Gå til innhold

Vil lansere ny elbil-generasjon annethvert år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

Waporware...

 

Det er vel strengt tatt kun Tesla som leverer helhjertet i dette markedet. Utover det så vil jeg ikke ha en Hyundai om du gir den til meg gratis.

Lenke til kommentar

"Nye biler vil komme med større batteri, og kommer dermed til å bli dyrere".

 

Ham om det. Det typiske med produkter i dagens tidlig fase av den teknologiske utviklingen, er at de blir billigere - og ikke bare batteriet, men hele drivlinjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla har funnet et marked som ingen av de tradisjonelle bilfabrikantene har våget seg på i frykt for å kannibalisere eget salg av fossilbiler.

Når konkurransen i billige elbiler blir hardere er det ikke unaturlig om de etablerte fabrikantene vil velge å konkurrere med Tesla fremfor kinesiske merker.

 

Større (tyngre) batterier er vanligvis ikke positivt, men teknologiutviklingen vil forhåpentligvis gi større batterikapasitet på nye modeller. Vi kan nok ikke forvente noe tilsvarende Moores lov, men batteriutviklingen vil gå fremover i større og mindre hopp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke så ille med batterivekten som man tenker seg i første omgamg: selvsagt koster det energi under aksellerasjon, men den energien er ikke borte, men 'lagret i hastigheten' til bilen. Under regenerativ bremsing får man en god del av energien tilbake. Prøv det med et fossilkjøretøy!

 

Men selvsagt, er massen/vekten en ulempe i svingkjøring og andre sammenhenger, men altså ikke i energispørsmål.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Pris ut til kunde er viktig. Tesla er luksusbiler.

 

@CrvenaZvezda:

Hva er det med Hyundai som du er inne på i ditt innlegg?

Byggekvalitet.

Forventet levetid.

Sikkerhet.

Utseende.

Komfort.

Den generelle tilliten til produsenten.

Lenke til kommentar

Men selvsagt, er massen/vekten en ulempe i svingkjøring og andre sammenhenger, men altså ikke i energispørsmål.

 

Ikkje so stor ulempe då heller. Massa i ein elbil er konsentrert mellom akslingane, og tyngdepunktet midt mellom. Det er mykje lettare å snu enn ein eksosbil, med ein tung motor framme og ein skvalpande bensintank bak. Det er òg difor dei fleste eksos-muskelbilar har motoren på midten. Sjå https://en.wikipedia.org/wiki/Polar_moment_of_inertia

 

Ein Tesla på to tonn har betre køyreeigenskapar enn ca alle andre bilar i same vektklasse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Pris ut til kunde er viktig. Tesla er luksusbiler.

 

@CrvenaZvezda:

Hva er det med Hyundai som du er inne på i ditt innlegg?

Byggekvalitet.

Forventet levetid.

Sikkerhet.

Utseende.

Komfort.

Den generelle tilliten til produsenten.

Nå er Kia/Hyundai ganske langt fremme på driftsikkerhet og byggekvalitet. Gjør det godt i mange av disse undersøkelsene. Sikkerhet er vel stortsett på høyde med de fleste produsentene jmf resultatene hus TÜV.

 

Utseende er en smakssans, men generell oppfattelse er at de lager penere biler enn mange av konkurrentene. Komfortmessig er de vel på høyde med Toyota og Mazda og andre japanske og koreanske bilmerker, men viser seg selvsagt svakere enn franske og tyske. Dog, etter å ha prøvekjørt Citroen C4 Cactus, der setet holdt på å ta knekken på ryggen min etter 1,5 timer, så er jeg litt i tvil hvor godt jeg skal rangere Citroen komfortmessig... :-)

 

Den eneste faktoren som man ikke kan svare for, er din tillit til produsenten, selv om den virker noe malplassert nettopp fordi de viser seg å holde god kvalitet (lite feil) sammenlignet med konkurrentene. De slet litt da de kom på det europeiske markedet, men har forbedret seg vesentlig siden.

Lenke til kommentar

 

Pris ut til kunde er viktig. Tesla er luksusbiler.

 

@CrvenaZvezda:

Hva er det med Hyundai som du er inne på i ditt innlegg?

Byggekvalitet.

Forventet levetid.

Sikkerhet.

Utseende.

Komfort.

Den generelle tilliten til produsenten.

Byggkvalitet? Og du er gal etter alt fra Tesla... Ja, ja.
Lenke til kommentar

For ikkje lenge sidan hadde Hyundai satsa alt på hydrogen, saman med Toyota. Ionic var i utgangspunktet lansert som hydrogenbil. Tippar Toyota òg kjem med fleire batteri-modellar snart. Elles går det med dei som med Kodak.

Ja, for bilproduksjon og kameraproduksjon er jo sammenlignbart. Endret av tlwrtpmc
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

Pris ut til kunde er viktig. Tesla er luksusbiler.

 

@CrvenaZvezda:

Hva er det med Hyundai som du er inne på i ditt innlegg?

Byggekvalitet.

Forventet levetid.

Sikkerhet.

Utseende.

Komfort.

Den generelle tilliten til produsenten.

Byggkvalitet? Og du er gal etter alt fra Tesla... Ja, ja.

 

Jeg forventer ikke Merceds-kvalitet fra Tesla, men det er ikke vanskelig å overgå KIA og Hyundai.

Lenke til kommentar

Var en konferanse jeg så for 1-2 år siden på youtube som jeg ikke finner igjen. Konferansen handlet om fremtiden til biler. Lang historie kort: i løpet av 2030 vil majoriteten ha en elbil til 300 000 kr som har tilsvarende kjøreegenskaper til en porche 911. Bilene blir bare billigere og bedre. Enkle og billige å repparere og holder seg bedre.

Lenke til kommentar

 

 

 

Pris ut til kunde er viktig. Tesla er luksusbiler.

 

@CrvenaZvezda:

Hva er det med Hyundai som du er inne på i ditt innlegg?

Byggekvalitet.

Forventet levetid.

Sikkerhet.

Utseende.

Komfort.

Den generelle tilliten til produsenten.

Byggkvalitet? Og du er gal etter alt fra Tesla... Ja, ja.

Jeg forventer ikke Merceds-kvalitet fra Tesla, men det er ikke vanskelig å overgå KIA og Hyundai.
Hvorfor ikke? Model S er jo en konkurrent til dyrere E-klasse og S-klasse. Har kjørt noen rimligere Hyundaier. Ålreite biler med helt godkjent byggkvalitet.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...