CallValley Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 (endret) Trenger virkelig noen gode tips nå. I uthvilt tilstand greier jeg relativt greit 6-7 repetisjoner på 55 kg i benk. Problemet er bare at det stopper helt opp på 2-3 repetisjoner på 60 kg. Pr. idag greier jeg ikke de 1-2 siste - og dette bare 2 (!) uker før opptak. Antakelig er det bare snakk om marginer, men har dere noen tips til hvordan jeg bør trene de neste 10 dagene? Hvor ofte bør jeg kjøre bryst? Hvor hardt? Tips i forhold til andre typer benkøvelser? Kosthold? Tar imot alle mulige råd med enorm takknemlighet. Dette betyr mye for meg og jeg føler jeg er såå nærme, noe som gjør det ekstra frustrerende. Og er det i det hele tatt fysisk mulig å forbedre meg NOK disse 14 siste dagene? På forhånd takk. Endret 9. mai 2017 av CallValley Lenke til kommentar
Oaaphs Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 (endret) Trenger virkelig noen gode tips nå. I uthvilt tilstand greier jeg relativt greit 6-7 repetisjoner på 55 kg i benk. Problemet er bare at det stopper helt opp på 2-3 repetisjoner på 60 kg. Pr. idag greier jeg ikke de 1-2 siste - og dette bare 2 (!) uker før opptak. Antakelig er det bare snakk om marginer, men har dere noen tips til hvordan jeg bør trene de neste 10 dagene? Hvor ofte bør jeg kjøre bryst? Hvor hardt? Tips i forhold til andre typer benkøvelser? Kosthold? Tar imot alle mulige råd med enorm takknemlighet. Dette betyr mye for meg og jeg føler jeg er såå nærme, noe som gjør det ekstra frustrerende. Og er det i det hele tatt fysisk mulig å forbedre meg nok disse 14 siste dagene? På forhånd takk. Tren med hantler stalltips. Og ja, bør være mulig på to uker. Men hvorfor startet du ikke treningen tidligere? Endret 9. mai 2017 av Oaaphs Lenke til kommentar
CallValley Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 (endret) "Startet og startet". Har ligget jevnt og trutt på 55 kg og tenkt hele veien at det går seg til. Vært litt for slapp siste par ukene samtidig som jeg både har vært syk og jobbet mye. Nei, lett å være etterpåklok ... Men det er utrolig hvor mye tyngre 60 kg føles, kontra 55. Forskjellen høres jo minimal ut. Endret 9. mai 2017 av CallValley Lenke til kommentar
Oaaphs Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 "Startet og startet". Har ligget jevnt og trutt på 55 kg og tenkt hele veien at det går seg til. Vært litt for slapp siste par ukene samtidig som jeg både har vært syk og jobbet mye. Nei, lett å være etterpåklok ... Men det er utrolig hvor mye tyngre 60 kg føles, kontra 55. Forskjellen høres jo minimal ut. Forståelig! Men jeg anbefaler hantler. Lenke til kommentar
CallValley Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 "Startet og startet". Har ligget jevnt og trutt på 55 kg og tenkt hele veien at det går seg til. Vært litt for slapp siste par ukene samtidig som jeg både har vært syk og jobbet mye. Nei, lett å være etterpåklok ... Men det er utrolig hvor mye tyngre 60 kg føles, kontra 55. Forskjellen høres jo minimal ut. Forståelig! Men jeg anbefaler hantler. Takk for tips Lenke til kommentar
Ace90 Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 "Startet og startet". Har ligget jevnt og trutt på 55 kg og tenkt hele veien at det går seg til. Vært litt for slapp siste par ukene samtidig som jeg både har vært syk og jobbet mye. Nei, lett å være etterpåklok ... Men det er utrolig hvor mye tyngre 60 kg føles, kontra 55. Forskjellen høres jo minimal ut. Forståelig! Men jeg anbefaler hantler. Takk for tips Man blir god på det man øver på. Dvs fortsett med benk, ikke hantler. Du er litt seint ute men du er veldig nær minstekravet. Jeg er litt usikker på hva du er i for fysisk form når du ikke klarer 60 kgx4. Det er svært lite å forvente seg av en mann som er over 20 år, hvis du ikke greier det så er det bare å vente et år og trene skikkelig. Fysisk prestasjon er viktig som politi. Uansett så ønsker jeg deg lykke til. Her er mitt råd til deg: Tren benk annenhver dag frem til opptaket. Ha én hviledag før opptaksdagen. Øk belastningen vær treningsøkt. 4-6 repetisjoner, 8 set benk (4 oppvarming 4 tunge set) Gjør ihvertfall et set med 60 kg uansett hvis du kun greier 2 repetisjoner. Du må pushe vekten, øke den hele tiden. Kanskje begynne på 57,5 kg? I lengden hade jeg unngått benk og brukt hantler. Jeg benker ikke lengre pga dårlig for skulderen. Men nå er det benk du må klare så øv hardt på det. Lenke til kommentar
CallValley Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 (endret) Takk for gode råd. Når det gjelder min fysiske form, anser jeg den som mer enn god nok for å ha et godt utgangspunkt for politiyrket. Mulig dette kan høres litt rart ut, men har alltid slitt med benk, til tross for at jeg føler meg relativt sterk i brystmuskukaturen. I flyes eller ved bruk av kabler er jeg eksempelvis sterkere enn kompiser som benker 10 kg over meg. Har en teori om at det skyldes min ørlille ryggskjevhet som gjør at jeg sliter litt med "spennet i ryggen", altså at jeg muligens ikke greier å utnytte brystmuskulaturen godt nok i benkøvelser. Uansett, vanskelig å si. Får bare holde motet oppe de neste 13 dagene. Endret 10. mai 2017 av CallValley Lenke til kommentar
Octagon Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 Takk for gode råd. Når det gjelder min fysiske form, anser jeg den som mer enn god nok for å ha et godt utgangspunkt for politiyrket. Mulig dette kan høres litt rart ut, men har alltid slitt med benk, til tross for at jeg føler meg relativt sterk i brystmuskukaturen. I flyes eller ved bruk av kabler er jeg eksempelvis sterkere enn kompiser som benker 10 kg over meg. Har en teori om at det skyldes min ørlille ryggskjevhet som gjør at jeg sliter litt med "spennet i ryggen", altså at jeg muligens ikke greier å utnytte brystmuskulaturen godt nok i benkøvelser. Uansett, vanskelig å si. Får bare holde motet oppe de neste 13 dagene. Med all respekt å melde så er kravet til benkpress et av de enkleste kravene til PHS som skal gjennomføres. 60 kg er ikke mye å benke. ? Du har ca 6 treningsøkter igjen før opptak. Hvis jeg hadde vært deg så hadde jeg begynt med 5x5 (5 reps x 5 sett) på 52,5 kg og økt med 2,5 kg på hver treningsøkt. I tillegg til noen oppvarmingssett. Du trenger ikke å h noe svai i ryggen på så lette vekter. Bare å løfte stangen, puste godt inn og holde trykket (og pusten) under løftet. Du kan for all del holde pusten under hele settet (4-5 reps) uten problem. Husk å trekke skuldrene inn og ned, og opp med brystet. Ikke løft med skulderen. De fleste gutter med normal fysikk klarer å benke 100 kg med litt trening. Alternativt så bestiller du time med PT asap som kan vurdere din teknikk. ?? Lenke til kommentar
tost Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 Takk for gode råd. Når det gjelder min fysiske form, anser jeg den som mer enn god nok for å ha et godt utgangspunkt for politiyrket. Mulig dette kan høres litt rart ut, men har alltid slitt med benk, til tross for at jeg føler meg relativt sterk i brystmuskukaturen. I flyes eller ved bruk av kabler er jeg eksempelvis sterkere enn kompiser som benker 10 kg over meg. Har en teori om at det skyldes min ørlille ryggskjevhet som gjør at jeg sliter litt med "spennet i ryggen", altså at jeg muligens ikke greier å utnytte brystmuskulaturen godt nok i benkøvelser. Uansett, vanskelig å si. Får bare holde motet oppe de neste 13 dagene. Nok mat og god restitusjon og hvile er også veldig viktig for framgang! Dropp søppelmat og spis mye proteiner, så går nok dette kjempebra. Stå på Lenke til kommentar
CallValley Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 (endret) Nok mat og god restitusjon og hvile er også veldig viktig for framgang! Dropp søppelmat og spis mye proteiner, så går nok dette kjempebra. Stå på Tror helt klart restitusjon på riktig tidspunkt og riktig kosthold kan ha mer å si enn man skulle tro. Som allerede nevnt, har jobbet mye siste ukene kombinert med sykdom siste 6-7 dagene. Ikke akkurat noe man får energiboost av. Endret 10. mai 2017 av CallValley Lenke til kommentar
snillgutt ersnill Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 Noen som vet om det er greit å videresende politiattesten til phs gjennom digipost, eller må man sende det som vanlig brev ? Prøver å ringe opptakskontoret men får ikke svar.Jeg fikk beskjed om å sende det som brev da jeg spurte. Så jeg sendte min i posten igår Hvilken adresse sender du til? "Politiattesten skal sendes til Politihøgskolen per post innen 9. juni 2017. Innsendingen skal merkes med ditt søkernummer og sendes til: Politihøgskolen, Postboks 5027 Majorstuen, 0301 OSLO. Merk konvolutten med "Opptak 2017"." Dette står i mailen du fikk. Takk for svar, men sto ikke noe om det i mailen jeg har mottatt, derfor jeg spurte. Lenke til kommentar
briddern Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 Ønsker alle som er innkalt til opptaksprøver lykke til! Jeg er selv ferdig med førsteåret i Oslo hvert øyeblikk, og kan forhåpentligvis svare på det meste dere måtte lure på! Lenke til kommentar
PHS2018! Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 Ønsker alle som er innkalt til opptaksprøver lykke til! Jeg er selv ferdig med førsteåret i Oslo hvert øyeblikk, og kan forhåpentligvis svare på det meste dere måtte lure på! Hvor mange fag har man i første året?, og er det rom for aktivitet i fritiden, eller er det såpass krevende at vi er nødt til å sitte etter skoletiden og jobbe med fagene? takk for svar. Lenke til kommentar
work90 Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 Trenger virkelig noen gode tips nå. I uthvilt tilstand greier jeg relativt greit 6-7 repetisjoner på 55 kg i benk. Problemet er bare at det stopper helt opp på 2-3 repetisjoner på 60 kg. Pr. idag greier jeg ikke de 1-2 siste - og dette bare 2 (!) uker før opptak. Antakelig er det bare snakk om marginer, men har dere noen tips til hvordan jeg bør trene de neste 10 dagene? Hvor ofte bør jeg kjøre bryst? Hvor hardt? Tips i forhold til andre typer benkøvelser? Kosthold? Tar imot alle mulige råd med enorm takknemlighet. Dette betyr mye for meg og jeg føler jeg er såå nærme, noe som gjør det ekstra frustrerende. Og er det i det hele tatt fysisk mulig å forbedre meg NOK disse 14 siste dagene? På forhånd takk. Hm, det kan gå med målrettet trening. Men husk på at du skal gjennom en del andre tester som kan gjøre deg sliten. Man burde ha litt marginer å gå på. Men stå på, lykke til Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 (endret) Trenger virkelig noen gode tips nå. I uthvilt tilstand greier jeg relativt greit 6-7 repetisjoner på 55 kg i benk. Problemet er bare at det stopper helt opp på 2-3 repetisjoner på 60 kg. Pr. idag greier jeg ikke de 1-2 siste - og dette bare 2 (!) uker før opptak. Antakelig er det bare snakk om marginer, men har dere noen tips til hvordan jeg bør trene de neste 10 dagene? Hvor ofte bør jeg kjøre bryst? Hvor hardt? Tips i forhold til andre typer benkøvelser? Kosthold? Tar imot alle mulige råd med enorm takknemlighet. Dette betyr mye for meg og jeg føler jeg er såå nærme, noe som gjør det ekstra frustrerende. Og er det i det hele tatt fysisk mulig å forbedre meg NOK disse 14 siste dagene? På forhånd takk. Du bør finne deg en treningspartner som kan spotte deg i benken, slik du får presset ut potensialet ditt og "våge" å gå tyngre. Dersom du ligger på en komfortabel vekt du vet du klarer, så venner kroppen seg også til denne belastningen og like så vil musklene dine gjøre. Du risikerer å stagnere med andre ord. Du kan også kjøre dropset. Start på 80% av maksvekt på 5-7 repitisjoner. (Dette skal ikke føles særlig tungt eller utfordrende) Øk 10% - 5-7 reps Øk 10% - 5-7 reps (Dette skal du akkurat klare. Kanskje klarer du bare 4-5) Senk 10% - 5-7 reps Senk 10% - ta så mange reps du klarer med den vekten. (eks: 50kg - 5-7 rep 55kg - 5-7 rep 60kg - 5-7 rep 55 kg - 5-7 rep 50 - kjør til utmattelse) Jeg får helt utrolig pump i brystet av det, og jeg sliter generelt med "god kontakt" i brystet) 1 minutt pause mellom hver, så det blir bare å ta av/legge på vekter før du må legge deg ned på benken igjen og kjøre på. Ellers vil jeg råde deg til å spise MASSE mat. Ligg i kalorioverskudd og peis på med karbohydrater for energi. Dette vil selvsagt gå på bekostning i at du blir tynge og at det dermed kan bli tyngre å løpe, men her snakker vi så kort tidsrom at det vil generelt ha lite å si på cardiobiten. Se på styrkeløftere, de spiser noe helt vanvittig med mat! Endret 10. mai 2017 av Tom&Jerry Lenke til kommentar
PHS2018! Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 Trenger virkelig noen gode tips nå. I uthvilt tilstand greier jeg relativt greit 6-7 repetisjoner på 55 kg i benk. Problemet er bare at det stopper helt opp på 2-3 repetisjoner på 60 kg. Pr. idag greier jeg ikke de 1-2 siste - og dette bare 2 (!) uker før opptak. Antakelig er det bare snakk om marginer, men har dere noen tips til hvordan jeg bør trene de neste 10 dagene? Hvor ofte bør jeg kjøre bryst? Hvor hardt? Tips i forhold til andre typer benkøvelser? Kosthold? Tar imot alle mulige råd med enorm takknemlighet. Dette betyr mye for meg og jeg føler jeg er såå nærme, noe som gjør det ekstra frustrerende. Og er det i det hele tatt fysisk mulig å forbedre meg NOK disse 14 siste dagene? På forhånd takk. Ikke gi opp! Jeg husker ifjor så klarte jeg bare 3 repitisjoner dagen før opptaket, og var enrom stressa for at jeg ikke skulle klare det. Men det lot seg ikke gjøre, fordi den dagen klarte jeg plutselig 4 helt fint. Når det er medkandidater som står og heier på deg vil du kjenne på "adrenaline" Når det er sagt så er jo du ganske nær kravet. Det er bare å øve mest mulig spesifikk på øvelsen, og ta push-ups innimellom, det hjelper mye. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 Tror helt klart restitusjon på riktig tidspunkt og riktig kosthold kan ha mer å si enn man skulle tro. Som allerede nevnt, har jobbet mye siste ukene kombinert med sykdom siste 6-7 dagene. Ikke akkurat noe man får energiboost av. Kosthold og restitusjon har alt å si. På trening bryter du ned musklene, etterpå bygges de opp igjen. Høres definitivt ut som du spiser for lite (og evt for dårlig mat). Lenke til kommentar
H1996 Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 hvor langt er bassenget i oslo? noen regler for vendinger, eller kan man sparke fra på hver vending? Lenke til kommentar
briddern Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 (endret) Ønsker alle som er innkalt til opptaksprøver lykke til! Jeg er selv ferdig med førsteåret i Oslo hvert øyeblikk, og kan forhåpentligvis svare på det meste dere måtte lure på! Hvor mange fag har man i første året?, og er det rom for aktivitet i fritiden, eller er det såpass krevende at vi er nødt til å sitte etter skoletiden og jobbe med fagene? takk for svar. Vi har totalt 16 fag gjennom året. Noen nye fag blir introdusert etter jul, mens andre vil bli avsluttet med eksamen til jul. Fag for hele året vil man altså bli eksaminert i til sommeren. Mulig studieåret vil bli lagt opp annerledes for neste kull. Det kommer til å bli mye å gjøre, særlig på vår-semesteret med et drøss av eksamener fra mars-juni. Mot jul var det litt lugnere, men det er alltid hektiske perioder her og der! Jeg for min del gjør aldri en dritt før typ 1 uke før eksamen og belager meg på skippertak, men alle er jo forskjellig. Uansett kreves det at man tar ansvar for egen læring. Klart du har nok fritid (jeg for min del koste meg), men man vil bli testet hele tiden gjennom året, i f.eks. avhør, løse caser osv. Lærerne forventer også at man har lest pensum før forelesning, så det gjelder å ha sett litt i boka på fritiden. Uansett, ikke stress - man finner sin måte å gjøre ting på! Endret 10. mai 2017 av briddern 1 Lenke til kommentar
briddern Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 hvor langt er bassenget i oslo? noen regler for vendinger, eller kan man sparke fra på hver vending? 12,5 meter om jeg ikke husker feil Du kan bruke dine egne vendinger såfremt testen ikke krever at du skal vende uten å røre kanten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg