work90 Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 Til dere som har vært på egenhetstester. Er det lurt å ta med seg jobbattester, vitnemål o.l? Eller er dette helt uinteressant? Lenke til kommentar
work90 Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 Du trenger kun legitimasjon, ingen ting annet. Alt informasjon står enten på Mail eller inne på phs sine hjemmesider . Lenke til kommentar
Frihet Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 Til dere som har vært på egenhetstester. Er det lurt å ta med seg jobbattester, vitnemål o.l? Eller er dette helt uinteressant? Du får ikke muligheten til å bruke attester og vitnemål. Er ikke interessant for dem - dessverre. Lenke til kommentar
PHS2k17 Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 Er egentlig egnethetsprøvene så ille? folk her sier jo man blir grillet og slik. De jeg kjenner som går der eller har søkt i år sier det ikke er så ille.Det er ikke så ille. Men man må reflektere mye over ting man kanskje ikke har tenkt så mye over før, i tillegg til at de graver veldig for å få deg til å utdype mer. Det som er "ille" er ikke selve spørsmålene, men at du ikke får noen respons. Du går derfra like usikker som da du kom. Spørsmålene i seg selv kan ikke kalles grilling, de er veldig generelle egentlig. Nå er jo jeg kanskje litt eldre enn brorparten av søkere, men jeg fant dette "intervjuet" på lik linje med ganske andre jobb-intervju eller samtaler, forskjellen var jo at det var litt mer ensidig kommunikasjon, spm ble stilt og jeg svarte etter beste evne, men var ikke noe problem og tenke seg om, eller og komme tilbake til spm hvis man ble sittende fast. Alt i alt, ingen ting og grue seg til. Lenke til kommentar
wisswass Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 Om jeg ikke kommer inn i år vurderer jeg FOS i vinter, og så søke igjen til neste år. Det vil jo si at tjenestetiden ikke er over før skolen evt starter. Noen som har erfaring med å droppe ut av tjenesten for å starte skole? Går det fint? Lenke til kommentar
marud Skrevet 16. juni 2017 Del Skrevet 16. juni 2017 (endret) Om jeg ikke kommer inn i år vurderer jeg FOS i vinter, og så søke igjen til neste år. Det vil jo si at tjenestetiden ikke er over før skolen evt starter. Noen som har erfaring med å droppe ut av tjenesten for å starte skole? Går det fint?Går utifra at du mener FOS BS vinter og ikke grenader opptaket. Det er plikttjeneste ved utdannelse i forsvaret. Det vil si at du ikke kan slutte før minimum den tiden er tjenestegjort. For GBU er det 1 år skole pluss 1 år plikttjeneste. For GBK (Utskrevet Befal) er det 6 mnd skole og 6mnd plikttjeneste. Dersom du ønsker å droppe ut fra befalsskolen under denne tiden vil du mest sannsynlig bli overført til en vernepliktig avdeling for å fullføre førstegangstjenesten (tjenestetid 12 måneder). Hilsen tidligere sersjant. Endret 16. juni 2017 av marud Lenke til kommentar
Barcaboy91 Skrevet 17. juni 2017 Del Skrevet 17. juni 2017 Noen fler her som er søkere med minoritetsbakgrunn?:-) Lenke til kommentar
Dinos Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 På intervju på negative skal man si slik mine dårlige egenskaper er ..... eller mer slik ja mine dårlige egenskaper egenskaper er.... men jeg er klar over de og har jobbet med og gjøre de bedre. Har faktisk det og. Liksom reflektere over det. Lenke til kommentar
Frihet Skrevet 18. juni 2017 Del Skrevet 18. juni 2017 På intervju på negative skal man si slik mine dårlige egenskaper er ..... eller mer slik ja mine dårlige egenskaper egenskaper er.... men jeg er klar over de og har jobbet med og gjøre de bedre. Har faktisk det og. Liksom reflektere over det. Gjør det som føles naturlig for deg. Det er det hele intervjuet handler om - å finne ut hvem du er. Lenke til kommentar
vigilum discipulus Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Har noen av dere en oversikt på ca hvor stor andel som bruker å ryke ut på egnethetsvurderingen? Jeg forstår at det selvfølgelig handler om hvordan hver og enkelt vurderes, og ikke om prosenter og statistikk, men nå etter å ha gjennomført intervju og gruppeøvelse begynner jeg å bli rimelig klar for et svar og lurer veldig på hvordan det egentlig gikk Lenke til kommentar
work90 Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Tror ikke det føres statistikk over hvor mange som pleier å stryke eller bestå. Tror nok vi må vente til ca. 20 juli. Men mulig det kommer ut noen tall på hvor mange som har kommet videre. Isåfall kommer disse tallene ut etter første uka i juli. Lenke til kommentar
TT1988 Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 I fjor ble det sendt ut mail for de som ikke ble egnet 4. juli. Noen som har spurt om hvilken dato det blir i år? Er jo fortsatt denne uka, og neste med egnethetsvurderinger... Lenke til kommentar
jmanno Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Har noen av dere en oversikt på ca hvor stor andel som bruker å ryke ut på egnethetsvurderingen? Jeg forstår at det selvfølgelig handler om hvordan hver og enkelt vurderes, og ikke om prosenter og statistikk, men nå etter å ha gjennomført intervju og gruppeøvelse begynner jeg å bli rimelig klar for et svar og lurer veldig på hvordan det egentlig gikk Utifra tall som noen delte tidligere i tråden her virker det som om en del mer enn halvparten blir regnet som egnet. Tror det var noe sånt som at 11-1200 av nesten 2000 ble egnet. Vet derimot ikke hvor vedkommende fant tallene sine. Lenke til kommentar
marud Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 I fjor ble det sendt ut mail for de som ikke ble egnet 4. juli. Noen som har spurt om hvilken dato det blir i år? Er jo fortsatt denne uka, og neste med egnethetsvurderinger...Nemda sa til meg og min pulje at et eventuelt avslag vil komme ca. første uka i juli. Lenke til kommentar
DeQu Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Har noen av dere en oversikt på ca hvor stor andel som bruker å ryke ut på egnethetsvurderingen? Jeg forstår at det selvfølgelig handler om hvordan hver og enkelt vurderes, og ikke om prosenter og statistikk, men nå etter å ha gjennomført intervju og gruppeøvelse begynner jeg å bli rimelig klar for et svar og lurer veldig på hvordan det egentlig gikk En jeg kjenner som tidligere satt i opptaksnemnda fortalte meg at det vertfall da lå på ca 20% som blir funnet uegnet (dette er med fysisk, medisinske, datatester, gruppeoppgave og intervju). Dette kan late til å stemme sånn ca i forhold til tallene jmanno oppgir over. Tror ikke det føres statistikk over hvor mange som pleier å stryke eller bestå. Tror nok vi må vente til ca. 20 juli. Men mulig det kommer ut noen tall på hvor mange som har kommet videre. Isåfall kommer disse tallene ut etter første uka i juli. De bruker vell å slippe tallene etter hovedopptaket. Da får man vite hvor mange som ble kalt inn til opptaksprøver, og hvor mange som konkurrerte om skoleplass. Da kan man gjøre en kvalifisert gjetning på hvor mange som ble funnet uegnet. Man må dog ta høyde for at folk ikke har møtt til opptak selv om de ble innkalt, samt alle de som ble funnet egnet i 2015 og 2016 som kun konkurrerer med konkurransepoeng. Lenke til kommentar
MCNugget Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Har noen av dere en oversikt på ca hvor stor andel som bruker å ryke ut på egnethetsvurderingen? Jeg forstår at det selvfølgelig handler om hvordan hver og enkelt vurderes, og ikke om prosenter og statistikk, men nå etter å ha gjennomført intervju og gruppeøvelse begynner jeg å bli rimelig klar for et svar og lurer veldig på hvordan det egentlig gikk Jeg sendte en mail til opptakskontoret og spurte om antall som strøk på opptak til PHS i 2016. Her er hva de svarte: "I 2016 ble 2192 søkere innkalt til fysiske tester. Av disse var det 2065 kandidater som møtte opp, og strykprosenten lå på 21%. Av de som ikke besto var det flest stryk på øvelsen i bom. 1457 søkere ble i 2016 vurdert av opptaksnemnda med tanke på personlig egnethet. 29% ble ikke funnet egnet" Dette er ikke tallet fra i år, men tenker det nesten ligger på det samme som i år Lenke til kommentar
Frihet Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 (endret) Jeg er også en person som er veldig glad i statistikker. Men når det gjelder egnethet så er du enten egnet, eller uegnet. Slik jeg har forstått det så blir hver enkelt person vurdert uavhengig av de andre søkerne. Likevel har det tidligere blitt nevnt i tråden at det gis poeng på oppgavene og intervjuet, og at alle under gjennomsnittet ryker. Isåfall blir statistikker litt mer relevant igjen! (Rykter!) En ting er ihvertfall sikkert; ventetiden er kjedelig. Har vært ett år i forsvaret, så er egentlig glad i venting - men dette blir veldig annerledes. 1. og 2. juli er en lørdag og søndag i år. Tenker det blir naturlig at vi får svar tidligst 3. eller 4 juli. (Aller helst vil vi jo ikke ha noe svar...) Endret 19. juni 2017 av Gjossen Lenke til kommentar
Melkesyra Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 tror dere 51,1 poeng holder til opptaket i 2018?? Lenke til kommentar
work90 Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Jeg er også en person som er veldig glad i statistikker. Men når det gjelder egnethet så er du enten egnet, eller uegnet. Slik jeg har forstått det så blir hver enkelt person vurdert uavhengig av de andre søkerne. Likevel har det tidligere blitt nevnt i tråden at det gis poeng på oppgavene og intervjuet, og at alle under gjennomsnittet ryker. Isåfall blir statistikker litt mer relevant igjen! (Rykter!) En ting er ihvertfall sikkert; ventetiden er kjedelig. Har vært ett år i forsvaret, så er egentlig glad i venting - men dette blir veldig annerledes. 1. og 2. juli er en lørdag og søndag i år. Tenker det blir naturlig at vi får svar tidligst 3. eller 4 juli. (Aller helst vil vi jo ikke ha noe svar...) Denne ventetiden er ganske dritt! Lenke til kommentar
AvdelingQ Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Jeg er også en person som er veldig glad i statistikker. Men når det gjelder egnethet så er du enten egnet, eller uegnet. Slik jeg har forstått det så blir hver enkelt person vurdert uavhengig av de andre søkerne. Likevel har det tidligere blitt nevnt i tråden at det gis poeng på oppgavene og intervjuet, og at alle under gjennomsnittet ryker. Isåfall blir statistikker litt mer relevant igjen! (Rykter!) En ting er ihvertfall sikkert; ventetiden er kjedelig. Har vært ett år i forsvaret, så er egentlig glad i venting - men dette blir veldig annerledes. 1. og 2. juli er en lørdag og søndag i år. Tenker det blir naturlig at vi får svar tidligst 3. eller 4 juli. (Aller helst vil vi jo ikke ha noe svar...) Denne ventetiden er ganske dritt! Håper flest mulig her inne ikke får noe svar! Spennende tid. Også kun 4 ukers tid igjen til vi får svar på hovedopptaket. Noen som føler seg relativt sikre på skoleplass i år? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg