Gå til innhold

Batteribussen er 44 prosent dyrere i drift enn en dieselbuss


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Seriøst Per Olav? Det er ikke sikkert det blir ekstraregning på staten engang. Disse tallene baserer seg kun på driften av bussene som ikke er de eneste som trengs for å få et komplett regnskap.

 

Hvis all eksos i storbyer forsvant så hadde landene spart enormt med penger pga diverse helseproblemer som hadde blitt vekk. Det er ikke umulig at statene/ landene hadde spart inn mer enn utgiftene selv om de sponset 80%.

 

Edit; Hvis man ikke er "fanboy" av el-kjøretøyer så er man dum, eksos/ utslipp er katastrofalt for alle på kloden. Det store problemet er kraftproduksjonen som fjerner de positive effektene hvis den er brun.

 

Skulle akkurat til å skrive et tilsvarende innlegg, før du kom meg i forkjøpet. Å sammenlikne pris per kilometer slik man har gjort i denne artikkelen er både riktig og feil på en gang. Riktig isolert sett, ettersom transport- og helseutgiftene belastes på to forskjellige budsjetter. Det blir f.eks. vanskelig for Ruter å forsvare en 40% prisøkning, selv om det kunne medført en tilsvarende nedgang helseutgifter.

 

Hva den faktiske nedgangen i helseutgifter blir er muligens vanskelig å beregne, men livskvaliteten for de som tar buss og de som bor i byen bør være mulig å ta med i regnestykket. Personlig synes jeg det er forjævlig at man stadig utsetter innfasingen av elbusser i Oslo, uansett årsak.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

De kjører altså med et forbruk av energi pr mil på opptil 13kWh Strøm og nesten 9 kroner pr kilometer med diesel. Mener de at den bruker opptil 7 liter diesel pr mil eller ca 70kWh energi pr mil på diesel og ca 13 på strøm. 13 ganger ca 2 kroner i strøm blir vel mindre enn 30 kroner pr mil.(3 korner pr kilometer) De oppgir ikke at de har byttet noen batterier bare at rekkevidden er ca 80% etter etter syv års drift. Hvor får de 124 kroner mila (12.7 pr kilometer) i fra Teknisk Ukeblad?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mange el-fanboys som ikke tåler virkeligheten, de roper på mamma (staten) må ta ekstraregningen.

 

Haha kan ikke regne du heller skjønner jeg ;-) 13kWh a 2Kroner pr mil blir 12,7 kroner pr kilometer? Diesel for nesten 9 kroner pr kilometer gir et forbruk på 7 liter diesel pr mil. Det stemmer nok bra for busser i tett bytrafikk. SYV liter skal omgjøres til eksos. og 13 kWh strøm til ca 2 kroner koster ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Kan ikke TU helelr gjøre noe relevant, som å ringe Kolumbus i Rogaland og spør hvilke erfaringer en har med ren batteribuss i Norge? Eller er det ikke nok click-bait materiale i en sånn telefonsamtale?

Lenke til kommentar

"Batteribussen er 44 prosent dyrere i drift enn en dieselbuss i et land med lave drivstoffpriser og høye strømpriser".

 

Fiksa clickbait-overskriften til noe litt mer saklig.

 

Enten mangler det noen opplysninger eller så er tallene i konklusjonen fullstendig feil. Strømprisen i Danmark må være 10-12 kroner om dette skal stemme. Har de en særavgift på hundrevis av prosent for strøm brukt i elkjøretøy?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er ganske latterlig å sammenligne en buss spesifisert i 2011 med en spesifisert i 2016. Utviklingen går med syvmilssteg. Tesla model s kom i 2012 og før den tiden var alt av elektriske biler for spesielt interesserte. Kan ikke staten trekke tilbake tilskudd til selskap som er uinteresserte i hvilket miljøfottrykk det har???

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...