Tangent Skrevet 19. juli 2016 Rapporter Del Skrevet 19. juli 2016 Har utsatt dette i det lengste, men her er en reell case: Har 4 PC-er i huset. 2 x barn, kone og meg selv. Har selv på denne maskinen, W8.1 pro kjøpt og betalt og nedlastet via Komplett.no - Kona har en 3 år gammel Samsung laptop med W7 Home (helt sikkert OEM) - har skrevet ned key. Denne skal jeg bytte ut snurredisken med en ny SSD ankommet i dag. - Jentungen har en 8 mnd gammel Lenovo med W8.1. - Guttungen fikk sin nye laptop i dag med W10 så den er grei. Har ikke lyst å oppgradere, men helst ha clean install på alle maskinene. Fordel å begynne fra scratch. Har lastet ned W10 ISO fra MS. Skal puttes på plugg. Kan jeg bruke samme ISO til å installere på alle maskinene (3), men bruke Key'en som står under de respektive lap-toper under installasjonen? Eller må jeg ha forskjellige Iso'er lastet via aktuell maskin? Jeg regnet med at under installasjonen så vil riktig versjon (Home,Pro etc) automatisk installeres ut i fra Key'en på gammelt OS på den aktuelle maskin.... På min egen stasjonære regner jeg med at Key'en jeg har til 8.1 kan brukes. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 19. juli 2016 Rapporter Del Skrevet 19. juli 2016 (endret) Gratis Windows 10 gjelder bare oppgradering. Du må først oppgradere Windows 7 og 8 til 10, og da kan du kjøre en clean installasjon av Windows 10. Man trenger ikke ISO eller lignende da Windows 10 har innebygget "Restore" funksjon hvor du kan velge å ikke beholde noe som helst. Da vil du ha en helt tom Windows 10 installasjon likens som om du skulle brukt en ISO. "If you performed a clean installation instead of an upgrade, you'll be asked to enter a Windows 10 product key or buy a new license in order to activate Windows 10. This is because we weren't able to register your free upgrade entitlement with the activation servers because you didn't upgrade to Windows 10. To fix this, you'll need to go back to your previous version of Windows, make sure the previous version is activated, and then upgrade to Windows 10." På maskinen du skal bytte til SSD på, må du først oppgradere til windows 10 med snurredisken. Så kan du installere windows 10 fra scratch på SSD disken. Da vil Microsoft ha registrert din hardware og du vil ikke bli bedt om å taste inn nøkkel. Endret 19. juli 2016 av Complexity Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 19. juli 2016 Rapporter Del Skrevet 19. juli 2016 Gratis Windows 10 gjelder bare oppgradering. Du må først oppgradere Windows 7 og 8 til 10, og da kan du kjøre en clean installasjon av Windows 10. Nei, det må du ikke. Ikke siden november 2015, i hvert fall. Hvis du har en Retail key, så kan du oppgi denne når du installerer Windows 10, om det så skulle være på en ny, tom disk. For de andre er jeg ikke så sikker. Men hva er "skrekkscenarioet" ved å kjøre en Upgrade? Alt i selve OS'et blir jo byttet ut - så det er bare dine egne filer, innstillinger og installerte programmer som blir beholdt. Ikke undervurder den tiden det tar å sette opp alt dette igjen. Jeg har kjørt Upgrade på 5 PC'er, laptops og stasjonære, og har ikke opplevd problemer med OS'et. Har måttet fjerne noen inkompatible programmer, har måttet oppdatere noen andre, og har måttet reinstallere noen tredje, men alt i alt har det gått smooth. Og, som nevnt, hvis du føler at PC'en er treg etter oppgradering, så kan du enkelt - så snart du har fått bekreftet at Windows 10 er aktivert på PC'en - kjøre en PC reset der du ender opp med et "som nytt" OS - i praksis en 'clean reinstall'. Du kan også kjøre Upgrade fra en USB stick; sett den inn og kjør setup.exe i rotmappen på USB-disken. Med Media Creation Tool (- den nyeste jeg fant -) vil du alltid få med bade Pro og Home og det er Product Key som bestemmer hvilken som blir installert. Språk må du velge, og du kan velge 32-bit, 64-bit, eller begge (på samme USB stick). Lenke til kommentar
Tangent Skrevet 19. juli 2016 Forfatter Rapporter Del Skrevet 19. juli 2016 Gratis Windows 10 gjelder bare oppgradering. Du må først oppgradere Windows 7 og 8 til 10, og da kan du kjøre en clean installasjon av Windows 10. Nei, det må du ikke. Ikke siden november 2015, i hvert fall. Hvis du har en Retail key, så kan du oppgi denne når du installerer Windows 10, om det så skulle være på en ny, tom disk. For de andre er jeg ikke så sikker. Du kan også kjøre Upgrade fra en USB stick; sett den inn og kjør setup.exe i rotmappen på USB-disken. Med Media Creation Tool (- den nyeste jeg fant -) vil du alltid få med bade Pro og Home og det er Product Key som bestemmer hvilken som blir installert. Språk må du velge, og du kan velge 32-bit, 64-bit, eller begge (på samme USB stick). Grunnen til at jeg vil a Clean install er ganske åpenbar. Jeg vil ikke ha noe rusk og rask etter gamle installasjoner liggende. Og hva gjelder instillinger og personlige instillinger så er ikke det noe problem. Innstillingene i W10 er noe annerledes å finne enn tidligere, Godt argument for å gjøre seg kjent med W10. Alt av viktige filer ligger konstant "i skya" og på NAS - disse kommer tilbake av seg selv. Og nå fikk jeg også bekreftet at "alle" W10 versjoner ligger i en og samme ISO, men Key bestemmer hva du får............ Og der er jeg tilbake til utgangspunktet: Må jeg kjøre upgrade og aktivere,eller kan jeg slette disken, kjøre ny install med W10-iso og bruke Key som hører til den aktuelle maskin med tilhørende gammelt OS og aktivere etterpå? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 19. juli 2016 Rapporter Del Skrevet 19. juli 2016 Oppgrader først og sørg for at W10 installajonen er aktivert. Deretter gjør du clean install på den nye ssd'en uten å taste inn key. Den nye W10 installasjonen skal aktivere seg selv om du ikke taster inn key. Lenke til kommentar
covah Skrevet 19. juli 2016 Rapporter Del Skrevet 19. juli 2016 Nei, du trenger IKKE å oppgradere. Start installasjonen fra minnepinnen og tast inn Win7/Win8 nøkkelen når du blir spurt. Du kan under installasjonen velge å fjerne alt gammelt rot og installere en fersk versjon. Slik har det vært helt siden 1511 versjonen kom (regner med at det er den du har lasta ned fra Microsoft) kom i november i fjor. Er det via Media Creation Tool du har lasta ned Win10? Med denne får du alltid nyeste versjon. NB! last ned drivere til nettverkskort og legg de på en minnepinne for sikkerhetsskyld, i tilfelle Win10 ikke har denne innebygd. Lenke til kommentar
Tangent Skrevet 19. juli 2016 Forfatter Rapporter Del Skrevet 19. juli 2016 Nei, du trenger IKKE å oppgradere. Start installasjonen fra minnepinnen og tast inn Win7/Win8 nøkkelen når du blir spurt. Du kan under installasjonen velge å fjerne alt gammelt rot og installere en fersk versjon. Slik har det vært helt siden 1511 versjonen kom (regner med at det er den du har lasta ned fra Microsoft) kom i november i fjor. Er det via Media Creation Tool du har lasta ned Win10? Med denne får du alltid nyeste versjon. NB! last ned drivere til nettverkskort og legg de på en minnepinne for sikkerhetsskyld, i tilfelle Win10 ikke har denne innebygd. Jupp..lasta i går med MCT, Grunnen til at jeg også vil kjøre Clean Install er også for å få endra på R0 oppsettet til systemdiskene.. Alternativt kan jeg jo bare prøve ut på en ny M.2. som venter på å bli stappa inn. Men takk for svar...Jeg mente å ha lest på DinSide at det var tilfelle at man kunne kjøre en Clean Install, men kunne ikke finne det igjen.. Alle drivere etc laster jeg selvfølgelig ned i forkant fra Asus's sider... Da tenker jeg at jeg prøver metoden på denne først, før jeg tar det på resten av slekta sine maskiner Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 19. juli 2016 Rapporter Del Skrevet 19. juli 2016 Bruk heller nøkkelen på en virtuell maskin. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 20. juli 2016 Rapporter Del Skrevet 20. juli 2016 Bruk heller nøkkelen på en virtuell maskin. Jeg og noen andre har testet ut dette, men ingen vet før etter 2.august om disse "pre" aktiverte nøklene vil fungere på en annen pc. En risikerer at den bare er låst til den virtuelle pcen. Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 21. juli 2016 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2016 (endret) På maskiner levert med Windows 8 og nyere er "produktnøkkelen" lagret i UEFI ("BIOS"). Det skal derfor ikke være nødvendig å taste inn noen produktnøkkel under installasjonen av Windows 10 (den skal finne denne selv / automagisk). Så lenge du gjør dette før fristen for gratis oppgradering 29/7, skal alle maskiner med gyldig lisens bli aktivert. Du kan også skippe produktnøkkel på maskiner levert med Windows 7, så lenge du installerer korrekt versjon (Home eller Pro av Windows 10). Etter installasjonen kan du så aktivere med en Windows 7 / 8 / 8.1 / 10 produktnøkkel. Har testet dette selv. Denne metoden kan du også benytte etter at Windows 10 er aktivert, for da har du en digital lisens som er lagret hos Microsoft. Fom. neste versjon av Windows 10 (versjon 1607), kan du også knytte disse aktiveringene til din Microsoft-konto. Guide for clean install av Windows 10. Se også Windows 10 tråden, mye nyttig info i førsteposten. Lykke til! Endret 21. juli 2016 av Pey'J 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå