Bolson Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Det er et økonomisk spørsmål knyttet til risiko/worst-case betraktninger. Noe bedre svar kan man ikke gi. Eller for å stille et hypotetisk spørsmål - hva er den laveste inntekten du kan klare deg på gitt 100 % uførhet, brudd med samboer (Utdanningsforbundet sin dekning forsvinner) og delvis boligkrakk (dvs at man har restgjeld etter bolig er solgt). La oss si at fallet i boligpris er 30 % i fra dagens nivå. Restlån (som nå er usikret) har rente på 10 %. La oss si at du blir ufør om 10 år. Uføreytelsen vil være 66 % av lønn + ytelse fra SPK (du kan regne ca en 1 100 til 1 500 kr etter 10 års opptjening). Ja, det er i realiteten eneste måte å finne svar på spørsmålet. 2 Lenke til kommentar
Knut Lavngard Skrevet 23. juli 2016 Del Skrevet 23. juli 2016 Okei, da skjønner jeg litt mere. Spørsmålet er da: er det noe vits med den forsikringen jeg har i sparebank1? Siden jeg er "dekket" både hos utdanningsforbundet og hos SPK? Spørsmålet er om du treng 50 000 ekstra i året. Og er det nokon grunn til at du trur du kan verta ufør i relativt ung alder? Om ein vert ufør kort tid før pensjonsalder, så har dei 50 000 ekstra i året ikkje så mykje å seia. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå