Gå til innhold

Valg av reiseforsikring og andre forsikringer som student

Slatravi

Anbefalte innlegg

Nå som jeg har fylt 21 år så er jeg ikke lengre dekket av familens reiseforsikring og er derfor ute etter ny reiseforsikring og generelt personforsikring/uføreforsikring(ikke så viktig nå). Jeg har sett på litt ulike forsikringer og lest litt på vilkår. Jeg er fortsatt usikker på hvilken jeg skal velge og hva som er viktigst med en forsikring. Jeg har nå sett på utdanningsforbundet sin forsikring for pedagogikstudenter som dekker  innbo, reise, ulykke og uføreforsikring", gjensidige sin reiseforsikring og Trygg sin reiseforsikring. 

Noen som har tips? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den aller viktigste forsikringen for deg som student er en uføreforsikring av den typen som dekker opp for inntektsfrafall. Sannsynligheten for at du får bruk for den er meget liten - men konsekvensene av å ikke ha en slik forsikring er store om alt går galt og du ender opp som ufør. Ingen velger å bli ufør frivillig - og det er begrenset hvor stor mulighet man har for å forhindre det. (Det er så mye forskjellig som kan ramme arbeidsevnen hardt, og ofte går det på ren uflaks.)

Siden du er i din beste alder, frisk & rask og full av pågangsmot - så er det vanskelig å skulle tenke på muligheten for at alt kan snu. Men for noen av oss så skjer det. Meget usannsynlig - men når det koster relativt lite å sikre seg litt ekstra, om noe rammer din arbeidsevne... hvorfor ikke? Husk at forsikringsselskapene baserer prisene på sannsynligheten, og det vil være relativt billig å forsikre seg greit.

Minstesatsene er så lave at det blir en trist tilværelse om man ikke sikrer seg. Husk at du som student ikke har en fin inntekt å bruke som beregningsgrunnlag - du har ikke en god inntekt som er til å leve med selv om 1/3 forsvinner. Omtrent 230 000 i året er ikke all verden i dag, og det kan være verste tilfelle om alt går galt. At studielånet blir ettergitt er en mager trøst. Det koster lite å redusere konsekvensene om alt skal gå så galt - gjør det før det er for sent. De hundrelappene i måneden det eventuelt vil koste er jo peanuts i forhold til det det ellers koster å være student.

Jeg angrer på at jeg ikke ordnet meg med uføreforsikring når jeg begynte som student. Tenkte jo aldri tanken engang - at ting skulle kunne gå galt... Men det skjedde, og nå sliter jeg meg gjennom siste rest av en utdanning jeg sannsynligvis ikke får brukt - studerer så hardt at det går på helsa løs - og vet at jeg sannsynligvis må se langt etter den fremtiden jeg hadde sett for meg noen år tilbake.

---

Derimot når det gjelder reiseforsikring - så bør du være litt mer kritisk. Trenger du i det heletatt en helt vanlig helårs reiseforsikring som dekker mye? Reiser du så mye at det har noe for seg? (Har man råd til det som student?) Se spesielt på kravene til hva som omfattes som "reise" - det fins vel både de som dekker deg tvert du går ut døra, og forsikringer som kun gjelder når du overnatter hjemmefra.

Et tips her er å se om det er mulig å klare seg med kredittkort med inkludert reiseforsikring. Disse dekker det aller mest nødvendige, og med forsiktig og korrekt bruk koster det ikke noe å få til reiseforsikring på dette viset - man må bare være påpasselig med å betale over halve reisen med kortet. Flere banker har studenttilbud med kredittkort som dekker sånt - om man ikke har stor nok inntekt til å få kredittkort hos de større rene kredittkortleverandørene. 

Eksempel på slikt kort: DNBs studenttilbud: https://www.dnb.no/privat/hverdagsbank/kort/hvite-kort.html

Din bank bør ha et tilsvarende tilbud som kan være aktuelt - selv som student bør det være mulig å få til et kredittkort med lav kredittgrense og slike fordeler.

(Se gjerne etter alternativer, https://kredittkort.com/ har en fin oversikt.)

I motsetning til uføreforsikring, så er det jo sånn at risiko når man er ute på reise er noe man i større grad kan styre selv - og en del av det man vanligvis opplever å bruke reiseforsikringen til er sånne ting som er mer bekvemmeligheter enn nødvendigheter. Du velger selv om du reiser til høyrisikoområder, hvordan du opptrer selv på "trygge" destinasjoner, og hvor mye verdisaker du tar med deg. Trenger du en forsikring som er "best" på sånne småting - eller kan du klare deg med en forsikring som dekker alt det du helst ikke vil oppleve, og sannsynligvis ikke vil oppleve? Det er de store farene som man vanligvis ikke opplever som er viktigst å dekke med reiseforsikring.

https://www.regjeringen.no/no/tema/helse-og-omsorg/pasientens-helsetjeneste/pasientinformasjon/reiseforsikring-behandlingsreiser-dodsfa/id481449/

---

Innboforsikring kan være greit å ha. Dette er også en sånn forsikring som ikke bør koste all verden som student - du har vel ikke all verden til innbo å forsikre?

Et annet felt som det fins forsikringer for som kan være greit å merke seg er identitetstyveri. Lite/ingen vits i å tegne en slik forsikring i seg selv - men det kan være såpass ubehagelig å bli utsatt for det at det er lurt å lære seg hvordan man kan unngå det, og hva man bør se etter.

https://www.datatilsynet.no/Sikkerhet-internkontroll/ID-tyveri/Oppdagem-forebygge-og-bekjempe-ID-tyveri/

Anonymous poster hash: 30a4d...5b7
Lenke til kommentar

Den aller viktigste forsikringen for deg som student er en uføreforsikring av den typen som dekker opp for inntektsfrafall. Sannsynligheten for at du får bruk for den er meget liten - men konsekvensene av å ikke ha en slik forsikring er store om alt går galt og du ender opp som ufør. Ingen velger å bli ufør frivillig - og det er begrenset hvor stor mulighet man har for å forhindre det. (Det er så mye forskjellig som kan ramme arbeidsevnen hardt, og ofte går det på ren uflaks.)

Siden du er i din beste alder, frisk & rask og full av pågangsmot - så er det vanskelig å skulle tenke på muligheten for at alt kan snu. Men for noen av oss så skjer det. Meget usannsynlig - men når det koster relativt lite å sikre seg litt ekstra, om noe rammer din arbeidsevne... hvorfor ikke? Husk at forsikringsselskapene baserer prisene på sannsynligheten, og det vil være relativt billig å forsikre seg greit.

Minstesatsene er så lave at det blir en trist tilværelse om man ikke sikrer seg. Husk at du som student ikke har en fin inntekt å bruke som beregningsgrunnlag - du har ikke en god inntekt som er til å leve med selv om 1/3 forsvinner. Omtrent 230 000 i året er ikke all verden i dag, og det kan være verste tilfelle om alt går galt. At studielånet blir ettergitt er en mager trøst. Det koster lite å redusere konsekvensene om alt skal gå så galt - gjør det før det er for sent. De hundrelappene i måneden det eventuelt vil koste er jo peanuts i forhold til det det ellers koster å være student.

Jeg angrer på at jeg ikke ordnet meg med uføreforsikring når jeg begynte som student. Tenkte jo aldri tanken engang - at ting skulle kunne gå galt... Men det skjedde, og nå sliter jeg meg gjennom siste rest av en utdanning jeg sannsynligvis ikke får brukt - studerer så hardt at det går på helsa løs - og vet at jeg sannsynligvis må se langt etter den fremtiden jeg hadde sett for meg noen år tilbake.

---

Derimot når det gjelder reiseforsikring - så bør du være litt mer kritisk. Trenger du i det heletatt en helt vanlig helårs reiseforsikring som dekker mye? Reiser du så mye at det har noe for seg? (Har man råd til det som student?) Se spesielt på kravene til hva som omfattes som "reise" - det fins vel både de som dekker deg tvert du går ut døra, og forsikringer som kun gjelder når du overnatter hjemmefra.

Et tips her er å se om det er mulig å klare seg med kredittkort med inkludert reiseforsikring. Disse dekker det aller mest nødvendige, og med forsiktig og korrekt bruk koster det ikke noe å få til reiseforsikring på dette viset - man må bare være påpasselig med å betale over halve reisen med kortet. Flere banker har studenttilbud med kredittkort som dekker sånt - om man ikke har stor nok inntekt til å få kredittkort hos de større rene kredittkortleverandørene. 

Eksempel på slikt kort: DNBs studenttilbud: https://www.dnb.no/privat/hverdagsbank/kort/hvite-kort.html

Din bank bør ha et tilsvarende tilbud som kan være aktuelt - selv som student bør det være mulig å få til et kredittkort med lav kredittgrense og slike fordeler.

(Se gjerne etter alternativer, https://kredittkort.com/ har en fin oversikt.)

I motsetning til uføreforsikring, så er det jo sånn at risiko når man er ute på reise er noe man i større grad kan styre selv - og en del av det man vanligvis opplever å bruke reiseforsikringen til er sånne ting som er mer bekvemmeligheter enn nødvendigheter. Du velger selv om du reiser til høyrisikoområder, hvordan du opptrer selv på "trygge" destinasjoner, og hvor mye verdisaker du tar med deg. Trenger du en forsikring som er "best" på sånne småting - eller kan du klare deg med en forsikring som dekker alt det du helst ikke vil oppleve, og sannsynligvis ikke vil oppleve? Det er de store farene som man vanligvis ikke opplever som er viktigst å dekke med reiseforsikring.

https://www.regjeringen.no/no/tema/helse-og-omsorg/pasientens-helsetjeneste/pasientinformasjon/reiseforsikring-behandlingsreiser-dodsfa/id481449/

---

Innboforsikring kan være greit å ha. Dette er også en sånn forsikring som ikke bør koste all verden som student - du har vel ikke all verden til innbo å forsikre?

Et annet felt som det fins forsikringer for som kan være greit å merke seg er identitetstyveri. Lite/ingen vits i å tegne en slik forsikring i seg selv - men det kan være såpass ubehagelig å bli utsatt for det at det er lurt å lære seg hvordan man kan unngå det, og hva man bør se etter.

https://www.datatilsynet.no/Sikkerhet-internkontroll/ID-tyveri/Oppdagem-forebygge-og-bekjempe-ID-tyveri/

Anonymous poster hash: 30a4d...5b7

Takk for utfyllende og godt svar :) Jeg har faktisk en personforsikring(uføreforsikring osv...) hos Storebrand (Barneforsikring som gjelder til jeg er 26 år) Jeg er derfor usikker på om jeg vil bytte bort fra denne. Synes utdanningsforbundet sin studentforsikring var bra, men var inne å lese på vilkår og var litt jeg stusset på. Jeg er reiser 2-3 ganger i året til utlandet og alle reiser pleier å være i europa. Det eneste jeg her liker er tiludet om jeg blir syk eller må på sykehus. Jeg har aldri de store verdiene med meg så derfor er ikke dette et problem. Jeg bor på mine foreldres folkereigistrerte adresse nå, men flytter til høsten på hybel gjennom studentskipnaden og kommer ikke til å endre folkeregistrert adresse, derfor vil mine eiendeler være forsikret gjennom deres. På hybelen vil det ikke være så store verdier... 

Jeg har tideligere vært borti forsikringsselskap i forbindelse med min personforsikring, de var skikkelig vanskelige å få pengene ut av, men etter 2-3 år fikk jeg pengene jeg hadde krav på. 

Lenke til kommentar

Reiseforsikring: Dropp det dersom du ikke reiser veldig mye.

• Skaff deg kredittkort med forsikring på reise. Norwegian sitt kort dekker alle de samme tingene som Europeiske, men har noe lavere dekningssummer. Dette er helt gratis for deg dersom du er kredittverdig.
  • Alternativt kjøp deg Europeiske forsikring for enkeltreiser for studenter opp til 26 år. Denne er billig dersom du reiser mindre enn tre ganger i året.

Uføreforsikring: Glem det. Luksusforsikring som koster svært mye. Kjøp dette når du har fast lønn.

Ulykkesforsikring: Mye billigere enn uførforsikring. Vurder dette. Da er du dekket dersom du kommer i en ulykke og blir invalid.

Innbo: Ja, selvsagt.

Enhetsforsikringer: Glem det. Kun lønnsomt dersom du er tidenes klossmajor eller driver med forsikringssvindel.

Meld deg inn i akademikerne eller lignende for å få lavere forsikringspriser mens du er student.

Lenke til kommentar

Reiseforsikring er en absolutt. Min i Tryg, og tidligere i Gjensidige, har dekket meg hver eneste gang jeg forlater døra til trappa i leiligheten min. Faller jeg ned trappa eller blir påkjørt på fortauet på utsiden dekker reiseforsikring alle kostnader. Ble tatt av en bil mens jeg syklet til jobb engang, og sa fikk jeg ny bukse, nytt sykkeldekk, nytt styre og alle legekostnader forbundet med beinbrudd dekt.

Å bare forsikre seg på ferie til utlandet er direkte dumt.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke påstå at Gjensidige har den beste reiseforsikringen. Jeg valgte utelukkende den over Storebrand sin reiseforsikring pga. prisen.

Nå har jeg ikke ettersjekket hvor stort prisgap det er mellom dem på noen få år. Så ting kan ha endret seg. På tross av at leilighetens forsikring er i Storebrand, og en del andre forsikringer, så kunne jeg ikke la Storebrand komme unna med en dyrere forsikring. Synes det dessuten er litt spesiellt når man samtidig er totalkunde hos Storebrand, at de ikke kan gi et bedre tilbud.

Enig:

Glem uføreforsikring, er selvsagt godt å ha. Men, så er det ikke sikkert forsikringsselskapet er villige til å utbetale ved uførhet. Er mange eksempler å finne på hvor dårlige enkelte selskaper er når det kommer til oppgjør. Man tegner jo tross alt slike forsikringer for at det skal gi en lettere økonomisk tilværelse i tilfelle uføre skulle inntreffe.

Dessuten så er det gjerne sleipe banker/forsikringsselskaper også tilknyttet fagforeningsfellesskapene, så du står ikke sterkere der. Fagforeningen stikker kun nesen sin opp i saker som angår arbeidsforholdet ditt, og da er ikke nødvendigvis uføreforsikring noe de bryr seg med å kjempe på din side for.

Endret av G
Lenke til kommentar

Takk for mange svar. Siden jeg måtte jobbe i  2-3 år for å få noe ut av min forsikring sist gang føler jeg meg nesten "sviktet og lurt" Jeg lurte på om noen av dere har/har hatt denne forsikringen; utdanningsforbundet sin forsikring for pedagogikstudenter som dekker  innbo, reise, ulykke og uføreforsikring" (får ikke linket) 

Lenke til kommentar

Reiseforsikring er en absolutt. Min i Tryg, og tidligere i Gjensidige, har dekket meg hver eneste gang jeg forlater døra til trappa i leiligheten min. Faller jeg ned trappa eller blir påkjørt på fortauet på utsiden dekker reiseforsikring alle kostnader. Ble tatt av en bil mens jeg syklet til jobb engang, og sa fikk jeg ny bukse, nytt sykkeldekk, nytt styre og alle legekostnader forbundet med beinbrudd dekt.

Å bare forsikre seg på ferie til utlandet er direkte dumt.

Nå er det da slik at du er dekket for slike ulykker her hjemme i Norge uten å ha reiseforsikring...

Det eneste reiseforsikringen gjorde godt for deg i dette tilfellet var å gi deg ny bukse, sykkeldekk og styre. Det er ikke verdt 1100kr i året.

Rådet ditt er ikke særlig bra eller gjennomtenkt.

Lenke til kommentar

Pluss 1835kr i egenandeler for gips, røntgen, osv. Og på toppen av det hele er jeg dekt de gangene jeg er utenlands.

Hvis man skal bruke Mastercard-dekningen har man ofte et problem hvis man er med mamma og pappa på ferie eller dagstur til Sverige. Man er ofte ikke dekket av andres Mastercard tror jeg.

Lenke til kommentar

Pluss 1835kr i egenandeler for gips, røntgen, osv. Og på toppen av det hele er jeg dekt de gangene jeg er utenlands.

Hvis man skal bruke Mastercard-dekningen har man ofte et problem hvis man er med mamma og pappa på ferie eller dagstur til Sverige. Man er ofte ikke dekket av andres Mastercard tror jeg.

Mastercard dekker deg dersom du har brukt kortet til å betale for ferien.

Jeg går ut i fra at en person over 20 betaler sin egen ferie.

At man skal ha forsikring til 1100kr i året for å få dekket inn en egenandel på 1835,- sykkelstyre og dekk er fremdeles hinsides all fornuft.

Det er litt som å forsikre en laptop til 6000kr i to år for 2000kr. Det er liksom ikke verdt det dersom man ikke er en klossmajor eller driver med forsikringssvindel. Det er sjeldent man har bruk for slike forsikringer og når man først har det så tar man tapet. Det er langt billigere i lengden.

Men som sagt. Et alternativ til mastercards gratisforsikring er å tegne europeiske enkeltreise for studenter dersom man ikke har betalt reisen med mastercard.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...