Gå til innhold

2 skjermkort under Window$?

Twigi

Anbefalte innlegg

Har tidligere sett andre studenter som har kjørt opp til 3 skjermkort (pci) inn i en pc. -Og de fikk det på mystisk vis til å fungere. Riktig nok kjørte de på Linux. (en eller annen Redhat versjon)

Mulig å få til noe liknende under windows?

Går og venter på den nye skjermen min, og er ikke helst sikker på om jeg ønsker å kvitte meg med den gamle.

Kunne selvfølgelig fått tak i et Matrox kort med mulighet for to skjermer, men da går det liksom så hardt utover 3D-ytelsen igjen....

Noen som har erfaringer med tilsvarende prosjekter?

-Eller som rett og slett bare har peil?

FYI: 19" Tandberg skjerm + 17" Sony trinitron,

ATI Radeon 32MB SDR

(I tilfelle svarene deres skulle avhenge av dette :wink:

mvh

Hans-Petter Vikhagen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv prøvd med multiple skjermkort under win98se, 2000 og XP. 2K/XP ville bare funke hvis jeg satte PCI-kortet som primary i BIOS, da fikk jeg opp ett PCI-kort og AGP-kortet (Matrox G400). Flere PCI-kort på en gang var det ikke snakk om (Denne enheten kan ikke starte (Kode 10) sier 2K/XP).

Under win98se har jeg kjørt med 7 skjermkort unten trøbbel, så lenge AGP sto som primary i BIOS (GF3Ti200+6 PCI-kort(STB Nitro 3D GX)).

Lenke til kommentar

Et eksempel på hvordan du kan jobbe effektivt er hvis du programmerer, enten det er HTML, ASP, C eller hva som helst annet. Jeg benytter dette selv,

Har kildekode på den ene skjermen og ser resultatet på den andre, dette er veldig greit, slipper hele tiden å gå ned på startlinjen for å åpne nye viduer.

Andre eksempler kan være Photoshop hvor du vil ha hele skjermflaten synlig til redigering, da kan du slenge Toolboxene over på den andre skjermen.

Det er mange muligheter.

Jeg er veldig fornøyd med å kjør med 2 skjermer.

Lenke til kommentar

Det er vel endel begrensninger på hvordan dette funker i praksis.

Skal man kjøre to grafikkort (pci + pci/agp + pci) så må de såvidt jeg vet være forskjellige (mao, 1 stk xxx skjermkort + 1 stk yyy skjermkort).

Prøver man med to like vil man bare få konflikter.

Ellers så finnes det jo flere og flere grafikkort som har utgang for to skjermer. Geforce 2 MX, Geforce 4 Ti/MX, Radeon 8500, Matrox G450 er alle å få tak i med to skjermutganger (finnes sikker fler også, men det er de jeg kommer på i farta).

Alle disse har to helt separate skjermutganger så du kan kjøre forskjellig oppløsning på skjermene, bare vær oppmerksom på at dette ikke gjelder 100% av utgavene. Noen produsenter har f.eks kuttet ut den ekstra ramdac'en på GF4 MX kortene slik at du ikke lenger kan kjøre 2 forskjellige oppløsninger. I andre tilfeller er utgang nummer 2 kun en TV-utgang. :/

Dessuten finnes det adapter for å koble en CRT monitor på DVI utgangen, så har du et skjermkort med 1 VGA utgang og 1 DVI utgang er det håp selv om du ikke har en LCD skjerm. Apropo det, er det noen som har funnet disse til salg i Norge?? Jeg har kun sett de omtalt i utenlandske tester.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...