Gå til innhold

Endelig har AP fått opp øynene for gutters situasjon

Gjest Bruker-406935

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-406935

I denne artikkelen skriver AP sitt delerskap om et problem jeg og mange andre har gjort i tre år og mer. Link:http://www.vg.no/nyheter/meninger/likestilling/naar-menn-kommer-daarligst-ut/a/23737873/

Gutter og senere når de blir menn har de mye dårligere utsikter enn kvinner med samme utgangspunkt. Færre har høyere utdanning og færre har en gang videregående. Flere tar selvmord, tre ganger flere, færre får beholde barna sine etter skilsmisse og færre får en gang barn. Flere har rusproblemer og slik kunne jeg holdt på.

Jeg mener dette er viktig, ikke fordi jeg synes situasjonen er dobbelt moralsk, men fordi det er ekstremt viktig for samfunnet nå og i fremtiden. Med en slik situasjon vile en skape mennesker med lite å tape, i en fremtid som ser mørkere og mørkere ut. Både for de gamle borgerne og de nye. Dersom disse faller utenfor, kan samfunnet eksplodere.

Hva tenker dere om at AP (kanskje) har komt etter? Dette er en nødvendighet for at samfunnet skal fungere, særlig det samfunnet de ønsker.

Endret av Bruker-406935
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes innlegget du linker til består av ganske tynn suppe. Her er de konkrete tiltakene som foreslås:

1. Kartlegging av menns situasjon i Norge i dag.
2. Få flere menn inn i barnehagene.
3. Gi barnehagebarna mer opplæring om kropp, identitet og følelser.
4. Mer kjønnskvotering i utdanningssystemet, men denne gang rettet mot fag der menn er i mindretall.
5. Kartlegging av rettssystemets behandling av barnefordelingssaker.
6. Gjøre tilbudsapparatet som voldsutøver eller voldsoffer bedre tilpasset menn.

Punkt 1, 5 og 6 er typiske forslag i politikerkronikker. Å etterspørre "mer forskning og kartlegging" eller "bedre tilpassede velferdstilbud" er alltid populært, men såpass vagt at det er vanskelig å skjønne hva som egentlig skal komme ut av det.

Punkt 2 nevner de ikke hvordan de vil oppnå. Om de vil "tvinge" barnehagene til å ansette flere menn selv om tilbudet av kompetente arbeidssøkere er langt bedre blant kvinner, synes jeg det er en svært dårlig idé.

Punkt 3 er ... ehm, sikkert helt OK, selv om jeg sliter med å se linken mellom det og artikkelens tema.

Punkt 4 er det motsatte av det vi trenger. De flinkeste som vil bli psykologer bør få lov til å bli psykologer, om så 70 % av dem vil være kvinner. Det er latterlig om kjønnsorganet ditt eller det juridiske kjønnet ditt skal kunne hindre deg i få konkurrere på lik linje med alle andre i utdanningssystemet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-406935

Er enig i at forandringen burde skje ved tilrettelegging for alle gutter. Både i form av informasjon til foreldre og forandringer i utdanningsektoren. Ikke kvoter.

Endret av Bruker-406935
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Punkt 4 er det motsatte av det vi trenger. De flinkeste som vil bli psykologer bør få lov til å bli psykologer, om så 70 % av dem vil være kvinner. Det er latterlig om kjønnsorganet ditt eller det juridiske kjønnet ditt skal kunne hindre deg i få konkurrere på lik linje med alle andre i utdanningssystemet. 

Men sånn er det nå og har vært en god stund. I industri sektoren så sluker bedriftene lærlinger som er jenter først.

Lenke til kommentar

Før, da menn hadde mye mer innflytelse enn kvinner, var samfunnet tilpasset oss. Nå har kvinnene hatt stemmerett en god stund, og mitt forslag er at det har fungert innsnevrende på muligheter mange menn trenger. For der kvinner biologisk sett røflig har en ekstremt krevende oppgave, er det mannens jobb å legge til rette. Og der det å føde barn mye går ut på det samme uansett hvor det skjer, er tilretteleggingen en vilt varierende oppgave alt etter hvor man er. Evolusjonen har forberedt menn på dette mangfoldet mer enn kvinnen, og derfor varierer også menns behov mer enn kvinners. Derfor gjør jenter det gjennomsnittlig bedre i den trygge, men begrensede arenaen skolesystemet og store deler av næringslivet har blitt, mens mange gutter mistrives. Kanskje det også kan forklare at menn har gjennomsnittlig større hjerner enn kvinner, men ikke høyere IQ, som jo er et mål på kognitivt funksjonsnivå i inneværende kultur.

For å si det sånn: Muligheten til å dra til sjøs som 15-åring har forsvunnet fordi kvinnene ikke ser poenget. Men mange menn hadde trengt det.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Fint av AP å endelig innse at vi har et problem, på tross av heller patetiske forslag. Det finnes ett veldig enkelt forslag fra meg, som er å la menn være menn. Med det mener jeg at gutter skal få lov å herje på skolen. Legg opp til et fysisk læringsmiljø der de får klatre, springe, kaste og lekeslåss. Inkorporer fysisk aktivitet i de teoretiske fagene og en har nådd langt. Neste steg er å fjerne en hel masse tørr akademisk teori fra yrkesfag. Og til slutt, la menn og kvinner få lov å leve ut det de trives med uten at feminister og staten forøvrig skal kvotere inn i hytt og pine.

Lenke til kommentar

Det burde være teoretisk mulig å ta seg arbeid som 15-åring, men om markedet etterspør den arbeidskraften er en annen sak.

Nei, dagens marked gjør jo ikke det, mye fordi man trenger papirer på at man kan skrelle poteter og sikkerhetskurs for å gå i trapper. Man skal kunne så mye før man får begynne, der det tidligere gikk helt fint å lære av å gjøre. Nå må man gjennom et skolesystem som ikke passer for alle.

Lenke til kommentar

Fint av AP å endelig innse at vi har et problem, på tross av heller patetiske forslag. Det finnes ett veldig enkelt forslag fra meg, som er å la menn være menn. Med det mener jeg at gutter skal få lov å herje på skolen. Legg opp til et fysisk læringsmiljø der de får klatre, springe, kaste og lekeslåss. Inkorporer fysisk aktivitet i de teoretiske fagene og en har nådd langt. Neste steg er å fjerne en hel masse tørr akademisk teori fra yrkesfag. Og til slutt, la menn og kvinner få lov å leve ut det de trives med uten at feminister og staten forøvrig skal kvotere inn i hytt og pine.

Problemet med å fjerne "den tørre, akademiske teorien" (etter 400+ studiepoeng skjønner jeg ikke hvor den uttalelsen kommer fra, men lar den diskusjonen ligge) er at et demokrati krever et visst minimum av kunnskaper om hvordan samfunnet fungerer. Det er et problem om folk skal ha stemmerett, og ikke greier hoste opp noe bedre argumentasjon enn "jæi likerre ikke" eller "detta var et digg bart forslag".

Kutt gjerne bort denne teorien, men gjør det samtidig slik at en tilnærmet analfabet ikke har medbestemmelsesrett over hva jeg skal få lov til /ikke få lov til å gjøre i samfunnet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...