Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2017

Anbefalte innlegg

Hei. Er det noen som har under 40 poeng når de søker i år? Hvordan ligger dere ann når det gjelder poeng?

Tenker du totalt sett nå? Hvis det så er jeg nok redd det ikke strekker til i år, som i fjor.

Laveste var 46.7 i Bodø etter supplering.

Jeg satt med 46.6 poeng i fjor og var ganske sikker på at jeg var sikra plass etter beståtte tester.

Så i år har jeg 50.5 poeng. Og Stavern som førstevalg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Er det noen som har under 40 poeng når de søker i år? Hvordan ligger dere ann når det gjelder poeng?

Jeg tok opp fag i høst og har nå 49.7 konkurransepoeng inkl. fullt opp med alderspoeng og for militærtjeneste.

I hvilket rekkefølge har du plassert de ulike studiestedene?
1. Kongsvinger,

2. Oslo,

3. Stavern,

4. Bodø.

Kongsvinger og Oslo hadde nok vært byttet om hadde det ikke vært for at jeg pr. nå har en samboer som trenger å vite om hun må ha ny bolig innen juli.. Og snittet mitt er for lavt til å kunne satse på en plass i Oslo :lol: (i mine øyne)

Lenke til kommentar

Hvis noen har trua på at de kommer inn og leter etter et sted å bo i Oslo, så ønsker huseieren jeg har leid av politistudent til høsten av :) Sokkelleilighet med ett soverom. Har vært ekstremt fornøyd det året jeg har bodd her. 

Lenke til kommentar

Spørsmål egentlig til de som har gått/går på PHS.

Jeg har skjønt at ukene på PHS er forskjellige, men har lest litt i andre tråder at noen har byttet litt timer i andre klasser for å få hele dager fri, med tanke på jobb utenom. Er dette praksis talt mulig, hvis man er flink til å tilrettelegge?

Er det slik at man "som regel" har en eller annen dag i uka man kan jobbe, i hvert fall en halv dag?

Jeg prøver å få til en avtale med jobben, og de er ikke helt for konstant hjemmekontor og håper jeg kan få til å være litt på jobb i løpet av uka. Jeg skal jobbe 40%, så er ikke snakk om så altfor mye, men må prøve å kombinere.

Endret av TT1988
Lenke til kommentar

Spørsmål egentlig til de som har gått/går på PHS.

Jeg har skjønt at ukene på PHS er forskjellige, men har lest litt i andre tråder at noen har byttet litt timer i andre klasser for å få hele dager fri, med tanke på jobb utenom. Er dette praksis talt mulig, hvis man er flink til å tilrettelegge?

Er det slik at man "som regel" har en eller annen dag i uka man kan jobbe, i hvert fall en halv dag?

Jeg prøver å få til en avtale med jobben, og de er ikke helt for konstant hjemmekontor og håper jeg kan få til å være litt på jobb i løpet av uka. Jeg skal jobbe 40%, så er ikke snakk om så altfor mye, men må prøve å kombinere.

Ingen uker er like. Varierer fra 8-16 nesten hver dag til forholdsvis få undervisningstimer. Noen dager er det ingen timer. Enkelte fag er obligatoriske og de krever minst 85 % oppmøte (hvis jeg husker riktig). Er mulig å ta igjen timer med andre klasser så lenge man gjør lærer oppmerksom på dette på forhånd.
Lenke til kommentar

Hei, har noen spørsmål til de fysiske testen og spesielt løpetesten som er den jeg sliter med.

Hvor mange løper samtidig? Hørt snakk om fire stykker? Er det hjelp i å løpe med andre eller er det til hinder? Løper jenter og gutter med forskjellige tidskravkrav sammen eller delt? Noen som har tips for hvordan man kommer ned og opp fra rygg på en smidig måte? Føler jeg mister flyten og bruker mye tid på ryggdelen.

På forhånd takk og lykke til alle sammen!

Lenke til kommentar

Hei, har noen spørsmål til de fysiske testen og spesielt løpetesten som er den jeg sliter med.

Hvor mange løper samtidig? Hørt snakk om fire stykker? Er det hjelp i å løpe med andre eller er det til hinder? Løper jenter og gutter med forskjellige tidskravkrav sammen eller delt? Noen som har tips for hvordan man kommer ned og opp fra rygg på en smidig måte? Føler jeg mister flyten og bruker mye tid på ryggdelen.

På forhånd takk og lykke til alle sammen!

4 samtidig ja, hvert fall Oslo. Det kan være til hinder når flere skal ned på samme plass samtidig ja, husker det var litt frustrerende, men ikke noe stort problem.

Du kommer ikke ned og opp på noen smidig måte :p Det er noe av meningen, det er sånn du får den distansen til å bli såpass slitsom. Du bør rett og slett bare øve på det.

Vi løp forøvrig også blandet jenter og gutter.

Endret av Kakeshoma
Lenke til kommentar

Dere som har gjennomført de fysiske testene (løp) på opptak tidligere. Hvordan lå dere an mht. runder på trening i forkant versus de faktiske opptak?

Det er litt vanskelig å presse seg 110% når man løper alene. Ligger fortsatt noen runde under kravet på egentrening. Antar/håper på at man klarer av å presse seg litt mer når det faktisk gjelder.

Lenke til kommentar

Dere som har gjennomført de fysiske testene (løp) på opptak tidligere. Hvordan lå dere an mht. runder på trening i forkant versus de faktiske opptak?

Det er litt vanskelig å presse seg 110% når man løper alene. Ligger fortsatt noen runde under kravet på egentrening. Antar/håper på at man klarer av å presse seg litt mer når det faktisk gjelder.

Jeg kom til målet 30 sekunder før tida. Før opptaket så trente jeg ikke så veldig spesifikk på øvelsen, men tok meg heller bare en joggetur (ca.30 min). Hvor mye man burde forberede seg til opptaket kommer jo helt klart på hver enkelte, noen trenger mer trening enn andre. Selve løpetesten er slitsomt. Det er viktig at du ikke gir 100 % på starten av løping, men heller øke hastigheten etterhvert som du har tatt noen runder. 

Om du gir fullgass så hender det fort at du blir fortere sliten enn om du tar de første rundene rolig (oppvarmingfase). Det som er kjekt med løping og andre øvelser er at det er en instruktør som passer på hvordan du ligger an. Under løping vil du få beskjed om hvor mange minutter det har gått og hvor mange runder du har, og om du burde øke hastigheten eller ta det med ro (avhengig av hvordan du ligger an under løping). 

Lenke til kommentar

Jeg har lest litt ulike tråder angående de fysiske testene, og lurer på om man blir stoppet etter for eksempel å ha løpt minstekravet i løps-delen? eller om det er som det var før, at man får en karakter ut fra hvor godt man har gjort det?

om man for eksempel ikke klarer den lave bommen, eller hang-upsene, blir man da sendt rett hjem? Skjønner at man ikke har noe å gå på i forhold til svømming, løping eller benkpress for så vidt. men hang-ups er jo en litt annen type test. 

Lenke til kommentar

Jeg har lest litt ulike tråder angående de fysiske testene, og lurer på om man blir stoppet etter for eksempel å ha løpt minstekravet i løps-delen? eller om det er som det var før, at man får en karakter ut fra hvor godt man har gjort det?

om man for eksempel ikke klarer den lave bommen, eller hang-upsene, blir man da sendt rett hjem? Skjønner at man ikke har noe å gå på i forhold til svømming, løping eller benkpress for så vidt. men hang-ups er jo en litt annen type test. 

Ja, du blir stoppet umiddelbart når du har bestått testen, eller gjennomført antall runder under løping og svømming, eller om du bruker for lang tid. Karakter på hvor godt man har gjort det, er det slutt på nå. Du får bestått når du har klart minstekravet, og får dermed ikke fortsette. 

Ja, om du for eksempel ikke klarer den første testen, får du ikke dessverre ikke være med videre. Da blir du rett og slett sendt hjem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, du blir stoppet umiddelbart når du har bestått testen, eller gjennomført antall runder under løping og svømming, eller om du bruker for lang tid. Karakter på hvor godt man har gjort det, er det slutt på nå. Du får bestått når du har klart minstekravet, og får dermed ikke fortsette. 

Ja, om du for eksempel ikke klarer den første testen, får du ikke dessverre ikke være med videre. Da blir du rett og slett sendt hjem.

Okei :) Om man består de fysiske testene, og blir kalt inn til intervju og samarbeidsoppgave. Når får du da beskjed om du er funnet egnet eller ikke egnet? 

Lenke til kommentar

Okei :) Om man består de fysiske testene, og blir kalt inn til intervju og samarbeidsoppgave. Når får du da beskjed om du er funnet egnet eller ikke egnet? 

Mellom 4-9 juli tror jeg. Ikke helt sikkert på eksakt dato. Men det skal være første eller andre uka i juli:)

Lenke til kommentar

Mellom 4-9 juli tror jeg. Ikke helt sikkert på eksakt dato. Men det skal være første eller andre uka i juli:)

Angående det å bli funnet egnet, kommer det på e-post, brev eller på samordnet opptak?

Lenke til kommentar

Angående det å bli funnet egnet, kommer det på e-post, brev eller på samordnet opptak?

Resultatet på egenhet kommer på e-post, og tilbud om studieplass får du både på samordnet opptak og brev (informasjon angående startsdato etc). 

Endret av PHS-2017
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmål til de av dere som er politistudenter. I henhold til planlegging av jobb osv fra min side, trenger jeg å vite om det i det hele tatt blir oblig timer på en helg (altså hender det at er en form for undervisning/trening på en lørdag eller søndag? Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...