Gå til innhold

Har alt til å lage vin. Kan jeg lage øl?

Anbefalte innlegg

Jeg har alt til å lage hjemmevin.

Men fekk lyst til å prøve å lage øl. Kan jeg lage øl med vin utstyr? Har sett at øl-gjæringskar har kran, men det har ikke vin-gjæringkar, hvordan påvirker det at karet ikke har kran?

Ser ogso at enn kunne ha trengt gryte med kran... men har lest at det går and å bruke vanlig gryte ogso, hvordan går man frem da?

Tenker at jeg bare må kjøpe hydrometer, korkebanker, kork og flasker. Har jeg rett da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er veldig lenge siden jeg har brygget vin og øl, men så vidt jeg husker er hovedforskjellen at øl skal ha trykk "kullsyre". Det kan oppnås på to måter: Enten ved å la ølet ettergjære på flaske eller ved å trykksette det kunstig etter avsluttet gjæring, filtrering, klarning og tapping på flasker. Med den første metoden får du et lag med gjær i bunnen av flaskene som du bør unngå å få i glasset (i hvert fall med vanlig pilsner-type øl).

Kork-type flasker er egentlig ikke nødvendig. Det går fint an å bruke kokte brusflasker med skrukork. De er beregnet for og testet med trykk.

Lenke til kommentar

Er det enkleste måte du tenker å brygge på da? Altså ferdig ekstraktbrygg?

Isåfall trenger du en kasserolle, gjæringskar med gjærlås (kran på denne trenger du ikke), hevert, flasker, korker og en korker.

Ikke bruk brusflasker.

I tillegg trenger noe som desinfiserer utstyret som feks Starsan.

Lenke til kommentar

Du bør ha en kjøler for raskest mulig å få ølet fra kok og ned til gjæringstemperatur før det overføres fra kokekar til gjæringskar. Dette for å minimere tiden det tar og dermed mulighet for infeksjon. Forsøkte en gang å sette hele greia i kaldt vann i badekaret, men det tok lang tid. Med kjølespiral senket ned i kokekaret kjøler jeg 30 liter fra 100 til 20 grader på 20-30 min.

Jeg har tappekran på både kjele og gjæringsspann, ser for meg at det blir tungvint og grisete å skulle overføre med hevert. Men det går nok :)

Under mesking skal det gjerne sirkuleres litt ved at væske tappes fra bunnen av kokekaret og helles på i toppen igjen, for å sørge for jevn temperatur gjennom det hele. Igjen kjekt med en kran.

Pass på at alt som kommer i kontakt med ølet etter koking er vasket, skylt godt og desinfisert. Starsan er fint å ha :)

Lenke til kommentar

Stikk innom bryggeland.no eller andre butikker som selger ølutstyr. Der kan du kjøpe komplette sett med ferdig ølekstrakt. Da følger gjær og flytende malt. Så koker du opp 4 liter vann og blander med maltekstrakten, etterfylle 15 liter kaldt vann, røre godt og tilsett gjærposen. Sett på lokk og gjærlås, finn et passe lunt sted i huset, vent etpar uker. Mens du venter i to uker drikker du vanlig Ringnes for harde livet (70 flasker), vask dem godt med starsan, kjøp en ny plastdunk og stikk om ølet med hevert, tilsett sukkerløsning (ca 8g sukker pr liter øl), begynn flaskefylling.

Lenke til kommentar

Som newman sier her, hvis det er ekstrakt så trenger du noen liter kokende vann og etter tilsetter du kaldt vann til ca 20 liter. Da har du en temperatur på rundt 20 grader og kan tilsette gjæren.

Det blir noe annet dersom du har 20-30 liter kokende vørter. Da må du ha en effektiv måte å kjøle dette ned på.

Selv gikk jeg rett på fat og co2 anlegg. Orket ikke alt styret med flasker.

Lenke til kommentar

Ja tenker jeg skal begynne med et ølsett, bare for å prøve. Om jeg får det bra til kan det hende jeg investerer i litt betre utstyr ;)

Men ut ifra dette tenker jeg at det er nesten samme som å lage vin? Kok ca. 4L som er tilsatt smaken som følger med. Ha det i gjæringskar, tilsett vatn opp til 20L ca. Tilsett gjær når temperaturen er 20-25°c. Rist godt. La det stå til det er ferdig gjæret. Stop gjæringen (Skal jeg stoppe gjæringen på øl?). Tilsett klaring å rist, deretter vent til brygget er klart og det er lagt seg eit lag på botnen. Bruk so hevert for å ha den i annet gjæringskar, passe på å ikke få med bunnfallet.

Deretter er det bare å tappe på flasker.

På øl tilsettes mer sukker (eller kullsyre tabletter har jeg lest) før tapping på flasker, ha på kork og venter 2-4 uker.

Har jeg alt rett da?

Lenke til kommentar

Øl slutter å gjære selv.

Du måler OG (original gravity) før gjæring, og FG (final gravity) etter gjæring.

Når FG har stabilisert seg og gir samme måling med et par-tre dagers mellomrom har gjæren sluttet å omdanne sukker, og det er klart til å tappes.

Har ikke brygget med ekstrakt før, men antar at klaring eventuelt er med i "sirupen" og ikke behøver blandes inn før tapping.

Lenke til kommentar

For måling kan du bruke et slik: http://www.dx.com/p/hand-held-refractometer-0-32-brix-scale-automatic-temperature-compensator-brix-measurer-412811#.V492tRWLQuU

Jeg har satt et par-tre ekstraktsett bare for å prøve det og jeg tilsatt ikke klarningsmiddel.

Alle gangene ble de helt klar.

Du kan jo vurdere å bytte ut gjæren som følger med så får du normalt et litt bedre resultat.

Bruk US-05 dersom det er en ale du har tenkt å lage.

Du skal ikke bruke gjærstopp etter at gjæringen er ferdig. Da vil det ikke bli dannet kyllsyre når du tilsetter sukker.

Lenke til kommentar

Når jeg begynte med vin kjøpte jeg bare eit vinsett på europris. Tenkte å gjere noke ca. det samme. Ser at ølsettene på europris er alt ca. akkurat samme som vinsettene, bare med øl smak da. Eneste utstyret som ikkr føger med på vin er hydrometeret, det følger med på ølsettet. Så nå tenker jeg at jeg bare kjøper eit ølsett fra europis og eit hydrometer fra europris. Å så får jeg bare gjøre som bruksanvisningen sier. Det er bare for å komme igang, lager sikkert noe mer avansert etterhvert :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...