Syar-2003 Skrevet 9. mars 2018 Del Skrevet 9. mars 2018 Snakk om å bumpe en gammel og død tråd. Mye har skjedd på to år. Både av teknisk og holdningsmessig art. Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 10. mars 2018 Del Skrevet 10. mars 2018 Mange el-fanboys som ikke tåler virkeligheten, de roper på mamma (staten) må ta ekstraregningen. Staten tar ikke noen ekstra regning. Den gjør bare motsatt av andre land, som sponser fossilbilen. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 10. mars 2018 Del Skrevet 10. mars 2018 Tror ikke mye har endret seg. Batterier funker best når det ikke utnyttes maksimalt. En buss trenger mye varme også. Diesel motorer varer lenge og med en liten batteripakke som regenererer energi ved bremsing og hjelper på akselerasjonen er nok forløpig det beste. Om det utviklers motorer som går på gass med høy virkningsgrad gjenstår å se. Dagens gassbusser kjører lambda 1 og er derfor ikke veldig co2 venlige. Gassmotorene som står i skip er av en annen type og klarer mye høyere vikningsgrad. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. mars 2018 Del Skrevet 10. mars 2018 Tror ikke mye har endret seg. Batterier funker best når det ikke utnyttes maksimalt. En buss trenger mye varme også. Diesel motorer varer lenge og med en liten batteripakke som regenererer energi ved bremsing og hjelper på akselerasjonen er nok forløpig det beste. Om det utviklers motorer som går på gass med høy virkningsgrad gjenstår å se. Dagens gassbusser kjører lambda 1 og er derfor ikke veldig co2 venlige. Gassmotorene som står i skip er av en annen type og klarer mye høyere vikningsgrad. Hva prater du om, varme? Det er bare til å koble på noe motstand og så har du varme. Spillvarme fra batteri osv kan også brukes. Jeg kjører min elbil ca 4 ganger så energi effektivt som min gamle diesel traver. Den er like varm. 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 10. mars 2018 Del Skrevet 10. mars 2018 Tror ikke mye har endret seg. Batterier funker best når det ikke utnyttes maksimalt. En buss trenger mye varme også. Diesel motorer varer lenge og med en liten batteripakke som regenererer energi ved bremsing og hjelper på akselerasjonen er nok forløpig det beste. Om det utviklers motorer som går på gass med høy virkningsgrad gjenstår å se. Dagens gassbusser kjører lambda 1 og er derfor ikke veldig co2 venlige. Gassmotorene som står i skip er av en annen type og klarer mye høyere vikningsgrad. Hva prater du om, varme? Det er bare til å koble på noe motstand og så har du varme. Spillvarme fra batteri osv kan også brukes. Jeg kjører min elbil ca 4 ganger så energi effektivt som min gamle diesel traver. Den er like varm. Jer går utifra at du ikke kjører buss. Disse har mye vinuer og er dårlig isolert. Antar vi at bussen kjører i minus 10 grader og har et varmetap på 3 w pr kvadrat kelvin vil den trenge 15 kw bare for å holde varmen. Med ventilasjon stadig åpning lukking blir nok behovet mere enn det doble. Trenger bussen 30kwh o tar dette fra motoren øker virkningsgraden. El bussen vil få lavere rekkevidde og større energiforbruk. Har bussen ett batteri på 200 kwh vil bare oppvarming lade den ut etter 6 timer 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. mars 2018 Del Skrevet 10. mars 2018 Jer går utifra at du ikke kjører buss. Disse har mye vinuer og er dårlig isolert. Antar vi at bussen kjører i minus 10 grader og har et varmetap på 3 w pr kvadrat kelvin vil den trenge 15 kw bare for å holde varmen. Med ventilasjon stadig åpning lukking blir nok behovet mere enn det doble. Trenger bussen 30kwh o tar dette fra motoren øker virkningsgraden. El bussen vil få lavere rekkevidde og større energiforbruk. Har bussen ett batteri på 200 kwh vil bare oppvarming lade den ut etter 6 timer Men ingenting av dette har noe med effektiviteten å gjøre, mye av energien går også ut i eksosen som en ikke kan putte inn i bussen uten videre. Men at det vill gå mer energi til oppvarming i en buss enn en personbil eller noe annet er jo åpenbart. Men har altså ingenting med effektiviteten å gjøre. 200kWh er dog ekstremt lite for en buss. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 10. mars 2018 Del Skrevet 10. mars 2018 La oss si at du kjører oslo trondheim i en buss som bruker 2 liter pr mil. Bussen kjører 600 km på 10 timer og har brukt 120 liter diesel. Motoren bruker 12 liter pr time og spesifikt forbruk er 210 g/kwh. Snitt ytelse er 55 kwh. Varme behov 30kw for å varme bussen. Etter 10 timer har man tilført bussen 1200 kwh energi. 550kwh er gått med til fremdrift. 300kwh er brukt på oppvarming . Total virkningsgrad er da 70% Man har tatt spillvarme og brukt til oppvarming. Hadde bussen batteri måtte den hatt 750kw batteri for å klare turen. Hadde folk klart seg med tykke klær og -10 grader i kupeen hadde energibehov vert 550kwh. Koster diesel 12kr pr liter koster diesel turen 1440 mens batteri turen 750kr 300 kr bare på oppvarming. Dette gjør at prisforskjell blir mindre gunstig for batteridrift. Må bussen stoppe for å hurtiglade vil lønn till sjåfør raskt spise opp prisforskjell. Må batteri som vil koste ca 3 millioner skiftes etter 3 år blir dette 2700 kr pr dag i ekstra kostnader. Økte kostnader blir det også ved at bussen må stå på lading flere timer for dagen 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. mars 2018 Del Skrevet 10. mars 2018 La oss si at du kjører oslo trondheim i en buss som bruker 2 liter pr mil. Bussen kjører 600 km på 10 timer og har brukt 120 liter diesel. Motoren bruker 12 liter pr time og spesifikt forbruk er 210 g/kwh. Snitt ytelse er 55 kwh. Varme behov 30kw for å varme bussen. Etter 10 timer har man tilført bussen 1200 kwh energi. 550kwh er gått med til fremdrift. 300kwh er brukt på oppvarming . Total virkningsgrad er da 70% Man har tatt spillvarme og brukt til oppvarming. Hadde bussen batteri måtte den hatt 750kw batteri for å klare turen. Hadde folk klart seg med tykke klær og -10 grader i kupeen hadde energibehov vert 550kwh. Koster diesel 12kr pr liter koster diesel turen 1440 mens batteri turen 750kr 300 kr bare på oppvarming. Dette gjør at prisforskjell blir mindre gunstig for batteridrift. Må bussen stoppe for å hurtiglade vil lønn till sjåfør raskt spise opp prisforskjell. Må batteri som vil koste ca 3 millioner skiftes etter 3 år blir dette 2700 kr pr dag i ekstra kostnader. Økte kostnader blir det også ved at bussen må stå på lading flere timer for dagen Alt dette er jo bare løse tall i fra luften, du viser ikke til noen reelle ting. og 3 millioner i batteribytte pr 3 år? Nå er du virkelig useriøs. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 10. mars 2018 Del Skrevet 10. mars 2018 Tallene er hentet fra en test av en setra buss som kjørte fullastet med skiturister oslo trondheim. Motoren var riktignok bare 7,7 liter og forbruket var lavt. Varmetap var bereget fra antagelse om at varmetap var som på et tolags vindu. Sikker dårlgere i virkligheten. Batteripris brukte jeg 4000 kr pr kwh og 2000 utladinger 2 pr dag. Uteluft -10 grder. Vinter og skiturister. Men det var en worst case betraktning Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. mars 2018 Del Skrevet 10. mars 2018 Tallene er hentet fra en test av en setra buss som kjørte fullastet med skiturister oslo trondheim. Motoren var riktignok bare 7,7 liter og forbruket var lavt. Varmetap var bereget fra antagelse om at varmetap var som på et tolags vindu. Sikker dårlgere i virkligheten. Batteripris brukte jeg 4000 kr pr kwh og 2000 utladinger 2 pr dag. Uteluft -10 grder. Vinter og skiturister. Men det var en worst case betraktning Batteriprisen er jo helt hindsides, i tillegg til forbruket til bussen. og plutselig er det to utladninger? Det er åpenbart hvordan du vinkler dette... Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 10. mars 2018 Del Skrevet 10. mars 2018 Tallene er hentet fra en test av en setra buss som kjørte fullastet med skiturister oslo trondheim. Motoren var riktignok bare 7,7 liter og forbruket var lavt. Varmetap var bereget fra antagelse om at varmetap var som på et tolags vindu. Sikker dårlgere i virkligheten. Batteripris brukte jeg 4000 kr pr kwh og 2000 utladinger 2 pr dag. Uteluft -10 grder. Vinter og skiturister. Men det var en worst case betraktning Batteriprisen er jo helt hindsides, i tillegg til forbruket til bussen. og plutselig er det to utladninger? Det er åpenbart hvordan du vinkler dette... Når bussen har kommt til trondheim skal den vel tilbake? Du kan vel gi bedre tall og regne på din måte. Jeg tok bare batteripriser jeg kjenner fra båt verden. Der regner man 5000kr pr kwh ferdig pakket. Elementene er noe rimeligere. Masseproduserte leaf batterier enda rimeliger men tror ikke man kan stable inn slike. Vekt av batteri har jeg heller ikke lagt til.Det kan bli betydelig. Dersom bussen må bruke hurtiglader koster vel strømmen mere enn 1 kr. Den trenger minst 350kw lading om ikke passaskjerer skal finne seg en annen buss 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. mars 2018 Del Skrevet 10. mars 2018 Når bussen har kommt til trondheim skal den vel tilbake? Du kan vel gi bedre tall og regne på din måte. Jeg tok bare batteripriser jeg kjenner fra båt verden. Der regner man 5000kr pr kwh ferdig pakket. Elementene er noe rimeligere. Masseproduserte leaf batterier enda rimeliger men tror ikke man kan stable inn slike. Vekt av batteri har jeg heller ikke lagt til.Det kan bli betydelig. Dersom bussen må bruke hurtiglader koster vel strømmen mere enn 1 kr. Den trenger minst 350kw lading om ikke passaskjerer skal finne seg en annen buss Batteripriser i elbilverden ligger på <200$ kWh. Om den går mellom to ruter er det jo fordelsmessig for selskapet og ha sin egen lader, hvor de kan få ned kostnadene. Så det blir nok langt rimeligere enn hva en vill ha det til, å skal en legge til deler så vill jo elbussen komme mye bedre ut da det er langt mindre deler å bytte ut. Filter osv i en vanlig buss, for ikke å snakke om motordeler koster mye penger. Men, nå var det jo snakk om en dask buss dette for en evighet siden. Tråden er jo avsluttet for lengst Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 10. mars 2018 Del Skrevet 10. mars 2018 Det var satt litt på spissen men poenget var at en buss som går i kalde strøk trenger varme og det glør at effektiviteten øker. Batteriprisen må ha vert ca 4000kr pr kwh på denne bussen om man trekker fra 400 000 for diesel motor og 200 000 for gearkasse og bussen kostet en mill mere. Jeg ser at antall sykluser kan økes ved å bruke mindre del av batteriet. Det kan nok få regnestykket bedre. Samtidig vil et batteri på 750 kwh øke vekt og redusere nyttelast samt øke energiforbruk. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 10. mars 2018 Del Skrevet 10. mars 2018 Når bussen har kommt til trondheim skal den vel tilbake? Du kan vel gi bedre tall og regne på din måte. Jeg tok bare batteripriser jeg kjenner fra båt verden. Der regner man 5000kr pr kwh ferdig pakket. Elementene er noe rimeligere. Masseproduserte leaf batterier enda rimeliger men tror ikke man kan stable inn slike. Vekt av batteri har jeg heller ikke lagt til. Det kan bli betydelig. Dersom bussen må bruke hurtiglader koster vel strømmen mere enn 1 kr. Den trenger minst 350kw lading om ikke passaskjerer skal finne seg en annen buss Batteripriser i elbilverden ligger på <200$ kWh. Om den går mellom to ruter er det jo fordelsmessig for selskapet og ha sin egen lader, hvor de kan få ned kostnadene. Så det blir nok langt rimeligere enn hva en vill ha det til, å skal en legge til deler så vill jo elbussen komme mye bedre ut da det er langt mindre deler å bytte ut. Filter osv i en vanlig buss, for ikke å snakke om motordeler koster mye penger. Men, nå var det jo snakk om en dask buss dette for en evighet siden. Tråden er jo avsluttet for lengst Skal bytte batteribank på hytta ca 10kwh. Sist jeg sjekket kostet slike batteri 7000kr pr kwh. Har sikkert sjekket feil nettbutikker. Kan du legge ut en link med batterier til 200dollar pr kwh? Et slikt bilbatteri vil funke fint på hytta. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. mars 2018 Del Skrevet 11. mars 2018 Når bussen har kommt til trondheim skal den vel tilbake? Du kan vel gi bedre tall og regne på din måte. Jeg tok bare batteripriser jeg kjenner fra båt verden. Der regner man 5000kr pr kwh ferdig pakket. Elementene er noe rimeligere. Masseproduserte leaf batterier enda rimeliger men tror ikke man kan stable inn slike. Vekt av batteri har jeg heller ikke lagt til. Det kan bli betydelig. Dersom bussen må bruke hurtiglader koster vel strømmen mere enn 1 kr. Den trenger minst 350kw lading om ikke passaskjerer skal finne seg en annen buss Batteripriser i elbilverden ligger på <200$ kWh. Om den går mellom to ruter er det jo fordelsmessig for selskapet og ha sin egen lader, hvor de kan få ned kostnadene. Så det blir nok langt rimeligere enn hva en vill ha det til, å skal en legge til deler så vill jo elbussen komme mye bedre ut da det er langt mindre deler å bytte ut. Filter osv i en vanlig buss, for ikke å snakke om motordeler koster mye penger. Men, nå var det jo snakk om en dask buss dette for en evighet siden. Tråden er jo avsluttet for lengst Skal bytte batteribank på hytta ca 10kwh. Sist jeg sjekket kostet slike batteri 7000kr pr kwh. Har sikkert sjekket feil nettbutikker. Kan du legge ut en link med batterier til 200dollar pr kwh? Et slikt bilbatteri vil funke fint på hytta. Dette er jo kostnadene for de som produserer bilene. Og nei jeg kan ikke det, for vi skakker ikke om hyttebatteri. Kan du legge ut ett til 4000? En batteripakke som skal brukes til transport? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. mars 2018 Del Skrevet 11. mars 2018 Disse ferdig pakkene fra Enerdel ligger på hhv 3500kr pr kwh og 4300kr pr kwh omregnet direkte til NOK Men man må legge på både frakt, toll og mva ved levering herfra til Norge, 22kWh rated pakke http://www.evwest.com/catalog/product_info.php?cPath=4&products_id=291 24kWh rated pakke http://www.evwest.com/catalog/product_info.php?cPath=4&products_id=292 Disse er beregnet for både transport (buss,lastebil) eller resedential (bolig) Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 11. mars 2018 Del Skrevet 11. mars 2018 (endret) Disse ferdig pakkene fra Enerdel ligger på hhv 3500kr pr kwh og 4300kr pr kwh omregnet direkte til NOK Men man må legge på både frakt, toll og mva ved levering herfra til Norge, 22kWh rated pakke http://www.evwest.com/catalog/product_info.php?cPath=4&products_id=291 24kWh rated pakke http://www.evwest.com/catalog/product_info.php?cPath=4&products_id=292 Disse er beregnet for både transport (buss,lastebil) eller resedential (bolig) Takk for hjelpa. Fant ikke lavere enn 5800 i Norge. Men moms og fakt kan jo bli forskjellen. Linken gir jo svar på hvor tung denne pakka blir også. 7.7 kg/kwh. Det betyr at batteripakka blir 5,7 tonn. Det vil være mint 4 tonn eksta vekt. Eller vekta av 54 personer. Endret 11. mars 2018 av U0RPREN6 Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 I Drammen gikk det skeis med leveringen av el-bussene. Så nå står ladestasjonene der (klare til bruk) mens de prøver å finne en ny leverandør av elektriske busser :-D 1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Det er mye styr og begrensninger med batteri-elektriske kjøretøy, uten rekkeviddeforlenger. ( Spesielt tyngre som skal ha lang kjøretid) Så da er det bra Hydrogen kommer som en fornybar, forurensningsfri, forlenger. ( Det blir jo forferdelig mye vann på veiene, da - men . Og husk Hindenburg! ) Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 I Drammen gikk det skeis med leveringen av el-bussene. Så nå står ladestasjonene der (klare til bruk) mens de prøver å finne en ny leverandør av elektriske busser :-DDe har allerede bestilt, fra Volvo https://www.tu.no/artikler/batteribuss-satsing-i-drammen-er-over-et-ar-forsinket/433399 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå