Rainmaker91 Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 Det kan være det blir litt som en "rant", men da får det bare bli slik. For hva jeg vil spørre dere om her er priser på maskinvare. Er ikke dette voldsomt dyrt sammenlignetr med 2014 prisnivå? Jeg er klar over at kronen er noe svakere for øyeblikket en den var da, men det ser ut som prisene er økt mer enn forskjellen i kronekursen skulle tilsi. Spessielt overasket var jeg når AMD nyløig lanserte RX480 som da skulle være et 200$ kort i statene, noe som tradisjonelt ahr betydd at det blir rundt 2000kr her i norge etter avgifter. Lanseringsprisen på dette var etter det jeg ser 2800kr som da virker veldigt høyt for min del. Er det jeg som bare er blitt gammel og gniten eller står ikke prisene i stil til produktene lengre? Lenke til kommentar
Zash Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 Nå har dollar steget fra rundt 6.1 til 8.5 på de to årene. Det tilsvarer en stigning på ca 40%Et 200$ kort som før kostet 2000 i Norge før, vil nå koste 2000 x 1.4 = 2800 NOK.Du som ikke klarer å se sammenhengen mellom økning i valuta og pris i Norge. Lenke til kommentar
Rainmaker91 Skrevet 19. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2016 Nå har dollar steget fra rundt 6.1 til 8.5 på de to årene. Det tilsvarer en stigning på ca 40% Et 200$ kort som før kostet 2000 i Norge før, vil nå koste 2000 x 1.4 = 2800 NOK. Du som ikke klarer å se sammenhengen mellom økning i valuta og pris i Norge. Kan godt være, var bare en tanke jeg hadde. Ting virker plutselig bare så voldsomt dyrt, men om man da kombinerer en svekket valutta og en stagnerende fremgang så går jo det litt opp i opp ja. Jaja, blir nok en stund til at jeg gidder å bytte ut nåværende komponenter iallefall. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 Man må ikke bare se på rene priser, lønnsnivå er en ting Problemet, som alltid, er at prisene aldri justeres ned igjen etter en prisøkning pga X. Så lenge salget ikke avtar drastisk så vil selger alltid fortsette med høyere profitt pr vare. Bortsett fra det så er det ganske billig med HW i norge, men det har blitt "dyrt" pga konkurransen AMD gav for noen år tilbake har blitt vekk. Intel og Nvidia styrer skuta Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 Jeg kjøpte ASUS G751 for 16000,- mai 2015. Året etter koster den 18k+ Samme med Bose QC25. Jeg kjøpte det for 2000,- Året etter koster det nærmere 3k. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå