for å sende rundt halve kloden. Har noen erfaringer med noe liknende eller ideer til hvordan jeg kan best mulig ta backup av bilder og video på en slik tur? Lenke til kommentar
sfenne Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 Skal reise jorden rundt i 3 måneder i slutten av året (weeee!) og skal naturligvis ta ganske mange bilder og film. Problemet er at jeg ikke har funnet en god løsning for backup. Bilder er egentlig ikke problemet, men ønsket om å filme en del i 4K. Regner med at det fort blir ganske mange GB med video, gjerne noen TB i løpet av hele turen. Skyløsninger tviler jeg på at kan brukes som backup, ikke bare på grunn av begrensning i plass (blant annet Dropbox tilbyr jo en hel TB for 100 kr/mnd), men mangel på internetthastighet til å laste opp alt sammen. Går jo an å ha med ekstern harddisk, men dersom man skulle bli frastjålet bagasje vil jo mest sannsynligvis både kamera og backup forsvinne sammen. Siste løsning jeg har sett på er å ha med minnepinner og sende de hjem i posten etter hvert som de blir fylt opp. Dette synes jeg faktisk virker som den beste løsningen, men igjen er det jo en risiko for at det forsvinner i posten, pluss styr med mange minnepinner/harddisker og kostnad for å sende rundt halve kloden. Har noen erfaringer med noe liknende eller ideer til hvordan jeg kan best mulig ta backup av bilder og video på en slik tur? Hvis du kan ta til takke med mobile bilder og video vil jeg anbefale Google Drive / Photos, som kontinuerlig laster opp medier til skyen - både for iOS og Android. Dersom du skal forvalte store mediefiler kan du investere i noen større portable disker, eksempelvis Seagate's 8TB m/ USB Type C til rundt 4 000,- Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NvO6MF Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 Det meste blir nok tatt med DSLR og GoPro, men det kan jo fortsatt lastes opp til Google Drive. Utfordringen er jo uansett båndbredde og tilgjengelighet av Internett. Hjelper ikke med kontinuerlig opplasting når roaming er usaklig dyrt de fleste steder i verden (skal nesten ikke tilbringe tid i Europa). En slik HDD så jo veldig interessant ut. Er kjedelig å bruke på mye penger på en ekstern HDD, men prisen var jo egentlig ikke så høy i forhold til lagringsplassen. Må nok gjøre noen beregninger på hvor mye plass jeg virkelig vil trenge. Må jo prøve å holde vekt og volum så lavt som mulig også. Ser at jeg kan gå vesentlig ned i størrelse hvis jeg kan overleve med 4 TB istedenfor 8. Har jo muligheten til å rydde og slette unødvendige filer underveis på kjedelige bussturer, så i verste fall kan jeg gjøre dette for å holde lagringsbehovet nede. Lenke til kommentar
se# Skrevet 25. juli 2016 Del Skrevet 25. juli 2016 .... jeg kan gå vesentlig ned i størrelse hvis jeg kan overleve med 4 TB istedenfor 8. 4TB er ganske mye data, selv for film. Western Digital leverer eksterne 2.5 tommers disker på 4TB nå og personlig ville jeg heller hatt to 4TB disker enn en 8TB. Da har du også mulighet for dobbel backup inntil du har brukt opp 4TB. Du kan også vurdere en skyløsning. Helt enig i at dårlig båndbredde vil være et problem mange steder, men finner du enkelte steder i løpet av turen med bra opplastingshastighet er det jo bare å laste opp så mye som mulig når du er der. Tek testet nettopp en 2TB ekstern disk som er mindre enn de vanlige 2.5 tommers diskene. Har du god råd kan du også sjekke eksterne SSD-disker, men skal du opp i 4TB eller mer finner du ikke det foreløpig i eksterne SSD. Ser du nevner mulighet for sletting underveis. Hvis det betyr at du reiser med laptop kan du også sørge for å ha så stor intern disk som mulig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NvO6MF Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 Regnet meg frem til at jeg får cirka 26 minutter med 4k film per dag med 4 TB. Kommer jo ikke til å filme så mye hver dag, men det er greit å være sikker. På en annen side trenger jeg vesentlig mindre dersom jeg holder meg til 1080p. Den 2 TB HDD du linker til så genial ut. Prisen var jo også overraskende lav. Reiser med laptop, ja, men har en MacBook Air med 256 GB lagring. Kan jo lagre litt på den, men blir jo uansett ikke i nærheten av hva jeg trenger totalt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå