dingenogdubben Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 (endret) Hei, Det nye nødnettet er kryptert naturligvis, men hvis man stiller en scanner inn på nevnt frekvens, vil den plukke opp støy og styrken til støyen? Kanskje bare jeg som brainfarter, men ble nysgjerrig. Takk Haha, fant svaret i youtube video: Endret 19. juli 2016 av dingenogdubben Lenke til kommentar
aklla Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 Man vil jo kunne plukke opp støyen/krypterte signaler ja, men hva er poenget med det? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 (endret) Signaletteretning, kanskje? Man kan vite mye om målet ved å kartlegge lokasjonen, og hvem som kommuniserer med hvem, selv om du ikke vet hva de sier. Teknikken ble mye brukt under krigen, og blir fremdeles mye brukt av Storebror på internett. Selvsagt vil en håndholdt radio brukt av en politipatrulje bare kommunisere med nærmeste basestasjon. Du aner ikke hvem som gir ham ordrene, når ikke radiosignalet kommer direkte derfra. Endret 19. juli 2016 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
aklla Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 Man kan ikke se hvem som snakker med hvem, heller ikke om det faktisk er kommunikasjon/tale eller bare bakgrunnsinfo. Radioene sender info veldig ofte, uavhengig av om det er synlig aktivitet på de eller ikke. Lokasjon er strengt tatt det eneste man kan få ut av det. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 Men man vet ikke hvem som prater med hvem. Nødnettet er tatt i bruk av alle nødetatene pluss en del andre, og det er ikke sånn at en frekvens blir brukt av en etat, en annen etat bruker en annen frekvens osv. Så man kan kanskje klare å identifisere at det er signaler der, men man vet ikke hvem som har sendt eller mottatt de, eller hvilken etat det er som er innvolvert. Lenke til kommentar
dingenogdubben Skrevet 21. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2016 (endret) Det var nå med tanke på om man hadde sivilbil bak seg eller ikke Jeg har forøvrig en sepura terminal jeg kan teste med, hvis jeg får tak i noe utstyr som koster lite nok. Endret 21. juli 2016 av dingenogdubben Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 Tror ikke det lar seg gjøre så lett, hvorfor har du en radio forresten? Lenke til kommentar
dingenogdubben Skrevet 21. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2016 Tror ikke det lar seg gjøre så lett, hvorfor har du en radio forresten? Høres litt vanskelig ut å få til i praksis, krever retningsbestemt antenne kanskje osv osv. Jeg er med i den frivillige redningstjenesten. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 Joda, retningsbestemt antenne, signalmåler, frekvensscanner(de har forskjellige frekvenser avhengig av hvor de er) så kan du få det til, men det er langt ifra noen garanti for noe da heller. Det er relatvit svakt signal de sender. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 23. juli 2016 Del Skrevet 23. juli 2016 Det var nå med tanke på om man hadde sivilbil bak seg eller ikke Ikke sikkert at det er så lett å få til i praksis. I trafikkerte områder vil det være mange signaler, og der det er lite trafikk vil du ha vanskeligheter med å finne ut om signalet kommer fra sivilbilen bak deg, eller fra ambulansen du møter. (eventuelt luftambulansen som krysser over der du kjører.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå