Complexity Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 (endret) Heisann! Betalter i dag for en forsikring kalt "uførepensjon" som jeg ble annbefalt av sparebank1 da jeg tok boliglån i fjor. Skal vistnok få utbetalt 50 tusen så snart jeg er ufør. Men så slo tanken meg at jeg kansje har dette fra før via Jobben? Jobber for et universitet så er statlig ansatt, men skjønner meg ikke helt på hva google sier jeg har krav på, og i disse ferietider er det ikke så mange som kan svare meg. Noen som vet om jeg trenger denne forsikringen? Endret 19. juli 2016 av Complexity Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 Det vil være rart hvis arbeidsgiver tilbyr en uførepensjon, i hvert fall hvis arbedsgiver er offentlig. Uførepensjon er en type "luksusforsikring" som gjerne er aktuell for mennesker som tjener betydelig mer enn maks antall G som en eventuell uføretrygd fra NAV blir beregnet ut i fra. Hvorvidt du trenger en uførepensjon kommer an på hvor mye du tjener, sykdomshistorikken til deg og din familie, og ikke minst hvor risikoavers du er. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 Du har sannsynligvis en ulykkesforsikring gjennom jobben, men du kan jo bli ufør av andre grunner enn ulykker. Lenke til kommentar
Illuminatum Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 Joda, du har en god uførestrygd gjennom statens pensjonskasse. Les om det på www.spk.no. Det du har i banken er en ulykkesforsikring. 3 Lenke til kommentar
Illuminatum Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 Det vil være rart hvis arbeidsgiver tilbyr en uførepensjon, i hvert fall hvis arbedsgiver er offentlig. Uførepensjon er en type "luksusforsikring" som gjerne er aktuell for mennesker som tjener betydelig mer enn maks antall G som en eventuell uføretrygd fra NAV blir beregnet ut i fra. Hvorvidt du trenger en uførepensjon kommer an på hvor mye du tjener, sykdomshistorikken til deg og din familie, og ikke minst hvor risikoavers du er. Det er da ikke rart og er nødvendig som et supplement til folketrygden, som har alt for lave ytelser 2 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 snip .... Du er da med 99 % sannsynlighet medlem av Statens Pensjonskasse. Og som medlem av Statens Pensjonskasse har du uførepensjon, https://www.spk.no/uforepensjon/. Og realiteten er uansett om du har tilleggspensjon via SPK eller ikke så vil en uførhet medføre et visst inntektsbortfall. Men denne virker på en annen måte enn den forsikringsbaserte "uførepensjonen" du har via banken. Uførepensjonen fra SPK vil gi deg et tillegg til ytelser fra NAV, ved alle inntektsbortfall som skyldes langvarig sykdom, uførhet etc - eller om du ikke har krav på penger fra NAV - en ren ytelse fra SPK. Du har sikkert en ordning i banken som gir en engangsutbetaling, noe som faktisk kan være lurt om man har betydelig gjeld - men da må utbetalingen være av en størrelse som hjelper i det gitte tilfellet. PS! Illuminatum har gitt det det samme svaret, dog er jeg ikke enig i det siste avsnittet hans. Forsikringen trenger ikke å være en ulykkesforsikring, den kan være en en ulykkesforsikring, en kombinert ulykkes og uføreforsikring eller en ren uføreforsikring (har selv en slik med engangsutbetaling, som gir utbetaling uansett årsak til uførhet). @henrikwl: Alle ytelsesbaserte pensjoner har jevnt over en uføredel, gjelder SPK, KLP og flere andre. Også for innkuddsbaserte pensjoner er det svært vanlig med uføredel. Så det er svært vanlig at arbeidsgiver tilbyr dette. 3 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 19. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2016 (endret) snip ....Du er da med 99 % sannsynlighet medlem av Statens Pensjonskasse. Og som medlem av Statens Pensjonskasse har du uførepensjon, https://www.spk.no/uforepensjon/.Du har sikkert en ordning i banken som gir en engangsutbetaling, noe som faktisk kan være lurt om man har betydelig gjeld - men da må utbetalingen være av en størrelse som hjelper i det gitte tilfellet. Takker for svar av alle her! Er medlem av statens pensjonskasse ja. Er nøyaktig en slik jeg har. Betaler 270kr per måned, og får da utbetalt 50 tusen fordelt på 12 måneder fra den dagen jeg skulle blir ufør. Om jeg forstår papirene korrekt. Nå har jeg et boliglån sammen med min samboer, og vi begge har god økonomi. Men kan ikke helt se at de 50 tusen skulle være så viktig for meg. Kan omså selge leiligheten vi eier nå og kjøpe ett hus til halve prisen utenfor byen om det skulle knipe om penger. Er rimelig godt dekket om jeg skulle bli ufør uansett slik jeg forstår det. Har forresten ulykkesforsikring i ett annet selskap om det har noe å si? Fikk det "med på kjøpet" når jeg flytta bilforsikringen Endret 19. juli 2016 av Complexity Lenke til kommentar
MemorX Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 (endret) Har du vurdert det i forhold til hva du ville fått i uføretrygd i den situasjonen? "Uføretrygden er 66 prosent av gjennomsnittsinntekten din de 3 beste av de 5 siste årene før du ble syk. Tidligere års inntekt blir justert opp til dagens verdi. Det er kun årlig inntekt opptil seks ganger folketrygdens grunnbeløp (G) som tas med i beregningen av uføretrygden." https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/beregning-av-uf%C3%B8retrygd "For full uføretrygd kreves det samlet 40 års trygdetid. Dersom trygdetid er mindre enn 40 år reduseres ytelsen tilsvarende." https://www.nav.no/rettskildene/396238/12-12-trygdetid Endret 19. juli 2016 av MemorX 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 19. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2016 ved 66 prosent burde jeg få ca 250 tusen, som jeg ikke tro vil gjøre at jeg blir uteligger akkurat Men med mindre jeg blir ufør innen de nermeste årene, er det ikke bedre at jeg har 50-100k på en sparekonto, enn å betalte over 3 tusen i året på en forsikring som skal gi meg 50 tusen? på 16 år har jeg jo betalt inn 50 tusen på forsikringen som jeg kansje aldri bruker Lenke til kommentar
Sir Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 ved 66 prosent burde jeg få ca 250 tusen, som jeg ikke tro vil gjøre at jeg blir uteligger akkurat Men med mindre jeg blir ufør innen de nermeste årene, er det ikke bedre at jeg har 50-100k på en sparekonto, enn å betalte over 3 tusen i året på en forsikring som skal gi meg 50 tusen? på 16 år har jeg jo betalt inn 50 tusen på forsikringen som jeg kansje aldri bruker Er du sikker på at total utbetaling er kun 50 000? Sikker på at det ikke er 50 000 per måned i 12 måneder? Isåfall er det en sinnsykt dyr forsikring. Jeg betaler vel 4000 i året for livsforsikring, behandlingsforsikring, og kritisk sykdom. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 19. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2016 Alt som står er: Forsikringssum: 50 000,- Karens: 12 Måneder Og at den er gyldig til jeg er 67 år. Tolker det som at det bare er 50 tusen utbetalt over 12 måneder? Kjenner jeg har virkelig lite peiling på slikt.. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 Ut fra summen du oppgir, og det jeg leser her, så er det sannsynligvis 50.000 i året, hvert år, frem til pensjonsalder. Ettersom laveste forsikringssum for "uførekapital" (engangsutbetaling) er 100.000, så tyder det på at det du har er den andre varianten; "uførepensjon", med forsikringssum mellom 20 og 100.000 årlig. Men det bør du spørre banken om, for å være sikker... https://www.sparebank1.no/nb/bank/privat/forsikring/liv-og-helse/uforeforsikring.html 1 Lenke til kommentar
Sir Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 (endret) Jeg tror dette er en månedlig utbetaling på 4166 kr som gjelder til du er 67. Karenstiden på 12 måneder betyr at du må ha vært ufør i 12 måneder før du får noen utbetaling. Edit: Retter det til 50 000 / 12 = 4166 i måneden. Endret 19. juli 2016 av Sir Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 50.000 månedlig er det i alle fall ikke, om du leser vilkårene i linken min. Derimot er det nok sannsynligvis 50.000 årlig (inntil pensjonsalder), og ikke som en engangsutbetaling. Lenke til kommentar
Sir Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 50.000 månedlig er det i alle fall ikke, om du leser vilkårene i linken min. Derimot er det nok sannsynligvis 50.000 årlig (inntil pensjonsalder), og ikke som en engangsutbetaling. Ja jeg så det når jeg fikk pristilbud. My bad. 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 @henrikwl: Alle ytelsesbaserte pensjoner har jevnt over en uføredel, gjelder SPK, KLP og flere andre. Også for innkuddsbaserte pensjoner er det svært vanlig med uføredel. Så det er svært vanlig at arbeidsgiver tilbyr dette. I dag lærte jeg jammen ett og annet om min egen pensjonsavtale også. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 Har du vurdert det i forhold til hva du ville fått i uføretrygd i den situasjonen? "Uføretrygden er 66 prosent av gjennomsnittsinntekten din de 3 beste av de 5 siste årene før du ble syk. Tidligere års inntekt blir justert opp til dagens verdi. Det er kun årlig inntekt opptil seks ganger folketrygdens grunnbeløp (G) som tas med i beregningen av uføretrygden." https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/beregning-av-uf%C3%B8retrygd "For full uføretrygd kreves det samlet 40 års trygdetid. Dersom trygdetid er mindre enn 40 år reduseres ytelsen tilsvarende." https://www.nav.no/rettskildene/396238/12-12-trygdetid Gjelder ikke når han har medlemskap i SPK. Da er utbetalingen høyere fordi SPK dekker deler av det overskytende inntekstbortfallet, jf at han har uførepensjon også fra SPK. @complexisty: Du vil ikke betale 3 000 kr/år framover. Den årlige premien vil øke suksessivt. Premien beregnes nemlig basert på sannsynlighet for uførhet, og den øker jo sterk med alderen. 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 20. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2016 (endret) Takker for lærerike svar her! Virker som det er 50 tusen i året fram til man er pensjonist ja. Da gir alt plutselig mere mening! Fant litt mere papirer på forsikringen, og det virker å stemme som dere sier: Dersom forsikrede i forsikringstiden har vært minst 50 % arbeidsufør sammenhengende i en periode lenger enn karenstiden som følge av sykdom eller ulykke inntruffet i forsikringstiden, har forsikringstakeren rett til uførepensjon. Så jeg må være ufør i 12 måneder før jeg får pengene virker det som. MEN: Jeg har uføreforsikring gjennom min samboer i utdanningsforbundet, og dette ble nevnt til Sparebank1 da vi ordnet forsikringen. Sparebank1 mente alikevell jeg trengte deres "uførepenson" da jeg ville få penger med en gang da, og ikke måtte være ufør lenge før jeg fikk de andre pengene. Virker jo som jeg alikevell må være ufør i minst 12 måneder så skjønner ikke helt det argumentet? Må få sjekke papirene til utanningsforbundet.. Edit: ifølge denne: https://www.utdanningsforbundet.no/Hovedmeny/Medlemsfordeler/Gunstige-forsikringer/uforeforsikring/ Så forstår jeg at man må være ufør i 5 år for å få penger fra utdanningsforbundet? Endret 20. juli 2016 av Complexity Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Må få sjekke papirene til utanningsforbundet.. Edit: ifølge denne: https://www.utdanningsforbundet.no/Hovedmeny/Medlemsfordeler/Gunstige-forsikringer/uforeforsikring/ Så forstår jeg at man må være ufør i 5 år for å få penger fra utdanningsforbundet? Nei, man får enten pengene når uførevedtak er fattet av NAV eller om man har vært minst 50 % ufør i 5 år uten at vedtak er fattet. I realiteten er det ordningen i SPK som er den beste - med unntak av at den ikke gir så mye når antall opptjeningsår er få, - den gir f.eks mulighet til utbetalingen under AAP, og i tilfeller der uføregraden er for lav til å få AAP eller uføretrygd. Og hvor ingen av "uføreforsikringene" heller slår inn. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 20. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2016 Må få sjekke papirene til utanningsforbundet.. Edit: ifølge denne: https://www.utdanningsforbundet.no/Hovedmeny/Medlemsfordeler/Gunstige-forsikringer/uforeforsikring/ Så forstår jeg at man må være ufør i 5 år for å få penger fra utdanningsforbundet? Nei, man får enten pengene når uførevedtak er fattet av NAV eller om man har vært minst 50 % ufør i 5 år uten at vedtak er fattet. I realiteten er det ordningen i SPK som er den beste - med unntak av at den ikke gir så mye når antall opptjeningsår er få, - den gir f.eks mulighet til utbetalingen under AAP, og i tilfeller der uføregraden er for lav til å få AAP eller uføretrygd. Og hvor ingen av "uføreforsikringene" heller slår inn. Okei, da skjønner jeg litt mere. Spørsmålet er da: er det noe vits med den forsikringen jeg har i sparebank1? Siden jeg er "dekket" både hos utdanningsforbundet og hos SPK? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå