Gå til innhold

Bestille mobilt bredbånd 500GB fra Telia Danmark?

Anbefalte innlegg

Hei. 

Har sett litt på forskjellige datapakker hos en del leverandører i det siste. Har kommet frem til at Telia har den datapakken som blir mest i nærheten av noe som kan være aktuelt for mitt forbruk. Problemet er at denne datapakken stopper på 200GB per måned til 799kr med mulighet for å legge til 80GB pakker til 199 per måned.

Synes dette er helt på trynet når man gjerne bruker nettet til youtube, netflix, nett-tv, streamer, gaming osv. Tipper at forbruket mitt idag ligger på noe rundt 300-500 i måneden på vanlig fibernett. Sjekka litt rundt å fant ut at i Danmark kan du få abonnement med 500GB til 399kr i måneden pluss noen mindre tilleggsavgifter. Står også at det skal gå helt fint å bruke denne datakvoten i hele Norden og også Baltikum så lenge man er tilkoblet TeliaSonera sitt nettverk.

Snakket med Telia chatten i Norge og de sa at for å bestille dette abonnementet må du å et dansk personnummer. Er det noen måte å komme seg rundt dette på? Hadde vært helt konge med 500GB i måneden til den prisen. 

Takk for svar.  

Endret av Yepp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snakket med Telia chatten i Norge og de sa at for å bestille dette abonnementet må du å et dansk personnummer. Er det noen måte å komme seg rundt dette på? Hadde vært helt konge med 500GB i måneden til den prisen. 

Takk for svar.  

Du må vel bli dansk da  :rofl: .   

Spøk til side:  Alle land har sine regler for mobilabonnement.  I alle nordiske land må du enten ha personnummer eller annen form for ID-nummer (innvandrere, tilflyttere og andre som ikke har fått vanlig personnummer enda).  Uansett så står det vel også i vilkårene at abonnementet skal benyttes i landet det tilhører.  Fri roaming betyr ikke at du kan kjøpe noe billig i et land og bruke det gratis i andre land hvor mye en selv ønsker.  EU selv snakker som fair-use når du er koblet til andre nettverk/land enn ditt eget hjemmenettverk.

I USA, hvor mange aktører har fri roaming i Mexico og Canada, er kravet at minimum 50% av bruken (både data og sms/tala) per måned/kvartal foregår på hjemmenettverket.  Så hvis du har 5 GB inkludert og bruker mer enn 2,5 GB på en to ukers ferie i Mexico så blir abonnementet strupet til 64 kbps (noen har også full stopp).  Hverken Telenor eller Telia har det samme enda men det vil nok komme oppdatert regelverk her tipper jeg.  De venter vel på EUs regelverk her for å bli samkjørte og det skal i alle fall være klart innen fri-roaming starter for alle operatørene i hele EU neste sommer.

Lenke til kommentar

Hverken Telenor eller Telia har det samme enda men det vil nok komme oppdatert regelverk her tipper jeg.  De venter vel på EUs regelverk her for å bli samkjørte og det skal i alle fall være klart innen fri-roaming starter for alle operatørene i hele EU neste sommer.

Norden/Baltikum er det ingen begrensning, men EU/EØS derimot: 

641ced590da548e18ca62a5694290471.png

Hentet herfra: https://telia.no/roam-like-home

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hverken Telenor eller Telia har det samme enda men det vil nok komme oppdatert regelverk her tipper jeg.  De venter vel på EUs regelverk her for å bli samkjørte og det skal i alle fall være klart innen fri-roaming starter for alle operatørene i hele EU neste sommer.

Norden/Baltikum er det ingen begrensning, men EU/EØS derimot: 

641ced590da548e18ca62a5694290471.png

Hentet herfra: https://telia.no/roam-like-home

Takk, det var nyttig info.  Da har i alle fall Telia innført begrensninger slik at det ikke kan misbrukes.  

Når disse begrensningene ikke gjelder i Norden (minus Island tipper jeg) og Baltikum, så skyldes nok det at da benytter telefonen alltid Telias eget nettverk så sant det er mulig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Er man på reise mer enn 45 dager så gjelder alstå ikke roam like home.

Gjelder dette alle teleleverandører?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Om ikke per idag, så kommer det helt sikkert begrensninger på en eller annen måte hos alle tilbydere. Fri roaming (som er tre forskjellige ting hos Chili, Telia og Telenor) er et tilbud som forutsetter "rimelig bruk". (Min oversettelse av "fair usage".)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...