Redaksjonen. Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Blandede erfaringer med kinesisk elbuss.Batteribussen er 44 prosent dyrere i drift enn en dieselbuss Lenke til kommentar
Populært innlegg APEWJ55I Skrevet 20. juli 2016 Populært innlegg Del Skrevet 20. juli 2016 Teknisk Ukeblad ... Kan dere i tillegg legge inn hva det eventuelt ville kostet i Norge? Da vi ikke har avgifter på elkjøretøy som de har i Danmark. 12 Lenke til kommentar
Populært innlegg Kikert Skrevet 20. juli 2016 Populært innlegg Del Skrevet 20. juli 2016 Så var det dette med å spare miljøet da. Husker artikkelen om hvor sunt det er å bo i Oslo, ville vår regjering vært villige til å betale et mellomlegg for å fortsette med el-busser? Hvor mye ville vi spart på sykehusregninger/ sunnere befolkning? 11 Lenke til kommentar
Populært innlegg Sutekh Skrevet 20. juli 2016 Populært innlegg Del Skrevet 20. juli 2016 "Batteribussen er 44 prosent dyrere i drift enn en dieselbuss i et land med lave drivstoffpriser og høye strømpriser". Fiksa clickbait-overskriften til noe litt mer saklig. 26 Lenke til kommentar
joffeloff Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Innkjøp av busser produsert i Kina er nesten helt uforståelig, uansett hva det er som driver hjulene. Var det virkelig noen av byråkratene som forventet noe annet enn søppel? 4 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Hvor lang rekkevidde var det på den tilsvarende dieselbussen? Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Hva er vekten på de forskjellige bussene? Tunge kjøretøy lager spor i asfalten. 3 Lenke til kommentar
Per Olav Nilsen Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Mange el-fanboys som ikke tåler virkeligheten, de roper på mamma (staten) må ta ekstraregningen. 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Kikert Skrevet 20. juli 2016 Populært innlegg Del Skrevet 20. juli 2016 (endret) Seriøst Per Olav? Det er ikke sikkert det blir ekstraregning på staten engang. Disse tallene baserer seg kun på driften av bussene som ikke er de eneste som trengs for å få et komplett regnskap. Hvis all eksos i storbyer forsvant så hadde landene spart enormt med penger pga diverse helseproblemer som hadde blitt vekk. Det er ikke umulig at statene/ landene hadde spart inn mer enn utgiftene selv om de sponset 80%. Edit; Hvis man ikke er "fanboy" av el-kjøretøyer så er man dum, eksos/ utslipp er katastrofalt for alle på kloden. Det store problemet er kraftproduksjonen som fjerner de positive effektene hvis den er brun. Endret 20. juli 2016 av SlikGårNoDagan 18 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-kZbtLvnJ Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 lurer på hvor mye en slik kommer til å koste i Cuba. Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Seriøst Per Olav? Det er ikke sikkert det blir ekstraregning på staten engang. Disse tallene baserer seg kun på driften av bussene som ikke er de eneste som trengs for å få et komplett regnskap. Hvis all eksos i storbyer forsvant så hadde landene spart enormt med penger pga diverse helseproblemer som hadde blitt vekk. Det er ikke umulig at statene/ landene hadde spart inn mer enn utgiftene selv om de sponset 80%. Edit; Hvis man ikke er "fanboy" av el-kjøretøyer så er man dum, eksos/ utslipp er katastrofalt for alle på kloden. Det store problemet er kraftproduksjonen som fjerner de positive effektene hvis den er brun. Skulle akkurat til å skrive et tilsvarende innlegg, før du kom meg i forkjøpet. Å sammenlikne pris per kilometer slik man har gjort i denne artikkelen er både riktig og feil på en gang. Riktig isolert sett, ettersom transport- og helseutgiftene belastes på to forskjellige budsjetter. Det blir f.eks. vanskelig for Ruter å forsvare en 40% prisøkning, selv om det kunne medført en tilsvarende nedgang helseutgifter. Hva den faktiske nedgangen i helseutgifter blir er muligens vanskelig å beregne, men livskvaliteten for de som tar buss og de som bor i byen bør være mulig å ta med i regnestykket. Personlig synes jeg det er forjævlig at man stadig utsetter innfasingen av elbusser i Oslo, uansett årsak. 9 Lenke til kommentar
Øyvind Lunde Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 De kjører altså med et forbruk av energi pr mil på opptil 13kWh Strøm og nesten 9 kroner pr kilometer med diesel. Mener de at den bruker opptil 7 liter diesel pr mil eller ca 70kWh energi pr mil på diesel og ca 13 på strøm. 13 ganger ca 2 kroner i strøm blir vel mindre enn 30 kroner pr mil.(3 korner pr kilometer) De oppgir ikke at de har byttet noen batterier bare at rekkevidden er ca 80% etter etter syv års drift. Hvor får de 124 kroner mila (12.7 pr kilometer) i fra Teknisk Ukeblad? 4 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Mange el-fanboys som ikke tåler virkeligheten, de roper på mamma (staten) må ta ekstraregningen.Var det et bevisst stråmannsargument, har du bare ikke lest forbi overskriften, eller begge deler? 6 Lenke til kommentar
Øyvind Lunde Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Mange el-fanboys som ikke tåler virkeligheten, de roper på mamma (staten) må ta ekstraregningen. Haha kan ikke regne du heller skjønner jeg ;-) 13kWh a 2Kroner pr mil blir 12,7 kroner pr kilometer? Diesel for nesten 9 kroner pr kilometer gir et forbruk på 7 liter diesel pr mil. Det stemmer nok bra for busser i tett bytrafikk. SYV liter skal omgjøres til eksos. og 13 kWh strøm til ca 2 kroner koster ? 3 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Kan ikke TU helelr gjøre noe relevant, som å ringe Kolumbus i Rogaland og spør hvilke erfaringer en har med ren batteribuss i Norge? Eller er det ikke nok click-bait materiale i en sånn telefonsamtale? Lenke til kommentar
Populært innlegg Øyvind Lunde Skrevet 20. juli 2016 Populært innlegg Del Skrevet 20. juli 2016 Fullt batteri i Norge koster ca 300 Kroner på det kan bussen kjøres ca 250Km . Alternativet er diesel til en kostnad av ca 1800 kroner. Ta med olje/filterskifte etc på dieselbussen over årene som du slipper på elbussen. De tallene som er oppgitt i artikkelen stemmer rett å slett ikke. 2+2 er ikke 20 ;-) 13 Lenke til kommentar
Øyvind Lunde Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 "Batteribussen er 44 prosent dyrere i drift enn en dieselbuss i et land med lave drivstoffpriser og høye strømpriser". Fiksa clickbait-overskriften til noe litt mer saklig. Enten mangler det noen opplysninger eller så er tallene i konklusjonen fullstendig feil. Strømprisen i Danmark må være 10-12 kroner om dette skal stemme. Har de en særavgift på hundrevis av prosent for strøm brukt i elkjøretøy? 6 Lenke til kommentar
UMF9FR2A Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Det er ganske latterlig å sammenligne en buss spesifisert i 2011 med en spesifisert i 2016. Utviklingen går med syvmilssteg. Tesla model s kom i 2012 og før den tiden var alt av elektriske biler for spesielt interesserte. Kan ikke staten trekke tilbake tilskudd til selskap som er uinteresserte i hvilket miljøfottrykk det har??? 3 Lenke til kommentar
Stefse Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Optimistisk å tro at man kan kjøpe uprøvd teknologi fra Kina av alle steder. 1 Lenke til kommentar
TorHansen Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Biogass fra søppelet vi kildesorterer. Perfekt for busser og ekstremt miljøvennlig! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå