Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2017


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann!

 

Er det noen som har noen erfaringer rundt hva slags teknikk som fungerer bra i forhold til når man skal ned på rygg/bryst og opp igjen på kondisjonstesten? Selve løpinga i seg selv går greit, men piffen går litt ut når man skal ned/opp hele tiden.

 

Jeg har også et lite spørsmål angående undervisning og eksamen på B1 (til de av dere som går på phs nå). Ut ifra eksamensplanen på PHS ser jeg at det er stor overvekt av eksamener i vårsemesteret, men at de er spredt utover fra slutten av mars til midten av mai (se her). Har man undervisning i alle emnene parallelt, eller er det lagt opp til at man får undervisning i ett eller to emner samtidig og så gjør seg ferdig med eksamen før man begyner på neste?

 

Angående eksamen: All undervisning går paralelt med hverandre. Du kan også ha undervisning samme dag som eksamen (dersom dette er mindre enn 6- timers eksamen). Første halvår har du to eksamener, hvor det ene er trekkfag "Sosiologi, forvaltningsrett eller politilære". Siste er Psykologi som alle må ta. Neste semester har du tilsammen 11-12 eksamener, som går over en periode på litt over ca. 3 måneder.

 

Det legges ikke opp til å fokusere kun på et fag og bevege seg videre, men det går slag i slag med hverandre. Det handler naturligvis å henge med i svingene, og du må beregne mange lange timer med lesing i eksamenstiden :)

 

Utenfor tema: Minner om at mange av testene for opptak ved PHS er taushetsbelagt. Dette vil si at å gå inn på spesifike spørsmål stilt under blant annet gruppearbeidet og intervju ikke må snakkes om ;)

Endret av AcerT
Lenke til kommentar

Øker snittet i år? eller blir det lavere? Neon som kan svare meg på det, eller har ringt PHS og hørt? :)

Det er umulig og si. Tipper det har holdt seg stabilt fra i fjor, siden søkermassen har gått ned noe. Du har jo muligheten til å ringe phs selv, men de har ikke noe svar på dette

Lenke til kommentar

 

 

Når man ser på pensumlista over 2016-2019 - er dette pensum da for alle tre årene til sammen?

Noen som vet?

Hvilken liste ser du på? På http://www.phs.no/for-studenter/ramme--og-fagplaner/ finner jeg separate pensumlister for B1, B2 og B3.

 

 

Ja, selvfølgelig.. Tenkte fagplan jeg.. Dæven, da var det mye pensum på B1 :p

 

Hehe, ja, det er mange bøker på den lista! Men ser ut til at veldig mange av dem bare er noen få sider.

Lenke til kommentar

Jepp! på tide å stramme opp kravene, også for at det er mange søkere og få plasser. Kravene for menn kan like godt stige opp til 70 kg benk og 10 rep med pull-ups, men da må så klart kravene for kvinner også følge på.

Endret av Light2016
Lenke til kommentar

 

 

 

hvor mange oppgaver klarte dere andre på logiske testen?

Jeg kom gjennom 4 oppgaver, med 3 av dem riktig. Det er sikkert veldig lavt, men jeg sto helt fast da jeg kom til den tredje oppgaven
Hmm. Du fikk ihvertfall 3 av dem riktig

Jeg kom til oppgave 15, fikk bare 8 riktig.

Gjennomførte 8, 5 riktig
Lenke til kommentar

 

 

 

 

hvor mange oppgaver klarte dere andre på logiske testen?

Jeg kom gjennom 4 oppgaver, med 3 av dem riktig. Det er sikkert veldig lavt, men jeg sto helt fast da jeg kom til den tredje oppgaven
Hmm. Du fikk ihvertfall 3 av dem riktig

Jeg kom til oppgave 15, fikk bare 8 riktig.

Gjennomførte 8, 5 riktig

 

7.5 her. Men det viktigste er at du er nøyaktig. Ikke vits at du har mange gjennomførte og unøyaktig, altså mange feil.

Endret av Light2016
Lenke til kommentar

Jeg synes opptakskravene er greie som de er på politihøgskolen. Like "lett" å komme seg gjennom opptakene til befalsskolen feks. Men, som i forsvaret tror jeg ikke problemet ligger hos opptaket til selve politihøgskolen, men kravene for hvilken stilling man er i. I forsvaret har man ofte egne fysiske krav for selve stillingen man er i. Sånn burde det være i politiet også. Man kan ikke alltid forvente at en kontorarbeider i politiet klare 10 pullups og 10 reps x 70 kg i benk, men at vi kan kreve mer av en som jobber i en typisk uteseksjon. 

Lenke til kommentar

 

Jeg synes opptakskravene er greie som de er på politihøgskolen. Like "lett" å komme seg gjennom opptakene til befalsskolen feks. Men, som i forsvaret tror jeg ikke problemet ligger hos opptaket til selve politihøgskolen, men kravene for hvilken stilling man er i. I forsvaret har man ofte egne fysiske krav for selve stillingen man er i. Sånn burde det være i politiet også. Man kan ikke alltid forvente at en kontorarbeider i politiet klare 10 pullups og 10 reps x 70 kg i benk, men at vi kan kreve mer av en som jobber i en typisk uteseksjon.

Dette er jeg enig i. Kjenner to som jobber i politiet som mente at selve politihøgskolen burde vært to-delt. Eget opptak og skole for tjenestemenn/kvinner som arbeider ute, samt egen "linje" for etterforskning, samt mer administrative politioppgaver.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...