TorHansen Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 "Batteribussen er 44 prosent dyrere i drift enn en dieselbuss i et land med lave drivstoffpriser og høye strømpriser". Fiksa clickbait-overskriften til noe litt mer saklig. Enten mangler det noen opplysninger eller så er tallene i konklusjonen fullstendig feil. Strømprisen i Danmark må være 10-12 kroner om dette skal stemme. Har de en særavgift på hundrevis av prosent for strøm brukt i elkjøretøy? Tipper at brukstid pr døgn er lavere for batteribusser pga lading. Vanlige busser går jo kontinuerlig. Dette betyr at en forventet at en elbusser kjører mindre noe som gir en høyere kostnad pr km (pga faste kostnadselememt). En lavere restverdi kan også trekke opp. 2 Lenke til kommentar
Anders Valland Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 Kan dere som hevder at bortfall av eksos i byer sparer samfunnet for enorme utgifter vennligst vise studier som kvantifiserer dette? Og kanskje komme med en mekanisme som viser hvordan finansene fungerer i så måte? Jeg er oppriktig interessert i temaet, men anekdoter og "det må da alle forstå" holder ikke som argument. 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 Tipper at brukstid pr døgn er lavere for batteribusser pga lading. Vanlige busser går jo kontinuerlig. Det var nytt for meg. Kvar går bussane om natta når bussruta seier at bussane ikkje går? Er det ein hemmeleg konspirasjon som brukar dei? 2 Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 Kan dere som hevder at bortfall av eksos i byer sparer samfunnet for enorme utgifter vennligst vise studier som kvantifiserer dette? Og kanskje komme med en mekanisme som viser hvordan finansene fungerer i så måte? Jeg er oppriktig interessert i temaet, men anekdoter og "det må da alle forstå" holder ikke som argument. https://www.fhi.no/publ/2013/luftkvalitetskriterier---virkninger/ Sjekk også luftkvalitet.info, hvor du finner lenker til flere publikasjoner. 1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 De kjører altså med et forbruk av energi pr mil på opptil 13kWh Strøm og nesten 9 kroner pr kilometer med diesel. Mener de at den bruker opptil 7 liter diesel pr mil eller ca 70kWh energi pr mil på diesel og ca 13 på strøm. 13 ganger ca 2 kroner i strøm blir vel mindre enn 30 kroner pr mil.(3 korner pr kilometer) De oppgir ikke at de har byttet noen batterier bare at rekkevidden er ca 80% etter etter syv års drift. Hvor får de 124 kroner mila (12.7 pr kilometer) i fra Teknisk Ukeblad? 2 kroner pr. kWh stemmer ikke i Danmark en gang. I Norge produseres strøm til 15 øre pr. kWh, som bussene kunne få til samme pris, usubsidiert & uten avgift ( fra samfunnet til staten) kun fordi samfunnet etterspør mindre forurensning i byene, altså høyere velferd uten at det koster noe arbeidskrefter.. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 Kan dere som hevder at bortfall av eksos i byer sparer samfunnet for enorme utgifter vennligst vise studier som kvantifiserer dette? Og kanskje komme med en mekanisme som viser hvordan finansene fungerer i så måte? Jeg er oppriktig interessert i temaet, men anekdoter og "det må da alle forstå" holder ikke som argument. Bare vedlikehold av fasader må jo bli betydelig enklere og billigere. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 (endret) De kjører altså med et forbruk av energi pr mil på opptil 13kWh Strøm og nesten 9 kroner pr kilometer med diesel. Mener de at den bruker opptil 7 liter diesel pr mil eller ca 70kWh energi pr mil på diesel og ca 13 på strøm. 13 ganger ca 2 kroner i strøm blir vel mindre enn 30 kroner pr mil.(3 korner pr kilometer) De oppgir ikke at de har byttet noen batterier bare at rekkevidden er ca 80% etter etter syv års drift. Hvor får de 124 kroner mila (12.7 pr kilometer) i fra Teknisk Ukeblad? 2 kroner pr. kWh stemmer ikke i Danmark en gang. I Norge produseres strøm til 15 øre pr. kWh, som bussene kunne få til samme pris, usubsidiert & uten avgift ( fra samfunnet til staten) kun fordi samfunnet etterspør mindre forurensning i byene, altså høyere velferd uten at det koster noe arbeidskrefter.. Sikker på det? Jeg snakket med en danske for et par tre uker siden, om dette temaet, og jeg mente det var over tre kroner per kWh han betalte? Han holdt i alle fall på å grine da jeg fortalte om norske strømpriser... Edit: Jeg måtte sjekke. Denne siden sin informasjon http://energitilsynet.dk/fileadmin/Filer/0_-_Nyt_site/EL/Priser/El-handelsprodukter/1.kvt.2016Elprisstatistik_for_elhandelsprodukter_1kvt2016.pdf Pluss denne: https://www.thymors.dk/elsalg/forstaa-elprisen Tyder på at danskene betaler 1,5 til 1,7 DKK per kWh. Endret 21. juli 2016 av Bruker-245639 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 Tipper at brukstid pr døgn er lavere for batteribusser pga lading. Vanlige busser går jo kontinuerlig.Det var nytt for meg. Kvar går bussane om natta når bussruta seier at bussane ikkje går? Er det ein hemmeleg konspirasjon som brukar dei? Han sa brukstid per døgn, ikke at bussene gikk hele natten. Selv om det jammen er en håndfull busser som går da også. (I utvalgte storbyer og kommer neppe snart på et busstopp nær deg...) Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 (endret) Enten mangler det noen opplysninger eller så er tallene i konklusjonen fullstendig feil. Strømprisen i Danmark må være 10-12 kroner om dette skal stemme. Har de en særavgift på hundrevis av prosent for strøm brukt i elkjøretøy?Det ville ikke vært første gangen TU bommer grovt på tallmaterialet sitt, men skal jeg gjette så har de oppgitt tallene per mil og ikke per km. I følge en tidligere artikkel så snitter bussene på 1,3 kWt/km (1,5 med aircondition). Så kommer det jo litt an på hva strømprisen er. Spotprisene er mye de samme som i Norge (så 30-40 øre/kWh), men til private forbrukere så ligger sluttprisen i området rundt 2,5 DKK/kWh (i hvert fall hvis du har Syd Energi som leverandør til en hytte midt i Jylland, for å ta et heeelt tilfeldig eksempel ). Til industri og transport? Ingen anelse, men de har sikkert mer gunstige avtaler enn private. Men vi kan vel konkludere med at enten så roter TU med tallene sine, eller så er det stor forskjell på kjørestilen til danske og kanadiske bussjåfører... Endret 21. juli 2016 av Sutekh 1 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 Tyder på at danskene betaler 1,5 til 1,7 DKK per kWh.Liten avsporing: det danske kraftnettet er i utgangspunktet delt i to regionnett som ikke er så veldig tett knyttet til hverandre. Du har region Øst (hovedsakelig Sjælland) som er ganske tett knyttet mot Sverige og Region Vest (Jylland og Fyn) som er ganske tett knyttet mot Tyskland og etter hvert Norge. I tillegg er Sjælland tettere befolket enn Jylland. Konsekvensen er at prisene ut til forbruker kan være ganske forskjellige i de to regionene (for så vidt akkurat som i Norge). 1,5-1,7 kr høres ut som normal pris i storbyområdet rundt København, mens Jylland fort kan være en halv til en krone dyrere. Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 Kjære Teknisk Ukeblad. Denne saken er rett og slett dårlig ettergått. Det burde ringt noen bjeller hos dere da dere leste denne saken på ing.dk som er kjemisk fri for kildehenvisninger dere selv kan sjekke, og tallene er så ekstreme som de er. Et par "logiske" brister her som burde fått dere til å undersøke saken nærmere: * " uproblematisk å oppnå produsentens oppgitte rekkevidde på 250 kilometer per lading." * "eBUS 12 og K9 og er utstyrt med et litiumionebatteri med en energikapasitet på hele 324 kWh" Altså et forbruk på godt under 1,5 kwt per km. Så hevdes det altså at denne bussen koster 12,41 kroner per km. Mener dere virkelig at elprisen i danmark ligger godt over 8 kroner per kwt? Dette burde dere ha undersøkt, og helt åpenbart forklart leserne. Det er godt mulig den høye prisen per km skyldes mye vedlikehold, eller mye administrasjon, eller høy avskriving, investering i ladere eller helt andre forhold. Men, dette burde vært undersøkt og presentert. Det er dessuten direkte useriøst å sammenlikne "følge rapporten vil batteribussen koste 993.000 kroner over en seksårig driftsperiode," med utelukkende "dieselutgifter". Spesielt når det ikke presiseres hva som inkluderes i de inkluderte kostnadene for batteribussen. Dette er rett og slett en svært dårlig journalistisk jobb som er gjort. Jeg skal ikke tale på vegne av andre lesere, men jeg har en mistanke om at de fleste av oss er interessert i ny teknologi og HVORFOR det evt. ikke er god økonomi. Slik saken fremstår nå må jeg gjette meg frem til hva som er den egentlig årsaken til den dårlige driftsøkonomien, og det er neppe "den høye danske elavgiften" slik dere hevder her. Jeg satser mine kroner på avskriving av utstyr (ladere etc), administrasjon og vedlikehold. Så til nok en logisk brist som jeg kan unnskylde dere for, men dere burde fortsatt ha oppdaget det: Dividere man kostnaden på pris per km for 6 årsperioden for både batteribussen og dieselbussen får man en kjørelengde på ca 80 000 km (snodig nok er km-tallene faktisk ulike, og dette burde jo selvsagt vært undersøkt av dere). I løpet av 6 år kjører altså disse bussene bare 80 000 km? Dvs. rett i overkant av 13 000 km per år? Danmark er jo et ganske annet land enn Norge. Men i Norge kjører gjennomsnittsbussen rett under 40 000 per år. https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/klreg/aar/2015-04-30?fane=tabell&sort=nummer&tabell=225288 Og det kan ikke skyldes at batteribussen trenger så mye ladetid. For ved daglig fullading har disse bussene en potensiell rekkevidde på ca 90 000 km per år. Mange av tallene dere presenterer skriker formelig at noe ikke stemmer. Det er fullt mulig at tallene er korrekte, men de skriker såpass at dere faktisk burde ha gjort en god journalistisk jobb FØR dere publiserte det. 9 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 Tyder på at danskene betaler 1,5 til 1,7 DKK per kWh.Liten avsporing: det danske kraftnettet er i utgangspunktet delt i to regionnett som ikke er så veldig tett knyttet til hverandre. Du har region Øst (hovedsakelig Sjælland) som er ganske tett knyttet mot Sverige og Region Vest (Jylland og Fyn) som er ganske tett knyttet mot Tyskland og etter hvert Norge. I tillegg er Sjælland tettere befolket enn Jylland. Konsekvensen er at prisene ut til forbruker kan være ganske forskjellige i de to regionene (for så vidt akkurat som i Norge). 1,5-1,7 kr høres ut som normal pris i storbyområdet rundt København, mens Jylland fort kan være en halv til en krone dyrere. En høyst relevant kommentar synes jeg Synes TU sine journalister bør gå hele saken og alle tallene mye mer etter i sømmene, samt ta en telefon til Kolumbus og få harde fakta på bordet rundt el-bussene som har vært i drift der. Det eneste jeg vet er at de jeg kjenner som må lide seg gjennom jevnlig bruk av buss lider minst når de får sitte på med en el-buss. Lenke til kommentar
guest_anon Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 "miljøvennlighet" trumfer "økonomisk" i disse dager. Så det er ikke rart om en skeier ut for å sove godt om natta. Norge er spesielt nøye på dette, norge har så dårlig samvittighet for all oljen vi selger at man skal liksom kompansere med å være "miljøvennlig" samtidig. Alt er et spill..... bare tull 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 Tipper at brukstid pr døgn er lavere for batteribusser pga lading. Vanlige busser går jo kontinuerlig.Det var nytt for meg. Kvar går bussane om natta når bussruta seier at bussane ikkje går? Er det ein hemmeleg konspirasjon som brukar dei? Han sa brukstid per døgn, ikke at bussene gikk hele natten. Nei, les begge setningane. Kontinuerleg tyder heile tida, ikkje berre om dagen. Eg veit ikkje gjennomsnittsfarten for desse bussane, men i bytrafikk (med 70 km/t maksfart trur eg det er snakk om bytrafikk) med mange stopp kjem dei neppe mykje over 25 km/t i gjennomsnittsfart. Då kan dei køyre i over 10 timar før dei må ladast (250 km er uproblematisk). For kvart 10. minutt med klattlading på endestasjonane, kan dei gå nesten 20 minutt ekstra med den same gjennomsnittsfarten på 25 km/t. Det er vanleg med ei pause på endestasjonane for at sjåføren skal få kvile og for å kunne hente inn eventuelle forseinkingar. Dessverre har artikkelen ingen detaljar om køyremønster, men drift frå 7 til 17 er mogeleg utan klattlading, og 6 til 18 er lett å oppnå med kort pause på endestasjonane. Det er vanleg med litt fleire ruter i rushtidene. Mellom rushtidene er det ikkje bruk for alle bussane, og då kan dei som er til overs like godt lade. Med litt lur rullering der alle er like mykje ute til lading mellom rushtidene, kan bussane utnyttast like godt som alle andre bussar i selskapet. Selv om det jammen er en håndfull busser som går da også. (I utvalgte storbyer og kommer neppe snart på et busstopp nær deg...) Eg har teke nattbussen til og frå Oslo mange gonger, eg. :-) Den har òg pauser for at sjåføren skal få sli pålagde kviletid. 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 "miljøvennlighet" trumfer "økonomisk" i disse dager. Bærekraft på lang sikt trumfar kortsiktig profitt. Det har det alltid gjort i alle land og alle selskap som har klart seg godt gjennom gode og dårlege tider i mange generasjonar. Notildags er det altfor mange som ikkje bryr seg om anna enn aksjekursen frå time til time. 3 Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 Hva i alle dager koster strømmen i Danmark? Og er det virkelig noen som forventer kvalitet fra Kina? Lenke til kommentar
Myrliket Skrevet 23. juli 2016 Del Skrevet 23. juli 2016 Så var det dette med å spare miljøet da. Husker artikkelen om hvor sunt det er å bo i Oslo, ville vår regjering vært villige til å betale et mellomlegg for å fortsette med el-busser? Hvor mye ville vi spart på sykehusregninger/ sunnere befolkning? da det ikke bare er eksos, men slitasje av asfalt og dekk som skaper luftforurensing, tror jeg at batteribussene fremdeles vil forurense. Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 2. april 2017 Del Skrevet 2. april 2017 Mye fra Kina føles kinesisk, i allefall om det ikke er vestlige firma som står for utvikling og produksjon. Mye som lages i Kina kan være bra, og holder kvalitet..men altså er betingelsen, at eier av fabrikken setter mer vestlige krav til kvalitet i produktet som lages, enn de lokale bakgårdssjappene, med blikksaks og fil. Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 2. april 2017 Del Skrevet 2. april 2017 Så var det dette med å spare miljøet da. Husker artikkelen om hvor sunt det er å bo i Oslo, ville vår regjering vært villige til å betale et mellomlegg for å fortsette med el-busser? Hvor mye ville vi spart på sykehusregninger/ sunnere befolkning? da det ikke bare er eksos, men slitasje av asfalt og dekk som skaper luftforurensing, tror jeg at batteribussene fremdeles vil forurense. Sånn sett, så vil skosålene dine også slites og forurense..... hest og kjerre..ja hestesko av metall sliter også på asfalten.... 1 Lenke til kommentar
Kjetil Sandal Skrevet 9. mars 2018 Del Skrevet 9. mars 2018 det finnes jo tusenvis so mikke forstår at elbiler er mer miljøvennlige. Det enkelste du kan gjøre for og bli overbevist... er og kjøre en elbil inn i garasjen din. lukke port og starte den..... etter 30 minutter gjør du det samme med din Dieselbil... jeg anbefaler og ha en gløtt på døren med dieseltesten, så du overlever og kan fortelle andre om det. Så enkelt er det faktisk. Tenk deg i alle store byer er det mange lange tuneller med KØ hver dag... Tenk deg at du kjører der og står i kø.. tenk at du kjører en åpen cabriolet og at du har barna dine med i baksetet..... HVILKEN KØ vil du stå i.... den med bare Dieselbiler, eller den med bare elbiler? tenk på barna og bruk hodet her... Lykke til :-) OG forøvrig bruker altså en fosil bil mer strøm pr kjørte mil, enn en elbil gjør. Og tenk også på at når du produserer en elbil,, så har den nesten 30% færre deler enn en tilsvarende fosilbil som gjør at det blir tusenhvis av skip og trailere med deler som IKKE trengs og produseres eller fraktes rundt i verden. så det er enkel logikk og forstå miljøfordelen av det også. Så da gjenstår kun gamle myter om at batteri forurenser så voldsomt...noe de ikke gjør lengre og snart lages batteri uten bruk av lithium også som gjør dem enda bedre. Bare katalysatoren i en vanlig fosilbil. inneholder mer farlige og sjeldne metaller, enn et batteri... denne debatten kan bli uendelig. så se heller på øverste del av forklaring her. så enkelt er det. :-) Elbil/Elbuss og Ellastebil er fremtiden. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå