FrihetensRegn Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 Når kommer forresten GTX 1080Ti ut? Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Nvidia lager de beste produktene. Derfor de selger mest. Verre er det ikke. Tror du Coca-Cola selger mest brus fordi de lager den beste brusen, eller tror du PR kan ha en aldri så liten finger med i spillet? Forstår ikke hvorfor folk maser sånn om async. Har lite å si med async ytelse om kortet bare er raskere. Hvis RX 480 yter likt som GTX 1060 i async spill, så er fortsatt GTX 1060 bedre i de 99.999% som ikke er, eller om en god stund 90%. Og de koster faktisk det samme. Async skal jo bare få kortet til å utnyttes bedre og gi mer fps, så da teller jo fpsen, ikke hvordan den oppnår det. Grunnen til at man "maser" om Async Compute er at i RX480s tilfelle, så har den 36 CU'er mot GTX1060s bare 10 SM'er. Når Async compute handler om å bedre utnytte ledig kapasitet, så sier det seg selv at det er lettere å finne det i en arkitektur som har over 3 ganger så mange CU'er som Nvidias SM'er. HKS anslo tidligere i denne eller en annen tråd at dette kan gi AMD en ytelsesboost på, var det ~10-12%? Mens på Nvidias allerede fullpakkede SM'er skal man være heldig om man kommer stort over 5-6% ekstra. Dette representerer nesten hele ytelsesfordelen som GTX1060 for øyeblikket har over RX480. I praksis kan man nesten si at RX480 har et sjette gir som GTX1060 ikke har. Men foreløpig tvinges RX480 til å konkurrere med bare 5 av girene sine. Det å anta at GTX1060 i fremtiden skal klare å beholde ledelsen sin over et skjermkort som på toppen av alt er såpass mye kraftigere, er rett og slett litt optimistisk. Spesielt når man ser på historikken. Og da snakker jeg ikke bare om bedre utnyttelse av AMDs skjermkort over tid. Men også om Nvidias åpenbare "planned obsolescence". Jeg kan og love alle her at Nvidia sine kort er langt mer effektive og brukes langt bedre enn AMD sine kort uansett. Async er bare noe AMD trenger for å prøve å få utnyttet kortene sine bedre. Nvidia sine kort blir uansett utnyttet så bra, så hvorfor skal de ha så mye støtte for async? NVidia kort nå fungerer med async, men blir ikke raskere av det. Av den enkle grunn at de allerede utnyttes så mye. Du kan liksom ikke utnytte 110% av GPUen. Selvfølgelig utnyttes ikke Nvidia sine 100%, og det kan bli bedre, men å gjøre det bedre enn det er med async blir ikke akkurat lett. Men Nvidia kunne jo bare lagt til en del ekstra kjerner som de ikke klarte å bruke, og så brukt dem i async compute, slik at de fikk mye mer ytelse i async compute. Derfor AMD får mer i async, de har langt flere kjerner enn NVidia, men klarer ikke å bruke like bra som Nvidia. Om Nvidia hadde lagt til flere kjerner, så måtte jo nødvendigvis også strømforbruket gått opp. Samtidig så blir chip'en fysisk større i areal, og man får færre chip'er ut av hver wafer. Videre vil sjansen for at urenheter i silisiumen ødelegger flere av chip'ene slik at yields i prosent går ned øke. Kort sagt; chip'ene blir dyrere, og kan ikke lenger konkurrere med RX480 på pris. Den vil jo kunne konkurrere i ytelse da, i bøtter og spann. Faktisk har Nvidia allerede gjort det, den heter GTX1070. 3 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Selv ikkje en ekte AMD fanboy kjøper rx480 i dag etter 1060 lanseringen 2 Lenke til kommentar
flinx Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 I gode gamle dager kostet et budsjett kort +/- 1500kr. Prisene på skjermkort har jo gått banana$ til idag. Fikk kjøpt toppkortet 5870 ved lansering til 3000kr. Dobling av pris på 5-6 år. Selvsagt inflasjon på disse årene, men likevel. Amd er nødt til å prestere ved neste lansering ellers skjer en "Matrox". Tja, når du først nevner Matrox, Millenium 2-kortet kostet rundt 8000 kroner i sine dager. Denne typen klaging bare viser hvor bra vi har det nå til dags. Tror denne diskusjonen egentlig kan oppsumeres ganske så enkelt: "fanboys". 2 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Hadde det ikke vært for at jeg skal kjøpe meg en FreeSync skjerm snart, så hadde jeg valgt 1060 faktisk. Eh, hva er det du prøver å formidle med den smiley'en? Fyren ønsker seg en skjerm med adaptive sync, og vet at han kan spare 1500 - 3000Kr på å gå for en Freesync skjerm fremfor en G-Sync skjerm. Hvordan mener du han burde løse det om han har ~3000Kr å bruke på skjermkort? 1 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 I gode gamle dager kostet et budsjett kort +/- 1500kr. Prisene på skjermkort har jo gått banana$ til idag. Fikk kjøpt toppkortet 5870 ved lansering til 3000kr. Dobling av pris på 5-6 år. Selvsagt inflasjon på disse årene, men likevel. Amd er nødt til å prestere ved neste lansering ellers skjer en "Matrox". Tja, når du først nevner Matrox, Millenium 2-kortet kostet rundt 8000 kroner i sine dager. Denne typen klaging bare viser hvor bra vi har det nå til dags. Tror denne diskusjonen egentlig kan oppsumeres ganske så enkelt: "fanboys". Selv ikkje en ekte AMD fanboy kjøper rx480 i dag etter 1060 lanseringen Nå må dere gi dere. Kortene yter omtrent likt. De eneste fanboi'ene da er de som påstår at det ene eller det andre "knuser" konkurrenten... RX480 har mulighet for CFX, det får større utbytte av Async compute, det har ~30% høyere GFlop, og man kan få adaptive sync skjerm til det fra 1500Kr. GTX1060 har i gjennomsnitt i dagens titler en 7,5% ledelse, og bruker ~50W mindre strøm. Whoop dee doo... Lenke til kommentar
Koven Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Hadde det ikke vært for at jeg skal kjøpe meg en FreeSync skjerm snart, så hadde jeg valgt 1060 faktisk. Se på prisforskjellen! https://www.komplett.no/product/842553/datautstyr/skjermer/skjermer/asus-27-led-freesync-mg279q https://www.komplett.no/product/858037/datautstyr/skjermer/skjermer/asus-27-led-g-sync-rog-swift-pg279q Jeg går for FreeSync og Radeon! Fremtiden er også radeon Jeg bytter ut skjermkort annenhvert år. Men i dag så frister faktisk 1060 mer enn RX 480 Men prisen og ytelsen sammen med skjermen som gjør at jeg velger Freesync og radeon! Lenke til kommentar
Cappo Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Uten at jeg har mye peiling, men det er kanskje enklere å skalere ytelsen nedover enn oppover? Slik at det egentlig lønner seg å starte med toppkortet og skalere seg nedover fremfor starte nede/midt på og skalere seg oppover? At en i tillegg kan ta chips som ikke har bra nok ytelse som toppkort, tweake de litt, kalle de noe annet og selge de som modellen under? Nå blir det bare spekulasjoner, men hvor bra kunne et 6-6500krs AMD kort med 8GB HBM2 blitt? Kunne det hatt noe som helst sjans til å slå GTX 1080 eller er det bare en ønskedrøm? Har nvidia og AMD mye forbedringspotensiale i arkitekturene sine? Hemmer det å starte med toppkort ytelsene på billigere kort fordi en ikke ønsker å overlappe og ødelegge for de andre kortene de selger? For jeg mener, ut i fra hva nvidia viser med GTX 1080, så er det jo kun den grunnen til at de ikke lagde GTX 1060 til å blåse RX480 fullstendig ut av vannet, nettopp fordi den ville endt opp for nærme GTX 1070 i ytelse og dermed blitt et mye bedre kjøp. Lenke til kommentar
Koven Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 I gode gamle dager kostet et budsjett kort +/- 1500kr. Prisene på skjermkort har jo gått banana$ til idag. Fikk kjøpt toppkortet 5870 ved lansering til 3000kr. Dobling av pris på 5-6 år. Selvsagt inflasjon på disse årene, men likevel. Amd er nødt til å prestere ved neste lansering ellers skjer en "Matrox". Tja, når du først nevner Matrox, Millenium 2-kortet kostet rundt 8000 kroner i sine dager. Denne typen klaging bare viser hvor bra vi har det nå til dags. Tror denne diskusjonen egentlig kan oppsumeres ganske så enkelt: "fanboys". Selv ikkje en ekte AMD fanboy kjøper rx480 i dag etter 1060 lanseringen Nå må dere gi dere. Kortene yter omtrent likt. De eneste fanboi'ene da er de som påstår at det ene eller det andre "knuser" konkurrenten... RX480 har mulighet for CFX, det får større utbytte av Async compute, det har ~30% høyere GFlop, og man kan få adaptive sync skjerm til det fra 1500Kr. GTX1060 har i gjennomsnitt i dagens titler en 7,5% ledelse, og bruker ~50W mindre strøm. Whoop dee doo... 3DMark DX12 så er RX480 nesten 15% raskere enn 1060... http://www.sweclockers.com/test/22360-nvidia-geforce-gtx-1060/8#content Sammen med FreeSync-skjerm og DX 12, så kommer faktisk AMD veldig bra ut av det! DX11 er nøkkelen her for Tek.no, og mange forumbrukere 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 (endret) Får bare trang til å kommentere overskriften på hva som er budsjett. For en 10 år siden så var budsjettkort priset betydelig lavere. Ja vi har hatt inflasjon, men jeg nekter å tro at den har vært så sterk. Jeg tenker at kortene i dag er priset dyrere enn hva budsjettkort var for 10 år siden, relativt sett. For 10 år siden tenker jeg at et budsjettkort lå fra en kr 300 - 800 kanskje. Kanskje det finnes en kategori under budsjett også? F.eks. "sulterammet", at noen av de hundrelappsprisene havner der da? Etterhvert så føler jeg at de der kr 800,- flyttet seg oppover til å runde over tusenlappen, og kanskje opp i en kr 1300 - 1400 sist gang jeg handlet, og det er nå ihvertfall noen år siden allerede. Nå er man altså havnet nær 3 tusenkroners-sjiktet? Og dere våger å kalle det for budsjettleiet! Eller er det artikkelskribenten som tar seg friheter til å mene at budsjettene er oppjustert, tross oljekrise, finanskrise og trege politikere som ikke fjerner TV-mottakerlisensen med det første. Før hadde man kanskje flere kategorier, eller mener Tek.no at disse fremdeles består. Før noe ala: Budsjett, Mellom, Entusiast. Nå Budsjett --> rett over på Entusiast? Er det ikke et "mellomleie dere egentlig mente å beskrive med artikkelen", eller hvor ligger Mellom-leiet i dag hen, av Fra-Til-prising? Endret 20. juli 2016 av G 8 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Støtter deg der G. Lurer egentlig på hvor mange jeg kjenner som bruker en plass mellom maks 1000 til 2000 kroner på skjermkort , kjenner i alle fall en som kun hadde råd til et billig brukt 660 og som snakker om at han skal kjøpe seg et 1060 , men stakkaren har ikke råd til det da budsjettet hans som tidligere amiga bruker ligger en plass mellom 1000 til 2000 kroner. Heldigvis så hører vedkommende på fornuft og sparer seg opp til å kjøpe et dyrere kort , men som du fint har påpekt så er nok flere enige i at det er mange som først og fremst ser etter skjermkort som gir god ytelse i et lavere prissegment enn det RX 480 og 1060 er priset per dags dato. Lenke til kommentar
Koven Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Et svært bra kort som har null problemer med å konkurrere og vinne mot Amd sitt 480X kort når det gjelder så og si samtlige DX11 spill. Går man over til DX12 spill så snur ting litt , anbefaler å lese denne testen , link til konklusjon fra hardwarecanucks Whereas AMD’s RX480 obviously has challenges in the performance per watt field, the GTX 1060 has some very real problems delivering consistent DX12 framerates. So much so that it’s significant lead over the RX480 completely evaporates when Microsoft’s increasingly popular next gen API is used Når det gjelder testen som Tek har tatt må jeg si at dette trolig blir siste testen jeg kommer til å lese da det er tydelig at man må til utenlandske aktører for å få en grundig nok test og ikke minst en med mer neutralt perspektiv. Jeg støtter deg her! Sweclockers har en mer nøytral test en tek! Jeg har også sluttet å lese testene til Tek.no! For meg så virker det som om nvidia betaler testene dems! Det er også kjent at 1990/2000 la seg kjøpe for et bra testresultat når dem fikk testkortet på kjøpet..... For meg så ser det ut som Nvidia sponser TEK..no! Lenke til kommentar
LoveAmiga Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Et svært bra kort som har null problemer med å konkurrere og vinne mot Amd sitt 480X kort når det gjelder så og si samtlige DX11 spill. Går man over til DX12 spill så snur ting litt , anbefaler å lese denne testen , link til konklusjon fra hardwarecanucks Whereas AMD’s RX480 obviously has challenges in the performance per watt field, the GTX 1060 has some very real problems delivering consistent DX12 framerates. So much so that it’s significant lead over the RX480 completely evaporates when Microsoft’s increasingly popular next gen API is used Når det gjelder testen som Tek har tatt må jeg si at dette trolig blir siste testen jeg kommer til å lese da det er tydelig at man må til utenlandske aktører for å få en grundig nok test og ikke minst en med mer neutralt perspektiv. Jeg støtter deg her! Sweclockers har en mer nøytral test en tek! Jeg har også sluttet å lese testene til Tek.no! For meg så virker det som om nvidia betaler testene dems! Det er også kjent at 1990/2000 la seg kjøpe for et bra testresultat når dem fikk testkortet på kjøpet..... For meg så ser det ut som Nvidia sponser TEK..no! Bra du liker Sweclockers da, da dette er deres konklusjon om 1060: "Det här gör Nvidias senaste tillskott till ett glasklart val i klassen." 1 Lenke til kommentar
OLtimer Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Noen år siden jeg har kommentert her, bra kort, men er ikke vi på vei inn i dx12/vulkan, når det gjelder spill. Morsom test fra Hardocp, verdt å lese, http://www.hardocp.com/article/2016/07/19/nvidia_geforce_gtx_1060_founders_edition_review/4#.V48OijXa4jU I Doom,vel der får 1060, grisebank av rx 480, samme i Hitmann DX12, lik i ROTR DX12. 2 Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Hvorfor blir GTX 970 nærmest avfeid i denne testen, men trukket fram som et bedre alternativ i RX 480 testen? Til 2300 kr er det jo et bedre kjøp enn begge de nye kortene, så hvorfor fremheves dette kun i den ene testen? 4 Lenke til kommentar
Vaktmestern Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Jeg synes det er merkelig at dere snakker om performance vs pris når det kortet dere faktisk tester ikke er å få kjøpt for oss forbrukere. Dere går jo bare ut i fra at de billigste 1060-kortene vi får kjøpt faktisk yter likt det dere har testet. Da er det merkelig at dere baserer karakter til både 1060 og RX 480 på dette.Nå finner jeg ikke noen andre tester på custom 1060 enn MSI sitt Gaming X, det yter litt over founders edition 1060, men det koster også 700kr mer enn et RX 480 (på komplett). 6 Lenke til kommentar
Bottekott Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Greit vi lever i "verdens rikeste land", men dette er da ikke ett budsjett kort. Hvor ble det av mellomklassen (tidligere definert av tek.no som 1500-2500kr)? Lenke til kommentar
kalle30 Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 amatørmessig som alltid, 4 spill og 3dmark? lol dere har ikke anelse hvordan man gjør benchmarking. i andre tester er dette kortet 10-15% i snitt i dx11 titler, mens 480 drar LANGT ifra 1060 og selv 1070 i dx12/vulkan. amd er faktisk alltid best i dx12 i samme klasse og er et merk fremtidsrettet kort. mens nvidia jukster med fps talla ved å tukle med bildekvaliteten: dessuten har ikke amd tredjeparts-kort komt ennå engang, prisen skal være vesentlig lavere enn 1060, og ingenting har slått 480 hittil i ytelse per krone ifølge linustechtips. 9 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Hadde det ikke vært for at jeg skal kjøpe meg en FreeSync skjerm snart, så hadde jeg valgt 1060 faktisk. Se på prisforskjellen!https://www.komplett.no/product/842553/datautstyr/skjermer/skjermer/asus-27-led-freesync-mg279q https://www.komplett.no/product/858037/datautstyr/skjermer/skjermer/asus-27-led-g-sync-rog-swift-pg279q Jeg går for FreeSync og Radeon! Fremtiden er også radeon Jeg bytter ut skjermkort annenhvert år. Men i dag så frister faktisk 1060 mer enn RX 480 Men prisen og ytelsen sammen med skjermen som gjør at jeg velger Freesync og radeon! Det er ikkje samme skjerm med og uten g-sync. Prøv igjen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå