Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2017

Anbefalte innlegg

Og da hadde man fått mail om at legen ikke hadde dokumentert hørselstesten godt nok, så da må man ta turen ned til legen igjen for en ny en som kan sendes inn. Litt irriterende at det ikke ble gjort skikkelig først, men godt å vite at PHS tar høyde for slikt også :)

Ble overrasket over at den nye fristen ble 1 juni, ville trodd at man hadde fått til innen innkalling til opptaksprøver, men det får være en annen sak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og da hadde man fått mail om at legen ikke hadde dokumentert hørselstesten godt nok, så da må man ta turen ned til legen igjen for en ny en som kan sendes inn. Litt irriterende at det ikke ble gjort skikkelig først, men godt å vite at PHS tar høyde for slikt også :)

Ble overrasket over at den nye fristen ble 1 juni, ville trodd at man hadde fått til innen innkalling til opptaksprøver, men det får være en annen sak.

hm, vet du noe konkret hva som ble "feil"? Jeg var litt skeptisk til min hørselstest skjønner du. 

Lenke til kommentar

hm, vet du noe konkret hva som ble "feil"? Jeg var litt skeptisk til min hørselstest skjønner du.
Slik jeg forstod det var ikke måten de hadde ført i skjemaet godt nok. De hadde skrevet NA på samtlige felt siden jeg var godt over kravene. Sykepleier sa jeg skulle få en skikkelig utskrift denne gangen, skjønte ikke hvorfor jeg ikke hadde fått det første runden.
Lenke til kommentar

Slik jeg forstod det var ikke måten de hadde ført i skjemaet godt nok. De hadde skrevet NA på samtlige felt siden jeg var godt over kravene. Sykepleier sa jeg skulle få en skikkelig utskrift denne gangen, skjønte ikke hvorfor jeg ikke hadde fått det første runden.

Når sendte du inn følgebrevet, siden du fikk mail om dette nå?

Lenke til kommentar

Når sendte du inn følgebrevet, siden du fikk mail om dette nå?

Samme dag som det ble lagt ut på Samordna Opptak :)
Lenke til kommentar

Hei folkens!

Jeg går i B3(tredje året på Politihøgskolen) i Oslo.

Hvis noen av dere har spørsmål om studiet, opptaket etc, så er det bare til å spørre  :)

Om noen ønsker, så kan jeg ta dere med på en økt på Fresh Fitness!

Lenke til kommentar

Jeg er ikke imot kvinner på noe som helst måte, eller prøve å diskriminere, tvert imot. Men jeg har engasjert med inn i fysiske krav til søkere til politihøgskolen. Jeg mener at de fysiske kravene til kvinner er for lette. Kvinner og menn har tross alt samme jobb ute på gata, og gjerningsmann gjør ingen unntak om det er ei kvinne eller en mann.

Ungdom på 16 år klarer testene til kvinner, og da tenker jeg at da må jo det stilles litt strengere krav når det kommer til politihøgskolen. Ved å innføre strengere fysiske krav får dermed politihøgskolen inn de studenter som VIRKELIG brenner for politiyrket og har trent seg til det. Per dags dato så er det fysiske tester såpass lette at det er nok med at du er i god fysisk form.

Jeg føler at politiyrket blir stadig mer akademisk. En ting er jo at politiyrket blir stadig populær, men da syns jeg at politihøgskolen skal stille strengere fysiske krav, så slipper de ha 2000 + søkere som har bestått kravene og kjemper seg med å få en plass av de 720 tilgjengelige.

Jeg vet ikke hva dere andre tenker om det?

Helt ok at man har en mening om dette. Men jeg sier meg helt uenig i det du skriver.

Hvis kravene for jenter skulle blitt vanskeligere, burde også guttenes krav blitt vanskeligere. Kravene for både gutter og jenter er generelt gjennomførbare om man er i OK form.

Du skriver at gjerningsmann ikke gjør forskjell på om du er kvinne eller mann. Dette er ikke helt riktig. I mange situasjoner spiller det selvsagt ingen rolle om man er kvinnelig eller mannlig politibetjent, men i noen situasjoner så gjør det faktisk det. Jeg jobber i et mannsdominert yrke hvor vi ofte er utenfor konflikter med mange mennesker både fysisk og psykisk. I mange situasjoner har det vist seg at gjerningsmannen endrer holdning med en gang han står ovenfor en kvinne vs en mann. Jeg opplever at de blir mindre fysisk om en kvinne står i konflikten med dem.

Dessuten er det uttalig mange stillinger innenfor politiet hvor man overhodet ikke har behov for å være i svært fysisk god form, men som man fortsatt trenger en utdanningen innenfor politiet for å bli tilsatt. Det gjelder å finne en fin balanse der, og det syntes jeg politihøgskolen nå har.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Kravene til kvinner og menn på phs er ikke korrekt korrigert ift deres forutsetninger. En ting er opptakskravene, men på en eksamensøvelse i fysisk så er f.eks. A-kravet til damene lettere enn E-kravet til mennene. 

En ting er om gjerningspersonen skiller/ikke skiller, men en mer sansynlig utfordring i daglig tjeneste kan f.eks. være evakuering av personer fra bygninger. Da skal man ha fysisk styrke/utholdenhet nok til å kunne bære ut mennesker. Både de som kan gå selv og de som ikke kan. Her gjør etaten seg selv en bjørnetjeneste ved å ha hårreisende enkle krav til damene ifht mennene. 

Det blir sagt at mange oppgaver i etaten ikke krever god fysikk i stor grad, det er greit. Men all den tid PHS utdanner generalister så er det nå slik at alle skal gjennom samme mølla, og da bør ikke målsetning om å øke antal damer komme på bekostning av krav. Et alternativ kunne vært å hatt fysiske krav til alle som skal jobbe operativt, som er strenge for begge kjønn, og heller avvikle ordninga for de som ikke har det same behovet i sin tjeneste. Men pr. nå e det ikke nok satsing/ressurser i politiet til å kunne realisere en sånn ordning. 

Lenke til kommentar

Er det flere enn meg som syns testene er alt for lette?
​Begynte å trene for første gang på 2 år i desember, tok da 1-2 hangs ups og 1 rep på 60kg i benk..

Allerede i slutten av februar lå jeg på 6-7 hang ups (Etter en intensiv intervall økt), og 6-7 reps på 60kg i benken.

Svømminga ligger jeg på rett under 2min, og løpe testen tok jeg på 5min og 15sec.

For å være helt ærlig så syns jeg at kravene er altfor enkle.

Kan for øvrig legge til at jeg har en helt normal kroppsbygning med BMI ca 24

Lenke til kommentar

Jeg er ikke imot kvinner på noe som helst måte, eller prøve å diskriminere, tvert imot. Men jeg har engasjert med inn i fysiske krav til søkere til politihøgskolen. Jeg mener at de fysiske kravene til kvinner er for lette. Kvinner og menn har tross alt samme jobb ute på gata, og gjerningsmann gjør ingen unntak om det er ei kvinne eller en mann.

Ungdom på 16 år klarer testene til kvinner, og da tenker jeg at da må jo det stilles litt strengere krav når det kommer til politihøgskolen. Ved å innføre strengere fysiske krav får dermed politihøgskolen inn de studenter som VIRKELIG brenner for politiyrket og har trent seg til det. Per dags dato så er det fysiske tester såpass lette at det er nok med at du er i god fysisk form.

Jeg føler at politiyrket blir stadig mer akademisk. En ting er jo at politiyrket blir stadig populær, men da syns jeg at politihøgskolen skal stille strengere fysiske krav, så slipper de ha 2000 + søkere som har bestått kravene og kjemper seg med å få en plass av de 720 tilgjengelige.

Jeg vet ikke hva dere andre tenker om det?

Helt ok at man har en mening om dette. Men jeg sier meg helt uenig i det du skriver.

Hvis kravene for jenter skulle blitt vanskeligere, burde også guttenes krav blitt vanskeligere. Kravene for både gutter og jenter er generelt gjennomførbare om man er i OK form.

Du skriver at gjerningsmann ikke gjør forskjell på om du er kvinne eller mann. Dette er ikke helt riktig. I mange situasjoner spiller det selvsagt ingen rolle om man er kvinnelig eller mannlig politibetjent, men i noen situasjoner så gjør det faktisk det. Jeg jobber i et mannsdominert yrke hvor vi ofte er utenfor konflikter med mange mennesker både fysisk og psykisk. I mange situasjoner har det vist seg at gjerningsmannen endrer holdning med en gang han står ovenfor en kvinne vs en mann. Jeg opplever at de blir mindre fysisk om en kvinne står i konflikten med dem.

Dessuten er det uttalig mange stillinger innenfor politiet hvor man overhodet ikke har behov for å være i svært fysisk god form, men som man fortsatt trenger en utdanningen innenfor politiet for å bli tilsatt. Det gjelder å finne en fin balanse der, og det syntes jeg politihøgskolen nå har.

Skjønner godt det du sier. Men kravene som er per dags dato for menn er ikke all verdens. Men om du skal inn i politiyrket så synes jeg at du skal være fysisk sterk selv om du havner i kontorarbeid etter utdanningen.

Det du sier om at gjerningsmannen endrer holdning ved møte med ei politikvinne. Det kan godt stemme, men i de alle fleste ganger så burde du være fysisk sterk for å holde igjen mannen eller få mannen i bilen. Det nytter ikke med å snakke med vedkommende om han har tatt ett par pils og ikke er interessert i å høre etter. Og ei kvinne på 60 kilo og ikke er sterk nok, så vil jeg tro at du vil få utfordringer med å få kontroll på han. En ting er jo kalle opp og få bistand fra flere patruljer, Men om livet ditt står på spill i det tidspunktet du står mot gjerningsmannen, så vil jeg tro at det ikke ville vært samme om det hadde vært en mann.

Søkertallet for antall kvinner til politihøgskolen har steget kraftig etter at politihøgskolen endret kravene fra antall repetisjoner du klarer for antall poeng - til bestått. Tidligere var jo det slik at de som hadde fått gode resultater fra det fysiske hadde en fordel, men nå blir det stadig enklere og enklere å komme inn på politihøgskolen.  

Endret av Light2016
Lenke til kommentar

​Begynte å trene for første gang på 2 år i desember, tok da 1-2 hangs ups og 1 rep på 60kg i benk..

Allerede i slutten av februar lå jeg på 6-7 hang ups (Etter en intensiv intervall økt), og 6-7 reps på 60kg i benken.

Svømminga ligger jeg på rett under 2min, og løpe testen tok jeg på 5min og 15sec.

enig.

Lenke til kommentar

De fysiske kravene for å komme inn er ikke særlig utfordrende nei. Men de er bare ment å teste at man er i alminnelig god fysisk form.

Lenke til kommentar

Det står jo ganske svart på hvitt på phs sine sider at man trenger ikke være atlet for å klare de fysiske kravene, men med litt målrettet trening skal de være helt overkommerlige. Jeg skjønner ikke hvorfor man skal diskutere om kravene er for lette for kvinner- og også for menn. De fleste gjennomfører de fysiske testene, men det gjenstår og se om hva man har mellom øra. Så lykke til alle sammen :)

Lenke til kommentar

Noen som vet hvor mye pc-testene telles, bortsett fra at det må gjennomføres?

PC-testen vil være med i den totale vurderingen under egnethetsvurderingen tror jeg? Mener å huske at jeg fikk litt spørsmål ang resultatet osv. under samtalen(mulig jeg husker feil).  

Lenke til kommentar

Noen som vet hvor mye pc-testene telles, bortsett fra at det må gjennomføres?

PC-testen vil være med i den totale vurderingen under egnethetsvurderingen tror jeg? Mener å huske at jeg fikk litt spørsmål ang resultatet osv. under samtalen(mulig jeg husker feil).
Man skal blant annet gjennom en personlighetstest som danner deler av grunnlaget for intervjuet :) også er det den totale vurderingen av intervjuet og pc-testene som gjelder (ifølge PHS.no)
Lenke til kommentar

Har spørsmål ang PC-testen, og gruppeoppgavene. Jeg aner jo ikke helt hvordan testene er utformet, men dersom man feks får spørsmål om hvordan man ville handlet i en spesifikk situasjon, skal man da gi svar ut i fra personlig reaksjon, eller skal man ta utgangspunkt i hvordan man ville reagert i en jobbsituasjon som politi?
Vet ikke helt om jeg gjorde meg forståelig her nå, men jeg mener at man kan handle forskjellig i private situasjoner, kontra når man er i en jobbsituasjon, selv om så klart personlige egenheter vil skinne igjennom.   

Lenke til kommentar

Har spørsmål ang PC-testen, og gruppeoppgavene. Jeg aner jo ikke helt hvordan testene er utformet, men dersom man feks får spørsmål om hvordan man ville handlet i en spesifikk situasjon, skal man da gi svar ut i fra personlig reaksjon, eller skal man ta utgangspunkt i hvordan man ville reagert i en jobbsituasjon som politi?

Vet ikke helt om jeg gjorde meg forståelig her nå, men jeg mener at man kan handle forskjellig i private situasjoner, kontra når man er i en jobbsituasjon, selv om så klart personlige egenheter vil skinne igjennom.   

Det vil aldri være uklart om du skal svare som politi eller som privatperson. Jeg fikk aldri noen spørsmål om hvordan jeg ville handlet som politi i noen situasjon, men så var dette i 2013 da.

Lenke til kommentar

Søkertallet for antall kvinner til politihøgskolen har steget kraftig etter at politihøgskolen endret kravene fra antall repetisjoner du klarer for antall poeng - til bestått. Tidligere var jo det slik at de som hadde fått gode resultater fra det fysiske hadde en fordel, men nå blir det stadig enklere og enklere å komme inn på politihøgskolen.  

Her må jeg bare rette litt på deg. Poengsystemet som var tidligere var kun ment som motivasjon for søkeren, og ble ikke tatt med i skikkethetsvurderingen. Altså hadde en med 1 poeng på samtlige tester akkurat like stor sjans som en med 3 poeng på alle testene. Såvidt jeg vet finnes det ingen dokumentasjon på at flere kvinner har søkt PHS fordi de fjernet poengordningen, og økningen av kvinnelige søkere har bare vært på noen få prosentpoeng uansett.

Selv synes jeg at opptakskravene er helt ålreite, men det som skurrer er at det kreves mindre for å få bestått på eksamen i B3 enn det gjorde for å komme inn på PHS. Det er mye viktigere at PHS legger opp til mer trening, høyere krav for progresjon og at politiet innfører årlige fysiske tester som en del av IP4-godkjenningen.

Lenke til kommentar

Det vil aldri være uklart om du skal svare som politi eller som privatperson. Jeg fikk aldri noen spørsmål om hvordan jeg ville handlet som politi i noen situasjon, men så var dette i 2013 da.

Takk for svar! Godt å høre at det vil evt bli opplyst dersom man skal svare fra annet enn personlig ståsted :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...