Gjest Marius B. Jørgenrud Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 Vokser der det teller.IBM vekker håp om bedre tider, trass 17 kvartaler med negativ vekst Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 (endret) Av det jeg har hørt. Kjøper man en server eller et lagringssystem fra IBM så går inntekten av selve maskinvaren til Systems. Alt av inntekter på lisenser, virtualiseringsprogramvare, OS og vedlikehold for de samme serverne går til andre divisjoner i IBM.Siden selve maskinvaren er lavmargin så vil Systems ikke ha overskudd og man kan da argumentere med at det har fremtiden bak seg og ikke bør bli satset på. Et annet perspektiv er at disse høymargin inntektene på programvare ikke hadde eksistert i det hele tatt om maskinvaren ikke hadde blitt produsert og solgt. Kan virke som om IBM driver med litt talltriks for støtte opp om strategien. Endret 19. juli 2016 av uname -l Lenke til kommentar
mgudmundsen Skrevet 19. juli 2016 Del Skrevet 19. juli 2016 Av det jeg har hørt. Kjøper man en server eller et lagringssystem fra IBM så går inntekten av selve maskinvaren til Systems. Alt av inntekter på lisenser, virtualiseringsprogramvare, OS og vedlikehold for de samme serverne går til andre divisjoner i IBM. Siden selve maskinvaren er lavmargin så vil Systems ikke ha overskudd og man kan da argumentere med at det har fremtiden bak seg og ikke bør bli satset på. Et annet perspektiv er at disse høymargin inntektene på programvare ikke hadde eksistert i det hele tatt om maskinvaren ikke hadde blitt produsert og solgt. Kan virke som om IBM driver med litt talltriks for støtte opp om strategien. Dersom det er riktig så skulle vel totalomsetningen ( kanskje minus konsulenttjenester) tilsvare for eksempel IDC's tall for server og lagringsomsetning på verdensbasis. Det gjør det ikke. Det er faktisk slik at IBM selger ganske mye som ikke har med hardware å gjøre. Hardware, med eller uten lisenser og vedlikeholdsavtaler er nærmere 20% av omsetningen. Derfor er det også mindre dramatisk at det er fall i hardwareomsetningen. Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 20. juli 2016 Del Skrevet 20. juli 2016 Dersom det er riktig så skulle vel totalomsetningen ( kanskje minus konsulenttjenester) tilsvare for eksempel IDC's tall for server og lagringsomsetning på verdensbasis. Det gjør det ikke. Mulig jeg formulerte meg upresist. IBM har mye programvare, men jeg sikter til de software- og vedlikeholdsinntektene som er direkte knyttet til maskinvaren. For eksempel så vil lisenser på PowerVM(virtualisering) og AIX kun bli solgt hvis man først har kjøpt en Power-server fra IBM. Mener det er naturlig at inntektene fra det havner inn i hardware-divisjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå