Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2017

Anbefalte innlegg

Kommer til å søke skoleplass og gjennomføre opptaksprøver denne våren. Imidlertid er jeg fortsatt litt i tenkeboksen om jeg skal fullføre bacheloren jeg går på nå, før jeg evt. starter på politihøgskolen. Dersom jeg får tilbud om skoleplass ved PHS allerede i år - og takker nei - er det slik at jeg slipper å gjennomføre opptaksprøver/intervjurunder på nytt på et senere tidspunkt, eller må dette gjennomføres og bestås hver gang jeg søker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer til å søke skoleplass og gjennomføre opptaksprøver denne våren. Imidlertid er jeg fortsatt litt i tenkeboksen om jeg skal fullføre bacheloren jeg går på nå, før jeg evt. starter på politihøgskolen. Dersom jeg får tilbud om skoleplass ved PHS allerede i år - og takker nei - er det slik at jeg slipper å gjennomføre opptaksprøver/intervjurunder på nytt på et senere tidspunkt, eller må dette gjennomføres og bestås hver gang jeg søker?

Slik det har vært de siste årene (av økonomiske årsaker), så har det vært sånn at alle som består opptaket men ikke kommer inn på grunn av karakterer (eller takker nei til skoleplass), slipper å ta opptaksprøvene på nytt dersom de søker igjen. 

Når det er sagt, så finnes det ulike grunner som gjør at man kan få utsatt skolestart (Altså at man automatisk har skoleplass neste år). Nå vet ikke jeg om det å utsette PHS på grunn av annen skolegang regnes som et "gyldig" argument, så dersom ingen andre her har fått dette innvilget og kan bekrefte det, så vil jeg heller råde deg å sende en mail eller ringe PHS og spørre. 

Men dersom bacheloren du går nå overhode ikke er relevant for politiyrket, og du har fullført førstegangstjeneste (eller lignende som gir deg de 2 ekstra studiepoengene), så ser jeg ikke helt poenget med å utsette PHS. Går selvfølgelig an å fullføre den bacheloren etter du har tatt PHS. 

Lenke til kommentar

kan noen forklare nærmere caser osv man har på studie?

Er det slik man går gjennom hvordan løse et oppdrag osv på forhånd, også får man teste det med skuespill osv?

Stemmer det at nesten alle blir egnet på intervju? er som regel det fysiske eller karakterer folk ryker på.

At i utganspunktet regnes man som egnet når man begynner intervjuet?

Lenke til kommentar

Er det slik man går gjennom hvordan løse et oppdrag osv på forhånd, også får man teste det med skuespill osv?

Stemmer det at nesten alle blir egnet på intervju? er som regel det fysiske eller karakterer folk ryker på.

I all hovedsak så lærer man teorien, samt lover og regler man må forholde seg til gjennom undervisning og egen lesing. Deretter arrangeres det caser hvor man får en forutsetning for et oppdrag. Så må patruljen løse oppdraget på den måten de mener er best, for så å få tilbakemelding fra medelever/markører/lærere. 

Kjenner en som tidligere satt i opptaksnemnda, og han fortalte meg at det var ca 20% hvert år som ikke blir funnet egnet etter gjennomført opptak. Om disse tallene enda er representativ tør jeg ikke spekulere i. Det er vell ikke så mange som ryker på det fysiske, da de gjerne har trent og forberedt seg på opptaket. Det som i all hovedsak gjør at folk blir funnet uegnet, er vurderingen utfra gruppeoppgave og intervju.

Karakterene dine har ingenting å si for opptaket/egnethet (Med unntak av at man må ha minimum karakter 3 i Norsk). Karakterer/konkurransepoeng er kun avgjørende for om du får tildelt skoleplass eller ikke (dette styres gjennom samordna opptak og ikke PHS). 

Endret av DeQu
Lenke til kommentar

Man regnes vel ikke som noe i utgangspunktet. Hvis man kommer gjennom de fysiske testene så skal man testes på andre måter. Når tester er gjennomført avgjøres det om man anses for å være egnet eller ikke.

Å klare de fysiske testene betyr altså ikke at du regnes for å være egnet. Det vet de jo ikke før de har undersøkt hvem du er som person.

Lenke til kommentar

I all hovedsak så lærer man teorien, samt lover og regler man må forholde seg til gjennom undervisning og egen lesing. Deretter arrangeres det caser hvor man får en forutsetning for et oppdrag. Så må patruljen løse oppdraget på den måten de mener er best, for så å få tilbakemelding fra medelever/markører/lærere.

Kjenner en som tidligere satt i opptaksnemnda, og han fortalte meg at det var ca 20% hvert år som ikke blir funnet egnet etter gjennomført opptak. Om disse tallene enda er representativ tør jeg ikke spekulere i. Det er vell ikke så mange som ryker på det fysiske, da de gjerne har trent og forberedt seg på opptaket. Det som i all hovedsak gjør at folk blir funnet uegnet, er vurderingen utfra gruppeoppgave og intervju.

Karakterene dine har ingenting å si for opptaket/egnethet (Med unntak av at man må ha minimum karakter 3 i Norsk). Karakterer/konkurransepoeng er kun avgjørende for om du får tildelt skoleplass eller ikke (dette styres gjennom samordna opptak og ikke PHS).

Føler man at man vet hvordan man skal løse oppdragene på casene? Eller er det mye og tenke seg frem til rett måte ved og bruke teori man har lært som grunnlag? At man ikke nødvendigvis vet akkurat hvordan løse det oppdraget på forhånd.

Lenke til kommentar

Føler man at man vet hvordan man skal løse oppdragene på casene? Eller er det mye og tenke seg frem til rett måte ved og bruke teori man har lært som grunnlag? At man ikke nødvendigvis vet akkurat hvordan løse det oppdraget på forhånd.

Du kombinerer teori sammen med casene. Det er svært få ting som det finnes et fasitsvar på i politiet, i alle fall hva gjelder oppdragsløsning.

I enkelte caser får man ingen forutsetning før man starter casen. Når man er ute i gata å løse oppdrag, er det ikke alltid man vet hva man kommer til.

Lenke til kommentar

Får man ikke komme inn dersom det er en liten feil/mangel på legeerklæringen? Audiometri-vedlegget mitt ble litt halveis utfylt av legen. Selve hørselstesten står men legen har ikke underskrevet og eller skrevet på dato. Er det mulig å klage / sende ny test dersom den ikke blir godkjent?

Lenke til kommentar

Får man ikke komme inn dersom det er en liten feil/mangel på legeerklæringen? Audiometri-vedlegget mitt ble litt halveis utfylt av legen. Selve hørselstesten står men legen har ikke underskrevet og eller skrevet på dato. Er det mulig å klage / sende ny test dersom den ikke blir godkjent?

Jeg hadde samme problem da legen hadde limt sammen konvolutten uten at jeg fikk sett over det. Fikk en mail fra PHS etter noen dager etter fristen om at jeg måtte få fikset det som manglet og ettersendt dette. Fikk da en ny frist på når dette skulle være inne. 

Lenke til kommentar

Hei igjen! Har atter et spørsmål som jeg håper noen kunne svart på. 
Ser at på phs sine hjemmesider så står det at "Søkere som kalles inn til opptaksprøver vil bli bedt om å innhente uttømmende og utvidet politiattest via innkallingsbrev/e-post." Har jeg forstått det riktig da at politiattest ikke skal sendes sammen med legeerklæring, men heller da etter at man har utført evnetest på PC, og blir inkallt til opptaksprøver? Må attesten sendes inn separat? Eller er det sånn at om man har rent rulleblad så trenger en ikke å vedlegge attest?

Og siden jeg først skriver; hvordan ligger det an for dere andre som tenker å søke i år? :)  Har selv trent relativt hardt de siste månedene, og ligger innefor alle kravene. Må bare få jobbet litt ekstra med kondisjonen, så jeg ikke nærmest faller død om etter løpingen :green:

Lenke til kommentar

Ser at på phs sine hjemmesider så står det at "Søkere som kalles inn til opptaksprøver vil bli bedt om å innhente uttømmende og utvidet politiattest via innkallingsbrev/e-post." Har jeg forstått det riktig da at politiattest ikke skal sendes sammen med legeerklæring, men heller da etter at man har utført evnetest på PC, og blir inkallt til opptaksprøver? Må attesten sendes inn separat? Eller er det sånn at om man har rent rulleblad så trenger en ikke å vedlegge attest?

Og siden jeg først skriver; hvordan ligger det an for dere andre som tenker å søke i år? :)  Har selv trent relativt hardt de siste månedene, og ligger innefor alle kravene. Må bare få jobbet litt ekstra med kondisjonen, så jeg ikke nærmest faller død om etter løpingen :green:

For å få utstedt politiattest på du dokumentere behov. I dette tilfelle så vil evt. innkalling til opptaksprøver fungere som dokumentasjon. Dvs. Dersom du blir kalt inn så legger du ved kopi/bilde av innkallingsmailen når du søker attest. (den sendes dermed som separat brev når du mottar den)

Endret av fyke
Lenke til kommentar

For å få utstedt politiattest på du dokumentere behov. I dette tilfelle så vil evt. innkalling til opptaksprøver fungere som dokumentasjon. Dvs. Dersom du blir kalt inn så legger du ved kopi/bilde av innkallingsmailen når du søker attest. (den sendes dermed som separat brev når du mottar den)

Har et nyttig (nerveroende) tips angående politiattesten. Vent gjerne en 4-5 dager fra attesten er sendt i posten til du sender en mail til opptakskontoret og spør om de har mottatt attesten din. Om det f. eks. skulle kommet bort i posten er det greit å finne ut av det slik at du da sender inn en ny kopi.

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problem da legen hadde limt sammen konvolutten uten at jeg fikk sett over det. Fikk en mail fra PHS etter noen dager etter fristen om at jeg måtte få fikset det som manglet og ettersendt dette. Fikk da en ny frist på når dette skulle være inne. 

Takk, akkurat et slikt svar jeg håpet på. Legen ga forresten bare arkene til meg og ikke i en konvolutt :/

Lenke til kommentar

Hvor lenge varer intervjuet på opptak?

Hva slags spørsmål får man? Vanskelige?

Mye spørsmål som er personlige og krever mye refleksjon? Eksempel?

Når jeg var på opptak var gruppeoppgaven og det personlige intervjuet ca 1 time hver.

Det er spørsmål som krever refleksjon. Hva du får spørsmål om går vi ikke inn på, alle skal stille med likt grunnlag. Jeg skal ha en kollega som har vært igjennom samme tester som meg selv.

Du kan lese om personlig egenhet på phs sine nettsider. Det er et godt hint.

Lenke til kommentar

Og siden jeg først skriver; hvordan ligger det an for dere andre som tenker å søke i år? :) Har selv trent relativt hardt de siste månedene, og ligger innefor alle kravene. Må bare få jobbet litt ekstra med kondisjonen, så jeg ikke nærmest faller død om etter løpingen

Har selv vært å testet både svømming, løping og styrke. Er over kravet på samtlige, og har nettopp fått gjort ferdig legeerklæringen. Så nå gjelder det bare å finpusse alt av styrketester, så jeg ikke går på en smell på testdagen. Tror vi begge har mer enn god nok tid!! :)

Endret av Gjossen
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...