Lixom Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 Heihei! Jeg er på utkikk etter nytt kamera nå for tida. Jeg har sett på en del og kommet frem til et par stykker i min prisklasse som jeg muligens kunne tenkt meg. Jeg har sett på: - Canon EOS 760D Link: http://www.scandinavianphoto.no/produkt/1008089567/canon/eos-760d-kamerahus-24-2mp-fliptouchlcd-hybrid-af-wifi-nfc - Olympus OM-D E-M10 Markll Link: http://www.scandinavianphoto.no/produkt/1010346128/olympus/om-d-e-m10-mark-ii-solv-med-af-14-150-4-0-5-6-ii-ed-zuiko-digital-svart Så det jeg egentlig lurer på er om det er noen her som har noen meninger/tips/erfaringer/fordeler og ulemper med/til disse kameraene. Om det evt. er noen andre kameraer dere foreslår tar jeg det til meg Takk på forhånd! Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 Heihei! Jeg er på utkikk etter nytt kamera nå for tida. Jeg har sett på en del og kommet frem til et par stykker i min prisklasse som jeg muligens kunne tenkt meg. Jeg har sett på: - Canon EOS 760D Link: http://www.scandinavianphoto.no/produkt/1008089567/canon/eos-760d-kamerahus-24-2mp-fliptouchlcd-hybrid-af-wifi-nfc - Olympus OM-D E-M10 Markll Link: http://www.scandinavianphoto.no/produkt/1010346128/olympus/om-d-e-m10-mark-ii-solv-med-af-14-150-4-0-5-6-ii-ed-zuiko-digital-svart Så det jeg egentlig lurer på er om det er noen her som har noen meninger/tips/erfaringer/fordeler og ulemper med/til disse kameraene. Om det evt. er noen andre kameraer dere foreslår tar jeg det til meg Takk på forhånd! To veldig forskjellige kameratyper du vurderer her. Canon er speilrefleks og er større, og litt tyngre. Men spesiellt optikken til canon vil være merkbart større og tyngre. Canon egner seg bedre til å ta bilder av ting i bevegelse. Olympus vil jeg si er et bedre kamera til å ta stillbilder(landskap, arkitektur, m.m) og med den innebygde stabiliseringen får du stabilisering på alle objektiver noe som er en fordel når man ikke har nok lys eller f.eks så kan man ta handholdte bilder av en foss med lukketid 1/4 sekund og få sløring av vannet. Canon må nok brukes med stativ for slike bilder. Olympus er også mindre, men spesiellt optikken er mindre og lettere. Mye mer behagelig ved en fjelltur. Canon bruker optisk søker og Olympus elektronisk søker. Begge har fordeler og ulemper. Den største forskjellen er nok at optisk søker gir et uavbrutt bilde av bevegelige ting ved seriefotografering og at elektronisk søker viser bildet slik det blir før du tar det. Man kan blant annet ha live histogram og varsel for høylys i elektronisk søker altså mere informasjon enn en optisk søker gir. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 Canon må nok brukes med stativ for slike bilder. Eller et objektiv med stabilisering, noe som omtrent alle Canon sine objektiver har innebygd Lenke til kommentar
Lixom Skrevet 19. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2016 Tusen takk for svar! Dette er to kameraer en kompis tipsa meg om, men har ikke rukket å sette meg så mye inn i dem enda. Så det er fint at dere gir meg et "røflig" overblikk Har dere evt. noen andre kameraer i ca den prisklassen som dere vil foreslå? og hvorfor. Jeg tar for det meste stillbilder, så for meg er det ikke så altfor nøye at kameraet skal ta "superklare" bilder av et motiv i bevegelse.(hvis det gjør det no enklere for dere) Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 Så det jeg egentlig lurer på er om det er noen her som har noen meninger/tips/erfaringer/fordeler og ulemper Om det evt. er noen andre kameraer dere foreslår tar jeg det til megTja. I omtrent samme prisklasse så har du Nikon D5500, Panasonic GX80 (som er en del av μFT-systemet, akkurat som Olympus-modellen og derfor kan bruke samme optikk), Sony A6000 og Pentax K-S2. Hva som er det beste kjøpet kommer egentlig mest an på personlige preferanser og litt på bruksområde. Rent kvalitetsmessig på stillbildefronten så går det ikke an å kjøpe noe som ikke er bra nå om dagen, men på videofronten er det gjerne en del forskjeller. Autofokusytelsen varierer en del, så skal du ta bilder av motiver i rask bevegelse så kan det være verdt å se nøyere på det området. Søkertype (optisk vs. elektronisk) handler mye om personlig preferanse, men optisk har den fordelen at den ikke bruker opp batteriet. Så hvis du vil sitte på post i skogen i timesvis med øyet inntil søkeren for å sikre deg blinkskuddet av skogens konge, ja da bør du kjøpe speilrefleks. Innebygd stabilisering er det mange som henger seg opp i: Olympus, Panasonic, Pentax og Sony har det i de fleste husene sine (i hvert fall alle jeg nevnte tidligere). Samtidig så er bildestabilisering en del av de fleste nyere objektivene til de produsentene som ikke har det i kamerahusene (og hvis det er billigere å produsere optikk uten stabilisering, ja da er det i hvert fall ikke forbrukerne som ser den besparelsen). Så jeg ville ikke hengt meg for mye opp i det med mindre du har spesifikke behov for det. Lenke til kommentar
Lixom Skrevet 19. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2016 Så det jeg egentlig lurer på er om det er noen her som har noen meninger/tips/erfaringer/fordeler og ulemper Om det evt. er noen andre kameraer dere foreslår tar jeg det til megTja. I omtrent samme prisklasse så har du Nikon D5500, Panasonic GX80 (som er en del av μFT-systemet, akkurat som Olympus-modellen og derfor kan bruke samme optikk), Sony A6000 og Pentax K-S2. Hva som er det beste kjøpet kommer egentlig mest an på personlige preferanser og litt på bruksområde. Rent kvalitetsmessig på stillbildefronten så går det ikke an å kjøpe noe som ikke er bra nå om dagen, men på videofronten er det gjerne en del forskjeller. Autofokusytelsen varierer en del, så skal du ta bilder av motiver i rask bevegelse så kan det være verdt å se nøyere på det området. Søkertype (optisk vs. elektronisk) handler mye om personlig preferanse, men optisk har den fordelen at den ikke bruker opp batteriet. Så hvis du vil sitte på post i skogen i timesvis med øyet inntil søkeren for å sikre deg blinkskuddet av skogens konge, ja da bør du kjøpe speilrefleks. Innebygd stabilisering er det mange som henger seg opp i: Olympus, Panasonic, Pentax og Sony har det i de fleste husene sine (i hvert fall alle jeg nevnte tidligere). Samtidig så er bildestabilisering en del av de fleste nyere objektivene til de produsentene som ikke har det i kamerahusene (og hvis det er billigere å produsere optikk uten stabilisering, ja da er det i hvert fall ikke forbrukerne som ser den besparelsen). Så jeg ville ikke hengt meg for mye opp i det med mindre du har spesifikke behov for det. Tusen takk for svar! Jeg skal sjekke opp kameraene du foreslo Det er ikke noe "must" for meg at kameraet er tipp topp når det kommer til video, da jeg så og si aldri driver med video. Det viktigste for meg er at det leverer på fotofronten! Stabilisering er viktig for meg da jeg sjeldent bruker stativ. Føler ofte at stativet blir stivt og vanskelig å håndtere, da jeg liker å bevege meg mye rundt motivet og ta bilder fra forskjellige vinkler. Men i dag har jo de fleste kamerahus og optikk "innebygd" bildestabilisering, så ser ikke på det som den vanskeligste jobben å finne et godt produkt der. Lenke til kommentar
HSP Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 Hva skal du ta bilder av? Stor forskjell på fuglefotografering og gatefotografering for eksempel, det kan være lurt å velge et kamera som passer til dine behov. H Lenke til kommentar
Lixom Skrevet 19. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2016 Hva skal du ta bilder av? Stor forskjell på fuglefotografering og gatefotografering for eksempel, det kan være lurt å velge et kamera som passer til dine behov. H Jeg tar for det meste portrettbilder (av mennesker), men jeg er også glad i naturbilder hvor jeg prøver å få frem stemninger og klare/gode farger. Det hender jo så klart at jeg tar bilde av andre ting også, men det er hovedsakelig portrettbilder av mennesker og natur/landskapsbilder jeg driver med. Har du noen gode forslag til kamera utifra det jeg nevnte nå? alt tas imot. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 Til ditt bruk er det få kamera som ikke vil være gode nok. Hvor gode bildene dine blir vil som oftest være avhengig av fotografen og objektivet, ikke kamerahuset. Har du holdt i kameraene for å sjekke om du er komfortabel med å bruke dem? Vi har forskjellige hender og forskjellige måter å betjene ting på, derfor er også ergonomi viktig. Deretter bør du vurdere hvilken kombinasjon av objektiv og kamera som passer din prisklasse. Standardzoomen som mange kjøper vil ikke gi deg like bra portrettbilder som et eget portrettobjektiv. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 (endret) Jeg ville nok satset på Canon, mye utstyr og velge imellom, både nytt og brukt. Canon 760D gir det touchskjerm som er utrolig fin til å justere innstillinger, bla i bilder, fokusere (spesielt i makro(zoome inn) og wifi/nfc som gir deg mulighet til rask overføring samt bruke en smarttelefon som skjerm/fjernkontroll "gøyalt og sette kamera ved fuglebrettet og sitte et stykke unna og ta bilder" ellers så er kameraet sånn midt på treet når det gjelder alt det andre. Når det gjelder objektiver så har Canon en rimelig 70-200 f/4 som gir meget gode resultater på bla. portrettfotografering, action dyrebilder "i relativt godt lys". En vidvinkel er også er fordel og ha til landskapsbilder hvis man ønsker et vidt utsnitt av landskapet. Vil bare legge til at for å oppnå gode resultater er det nødvendig og lære seg fotografering, eller kan det hende bilderesultatene blir begredelige. Endret 19. juli 2016 av Nautica Lenke til kommentar
HSP Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Jeg tar for det meste portrettbilder (av mennesker), men jeg er også glad i naturbilder hvor jeg prøver å få frem stemninger og klare/gode farger. Det hender jo så klart at jeg tar bilde av andre ting også, men det er hovedsakelig portrettbilder av mennesker og natur/landskapsbilder jeg driver med. Har du noen gode forslag til kamera utifra det jeg nevnte nå? alt tas imot. Det er egentlig behov som ikke all verden av kamerahuset. Jeg ville prioritert å legge pengene i optikk. Et lysterkt fastobjektiv til portrett og en vidvinkel til landskap. Det er mye penger å spare på bruktmarkedet på foto.no eller finn. Siden du vurderer 760D, så kan kanskje dette være aktuelt. http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=79163572 Der får du et godt kamerahus og en vidvinkelzoom for 6000, så da mangler du bare noe til portrett for eksempel noe sånt: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=56866208 Lenke til kommentar
Lixom Skrevet 20. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2016 Jeg tar for det meste portrettbilder (av mennesker), men jeg er også glad i naturbilder hvor jeg prøver å få frem stemninger og klare/gode farger. Det hender jo så klart at jeg tar bilde av andre ting også, men det er hovedsakelig portrettbilder av mennesker og natur/landskapsbilder jeg driver med. Har du noen gode forslag til kamera utifra det jeg nevnte nå? alt tas imot. Det er egentlig behov som ikke all verden av kamerahuset. Jeg ville prioritert å legge pengene i optikk. Et lysterkt fastobjektiv til portrett og en vidvinkel til landskap. Det er mye penger å spare på bruktmarkedet på foto.no eller finn. Siden du vurderer 760D, så kan kanskje dette være aktuelt. http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=79163572 Der får du et godt kamerahus og en vidvinkelzoom for 6000, så da mangler du bare noe til portrett for eksempel noe sånt: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=56866208 Takk! jeg skal sjekke ut de linkene. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 (endret) Visse Canon-kamera har som sagt en fordel på rask følgefokus, altså på raskt bevegelige motiver, men til portrett og landskap kan omtrent alt brukes. Spesielt til landskap er det mange som foretrekker kamera som takler høy kontrast, som for eksempel solnedganger, samt høy oppløsning. Sony, Pentax og Nikon er generelt litt bedre på disse områdene enn Canon, Panasonic og Olympus. Riktignok kun om man bruker råformat. Bruker man jpeg er det likegyldig fordi filformatet senker kontrasten til samme dårlige nivå på alle kameraene. Råformat er teknisk overlegent, men krever litt mer jobb etter at bildet er tatt. Videre er det valg av søker. Optisk, elektronisk eller ingenting (kun kameraskjermen). Jeg mener det er viktig å unngå sistnevnte alternativ. Det gir dårlig holdeteknikk. Selv foretrekker jeg optisk søker (speilrefleks) fremfor elektronisk (speilløse kamera), men dette er veldig en smakssak. I Norge tror jeg det selges ca like mange speilrefleks som speilløse, men internasjonalt selges det tre ganger flere speilrefleks enn speilløse. Speilløse APS-C kamera er litt mindre og lettere enn sine APS-C speilrefleks konkurrenter. Går man ned en sensorstørrelse til micro four thirds "mft", så finnes det ikke noen nåværende speilrefleks å sammenligne med, men de speilløse mft er litt mindre enn speilløse med APS-C sensor. Mindre sensor betyr også mindre og lettere optikk. APS-C speilløse har omtrent lik størrelse på optikken som APS-C speilrefleks. Kameraer har forskjeller i ergonomi. Du må nesten kjenne hvilke kamera som føles sitter godt i din hånd. Jeg vil anbefale et eget, rimelig, portrettobjektiv. De fleste merkene tilbyr 50mm f/1,8 til litt over tusenlappen og alle disse er godt egnet for portretter blant annet på grunn av stor blenderåpning. Til planlagte portretter innendørs kan det være en fordel med enten stativ eller stabilisator. Det er ikke alltid like lett å finne plass til et stativ inne eller like praktisk å flytte rundt på det når unger og andre flytter på seg. Unger kan det lønne seg å fotografere fra ganske lavt perspektiv, omtrent i hodehøyde med ungene. Det er få stativ som kan justeres så lavt som de minste ungene. Stabilisator kan altså være en fordel. Det finnes to typer stabilisatorer. De fungerer omtrent likt og finnes i de fleste objektiver så det er unødvendig å gå nærmere inn på forskjellen, men når det gjelder portrettobjektiver som 50mm f/1,8 så er det kun Pentax som har stabillisering. Utendørs er det også mye lettere med stabilisering enn stativ. Det skal sies at stabilisering ikke er et fullgodt alternativ til stativ, da man for eksempel trenger stativ uansett hvis man skal fotografere ute lenge etter solnedgang. Jeg vil derfor foreslå Pentax K-S2 med 18-50mm kitobjektiv (4995 kr) + Pentax DA 50mm f/1,8 (1295 kr) En annen fin ting med K-S2 og 18-50mm objektivet er at de skal tåle regn. Har du kameraet med på tur så er det betryggende at det tåler et regnskyll. Skjermen på K-S2 er også spesielt godt egnet for barneportretter siden du kan holde kameraet ganske lavt og vinkle skjermen oppover så du ser bedre uten å måtte ligge på bakken/gulvet. Dette kameraet har også Wifi som gjør det lett å overføre bilder til PC, telefon og nettbrett. Wifien kan også brukes til fjernstyring av kameraet fra telefonen. (innstillinger, live-bilde etc). Wifi er relativt nytt og ikke noe alle kamera i denne prisklassen har. Vippeskjerm er også noe bare enkelte kamera har. Edit: Her er en test av K-S2. Endret 20. juli 2016 av Simen1 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Stabilisering er viktig for meg da jeg sjeldent bruker stativ. Føler ofte at stativet blir stivt og vanskelig å håndtere, da jeg liker å bevege meg mye rundt motivet og ta bilder fra forskjellige vinkler.Når jeg snakket om "innebygd stabilisering", så mente jeg innebygd i kamerahuset, altså stabilisering av sensor. Grunnen til at jeg personlig ikke prioriterer det er at alt av den litt mindre lyssterke zoomoptikken min har stabilisering, og de gangene jeg henger på ustabilisert fastoptikk så er det nettopp for å kunne ha større blenderåpning og kortere lukkertid (m.a.o. det er motivet sin bevegelse som er problemet, ikke min). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå